Knæk/brudstifter til påhångsmotorer
Fra : Thomas

Dato : 05-04-03 09:15

Er der nogle der kan give mig en forklaring på hvad dette helt præcist gør?

Er det noget der skal udskiftes hvert år eller hvad?

Fra : Hans Olsen

Dato : 05-04-03 09:28

"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der kan give mig en forklaring på hvad dette helt præcist
gør?

> Er det noget der skal udskiftes hvert år eller hvad?
Hej
En brudstift, sidder som regel på akslen med propellen.
Stiften er "noten" som trækker propellen med rundt, dens
virkning er, at i tilfælde af at du støder på grund, så knækker
stiften før aksel og propel bliver helt ødelagt.
Jeg har prøvet, og ude i Lillebælt kunne den redes hjem, ved at montere
en tilpasset søm, tildannet med en lille nedstryger, lille hammer og en fil

den skal kun skiftes ved brud, men tjek den alligevel en gang imellem ved
at afmontere propellen.
MVH
HO

Fra : Thomas

Dato : 05-04-03 09:51

"Hans Olsen" <ho@vejen-net.(X)dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fil

> den skal kun skiftes ved brud, men tjek den alligevel en gang imellem ved

Det var netop også det jeg troede at den var til, men her sidste sommer var
jeg ude at sejle og der fik propellen under opstart fast i et ca. 10mm. reb
hvor den gik ud og jeg måtte lige få den viklet ud igen, men den virkede
altså fint bagefter og det var netop her at jeg havde troet at brudstiften
havde knækket!

Fra : Hans Olsen

Dato : 05-04-03 09:58

> [...]
> altså fint bagefter og det var netop her at jeg havde troet at brudstiften

Hej
Nu kræver det altså noget kraft for at knække en stålstift, som
du beskriver det, er det jo en langsom "kvælning" af motoren, og
så sker det jo ikke noget med aksel/propel, det er vist mest til
en grundstødning eller en stor sten i vandet.
MVH
HO

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-03 20:30

"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der kan give mig en forklaring på hvad dette helt præcist gør?
> Er det noget der skal udskiftes hvert år eller hvad?

Ja, de knækker

Det er en sikkerheds annordning, så splitten knækker, hvis der er en given belastning på den.
Det er for at sikre, at eventuelle tandhjul, aksler eller propeller - eller hvad det nu er,
den skal sikre, ikke bliver overbelastet eller ødelagt.

Hvert år, behøver man ikke at udskifte den, og den skal nok selv sige til, når den skal
skiftes, fordi så er den blevet så slidt, at den knækker ved normal belastning. Husk at have
en ekstra med.

Claus