Mad-spørgsmål
Fra : Dorthe P. Lahrmann

Dato : 22-03-01 12:52

Hejsa
I flere år har jeg fodret mine katte med Hill's Science foder. Egentlig
har jeg været mægtig glad for det, og kattene har stortrives. Ved et
tilfælde har jeg dog nu opdaget at min lille hunkat er helt VILD med et
andet foder, nemlig Royal Canin Feline Nutrition.

Katten har altid spist forbavsende lidt, og vejer trods sine næsten 2 år
kun 1,8 kg. Hun er dog i god kondition siger dyrlægen, så jeg har ikke
gjort mere ved det. Kattene har fået R.C. som godbidder, men jeg har nu
fundet ud af, ved at prøve mig frem, at den lille spiser meget mere hvis
hun fodres fast med R.C. Mit spørgsmål er så, om nogen her i gruppen har
erfaringer med mærket? Er det godt nok til at jeg kan fodre hende med
det konsekvent, i hvert fald i en periode? Så kan jeg finde ud af om det
virkeligt er mærket, eller blot forandringen hun er så ivrig efter.

Altså, hvad mener I om Royal Canin kattefoder som hovedtørfoder til en
inde/udekat, og kan det måle sig med Hill's?

Hilsen Dorthe ( - og Lille-Fie, der lige nu står på hovedet i sin
madskål for at få alle krummer med! )

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 22-03-01 13:18

Hej Dorthe
Vores Freja fik også RC inden vi fik hende, og hun var blevet en anelse for
rund af det (derfor får hun nu Hills w/d). Jeg havde indtryk af at begge
kattene var ellevilde med RC, så hvad smagen angår er det vist i top. Dog
har jeg et eller andet sted (måske her på NG'en??) læst, at RC er tilsat
sukker (noget skidt)...
Hvis din vet siger at katten er i fin form, så synes jeg da du har god grund
til at fortsætte med Hills....hellere en kat der kun spiser lidt, og holder
formen...end en fed kat. Iøvrigt behøver det ikke at være mængden der er det
afgørende, eftersom der er forskel på hvor koncentreret foderet er. Med
Hills w/d skal min hunkat ifølge dyrlægen hel ned på 45-50 g om dagen (Freja
hader mig for det) og Laban bør heller ikke få mere end 60 g.
Jeg er egentlig ret forbavset over hvor mange - også katte med fri adgang
til udelivet - der faktisk render rundt og ligner små sofaer over ryggen. Da
jeg kiggede forbi hos Kattens Værn heroppe, lod jeg også mærke til at rigtig
mange af de katte der var vant til et ude/inde-liv faktisk var pænt
overvægtige også....
Mvh. Gitte

Fra : Silverflame

Dato : 22-03-01 18:30

Hej!
Jeg fodre fast med RC, jeg synes det er meget drøjt.
Det er også en anelse billigere end Hill´s og det bryder kattene sig ikke
om. Det er også tit de har en rabat ordning, du får en kupon med så du
sparer 25,- kr ved næste sæk.
Min ´dyrlæge siger de har det godt.
Jeg har aldrig hørt om at der var sukker i, og jeg har lige været ude og
kigge på sækken, der står ikke noget om sukker...
Men en masse grønsagsfibre.
Jeg har kun gode erfaringer med RC, jeg kan tydelig se forskel på deres
pels, når de får noget andet. Jeg prøvede engang det nye fra Eukanuba, men
det ville de ikke ha´!
Så jeg skiftede tilbage igen...
Det var bare lige mit bidrag, held og lykke med det!
Hilsen Winnie, en som godt kender det med madskålen...

Fra : Helle Andersen

Dato : 22-03-01 22:49

> [...]

> Altså, hvad mener I om Royal Canin kattefoder som hovedtørfoder til en
> inde/udekat, og kan det måle sig med Hill's?

Nej, kvalitetsmæssigt kan det ikke måle sig med Hill's. Det er dog ikke et direkte dårligt foder, men heller ikke blandt de bedste
mærker.

Det med sukkeret, synes jeg dog ikke lyder
sandsynligt...... Jeg går ud fra, at det skulle have
den virkning, at kattene hellere ville spise det, men
kattes smagsløg, smager kun søde ting meget
dårligt, så det kan jeg ikke se nogen mening med.

--
Hilsen Helle
At least dogs do what you tell them to do. Cats take a message and get back to you.