Indvendig pumpe, Watt forbrug
Fra : Carsten Gravesen

Dato : 12-04-03 15:13

Hej

Jeg påtænker at sætte en ekstra pumpe i.
Det skal bare være en indvendig og skal tage en ca. 1000 l/h.
Der er jo selvføldig Ehime 2252 1200 l/h men 28 Watt ? Ca 785,-
Jeg har også set en Aquabee New line 1000, den tage 1000 l/h, men
bruger kun ca 10 Watt ? 435,-
Først, er den billige noget værd ? Størrelsen på filtret skal også
være rimeligt ,da jeg ikke gide rense det hver uge.
Kan man regen Watt forbruget, der er dog nogen forskel.

Mvh

Carsten

Fra : Linux

Dato : 15-04-03 21:17

Hej Carsten.

Jeg har i tidens løb haft en del pumper af forskellig slags
der i blant en del "billige" modeller
og det hvor forskellen er på de dyre og de billige
er at der er keramik "lejer" i de dyre og stål i de billige
når så stål stangen bliver slit bliver rotoren skæv.
Og derved kommer pumpen til at larme.

så mit råd til dig er at du ser efter at der er keramik lejer i den pumpe du
vælger
og om du vælger Eheim eller Fluval eller noget tredje er helt op til dig og
din penge pung
der er mange meninger her i gruppen hvad der er best og det kunne vi
diskutere længe hvis du spørger mig
pt. er jeg Eheim mand men kommer der noget nyt ja så må vi jo se

mvh. Linux.

"Carsten Gravesen" <ca.gr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være rimeligt ,da jeg ikke gide rense det hver uge.
> Kan man regen Watt forbruget, der er dog nogen forskel.

---

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 15-04-03 23:01

Carsten Gravesen wrote:
> Kan man regen Watt forbruget, der er dog nogen forskel.

Du kan ikke rigtigt regne med watt forbruget -når du efterprøver det i "real
life" er det som regel højere. Du kan sikkert få en teknisk forklaring på
hvorfor det forholder sig således. Jeg ved ikke om Eheim er mere pålidelige
i deres angivelser end andre.
Som Linux vil jeg synes det er kvaliteten du skal vægte højere end
strømforbruget og prisen.

vh. Jørgen