Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Crop og resize af billeder
Fra : Henrik

Dato : 12-04-03 16:11

Jeg har netop erhvervet mig et Canon A60, og har nu en del billeder
der skal beskæres/rettes op. Mit problem er følgende: Der er tit noget
i kanten af billedet, som jeg gerne vil have væk. Det er jo nemt at
benytte Crop, men så har billedet i sagens natur ikke samme størrelse.
Hvordan får jeg beskåret billedet, og rettet størrelsen tilbage til
1200 * 1600 uden at perspektivet ryger? Da jeg for snart en del år
siden havde fotolære i folkeskolen erindrer jeg at man forstørrede
negativet op og ned indtil udsnittet passede. Det er en tilsvarende
funktionalitet jeg leder efter på computeren.

Mvh
Henrik Lauridsen

Fra : emj

Dato : 12-04-03 16:41

On 12 Apr 2003 08:10:31 -0700, hlau@beethoven.com (Henrik) wrote:

>Det er jo nemt at
>benytte Crop, men så har billedet i sagens natur ikke samme størrelse.
>Hvordan får jeg beskåret billedet, og rettet størrelsen tilbage til
>1200 * 1600 uden at perspektivet ryger?

Principielt kan man ikke forstørre et digitalt billede.

Når du bruger crop, fjerner du pixels (informationer), og hvis du
derefter forstørrer billedet, så det igen måler 1200x1600, så skal det
jo gætte sig til, hvordan de nye pixels skal se ud og det kan aldrig
blive så godt, som det var oprindeligt.
Hvis billedet skal bruges til at "fremkalde", kan du forsøge at croppe
præcis 1000x1500 pixels ud af originalen og så lade det forblive i den
størrelse.

>Da jeg for snart en del år
>siden havde fotolære i folkeskolen erindrer jeg at man forstørrede
>negativet op og ned indtil udsnittet passede. Det er en tilsvarende
>funktionalitet jeg leder efter på computeren.

Ja, men det er da også noget ganske andet. Der er mange flere
informationer (større opløsning) i et negativ.

Hvilket billedbehandlingsprogram har du til rådighed på din PC?

Hilsen emj

--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Henrik

Dato : 13-04-03 08:09

emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<14cg9vsttre3islrcldakp25miflccctlu@4ax.com>...

> Ja, men det er da også noget ganske andet. Der er mange flere
> informationer (større opløsning) i et negativ.

Det er jeg klar over. Målet var at tage et udsnit af et billede, og
stadig holde det indenfor de rigtige proportioner, især med henblik på
senere print på fotopapir.

> Hvilket billedbehandlingsprogram har du til rådighed på din PC?

MS PhotoDraw, IrfanView og Gimp. Jeg prøver mig lidt frem i
øjeblikket. Fandt faktisk ud af at PhotoDraw kan det jeg søgte
(forstørre og flytte billedet, mens den oprindelige billedramme bliver
stående).

Henrik

Fra : emj

Dato : 13-04-03 14:32

On 13 Apr 2003 00:08:42 -0700, hlau@beethoven.com (Henrik) wrote:

>Det er jeg klar over. Målet var at tage et udsnit af et billede, og
>stadig holde det indenfor de rigtige proportioner, især med henblik på
>senere print på fotopapir.

Hvis du kun har 1600x1200 pixels som udgangspunkt, så vil jeg
fastholde, at du får bedste resultat, hvis du cropper 1500x1000 pixels
ud af billedet.
Du kan ikke få lavet print i 15x10 cm, uden at have et billede der
overholder målene 3:2 og har derfor ingen glæde af at forsøge at
forstørre til 1600x1200 efter en crop.
Sender du et foto på 1600x1200 til print, bliver der alligevel klippet
af og så er det bedre selv at klippe en egnet størrelse, før du sender
til print ude i byen.

> [...]
>øjeblikket. Fandt faktisk ud af at PhotoDraw kan det jeg søgte
>(forstørre og flytte billedet, mens den oprindelige billedramme bliver

I Paint Shop Pro, kan du i cropværktøjet indskrive, hvilken størrelse,
du ønsker at croppe i og kan så flytte rundt med en ramme på f.eks.
1500x1000 pixels.
Hilsen emj

Fra : Uffe Ougaard

Dato : 12-04-03 20:20

Du kan jo prøve programmet der findes her
http://www.mapril.net/pplab

Det kan lave Crop, så proportionerne (3:4) holder - og det er nok det
du har behov for - ikke at det har samme størelse.

mvh
Uffe Ougaard

Fra : Lars [8210]

Dato : 13-04-03 02:21

Henrik wrote:
> [...]
> negativet op og ned indtil udsnittet passede. Det er en
tilsvarende
> funktionalitet jeg leder efter på computeren.

Hej Henrik
Prøv
JPEGCrops - der kan hentes her:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Er freeware!

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk