Hjelp oss i kampen mot raseforbud i Norge!
Fra : Alexander Andresen

Dato : 11-04-03 21:15

Den norske justisdepartement la den 28.mars ut sitt forslag til ny
hundelov. http://www.odin.dep.no/jd/norsk/publ/otprp/012001-050062/index-inn001-b-n-a.html
Her forslår å legge ytterligere tre raser til forbudslisten, disse
rasene er Amerikansk Staffordshire Terrier, Staffordshire Bull Terrier
og den Tsjekkoslovakiske ulvehunden. Videre åpnes det for å legge nye
raser til fortløpende som de skulle komme i feil hender, istedenfor å
komme med lover/tiltak som straffer de uønskede hundeeierne, ikke
hundene.
Norsk Kennel Klub, den norske veterinærhøgskole,
dyrevernsorganisasjoner og enkelte politidistrikt mfl. har gått i mot
raseforbud, men har ikke blitt hørt.
Denne loven har vært krevd og langt på vei skrevet på grunn av noen
svært tragiske hendelser hvor barn har blitt drept eller alvorlig
skadet de siste år her i landet. Disse tragediene vekker selvfølgelig
den dypeste sympati og medfølelse hos oss alle. Men disse hendelsene
kan kun lastes noen uansvarlige hundeeiere og noen enkelte
hundeindivider ikke hele raser. Og det mest forunderlige av alt er at
flere av de raser som har vært involvert i disse drapene og
lemlestingene av barn er ikke nevnt i loven med et ord.
Hjelp oss å kjempe mot dette svært uheldige og urettsferdige
lovforslaget som kun rammer det seriøse hundehold. De som missbruker
hunder har aldri brydd seg om loven og vil bare forsette å påføre
flere mennesker og hunder lidelser. Resultatet med denne loven vil
være at myndighetene velger den lette og kortsiktige løsningen med å
forby stadig flere raser og vi kommer til å ende opp med tilstander
som i enkelte tyske delstater.
Loven er nå sendt over til stortingets justiskomité for behandling med
sikte på å ha den ferdigbehandlet til 20.mai, så tiden er knapp.
Send e-post til medlemmene av komiteen med deres protest mot denne
loven, gjerne med god informasjon om de raser som er foreslått
forbudt.
Knut Storberget er oppnevnt som saksfører for hundeloven i
justiskomiteen.

Helleland, Trond, leder H
trond.helleland@stortinget.no

Gjul, Gunn Karin, nestleder A
gunn.gjul@stortinget.no

Ellingsen, Jan Arild, sekretær FrP
jan-arild.ellingsen@stortinget.no

Dybevig, Carsten. H
carsten.dybevig@stortinget.no

Hofstad, Linda Cathrine. H
linda.hofstad@stortinget.no

Holstad, Einar. KrF
einar.holstad@stortinget.no

Kvakkestad, André. FrP
andre.kvakkestad@stortinget.no

Marthinsen, Finn Kristian. KrF
finn-kristian.marthinsen@stortinget.no

Rui, Anne Helen. A
anne-helen.rui@stortinget.no

Storberget, Knut. A
knut.storberget@stortinget.no

Videre kan all korrespondanse mellom Norsk kennel klubb og
Justisdepartementet leses på www.nkk.no under ”meldinger”.

Ytterligere legger jeg ved en artikkel vedrørende den nye hundeloven,
skrevet av pressekontakten for ”Foreningen for
Hundeomplassering”, Terje Bolling.
http://home.no.net/ffho/Hundehaterloven_og_dens_tre_fedre.html

Med vennlig hilsen
Alexander Andresen
Norsk Arbeidshund Forening
www.bullenett.org

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-04-03 10:36

> [...]
>forbudt.
>Knut Storberget er oppnevnt som saksfører for hundeloven i

,,,,,,,,,,,Sørgeligt hvis disse Tyske tilstande, kommer til Norge. Jeg
er selv ejer af en Staffordshire Bull Terrier, og har haft en af samme
race før. Det er de mest menneskekærlige hunde man kan få, og som sagt
så mange gange før, kan alle hunde blive farlige hvis ejeren vil have
dem til det. I Danmark kommer nok snart en ny hundelov hvor det er
ejerne af farlige hunde der bliver straffet og ikke enkelte
hunderacer, og dette er retfærdighed ! Jeg er fuldt enig med dig i alt
hvad du skriver. Og jeg skal med glæde sende en mail til Norge hvis
det kan hjælpe lidt.

Og man kan håbe på at det ikke kun er ejere af de racer der står for
at blive forbudt der reagerer på det der er ved at ske i Norge, Da
ingen jo ved hvilke racer der står for skud næste gang, måske er det
din race næste gang ? I en sådan situation bør alle hundeelskere stå
sammen uanset hvilken race de selv ejer.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-04-03 16:34

Har mailet

--