Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Casio EX-Z3
Fra : Jens Christensen

Dato : 12-04-03 17:48

Hej.

Jeg skal have fat i et digi-cam, men kan ikke helt beslutte mig hvilket
(sjovt nok, der er kun 1 million forskellige :) )
Jeg kunne godt tænke mig et der er så lille at det er til at tage med
overalt, samtidigt med at det tager nogle gode billeder, men det er to ret
store modsætninger...Jeg har dog kig på et Casio EX-Z3, som er ret lille,
samtidigt med at det har et Pentax objektiv, hvilket er ret godt...Jeg kan
dog ikke finde nogle "sample-shots" fra det, og vil derfor ikke købe
det...er der nogen der har nogle sample pictures? -så jeg kan vurdere
billedekvaliteten...

Mvh.
Jens Christensen

Fra : René Jørgensen

Dato : 12-04-03 18:18

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> dog ikke finde nogle "sample-shots" fra det, og vil derfor ikke købe
> det...er der nogen der har nogle sample pictures? -så jeg kan vurdere

Det er muligt at sammenligne forskellige billeder fra digitalkameraer på
denne side:

http://myalbum.ne.jp/cgi-bin/a_menu?id=fd991545

Hilsen

René

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-04-03 18:27

Mange tak for det link! Selv om mit japanske ikke er for godt lykkedes det
mig at finde billederne i fulscreen :)
Billedekvaliteten ser OK ud, selvom de er lidt grynede...

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Kim Pedersen

Dato : 12-04-03 20:21

Hej Jens

Her er en test:
http://www.digit.no/Tester/casio_exilim_z3/ex_z3_intro.htm

Rygtet siger, at Casio Exilim EX-Z3 og Pentax Optio S er bygget på samme
platform (processor m.m.) og har samme features.
Displayet er ganske vist 2" på EX-Z3 mod Optio S' 1,6". Opløsningen er i
begge tilfælde blot ca. 85.000 pixels, hvor normen i dag ligger omkring
120.000 pixels på en 1,5" LCD-skærm.

Jeg har selv været ret forelsket i begge nævnte modeller, og
Docking-stationen til EX-Z3 er jo genial istedet for alle de ledninger...

Du kan læse en test og se test-billeder fra Pentax Optio S på:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/pentax/digital/o
ps.php

Jeg har fået lavet papirkopier af en masse billeder hentet fra bl.a.
www.dpreview.com og www.steves-digicams.com på en masse kameraer.

Jeg har bestilt papirbilleder taget med Optio S (hentet billederne fra
www.cyperphoto.se), og jeg har desværre (hulk hulk) ikke særlig høje
forventninger til dem.
Objektivet tegner konsekvent uskarpt i venstre side af billederne, og
derudover er det ikke særlig veltegnende sammenlignet med konkurrenterne.
Det gør ondt at skrive som Pentax-entusiast gennem mange år...
Det er ellers et utrolig lækkert kamera at have mellem hænderne - IT FEELS
SO GOOD!
Dog skal joysticket betjenes med en negl for at undgå "menuvalg" ved at
trykke på det med en finger. Endnu et fravalg fra min side...

Jeg har haft to af de tidligere Casio-modeller mellem hænderne, hvor de blot
(eller rettere: heldigvis) kun har fast brændvidde (ingen zoom). Lækre små
sager. Igen er det joysticket, der trækker ned. De kan bare ikke betjenes
hurtigt, da man så kommer til at trykke ned på dem...

Kompakt kamera nummer ét for mig er og bliver Canon IXUS V3 (S230 i USA).
Det har godt nok (læs: heldigvis!) kun x2 zoom, men det laver nogle
fantastisk gode billeder!
Kameraet er gedigent og joystick er der ikke noget af her! I stedet er der 4
knapper placeret på en cirkel (nord-syd, øst-vest), og det virker HVER GANG!
Det bruger også de prisbillige Compact Flash-kort... og det er hurtigt i
brug. "Rød øjne" er lige så udtalt på dette kamera, som alle andre kompakt
kameraer (digitale eller ej.)

Læs reviews her af IXUS V3:
http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_s230
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/s230.html
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s230-review/
http://www.digit.no/Tester/canon_ixus_v3/ixus_v3_intro.htmG

Jeg har erfaret, at oplistning af features på de forskellige anmeldelser
ikke altid er i overenstemmelse med virkeligheden. Det gælder især ved
dpreview...
Endvidere så er der en masse mennesker, der er meget glade for deres
kameraer og skriver (subjektivt) om det.... Pas på disse meninger, med
mindre du finder et antal samfaldende meninger!

Go hunting!

Jeg selv hælder nu til et SONY F717. Måske et Canon 10D, hvis jeg får mange
penge tilbage i skat...

Hilsen
Kim

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-04-03 17:59

Hej Kim

Tak for det meget indholdsrige svar og de mange links. Jeg har søgt, jeg ved
ikke hvor længe, efter reviews og test af EX-Z3, men jeg har ikke fundet
noget, ikke nogle test-shots i hvert fald, men det har åbentbart lykkedes
dig.
Jeg blev ikke særligt imponeret over billederne, synes bl.a. at der var en
del barrel distortion på nogle af billederne.
Jeg har selv kigget på Canon V3, men modsat dig ser jeg det ikke som
positivt at den kun har 2x optisk zoom ;)
Det kunne være man skulle købe et godt digicam i stedet for et lille et, og
købe et Sony DSC-V1 i stedet...Det
er godt nok ikke så lille som det fra Casio, men efter hvad jeg har læst om
det følger jeg mere og mere at det er det jeg skal have...

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Kim Pedersen

Dato : 13-04-03 20:27

Hej Jens

Min argumentation for blot x2 Zoom er ofte en mindre kompliceret
konstruktion af zoom-objektivet og ofte færre antal linser, og dermed en
teoretisk bedre optik.
Et minus om IXUS V3 er, at den komprimere billederne tæt på grænsen for
synlige skader (faktor 1:10) - såvidt www.digit.no, der en af de få steder,
der beskæftigere sig med kvaliteten af billedformatet.

Jeg er selv ret varm på SONY's kommende V1, der teoretisk skulle give bedre
billeder end F717. Dels en marginal højere opløsning og mindre zoom. Dog kan
forventes større kromatisk fejl (blå-skær ved store kontraster) end ved F717
grundet det mere kompakte objektiv.

Når du rykker op i pris til "V1" bør du også overveje Canons G3, der har den
kæmpe fordel, at den kan gemme billederne i RAW-format, hvilket er en
fordel, hvis der skal redigeres lidt mere end "lidt" på billederne. Det kan
SONY's kameraer desværre ikke. V1/F717 gemmer i JPEG eller TIFF+JPEG.

Ja, det er ikke nogen nem sag at finde sit drømmekamera!
Jeg studerer lige nu Canons IXUS 400, der har 4 MP og x3 zoom, om det er et
interessant kompakt kamera.

Kendetegnende for de fleste kompakt digital kameraer er deres halvsløje
performance hvad objektiverne angår. De er simpelthen ikke særlig lysstærke!
Det betyder ofte uskarpe billeder i dybden, og med 3-5 MP, så bliver
billederne sjældent imponerende, når det er landskaber, man tager billeder
af. Opløsningen er ganske enkelt for lav!

Jeg har været vant til SLR og brug af dias-film (FUJI Provia F), og det er
et kæmpe tilbageskridt for mig at gå digital, når jeg vurderer
billedkvaliteten alene. Men det er jo ikke alt...
Når det gælder komfort og sikkerhed for korrekt eksponering af billederne,
så er man jo godt hjulpet med et digital kamera. Automatisk lagring af
blænde+lukkertid og dato glæder jeg mig også til...

Endvidere er udgifterne til film jo begrænset med et digitalkamera!

Hilsen
Kim

Fra : Jens Christensen

Dato : 14-04-03 13:47

Hej Kim

Jeg kan godt følge dig ang. zoom, synes bare tit det er rart at have 3x
zoom...
Jeg var så "dum" ( ) at læse lidt mere på G3éren efter du havde nævnt
den, så nu ser det lidt ud som om det godt kunne gå hen og blive det kamera
jeg skal have (synes bare det er utroligt stort). Det lyder som om det er
et godt kamera, og de test billeder jeg har set var også utroligt gode.
Dog faldt jeg også lige over olympus c50, som heller ikke lyder helt tosset.
Man bliver mere og mere forviret jo mere man kigger på nettet, man finder
hele tiden et kamera der kan lidt mere...

Fra : Kim Pedersen

Dato : 16-04-03 09:09

Hej Jens

Du kan roligt købt et G3. Det er et kanon godt kamera på alle områder, og
det tager fremragende billeder!

Jeg har sammen med to kolleger støvsuget markedet for alt (ALT!), hvad der
kunne være interessant. De vælger G3, men jeg fravælger det, for jeg synes
det er et klodset... Men det er jo smag og behag.

Hilsen
Kim