Hvordan får jeg maling af?
Fra : ThomasT

Dato : 06-04-03 16:27

Jeg købte sidste år en maxi 77, hvor der er en bred (går helt fra
fenderliste til dæk) blå stripe ved vinduerne (den der er på alle Maxi'er).
Nu vil jeg gerne have den af, da den både skal være smallere og bordeux-rød.
Jeg kan se at det ikke er den originale, da den er malet med pensel. Jeg
prøvede idag med rystepudser, men selv med rimelig groft sandpapir fik jeg
på en halv time kun malingen at på 10x10 cm.
Er der en bedre måde? måske kemisk eller varmepistol e.lign. eller er
rystepudser den bedste metode?

Hilsen
Thomas
Fredericia

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-03 16:35

"ThomasT" <FJERN_DETTEthth@teliamail.dk> skrev i en meddelelse news:3e904756$0$29551

> [...]
> på en halv time kun malingen at på 10x10 cm.
> Er der en bedre måde? måske kemisk eller varmepistol e.lign. eller er

På en fiberbåd er der kun den mekaniske måde, desværre. Det lyder til, at du har en kr. 99,-
maskine fra Aldi eller lignende. Køb en ordentlig excenterslipemaskine, den vil klare det job
på meget kort tid. Brug også ordentligt sandpapir. Med varmepistol og brun sæbe risikerer du
bare at ødelægge gelcoaten.

Claus

Fra : ThomasT

Dato : 06-04-03 17:56

> [...]
den vil klare det job
> på meget kort tid. Brug også ordentligt sandpapir. Med varmepistol og brun

Gelcoat?? er den ikke væk når jeg har slebet ind til det rene glasfiber??

MHV
Thomas

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-04-03 19:08

Maxi 77'ere med konstruktionsnummer 2506 eller lavere har blå gelcoat på
siden af flush dækket. Så der er ikke noget hvidt at slibe ned til. Hvad
nummer har din ??

Bjarke
www.MAXImalt.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-04-03 19:11

Jeg lavede iøvrigt samme ændring på min Maxi 87'er. Billeder af resultatet
kan ses på
http://www.maximalt.dk/Artikler/denblaastribe.htm (udkast til artikel, som
jeg aldrig har fået skrevet færdig ...)

/Bjarke

Fra : ThomasT

Dato : 06-04-03 22:03

Den har nr. 2311 så det er gelcoaten jeg har slebet af, æv. Nå det må jeg
lige se om jjeg kan fikse.

ThomasT

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-04-03 23:17

Af med ruderne og fenderlisten. Så sliber du bare det blå ned så det er fint
jævnt og giver det 2-3 gange polybest.

Vupti, det to mig 5 week-end'er.... Men det blev flot

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-03 14:55

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> Af med ruderne og fenderlisten. Så sliber du bare det blå ned så det er fint
> jævnt og giver det 2-3 gange polybest.

Husk at grunde først, ellers ryger 5555 bare af...

Claus

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 07-04-03 19:50

Hvad er 5555????

Vh Christian

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-03 20:51

"Christian Gammelgaard" <cgammel@stud.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3e91c86f$0$4377

> Hvad er 5555????

Hempels Polybest

Claus

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 07-04-03 07:54

Hvorfor ikke bare male over? Selvom det jo vist er for sent nu.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-03 14:54

"ThomasT" <FJERN_DETTEthth@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Gelcoat?? er den ikke væk når jeg har slebet ind til det rene glasfiber??

Nej, hvis din maskine har været så dårlig, så tvivler jeg på, at du har slebet 3-5 mm gelcoat
væk....

Men mindre, du direkte kan se fibertrådene, så er du ikke inde i glasfiberen.

Claus

Fra : ThomasT

Dato : 07-04-03 17:36

Jeg regner med at købe sådan en excenter-sliber. og så tage det øverste lag
maling af (der der er malet på med pensel, og meget rillet). Så vender jeg
lige tilbage når jeg har gjort det, okay ?

ThomasT

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-03 21:01

> [...]

> maling af (der der er malet på med pensel, og meget rillet). Så vender jeg
> lige tilbage når jeg har gjort det, okay ?

Køb *IKKE* en Ryobi eller det mærke Aktiv isenkræmmeren fører (kan ikke huske navnet nu), de
er *intet* værd. Køb mindst en Bosch f.eks. pex125 eller noget i den stil. Det er en 400 watts
maskine og kan fås på tilbud til en plovmand flere steder. Gi' gerne noget mere og få en bedre
model, eksempelvis en større AEG.

Jeg har selv en Festo, som jeg varmt kan anbefale, men den koster desværre 4900,-

Men den lille 400watt bosch er ganske udmærket, jeg har selv to. Det eneste ankepunkt er, at
den ryster en del i hånden, og at sålen holder *usædvanlig* kortvarigt. Til gengæld kan sålen
så købes alle vegne til 129,-

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-03 22:12

> Køb *IKKE* en Ryobi eller det mærke Aktiv isenkræmmeren fører (kan ikke huske navnet nu), de
> er *intet* værd. Køb mindst en Bosch f.eks. pex125 eller noget i den stil. Det er en 400
watts

Hovsa, det er ikke en pex125, det er en pex 12 A, jeg har. De andre er meget mindre i effekt,
så vær opmærksom på effekten....

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-03 00:12

de

KINZO!, det var det, jeg ikke kunne huske

Køb *aldrig* en kinzo excentersliber, den er i bedste fald ubrugelig! Og den er lige nu på
tilbud

Claus
--
KØBES:
Velfungerende, langbenet påhængsmotor, ca. 4-6 hk.

Fra : PB

Dato : 09-04-03 23:34

Skal du ud og købe excentersliber, så køb endelig en med variabel
hastighed. Det bliver du glad for i det lange løb. Visse malinger og
lakker har det med at klumpe og fylde sandpapiret, hvis maskinen kører
for hurtigt og det bliver for varmt.

Sandpapir med lak/savsmuldsrester der i øvrigt ikke er særlig slidt
har jeg med held lagt i lunkent vand 10 monutter, skrubbet dem med en
neglebørste og tørret dem.

hilsen Peter

On Sun, 6 Apr 2003 17:27:23 +0200, "ThomasT"