Katte i løbetid
Fra : Amie

Dato : 11-04-03 14:14

Hejsa

Jeg er ny i denne gruppe og vil lige sige hej til jer alle :)

Jeg fik for et lille års tid 2 dejlige hunkatte ( Holger og Victor ) som jeg
elsker over alt på jorden. Victor er nu kommet i løbetid for første gang.
Mit spørgsmål er så hvor lang tid vare det og hvor tit kommer de i løbetid
?? Hun havde en uge hvor hun var helt vild. Larmede og smøg sig rundt på
maven hele tiden. Efter en uge stoppede det. Nu er der gået en uge og hun er
gået igang igen. Er det normalt at de ligesom holder pauser i deres løbetid
??

Jeg vil gerne have killinger med hende på et tidspunkt, så jeg vil ikke
kasterere hende, men er der noget man kan gøre så hun ikke larmer så meget ?
vil fx p-piller gøre at de ikke kommer i så meget løbetid ?? .. regner dog
ikke med det, for vi piger bløder jo ikke mindre fordi vi tager p-piller :)

Jeg gruer lidt for når Holger kommer i løbetid, for hun "snakker" meget i
forvejen ( det gør Victor ikke ), hvis man kasterere en kat, stopper den så
helt med at komme i løbetid ??

Nå-men.. det var bare lidt spørgsmål fra en snart døv kattemor hehe

Venlig hilsen
Malene

Fra : Ida

Dato : 11-04-03 14:52

--
"Amie" <amie@dildoparty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> helt med at komme i løbetid ??
>
> Nå-men.. det var bare lidt spørgsmål fra en snart døv kattemor hehe

Hej Malene og velkommen til *s*

Regn med at dine hunkatte kommer i løbetid fra nu af og mange år frem med
interval på mellem en og fire uger - det er forskelligt fra kat til kat.
Overvej kraftigt hvorvidt hun skal have killinger eller ej. Vælger du at hun
skal have et kuld og er hun huskat, så vid at det kan være mere end
almindeligt svært at finde nye gode hjem til alle killingerne - bare se hvor
mange skønne katte der sidder rundt omkring på internaterne + dem der er
overladt til egen skæbne. Jo, det er hyggeligt at have killinger og de er
mindst lige så skønne som racekillinger, men betydeligt sværere at få
hjemmefra :-/

Har du din hunkat på p-piller, så kommer hun ikke i løbetid. P-piller har
dog en lang række bivirkninger, som du kan læse lidt om her
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=9 og også om
kastrering.
Det er frustrerende for en kat at gå fra den ene løbetid til den anden - de
bliver rastløse, kan stoppe med at spise og bliver generelt voldsomt
stressede.

Mit råd - og de fleste andres her fra gruppen - vil være at få de to skønne
damer til dyrlægen så hurtigt som muligt og få dem kastreret.

Håber ikke jeg fik skræmt dig væk med min besvarelse

De bedste hilsner
Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger ventes uge 18

Fra : Amie

Dato : 11-04-03 15:42

Hej Ida

> Regn med at dine hunkatte kommer i løbetid fra nu af og mange år frem med
> interval på mellem en og fire uger - det er forskelligt fra kat til kat.

Hmm... det ændre jo min opfattelse af om jeg vil have killinger. Jeg havde
fået at vide at de kun kom i løbetid hver 6 måned, så hvis det er så tit, så
skal der da helt sikkert ske noget andet. Jeg kan godt se det ikke er sjovt
for katten at hun er så frustreret. Larmen kan jeg jo selv leve med, men det
er da hendes ve og vel jeg tænker på.

> [...]
> overladt til egen skæbne. Jo, det er hyggeligt at have killinger og de er
> mindst lige så skønne som racekillinger, men betydeligt sværere at få

Jeg siger ikke jeg vil have killinger nu eller om jeg overhoved vil, men jeg
vil da gerne have muligheden for det på et tidspunkt. Samtidig kan killinger
også ændre kattens temperament og lidt dens personlighed ( eller.. det gør
hunde og heste, så det regner jeg med at katte også gør )

> [...]

skønne
> damer til dyrlægen så hurtigt som muligt og få dem kastreret.

Jeg skal helt sikkert til dyrelægen og få kasteret Holger, vil dog godt
vente til hun selv har været i løbetid for første gang. Samtidig vil jeg
have nogle råd af dyrelægen omkring Victor og hvad der er bedst for hende.

> Håber ikke jeg fik skræmt dig væk med min besvarelse

Hehe det har du bestemt ikke. Jeg har aldrig haft katte før og er kun glad
for alt den hjælp i allerede har givet herinde. Jeg har sikkert masser af
andre "dumme" spørgsmål i fremtiden.. man skal jo spørger eksperterne hehe

Tak for de gode råd
Malene

Fra : Ragna

Dato : 11-04-03 16:04

Hej Malene!

Det er en skrøne, at hunkatten helst skal have haft sin første løbetid, før
hun kan blive steriliseret.
Tværtimod er der større chance for en glad, harmonisk og legesyg kat, hvis
sterilisationen bliver foretaget før katten har haft den frustrerende
oplevelse at komme "forgæves " i løbetid.
Det er heller ikke sandt, at en hunkat har bedst af at få et kuld killinger
før den bliver steriliseret.
Alt i alt vil jeg tro, at den bedste løsning for dig og dine to hunkatte
ville være at få dem begge steriliseret hurtigst muligt.
Det giver ro i huset - og et par gladere katte - når det der godt overstået!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ann K.

Dato : 11-04-03 16:50

Hej Amie.

>Jeg kan godt se det ikke er sjovt
for katten at hun er så frustreret. Larmen kan jeg jo selv leve med, men
det
er da hendes ve og vel jeg tænker på.

<> Læs endelig artiklen på gruppens hjemmeside... og hvis du vil have en
ægte "skrækhistorie", så prøv at gå lidt tilbage i tiden og find mit
indlæg fra 8/3-03 "P-pillers negative indflydelse... langt"...
Vi har _stadig_ problemer herhjemme... selv om vores kat kun var på
p-piller i ca 2 måneder! Resten af vores Bande har nemlig svært ved at
glemme "Monstermissen" ;(

> [...]
gør
hunde og heste, så det regner jeg med at katte også gør )

<> Det gælder kun i sjældne tilfælde for katte!
Tro mig... min hustyran har _ikke_ ændret sig en tøddel, bare fordi hun
fik et kuld killinger - hun var ellers sådan en god morkat! Dette holdt
kun til killingerne (efter hendes mening) var blevet store og kunne
klare sig uden hende...
Derimod blev hun lidt mere omgængelig, da hun blev kastreret
Den eneste blivende adfærdsændring, jeg har har hørt om hos en kat...
Tja - det var en ulykkelig historie, der endte med at morkatten blev
aflivet
(Nej jeg vil ikke skræmme dig!!!! Men katte er ikke hverken hunde, heste
eller mennesker

> [...]
vente til hun selv har været i løbetid for første gang. Samtidig vil jeg
have nogle råd af dyrelægen omkring Victor og hvad der er bedst for

<> Kastrer dem begge nu... du (og kattene) bliver dermed sparet for en
del bøvl og stress

> [...]
af
andre "dumme" spørgsmål i fremtiden.. man skal jo spørger eksperterne

<> Ja - jeg håber heller ikke, at jeg har skræmt dig
Og du har helt ret... denne gruppe er et pragtfuldt sted at være, når
man er vild med katte!
Så... velkommen til!
Og så er jeg nysgerrig... Hvorfor navnene Holger og Victor til to
HUNkatte???????? *sss*

Mvh Ann

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-04-03 17:29

On Fri, 11 Apr 2003 17:50:29 +0200, "Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrote:

>Og så er jeg nysgerrig... Hvorfor navnene Holger og Victor til to
>HUNkatte???????? *sss*

   Af samme årsag som at vi har en hunkat der hedder Oscar måske?
(Vi troede altså at hun var en han ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : marianne hellemose

Dato : 11-04-03 17:05

Hej Malene

Velkommen til katte og katteslave-paradiset.

Som tilføjelse til de andres glimrende svar, jeg kan fuldt
tilslutte mig koret, det bedste for kattene vil være en
neutralisation.

Du skriver ikke om dine katte løber ude, hvis de gør
skal du vide at det kun tager en hankat 5 min. at gøre
din hunkat drægtig, hvad enten hunkatten (og du ) er
parate til familieforøgelsen eller ej )

Marianne

Fra : Niels Peter

Dato : 11-04-03 15:19

Amie wrote:
> [...]
> det. Nu er der gået en uge og hun er gået igang igen. Er det normalt
> at de ligesom holder pauser i deres løbetid ??

Ja, gudskelov, ellers var det da ikke til at holde ud, hverken for kat
eller ejer ...
Den cyklus, du beskriver, virker meget almindelig.
Du skal bare tage i betragtning, at hvis hun bliver ved med at få
løbetider uden at blive parret, vil pauserne blive kortere og kortere,
og til sidst er hun konstant i løbetid.
Det er ikke sundt, hverken for katten eller for dine nerver.

> [...]
> ikke kasterere hende, men er der noget man kan gøre så hun ikke
> larmer så meget ? vil fx p-piller gøre at de ikke kommer i så meget

Ja, det kan de.

> regner dog ikke med det, for vi piger bløder jo ikke
> mindre fordi vi tager p-piller :)

Du kan slet ikke sammenligne de to arter, da deres systemer fungerer ret
forskelligt.

> Jeg gruer lidt for når Holger kommer i løbetid, for hun "snakker"
> meget i forvejen ( det gør Victor ikke ), hvis man kasterere en kat,
> stopper den så helt med at komme i løbetid ??

Ja.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk