Er der slet ingen der kan svare !!!
Fra : Cyberbar

Dato : 11-04-03 06:31

Hej NG jeg er temmelig ny inden for akvarieverdenen, så jeg håber i kan
hjælpe.
Jeg har 3 pragtsmerlinger der har fået hvide pletter, men jeg syntes ikke
den behandling jeg giver dem hjælper. De får Faunamor efter
brugsvejledningen, men her på 3. dag syntes jeg ikke at kunne se det har
hjulpet. Kan man først se om det har virket efter den 8. dag ?
Skriver da jeg er i tvivl.

\\\\////
-(o o)-
-ooO--(_)--Ooo----------
Med venlig hilsen
Cyberbar
----oooO
----(----)----Oooo
-----\--(------(---)
------\_)------)--/
---------------(_/

Fra : Dan Mortensen

Dato : 11-04-03 08:41

Cyberbar wrote:
> har hjulpet. Kan man først se om det har virket efter den 8. dag ?
> Skriver da jeg er i tvivl.

Normalt kan du se en lille forbedring efter 3-4 dage, men det afhæger lidt
at dine forhold i akvariet. Temperaturen bestemmer fx. hastigheden på
snylterens livscyklus.

/DM

Fra : Cyberbar

Dato : 11-04-03 12:53

Takker for svaret, men kunne godt tænke mig at få at vide om den skal sættes
ned eller op imens.

Cyberbar

Fra : Dan Mortensen

Dato : 11-04-03 13:04

Cyberbar wrote:
> Takker for svaret, men kunne godt tænke mig at få at vide om den skal
> sættes ned eller op imens.

Jeg hæver temperaturen og sætter en luftpumpe til at ilte vandet kraftigt
samtidige med et powerhead til at skabe god cirkulation. Når du hæver
temperaturen svækker du fiskene og det bliver sværre for dem at optage ilt,
men ved over 28 grader er snylterens livscyklus speeded gevaldigt op.

/DM

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-04-03 17:56

"Cyberbar" <Cyberbar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugsvejledningen, men her på 3. dag syntes jeg ikke at kunne se det har
> hjulpet. Kan man først se om det har virket efter den 8. dag ?

Nu ved jeg ikke hvad du ellers har i akvariet, men pragtsmerlingerne kan
godt tåle en varmekur på 33 grader tilsat salt (1 spiseskefuld pr. 40 liter
vand). Saltet har den virkning at det dehydrerer snylterne (jeg vil tro du
har et angreb af fiskedræber). Saltet dehydrerer også fiskene, men da de er
noget større end snylterne vil sidstnævnte dø langt tidligere. En
saltkur/varmekur kan du køre i en uge, hvor du skifter 30% vand på dag 1, 4
og 7. Tilsæt salt svarende til den udskiftede mængde vand.

Hvis hverken faunamor eller saltkuren virker er det måske forkølelsespletter
du har. Så skal du istedet bruge Odimor.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 08:03

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> godt tåle en varmekur på 33 grader tilsat salt (1 spiseskefuld pr. 40
liter
> vand). Saltet har den virkning at det dehydrerer snylterne (jeg vil tro du

Er det virkeligt rigtigt?
Jeg synes at 1 spiseskefuld til 40 l. lyder af meget lidt (under 1 gram/l).
Og såfremt dette skulle være kuren - hvorfor så ikke bruge sukker? Det burde
have den samme effekt, blot kan man regne med at det bliver fjerne totalt
igen (iltet til vand og CO2) i modsætning til saltet.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 12-04-03 08:34

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
> liter
>
> Er det virkeligt rigtigt?
> Jeg synes at 1 spiseskefuld til 40 l. lyder af meget lidt (under 1

Det er den dosering jeg selv bruger da discus og pragtsmerlínger kan være
følsomme overfor stærke saltdoseringer. Jeg har dog hørt om folk der doserer
så kraftigt at fiskene tilter efter få minutter og man skal derfor være
meget opmærksom på fiskenes velbefindende.

> [...]
> have den samme effekt, blot kan man regne med at det bliver fjerne totalt
> igen (iltet til vand og CO2) i modsætning til saltet.

Jeg kender ikke til brugen af sukker???
Saltet fjernes jo efterhånden også, og jeg vil da klart anbefale at der
efter kuren skiftes vand 2-3 gange indenfor en uge (det gør jeg under alle
omstændigheder i mit discusakvarie, så derfor glemmer jeg at anbefale det).

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 12-04-03 18:13

> gram/l).

Jeg har lige fuldt op på et par af mine kilder og kan se at der visse steder
anbefales længere varende bade med 1-3 gram salt pr. liter akvarievand eller
kortere bade med 10-30 gram salt pr. liter akvarievand.
Andre steder anbefales den kur jeg selv anvender (0,5 gram salt pr. liter
vand).

Det kunne egentlig være interessant at høre hvordan I andre doserer saltet
og til hvilken type akvariefisk?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 19:56

> [...]

> så kraftigt at fiskene tilter efter få minutter og man skal derfor være
> meget opmærksom på fiskenes velbefindende.

Det var sådan set ikke saltkuren, jeg stillede spørgsmålstegn ved. Der er så
mange, der benytter den, at jeg uden blinken accepterer at den er gavnlig.
Det, der generer mig, er forklaringen om dehydrering, der må være et
osmosefænomen. Den forklaring forekommer mig ikke at være sand.

> burde
>
> Jeg kender ikke til brugen af sukker???

Det gør jeg heller ikke - min pointe er blot, at holder forklaringen om
dehydrering skulle ethvert andet stof, der fremkalder osmotiske ændringer i
vandet kunne bruges lige så godt.
Og da ulemperne ved saltkuren IMHO er tilførslen af en masse clorider fra
saltet, var det da oplagt at bruge et stof, der ikke giver samme ulemper.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 13-04-03 18:12

> Det, der generer mig, er forklaringen om dehydrering, der må være et
> osmosefænomen. Den forklaring forekommer mig ikke at være sand.

Som nævnt flere gange er jeg ikke den store kemiker/fysiker og mine evner
til at betvivle processerne er derfor ikke til stede. Men prøv at læse
forklaringen på følgende link:
http://www.fishdoc.co.uk/treatments/salt.htm

Her nævnes netop osmosefænomenet beskrevet i, for mig, rimelige vendinger.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 11:08

> [...]
> http://www.fishdoc.co.uk/treatments/salt.htm
>
> Her nævnes netop osmosefænomenet beskrevet i, for mig, rimelige vendinger.

Ja, det er en udmærket beskrivelse af osmose.
Men intet argument for at under 1 g. salt pr. l. skulle have nogen
dehydrerende effekt. Men vi kommer nok ikke videre her.

vh
Jan