Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol filter
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 11-04-03 16:46

Hej

Jeg har lige erhvervet mig et pol filter til mit Nikon F65.
Er der nogen i gruppen der har nogle links til sider der forklarer hvordan
man får mest ud af at bruge det.

Har pol-filtret nogen indvirkning på blænden ?

Jeg har i forvejen et Hama Sky 1A filter på kameraet. Kan jeg skrue
pol-filtret uden på det, eller skal jeg pille det af hver gang jeg skal
bruge pol-filtret ?

Mvh
Michael Christoffersen

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 11-04-03 17:00

Glemte lige. (-:

På mit filter står der: P.L
Vil det sige at det er et liniær pol-filter ?
Jeg har læst et sted at man skal have er cirkulært til et kamera med AF og
TTL lysmåling, er det rigtigt eller betyder det ikke så meget ?

Mvh
Michael Christoffersen

Fra : Dan Andersen

Dato : 11-04-03 17:03

Det sidste kan du ikke. Det vil tage noget af hjørnerne på billedet.
Polfiltret tager 1 - til 1½ blænde. Filtret er uovertruffen til at fremhæve
skyerne på himmelen og tila t tage spejlinger i fx. ruder og blanke
overflader.

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.damatic.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 11-04-03 17:43

"Michael Christoffersen" <newsgroups@REMOVEsomething.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige erhvervet mig et pol filter til mit Nikon F65.

Jamen, tillykke med det

> Er der nogen i gruppen der har nogle links til sider der forklarer hvordan
> man får mest ud af at bruge det.

Den bedste måde er egentlig bare at smide det på, og gå udenfor og dreje det rundt,
mens du kigger igennem søgeren. Jeg har engang læst, at den kraftigte virkning skulle
man få i en vinkel på 90º fra solen.

Du vil opleve at polfilteret fjerner reflekser fra f.eks. bladene og græsset, lakken
i biler o.l. Farverne bliver derfor kraftigere og især himlen bliver flot blå. Du
skal dog passe på, at det ikke kommer til at se for unaturligt ud:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=2263

> Har pol-filtret nogen indvirkning på blænden ?

Ja. Den sluger vel en eller to blænder, men det betyder jo ikke det store om
sommeren, hvor der er masser af lys.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : max

Dato : 12-04-03 06:13

> [...]

>Jeg har læst et sted at man skal have er cirkulært til et kamera med AF og
>TTL lysmåling, er det rigtigt eller betyder det ikke så meget ?

Hvis du ikke bruger vidvinkel kan du skrue polfilteret udenpå dit skylight
men du mister muligvis lidt kvalitet (kontrast) - lav en test selv. På
vidvinkel
objektiver vil du muligvis se noget vignetering (sorte hjørner), test selv..

Polfilteret har ingen indvirkning på blænden, men den stjæler 1,5-2bl. lys,
så du må enten blænde op eller bruge en længere lukkertid.

Circulær eller ej, det kommer an på hvordan lysmåleren fungerer i dit
kamera, måske kan du er på Nikons hjemmeside se hvad de anbefaler,
et alm. liniær filter kan forvirre visse lysmålere, men det er let at teste
selv.

Effekten fra polfilteret er let at se enten ved at holde det op for øjet
og dreje det rundt, eller på kameraet og se hvad der sker når du drejer
det rundt, effekten er dramatisk. -max-