ikoner i browser adressefelt
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-04-03 18:43

På visse websider (f.ex "din rejse" hos dsb) er der ved siden af URL'en
et lille ikon. Når det ikke fidnes er der f.eks. i Safari bare en blå
cirkel.

Hvorledes laver jeg et sådant ikon? Og hvor sættes det ind i koden (jeg
er ikke den store html-koder, benytter mig mest af programmer, der
ordner det for mig)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-04-03 18:51

in article 1ft0en2.1ulw5xc10yabk4N%martin@xyzammentorp.org, Martin Ammentorp
at martin@xyzammentorp.org wrote on 06/04/03 19:42:

> [...]
>
> Hvorledes laver jeg et sådant ikon? Og hvor sættes det ind i koden (jeg
> er ikke den store html-koder, benytter mig mest af programmer, der

Brug f.eks. Graphic Converter til at lave en fil der hedder 'favicon.ico'.
Placer denne i roden af dit website. Det skulle gerne være det.

--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 07-04-03 15:10

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1ft0en2.1ulw5xc10yabk4N%martin@xyzammentorp.org, Martin Ammentorp

> Brug f.eks. Graphic Converter til at lave en fil der hedder 'favicon.ico'.
> Placer denne i roden af dit website. Det skulle gerne være det.

Det er rigtigt, hvad Peter skriver, men du skal overholde nogle
spilleregler:
Grafikken skal være 16x16pixel
Grafikken skal være i 4 bit(16 farver)
Og for en sikkerheds skyld, bør du skrive dette ind i din HEAD-del:

<link rel="SHORTCUT ICON" href="/favicon.ico" />

Grafikke skal stadig ligge ved roden, som Peter skriver.

Undskyld, jeg blander mig, Peter
M., der har et MEGET politisk ukorrekt favicon
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 07-04-03 20:22

Piiv - har gjort som du siger (idet jeg går ud fra at 1) roden betyder
der hvor min index-fil ligger og 2) at jeg ksla bede Graphic Converter
om at gemme ikonet som en .ico-fil (noget med Windows ikon)

venlig hilsen

Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 07-04-03 20:51

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> der hvor min index-fil ligger og 2) at jeg ksla bede Graphic Converter
> om at gemme ikonet som en .ico-fil (noget med Windows ikon)

Hej Martin.....
Hmm....det virker da ikke?
1.: JA
2..: Ja, men ikke BARE en .ico-fil......Som Peter også skrev, og som der
står i html-koden, skal filen hedde: favicon.ico

Morten

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-04-03 12:57

Nej - glemte at skrive (efter piv'et) at det ikke virker til trods for
jeg har fulgt din opskrift til fulde. Den ligger hvor den skal, jeg har
skrevet det ind i headeren, den hedder favicon.ico. Såå deet lidt
mystisk eller hvad?

Fra : Morten Lind

Dato : 08-04-03 14:10

> [...]

> jeg har fulgt din opskrift til fulde. Den ligger hvor den skal, jeg har
> skrevet det ind i headeren, den hedder favicon.ico. Såå deet lidt

Ja, det så jeg godt igår, Martin?

Kan du se dén, jeg har lavet til http://mortenlind.dk

Den er lavet på nøjagtig den måde, men det er ikke alle browsere, der
viser den. Internet Explorer 5.2 gør ikke - iCab 2.9.1 gør ikke -
Netscape 7.0.1 gør - Safari 1.0b/v.60 gør - Camino 0.7 gør -
Mozilla 1.2.1 gør - Opera 5.0.498 gør ikke - Alle disse på
Mac/10.2.4.....På PC - Windows 98SE gør IE 6 det ikke - men Netscape 7
gør.......

Så det er lidt med forskel?

Hej fra
Morten, der gerne vil se dit favorit ikon

Fra : Michael Holm

Dato : 08-04-03 14:17

> [...]

> Så det er lidt med forskel?
>
> Hej fra
> Morten, der gerne vil se dit favorit ikon

jeg kan ikke se det med min safari 1.0b/v60... kan I se min via link i
signatur ? jeg har ikke skrevet noget ind i koden blot lagt filen i
"rod"
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-04-03 14:41

Michael Holm <michael.holmRemove@Removeanthro.ku.dk> wrote:

> jeg kan ikke se det med min safari 1.0b/v60... kan I se min via link i
> signatur ? jeg har ikke skrevet noget ind i koden blot lagt filen i
> "rod"

Næh.....Michael - det er da underligt, men til gengæld virker dit
site Camino 0.7 nej - Safari nej - Netscape nej - iCab nej - Mozilla
nej - Opera nej - IE nej. Men sitet ser fint og ens ud i alle browserne.

Jeg er iøvrigt stødt på en anden detalje, jeg glemte at nævne for
Martin. Jeg har lavet favicon til http://faelleseje.dk

Dét site ligger hos Telia og det favicon kan man ikke se.

Så har jeg lavet et til http://www.ht-koret.subnet.dk

Dét site ligger hos SOL, og det kan man godt se.

Så måske handler det også om, hvilken server, der håndterer det? Det må
de serverkyndige kunne fortælle om

Morten

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-04-03 14:51

In dk.edb.mac, Morten wrote:

> [...]
>
> Dét site ligger hos SOL, og det kan man godt se.
>
> Så måske handler det også om, hvilken server, der håndterer det? Det må

<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#FavIcon>

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Morten Lind

Dato : 08-04-03 15:49

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> <http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#FavIcon>

Tak, Jonas.....
M.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-04-03 19:26

Jubii Jonas - du løste problemet. der skulle også stå http:// osv i
headeren ved linket til ikonet (tror jeg var det der gjorde det)

venlig hilsen

Martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-04-03 21:43

In dk.edb.mac, Martin wrote:

> Jubii Jonas - du løste problemet. der skulle også stå http:// osv i
> headeren ved linket til ikonet (tror jeg var det der gjorde det)

Det var da herligt, så endte det jo godt (:

   "The ability to enslave a planet is insignificant
   next to the power of the Macintosh" -- Darth Vader

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-04-03 20:15

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej fra
> Morten, der gerne vil se dit favorit ikon

Da jeg nu selv også har brugt lidt tid på at lave et favorit ikon må du
da også gerne se det

Link til hjemmesiden nederst...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-04-03 20:46

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Da jeg nu selv også har brugt lidt tid på at lave et favorit ikon må du
> da også gerne se det
>
> Link til hjemmesiden nederst...

FLOT, & lækkert layout...har du selv lavet klaviaturet?
M.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-04-03 23:47

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> FLOT, & lækkert layout...har du selv lavet klaviaturet?
> M.

Jep... Jeg har taget et billede af mit eget klaver og fiflet lidt med
det i photoshop. Jeg havde oprideligt planer om at bruge klaveret lidt
mere gennemgående (da jeg er pianist) men det fungerede ikke så godt så
det blev til små runde knapper istedet...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk