Duer en fladskærm til spil ??
Fra : erik

Dato : 03-04-03 19:02

Hej
Duer en fladskærm til spil ??
--
erik
Denmark

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-04-03 19:14

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8c770d$0$129$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
> Duer en fladskærm til spil ??

Der er meget forskel på TFT skærme (og spil for den sags skyld), så svaret
kan både være ja og nej.

- Martin

Fra : Jan Vagle

Dato : 03-04-03 19:48

erik wrote:
> Hej
> Duer en fladskærm til spil ??

Til action spil og eller der en må køre i andre oppløsninger enn den optimale
for skærmen (som er rimelig høj): NEJ !

F.eks. En 17" LCD skal gerne have 1280x1024 for bedst billede. Så vil en
spille 'Raven Shield' der en skal have en rimelig stærk pc for at køre i denne
oppløsning. Setter en da oppløningen ned til f.eks. 1024x768 bliver det hele
for grimt..

For de samme penge kan en få en virkelig god 19" CRT skærm.

--
Jan Vagle (Eizo F77S :)
..............................oOo

Fra : Devast8or

Dato : 03-04-03 19:58

Jan Vagle wrote:

> [...]
> 1024x768 bliver det hele for grimt..
>
> For de samme penge kan en få en virkelig god 19" CRT skærm.

Jeg er ikke helt enig. Jeg købte en fladskærm i sidste uge da Aldi havde dem
på tilbud (en 17" med en native resolution på 1280x1024), og det så fint ud
at spille Delta Force Black Hawk Down på den i 1024x768. Så med hensyn til
billedkvaliteten var det helt fint ikke at køre 1280x768.

Desværre blev jeg træt i øjnene af den (har leveret den tilbage), og det har
jeg så fået at vide måske har noget at gøre med at jeg ikke kørte 1280x768.
Hvis det er rigtigt, vil jeg mene du har ret i at du kun skal spille i
native res.

Iøvrigt kan jeg da lige oplyse Erik, at det er vigtigt at kigge på skærmens
respons tid. Den skal være under 25ms ellers er du, AFAIK, ret sikker på at
få slør på når du spiller. I øjeblikket er de hurtigste fladskærme på 16ms,
men der er 12ms skærme på vej.

Det bedste råd er: Køb den over nettet, så du har 14 dages returret, og sørg
så for at få den testet godt og grundigt igennem og bestem dig for om du vil
have den eller ej. Jeg er klar over at det kan komme til at koste lidt meget
i transport hvis du prøver 4-5 skærme før du finder den rigtige, men det kan
nok betale sig i længden.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Gismo

Dato : 03-04-03 22:20

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
> [...]

meget
> i transport hvis du prøver 4-5 skærme før du finder den rigtige, men det

Langt de fleste butikker har også 2 ugers returret. (Fona, merlin .... u
name it) Så køb dem der i stedet for, så spare du ret meget i porto (hvis du
bare vil teste)

Gismo

Fra : Palle Jensen

Dato : 03-04-03 22:26

> [...]
> stærk pc for at køre i denne oppløsning. Setter en da
> oppløningen ned til f.eks. 1024x768 bliver det hele for grimt..

Er overhovedet ikke enig.

Har selv en 17'' Samsung Syncmaster 171P (25 ms), of spiller ingen
spil i dens native opløsning. Spiller som regel i 1024 x 768. Det er
rigtigt at hvis man ikke køre i skærmens native opløsning i Windows
miljø så ligner det noget der er løgn. Rent mudder. Men i spil har
jeg overhovedet ikke nogle problemer. Det er jo mest i tekst miljø
problemet opstår.

Jeg er fuldt ud tilfreds.

(CS, GTAIII, HitmanII, Medal of honor, Never Winter nights,
Spearhead, UnrealII, Unreal Tournament, C&C generals)

--
Palle Jensen

Fra : Keldo Andersen

Dato : 04-04-03 09:23

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Duer en fladskærm til spil ??

Ja. Jeg har en Samsung Syncmaster 171N. opløsning 1280*1024. Spiller alle
spil inkl. C&C Genrals. Virker perfekt. Du skal bare købe en ordentlig skærm
med ex. 25 ms opdatering. Iøvrigt en super skærm til 4500 kr.

Fra : Rune Manscher

Dato : 04-04-03 09:50

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote in message
> Hej
> Duer en fladskærm til spil ??

Som så mange andre vil jeg også svare: ja ! Min LG 782LE kører alle spil, i alle
opløsninger (selvfølgelig ikke højere end native) uden nogen som helst ballade.

*Rune

Fra : pizzaman

Dato : 04-04-03 12:57

Er OVERHOVEDET ikke enig! For det første må du være utrolig forkælet, hvis
du insisterer at køre dine spil kun i 1280, for det andet så har jeg en 1,5
år gammel og aldeles fremragende Neovo 15 tommers, der er optimeret til
1024. Jeg valgte den efter at have prøvet mange andre i forsk.
forretninger. Den er skidegod og jeg har spillet mange 3dshootere på den. Og
for det 3. så har Neovo lanceret en 17 tommers der kører i 1280.

Mit råd: prøv dig frem (postordre KUN hvis du har stor tålmodighed) og vælg
i hvert fald en fladskærm, hvor bogstaverne står skarpt.

Fra : erik

Dato : 05-04-03 00:13

Nå ja jeg stiller måske store krav; men jeg havde tænkt mig at bruge den til
Falcon4-SP3

--
Erik Reinert Nielsen

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 06-04-03 22:04

Jeg tjekkede lige en af IBM's dyreste 18,1" fladskærme som koster 12 .000

Den har max på 1280*1024, men kun i 60 hz - det ville jeg aldrig kunne holde
ud på en CRT - er det anderledes på en TFT active LCD

Er den anvendelig til spil? Kører mange spil ikke i 1600*1200 ? og ville det
så være umuligt at køre denne opløsning på sådan en skærm?

Fra : Lars Wiberg

Dato : 07-04-03 18:10

On Sun, 6 Apr 2003 23:03:56 +0200, "Jesper - fjernx - Larsen"
<larsenfjernxjesper@tiscali.dk> wrote:

> Den har max på 1280*1024, men kun i 60 hz - det ville jeg aldrig kunne holde
> ud på en CRT - er det anderledes på en TFT active LCD

CRT = Cathode Ray Tube .. Altså et katodestrålerør .. Det er sådan en
ting der genoptegner skærmen oppe fra og ned et antal gange i
sekundet. 60 hz er altså 60 gange i sekundet (ikke?) øjet opfanger sin
omverden i 72 hz. Denne regel gælder ikke for fladskærmene idet de
bruger LCD (Liquid Crystal Display) teknologien hvor hele skærmen
bliver påvirket på een gang. Reelt set kører alle fladskærme i "60
hz", men billedet er roligt og vil ikke forstyrre dine øjne.

Nu kommer spørgsmålet så om hvor gode de forskellige fladskærme er til
at opdatere billedet. Visse typer fladskærme har en lang
nedblændingstid der gør at billedet kan virke en anelse sløret når man
spiller half life eksempelvis. Min laptop er forsynet med en 15,1"
UXGA fladskærm som efter mine begreber er noget nær sidste skrig på
fladskærmsmarkedet. Den kører i 1600x1200 (mener ikke der findes
bordmodeller til den opløsning endnu) og jeg kan spille alle slags
spil på den uden problemer. Skærmen kostede en 3-længet bondegård, men
det er kræs for en højopløsningsjunkie som mig.

Så vidt det er muligt, så afprøv skærmen inden du køber, eller
reservér retten til at returnere varen hvis den ikke lever op til dine
forventninger. Jeg ved ikke hvilke mærker man skal gå efter nu om
dage, men kig ind forbi en electric city, superradio og hvad der
ellers findes og afprøv de forskellige skærme de har, og se hvad der
passer dig. Så kan du jo altid bestille modellen (eller måske dens
_storebror_) fra en _noget_ billigere netbutik bagefter.

1024x768 og 1280x1024 er meget normalt for fladskærme.

Husk også at 15" CRT ikke er det samme som 15" TFT. Fladskærmene har
typisk et større skærmareal end CRT skærmene. Producenterne har det
med at måle diagonalt fra yderste kant af skærmen (ikke billedkanten).
Idet TFT skærmene ikke har en særlig bred kant omkring billedet, så er
billedområdet typisk større end det man forventer fra en CRT skærm.

> Er den anvendelig til spil? Kører mange spil ikke i 1600*1200 ? og ville det
> så være umuligt at køre denne opløsning på sådan en skærm?

Flere og flere spil kan godt køre i 1600x1200, men forskellen i det du
ser i den opløsning i forhold til 1280x1024 er ikke så stor, at du vil
falde i svime over det. Det vildeste er nok at de forskellige liv,
armor, penge og andre informationer der står på skærmen, fylder lidt
mindre

Jeg er selv typen der går efter den højest mulige opløsning, men
1280x1024 er rigeligt for nutidens spil.

God jagt.

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 08-04-03 11:52

> [...]
> http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail
> "Because standards matter!" /\ Respect Open Standards

Tak for hjælpen

mvh

Jesper