MS Windows
briani 27239
Lukke komputeren?
Fra : Ukendt

Dato : 11-04-03 15:15

Hej.

Jeg har hidtil brugt denne komando linie

C:\WINDOWS\RUNDLL.EXE user.exe,exitwindows

til at lave en genvej, til at slukke min komputer under Windows 95, 98
og ME.

Forsøger jeg at lave det samme under XP får jeg fejlmeddelelsen at

C:\WINDOWS\RUNDLL.EXE

ikke findes , og søger jeg efter "RUNDLL.EXE" findes den ikke.

Kan der ikke laves noget tilsvarende under XP?

På forhånd tak.

Poul Erik

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-03 15:27

<Poul> wrote in message news:k4jd9v81lnamov3nbrh31p3no07h7tr6sh@4ax.com...
> Hej.
Hej hej..
(snip)

Joda. http://tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=940

> På forhånd tak.

Så lidt.

> Poul Erik

Mvh
C:D

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-03 09:02

In dk.edb.system.ms-windows, Poul <> <Poul <>> says...
> til at lave en genvej, til at slukke min komputer under Windows 95, 98
> og ME.
> Forsøger jeg at lave det samme under XP får jeg fejlmeddelelsen at

Husk på at XP er NT-baseret og derfor meget forskellig fra 9x'erne
(inkl. ME) under huden.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-03 10:42

On Sat, 12 Apr 2003 10:02:07 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>In dk.edb.system.ms-windows, Poul <> <Poul <>> says...
>
>Husk på at XP er NT-baseret og derfor meget forskellig fra 9x'erne
>(inkl. ME) under huden.

Har jeg opdaget og har fundet løsninger på de ting jeg har vændet mig
til at bruge.

Linien jeg brugte under win 9x, virkede også på Win 2000, blot skulle
"Windows" andres til "WinNT", så vidt jeg husker (den mappe hvor
Win2000 var installeret i.

Fra : Michael

Dato : 12-04-03 12:49

<Poul> skrev i en meddelelse
> [...]

Ved et tilfælde opdagede jeg en for mig hidtil ukendt feature ved Windows
XP: Brug pc'ens sluk-knap!

Selvom du har flere vinduer og programmer åbne, lukke Windows Xp dem ned en
af gangen - og afslutter og lukke pc'en på hel normal manér.

Jeg vil tro det gælder på alle moderne pc'er - har prøvet det på flere
forskellige - og det virker!

Hilsen
Michael

---
Udgående mail er certificeret virusfri.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-03 14:31

In dk.edb.system.ms-windows, Poul <> <Poul <>> says...
> Linien jeg brugte under win 9x, virkede også på Win 2000, blot skulle

Virker ikke her. RUNDLL.EXE findes ikke i NT-baserede systemer.

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-03 15:57

On Sat, 12 Apr 2003 15:31:00 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>In dk.edb.system.ms-windows, Poul <> <Poul <>> says...
>
>Virker ikke her. RUNDLL.EXE findes ikke i NT-baserede systemer.

Næste gang jeg kommer ned til min moster skal jeg kontrolere hvad det
var jeg skrev, men på hendes Win 2000 komputer virker det nu fint.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-03 18:12

In dk.edb.system.ms-windows, Poul <> <Poul <>> says...
> var jeg skrev, men på hendes Win 2000 komputer virker det nu fint.

Så er der fusket, for på denne maskine (W2k SP3) findes filen ikke.

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 14:31

Michael skrev:

> Selvom du har flere vinduer og programmer åbne, lukke Windows Xp
> dem ned en af gangen - og afslutter og lukke pc'en på hel normal
> manér.

Du kan selv bestemme om on/off-knappen på kabinettet skal bruges til
at lukke, gå i dvale(*), standby, spørge dig hvad du vil gøre, eller
om den slet ikke skal virke, hvis ellers du sidder med en ATX-strøm-
forsyning og hvis Windows har fundet pc'en som en ACPI-kompatibel pc.
Det kan Win2000 i øvrigt også.

Det samme er tilfældet med den dvaleknap som sidder på mange moderne
tastaturer. Dens funktion kan du også ændre.

(*) Hvis da ellers dvale er slået til.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-03 18:13

In dk.edb.system.ms-windows, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Du kan selv bestemme om on/off-knappen på kabinettet skal bruges til

Hvordan gøres det?

Vil gerne ha' slået alle knapperne fra.

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 18:27

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvordan gøres det?

Højreklik på skrivebordet og vælg Properties > Screen Saver > Power >
Advanced. Nederste halvdel af dette vindue omhandler 'Power buttons'.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-03 21:02

In dk.edb.system.ms-windows, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Højreklik på skrivebordet og vælg Properties > Screen Saver > Power >
> Advanced. Nederste halvdel af dette vindue omhandler 'Power buttons'.

Ikke i 2000.

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 21:19

Jesper G. Poulsen skrev:

> Ikke i 2000.

Jeg kan ikke lige boote til Win2000 lige, men jeg er næsten sikker
på at jeg også kan vælge 'Foretag intet' i Win2000. Jeg kan i WinXP
og følgende ældre screenshot viser hvordan det ser ud i min Win2000:
<http://home.worldonline.dk/hijklm/win2000/sleep_knap.gif>

Det er jo så den øverste 'Når jeg trykker på afbryderknappen på min
computer' det drejer sig om. Det er muligt at man i Win2000 ikke
kan vælge 'Foretag intet', men man kan i hvert tilfælde i WinXP:
<http://home.worldonline.dk/hijklm/winxp/sleep_knap.png>

Prøver at boote til Win2000 senere og vender så tilbage.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 22:47

Madsen skrev:

> Prøver at boote til Win2000 senere og vender så tilbage.

Nå, det var mig der huskede forkert. I Win2000 har jeg kun sluk
og standby (og dvale hvis jeg havde det slået til velsagtens).

Man kan selvfølgelig heller ikke forlange alt af et forældet
styresystem. ;)

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-03 08:42

In dk.edb.system.ms-windows, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Nå, det var mig der huskede forkert. I Win2000 har jeg kun sluk
> og standby (og dvale hvis jeg havde det slået til velsagtens).

Jeg har slet ikke den nederste halvdel.

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 13-04-03 03:16

steder.dk> wrote:

>In dk.edb.system.ms-windows, Poul <> <Poul <>> says...

Jeg bruger: %windir%\System32\shutdown.exe -s -t 00
og det fungerer fint.
Reboot er: %windir%\System32\shutdown.exe -r -t 00

MVH Martin S

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 11:26

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg har slet ikke den nederste halvdel.

Det er muligvis et driverspørgsmål. Hvis jeg installerer den nyeste
ITouch fra Logitech (pt. 2.15 build 264) så forsvinder muligheden
for at bestemme hvad knappen på tastaturet skal foretage sig. Hvis
jeg derimod installerer version 1.83 så har jeg dem begge.

Madsen.

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 12-04-03 13:05

>Jeg har hidtil brugt denne komando linie
>
>C:\WINDOWS\RUNDLL.EXE user.exe,exitwindows
>
>til at lave en genvej, til at slukke min komputer under Windows 95, 98
>og ME.
[...]

På 2003 bruger jeg denne:

%windir%\system32\shutdown.exe /d p:0:0 /p

Men mon ikke også shutdown.exe kan bruges under xp...

Henrik

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 14:33

Henrik Koksby Hansen skrev:

> Men mon ikke også shutdown.exe kan bruges under xp...

Jo, men hvis jeg bruger den her på WinXP Pro SP1 så lukker pc'en ikke
helt ned. Den kommer bare med den her 'Du kan nu slukke computeren'-
besked og så går det sjove jo lidt af det.

Madsen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-04-03 00:21

Madsen wrote:
> [...]
Helt bestemt. Der findes endda et stykke i hjælp on brugen af shutdown.exe

> Jo, men hvis jeg bruger den her på WinXP Pro SP1 så lukker pc'en ikke
> helt ned. Den kommer bare med den her 'Du kan nu slukke computeren'-
> besked og så går det sjove jo lidt af det.

Se det problem havde jeg også. Men efter jeg ikke havde brugt den genvej
jeg havde lavet i nok en måndestid virkede genvejen og maskinen slukkede
perfekt. Men efter en her i gruppen gjorde opmærksom på den med power
knappen har jeg slettet genvejen.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 00:34

Henning Præstegaard skrev:

> Men efter en her i gruppen gjorde opmærksom på den med power
> knappen har jeg slettet genvejen.

Ja, jeg synes også at det er en hel del lettere at trykke på halvmåne-
knappen på mit tastatur, så det gør ikke mig så meget at shutdown.exe
ikke helt virker efter hensigten her. Det undrer mig blot, når nu min
WinXP ikke har problemer med at lukke ned automatisk på normal vis, at
shutdown.exe kommer med 'Du kan nu slukke...'.

Madsen.