belastning af ledninger
Fra : co

Dato : 08-04-03 13:40

i forbindelse med opgradering af diverse kabler i min båd er jeg støt på
et lille problem som jeg er i tvivl om

jeg har et 2,5 mm2 kabel fra min hydraulik motor ( autopiloten ) til
kontrol enheden, det sakl ifølge manualen opgraderes til min. 6 mm2
( over 4 meter længde ) efter instruktionsbogen.

Men det skal monteres bag på instrumentet i et stik, hvor der maksimalt
er plads til en 1,5 mm2 ledning.

Derfor mit spørgsmål, kan jeg bruge en ca. 10 cm. 1,5 mm2 fra instrumentet
og
derefter køre videre op i 6 mm2 ( ca. 5 meter ) og afslutte med 10 cm. 2,5
mm2
( som sidder på hydraulikmotoren )

med venlig hilsen
Claus Olsen

Dacapo 8100/9000 flyer

Fra : Per

Dato : 08-04-03 15:27

Hej Claus.
Det drejer sig om den modstand der samlet er i ledningen. Hvis de 10 cm. er
en god ledende type, så betyder det ikke så meget når det kun er 10 cm., men
ellers begynder du at afsætte effekt i ledningen i stedet for i din motor.

/Per

Fra : co

Dato : 08-04-03 16:53

"Per" skrev i en meddelelse :
> [...]
men
> ellers begynder du at afsætte effekt i ledningen i stedet for i din motor.

Det var også hvad jeg formodede der skete, men jeg blev i tvivl om den lille
ledning ville blive overbelastet.

og tak for besvarelsen !

mvh
Claus Olsen

Dacapo 8100/9000 flyer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-03 16:18

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e92c302$0$138

> [...]
> ( over 4 meter længde ) efter instruktionsbogen.
> Men det skal monteres bag på instrumentet i et stik, hvor der maksimalt

Det lyder lidt underligt, er du sikker på. at du læser diagrammet rigtigt? Der er rigtigt, at
der skal bruges tykke kabler for at minimere spændingsfald, men også fordi pumpen kan trække
en del strøm, men det lyder så mærkeligt, at kontrolboksen ikke har mulighed for at bruge de
rigtige kabler.

Hvis jeg forstår dig ret, så skal der trækkes et 6 kvadrat kabel fra batteriet til
kontrolboksen og endnu et kabel fra kontrolboksen til pumpen?

Det lyder temmelig ulogisk, at man skulle trække strømmen igennem boksen, navnlig, hvis der
ikke er de rigtige tilslutninger til den. Mon ikke, at det kabel, der kommer fra boksen kun er
beregnet som styrestrøm til at trække et relæ, fordi du skal have pumpen sat direkte til
batteriet?

Det ville være den mest hensigtsmæssige måde at gøre det på..

Claus
--
KØBES:
Langbenet påhængsmotor, ca. 4-6 hk. Velfungerende.

Fra : co

Dato : 08-04-03 16:47

"Claus Tersgov"skrev i en meddelelse :

> [...]
pumpen kan trække
> en del strøm, men det lyder så mærkeligt, at kontrolboksen ikke har

Ja det syntes jeg også, men se på dette link
http://www.raymarine.com/raymarine/SubmittedFiles/Handbooks/Autopilots/ST500
0plus_stern_hydr.pdf

Side 55, kan du se bagsiden af instrumenetet
Side 62 kan du se at de vil have 6 mm2 ledning fra instrument til hydraulik
motor.

> Hvis jeg forstår dig ret, så skal der trækkes et 6 kvadrat kabel fra
batteriet til
> kontrolboksen og endnu et kabel fra kontrolboksen til pumpen?

Nej de ønsker kun 2,5 m2 til strøm, og 6 mm2 fra instrument til hydraulik
pumpe

> [...]
sat direkte til
> batteriet?
>
> Det ville være den mest hensigtsmæssige måde at gøre det på..

Ikke ifølge installations vejledningen..!

Men problemet er at bag på instrumentet er kun plads til halv størrelse flad
kabelsko, som
jeg kun kan finde i rød til 1,5 mm2 ledning, ( se drive på side 55 )

med venlig hilsen
Claus Olsen

Dacapo 8100/9000 flyer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-03 17:14

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e92eef5$0$159

> Men problemet er at bag på instrumentet er kun plads til halv størrelse flad
> kabelsko, som
> jeg kun kan finde i rød til 1,5 mm2 ledning, ( se drive på side 55 )

De skriver, at det er standard kvarttomme spadestik, hvilket er en normal 6,3 mm kabelsko. Dem
kan du finde hos en autoelektriker, det er ikke sikkert, at en bådforretning har til 6mm2.

Alternativt kan du finde dem hos en forretning, der har carfi som speciale, der bruger man dem
mange steder på forstærker osv.

Eller sidder jeg lige og savler over Biltema kataloget, der er de også

Jeg vil anbefale dig at købe dem, der er helisoleret. De er normalt gule, i størrelsen 4-6mm2

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-03 17:29

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e92eef5$0$159

> jeg kun kan finde i rød til 1,5 mm2 ledning, ( se drive på side 55 )

Hov, du!

Farverne indikerer *ikke* spændingspolarietet, men størrelsen på kabelskoen.

Rød er fra 0 - 1,5
blå 1,5 - 2,5
gul 3.0 - 6,0

Vil du hare i den "rigtige" farve, er det en specialvare.....

Claus
--
KØBES:
Velfungerende, langbenet påhængsmotor, ca. 4-6 hk.

Fra : co

Dato : 08-04-03 17:51

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> blå 1,5 - 2,5
> gul 3.0 - 6,0
>
> Vil du hare i den "rigtige" farve, er det en specialvare.....

Det er jeg klar over , derfor skrev jeg rød men det standart stik til
6,3 mm
er kun til 12 volt, til hydraulik pumpen er stikket kun ca. 2- 3 mm, og den
størrelse
kan jeg kun finde i rød !! altså til 1,5 mm2 ledning.

mvh
Claus Olsen

Fra : Kasper

Dato : 08-04-03 18:16

Hey

er det en hyd. station men vendbar motor eller 2 ventiler ???

vi har mange gange kørt hyd. stationen over et relæ eller 2 ved hyd
stationen, for at være fri for at have de tykke kabler op i "styrehus" /
pult, da batterierne ofte står ved motorne i den type både jeg kommer i....
( men kommer lidt an på typen, da nogle måler strømforbruget til evt.
(endestop-fejl / fejl)

Kasper

Fra : co

Dato : 08-04-03 18:16

"Kasper" <REPZAK@TDCADSL.DK> skrev i en meddelelse

> [...]
i....
> ( men kommer lidt an på typen, da nogle måler strømforbruget til evt.

øøh det ved jeg ikke, du kan se den her :
http://www.raymarine.com/raymarine/ProductDetail.asp?site=1§ion=2&page=1
57&product_id=262

med venlig hilsen
Claus Olsen