Vhf
Fra : fsc@industri.dk

Dato : 05-04-03 09:39

Hej NG....
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om hvad det er for en
brugertilladelse man kan få så man må lytte på VHF'en og lave
nødopkald.(tidligere tråd) Er det bare noget man søger om eller
hvad???

MVH

Fredy

Fra : Jesper R

Dato : 05-04-03 14:30

Hej
Det er som regl et weekend kursus hvor man lærer de rette opkaldsprocedure
ect. Herefter tilmelde man sig en prøve under telestyrelsen. Det er en række
skriftlige spørgsmål hvor mak afkrydser et af flere svar. Består man det og
det gør de fleste - så får du et såkaldt 'Begrænset certifikat som
radiotelefonist' - hvilket er med billede..

Jesper

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 05-04-03 18:56

Hej Brian

Det kræver ikke brugertilladelse bare at lytte - at sende, incl. mayday
kræver derimod tilladelse - hvis man spørger telestyrelsen, MEN i en mayday
situation er der ingen der spørger dig om du har tilladelse før de kommer og
hjælper dig :) - men der er stadig ulovligt.

Dette er altså teori, der er ingen der kommer efter dig bagefter.

anyway - når man har tilladelsen kan man jeg med god samvittighed bede
lyngby radio om radio-check, snakke skib til skib osv.

Fra : Soren

Dato : 06-04-03 02:53

Man må godt sende en Mayday uden licens, ifølge lyngby radio.
De var på messen i Fredericia hvor det netop var et af spørsmålene på en
konkurrence.
Mvh: Søren.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 06-04-03 08:34

OK - Jeg har bare fået noget det at vide som jeg har skrevet da jeg ringede
ind til dem og spurgte.

Men det er jo faktisk også det samme som at man godt må.

/HHA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-03 09:43

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk.REMOVETHIS> skrev i en meddelelse news:3e8fd83e$0$42626

> OK - Jeg har bare fået noget det at vide som jeg har skrevet da jeg ringede
> ind til dem og spurgte.

Hvis du ikke har noget certifikat, skal det fremgå af radioen. Du får en lille rød trekant
til at hænge i mikrofonen, og så må radioen kun bruges, hvis der er fare for menneskeliv.

Men bemærk, at det er ikke nødvendigt, at *brugeren* har et certifikat. Blot een ombord har
certifikatet, må alle ombordværende benytte radioen under dennes ansvar. Sådan stod at læse i
de gamle regler, men jeg ved ikke, om der er blevet lavet om, efter at man ikke længere skal
have en radiostationstilladelse..

Claus