Uff - nej, den er væmmelig!
Fra : Ann K.

Dato : 11-04-03 13:13

Hejsa.
Tja... så er jeg vist stødt ind i et "mindre" problem med min sheltie...
Dise er begyndt ikke at kunne lide store _sorte_ hunde Hun er
usikker og nervøs - og vil _ikke_ hilse på dem... gemmer sig derimod bag
enten mig eller "store, stærke" Sif...
Jeg fatter ikke hvorfor... hun har ikke haft nogen ubehagelige
oplevelser med hunde af den type!!! Undtagen da hun ca 6 måneder gammel
var ude for at hendes gode, jævnaldrende legekammerat riesenschnauzeren
Gizmo, faldt over sine egne ben og landede ovenpå hende - kors, hvor
blev hun *sur* og lige siden har han i den grad, været hende underlegen!
Dise er nu ca 2 3/4 år - og har leget jævnligt med Gizmo siden...
Men nu er hun nervøs for ham Og et par Newfi'er + en rottweiler
(meget sort), som hun også har kendt siden hun var hvalp + en
labrador...
Gizmo fatter ikke, hvorfor hans lille veninde (!) ikke vil lege ;-( men
han respekterer det - og holder sig fra hende... Så hun bliver ikke
skræmt af ham, ved at han er voldsom...

Det har intet at gøre med den sorte hunds køn... hun er lige nervøs for
hanner som hunner! og det har tydeligt heller ikke betydning om det er
en hund, hun kender godt eller lige har mødt!
Hun er ikke nervøs ved store hunde ellers!!!! I skulle se hende, forsøge
at få bull mastiffen eller pyrenæerhunden, vi ofte møder, til at lege
fangeleg... et totalt dødsdømt foretagende! ;)

Hvad katten kan jeg gøre???
Ville jo egentlig helt tage dette her i opløbet... inden vi får
alvorlige problemer... Men jeg kan _ikke_ se en løsning af hendes
problem, fordi jeg ikke aner, hvordan det er opstået - kun en
symptombehandling, hvor jeg igen gør hende tryg ved de sorte hunde...
Det er måske godt nok???
Nogen der har forslag???

Mvh Ann

Fra : R. Ilsøe

Dato : 11-04-03 15:10

Hej Ann

Kan hun være hormon-forstyrret af en løbetid måske?
Mon ikke i kan finde en gammel rolig stor hund som hun kan hygge sig stille
og roligt med?

--
Rinnie

Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Ann K.

Dato : 11-04-03 17:05

Hej Rinnie.
Hmm *regne, regne*.... Niks - ingen løbetid før om et par måneder...

Og det hjælper ikke at hunden er stille og rolig (og komplet
uinteresseret i hende)... du skulle se hendes opførsel overfor den ene
af Newfi'erne, der er tudsegammel - og som hellere vil gå end løbe,
ligge end stå og sove end være vågen ....
Kommer det stoooore, faaaarlige dyr i nærheden af hende, spurter hun hen
bag mig... nøjagtig som en lille hvalp, der søger tryghed...
Det er virkelig "Ufff - den er væmmelig! Pas på mig..." *suk*

Andre ideer?

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-04-03 17:19

Sif er da også sort, men hun er tydeligt undtagelsen. Jeg tror du må gå for
med et godt eksempel: Ignorer Dise, men tag selv kontakt til den
stooooooore, farlige hund. Kort sagt vis Dise, der ikke er grund til angst.
Og så frem med klikkeren ved det mindste fremskridt, men det ved du jo.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia J

Dato : 11-04-03 17:40

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message
> Hejsa.
> Tja... så er jeg vist stødt ind i et "mindre" problem med min sheltie...
> Dise er begyndt ikke at kunne lide store _sorte_ hunde

Nå, så kan jeg regne ud at Max ikke får besøg alligevel :(

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-04-03 12:09

> Hejsa.
> Tja... så er jeg vist stødt ind i et "mindre" problem med min sheltie...
> Dise er begyndt ikke at kunne lide store _sorte_ hunde

Hej Ann K

Ja jeg kan godt se du har et lille problem der. Så hvis intet af det andet
hjælper, så må du jo påvirke hendes syn på, hvad en stor hund er. Det kan
du ( Måske ) gøre, ved at lade hende møde sorte hunde på max for hende
acceptabel størrelse. Altså helt op til grænsen, og når du har fundet den,
må du jo så prøve at gå lidt højere. Men indrømmet, det er svært, og kræver
ret mange sorte hunde, og mange på forhånd aftalte møder. Du kan jo så
hjælpe lidt til, ved selv at snakke meget med den sorte hund, du er jo
lederen, og ved at vise, at der ikke er grund til bekymring, hjælper du
hende hen mod den.

M.V.H......Benny..

Fra : Smat

Dato : 12-04-03 16:02

> [...]
> hjælpe lidt til, ved selv at snakke meget med den sorte hund, du er jo
> lederen, og ved at vise, at der ikke er grund til bekymring, hjælper du

Vi må da bare lave en udrykningsservice
Det er da det mindste vi kan gøre

Margrethe

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 12-04-03 23:46

> Vi må da bare lave en udrykningsservice
> Det er da det mindste vi kan gøre
>
> Margrethe

Lyder som en god ide! :0)
Ville gerne hjælpe men eftersom Bailey er hvid duer det nok ikke... ;0)

Hilsen Betina

Fra : Ann K.

Dato : 13-04-03 01:07

Hejsa.

>Vi må da bare lave en udrykningsservice
>Det er da det mindste vi kan gøre

<> Hæ... jamen I bor da på fastlandet - ikk'??
Dise og jeg bor på Djævleøen - Københavnsområdet

Benytter mig nok snarere af Pias tilbud om ræææææææææææææs på hendes x
antal tønder land... Hvis altså Dise tør for stoooore, faaaaarlige Max

Egentlig lidt underligt at se min lille vimse, konstant legesyge og
fjantede vaps være _helt_ stille, når der er en stor sort hund i
nærheden ;-/
Men jeg har opdaget én god ting... hun jager sørme ikke joggere, når vi
følges med newfi'erne! Hun skal jo være i nærheden af mig, så jeg kan
passe på hende...
Skøre kræ

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 13-04-03 08:49

> Benytter mig nok snarere af Pias tilbud om ræææææææææææææs på hendes x
> antal tønder land... Hvis altså Dise tør for stoooore, faaaaarlige Max

Ja, jeg håber da ikke hun bliver overvældet, Molly er jo også ret sort i det
og tager ikke nej for gode varer - hun vimser simpelthen bare efter enhver
ny ven, for de SKAL hilse på hende! Og hvis de løber deres vej er det bare
rigtig sjovt! Logre, lefle.

:Pia - som synes Dise er fjollet - har du prøvet at vise hende en SPEJL?

Fra : Therese

Dato : 13-04-03 12:27

"Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Vi må da bare lave en udrykningsservice
> Det er da det mindste vi kan gøre

Ja, og når så Dise har vænnet sig til store_rolige_sorte hunde, kan vi bare
sætte hende sammen med Bernhard Så kan vi se, om det har hjulpet og
ellers skal der nok startes forfra *GG*
--
Mange hilsner
Therese

Fra : Lars

Dato : 13-04-03 06:45

Hej Ann

Jeg støder (som instruktør) jævnligt på det problem du beskriver.

I 9 ud af 10 af gangene (eller deromkring) løser vi det forholdsvist nemt
ved at "lære føreren" at "acceptere" den anden - tilsyneladende farlige
hund.

Ofte er førerne for neutrale i hilsesituationer - dvs. lader sin hund være
den, der skal tage initiativet til at møde den anden hund, men hvis føreren
i stedet tager den første kontakt (og i princippet glemmer sin egen hund
imens - dvs lader den være bag sig), så finder vovse ofte ud af, at den
anden hund nok ikke er så farlig endda.
Hvis føreren så samtidig viser glæde og ivrighed overfor den anden,
"farlige" hund, så hjælper det ofte endnu mere.

Selvfølgelig er jeg selektiv i mit valg af den hund vi prøver overfor.
Den skal helst være et stort dovent og venligt individ.
Jeg kan (som den fremmede hjælper jeg jo er i den situation) godt finde på
at tage den bange hunds line, så føreren ikke skal koncentrere sig om sin
egen hund, mens der hilses, nusses, klappes, gives godbidder osv.
Så "styrer" jeg den bange hund og lader jeg den nærme sig, når jeg synes
dens adfærd er "OK" til det.
Ofte ender det med at de to hunde så løber og leger sammen.

Husk at gå lidt afsides, når I forsøger, så der ikke er andre forstyrrende
elementer (læs hunde) i nærheden, der kan forstyrre/forplume det.

Stort set samme princip bruger jeg også, hvis angsten er gået helt over i
angstagressivitet.
Dvs. den bange hund gør udfald mod den anden

Håber du kan bruge det

Hilsen Lars