kan man blive solbrændt gennem et vindue..~
Fra : dj

Dato : 30-03-03 22:05

....har en kasse øl på højkant

/Frank

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-03-03 22:15

"dj" <kjeldsen66@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:CZIha.2465$mI2.500996@news000.worldonline.dk...
> ...har en kasse øl på højkant
>
> /Frank

Det vil jeg tro - solariesol går jo også gennem glas.

Jesper

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 30-03-03 22:17

On Sun, 30 Mar 2003 23:15:12 +0200, "Jesper Nielsen"
<jesniel@yahoo.com> wrote:

>Det vil jeg tro - solariesol går jo også gennem glas.

"Plexi-glas"

--

/Dan MOrtensen
Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-03-03 22:47

"dj" <kjeldsen66@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ...har en kasse øl på højkant

Jeg kan ihvertfald....

- Martin

Fra : Ulrik Smed

Dato : 31-03-03 07:35

"dj" <kjeldsen66@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ...har en kasse øl på højkant

Bliver nok svært at afgøre det væddemål entydigt, for det er et
spørgsmål om grad. Almindeligt glas fjerner UVB stråler næsten
fuldstændig, og det er dem der er mest ansvarlig for
solbrændthed. UVA stråler dæmpes også meget, men ikke så meget
som UVB. Så svaret må blive at det kan man godt, bare i meget
reduceret grad i forhold til direkte sollys.

Glasset i et solarie er noget særligt plastic der er UV
gennemsigtigt.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 31-03-03 08:26

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> reduceret grad i forhold til direkte sollys.
>
> Glasset i et solarie er noget særligt plastic der er UV

Så man kan heller ikke blive solskoldet?

Jesper

Fra : Ulrik Smed

Dato : 31-03-03 16:44

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Så man kan heller ikke blive solskoldet?

Det tror jeg ikke. Men jeg er da faktisk ikke helt sikker på om
det synlige sollys i sig selv kan fremkalde solskoldning, men jeg
formoder at solskoldning blot er 'oversolbrændthed', også
fremkaldt af UV lys.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-03-03 18:56

dj wrote:

> [kan man blive solbrændt gennem et vindue....en bilrude f.eks....]

Det er svært at svare på. Nogle typer glas filtrerer nok alt UV-lyset
fra, men andre typer lader nok så meget UV-lys slippe igennem at man
efter *meget* lang tid bliver solbrun.

Jeg forestiller mig en lastbilchauffør der hver eneste dag sidder med
sin venstre underarm bag en bilrude. Mon hans venstre underarm er
mørkere end hans højre?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)