Meta halløj
Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-04-03 18:43

Hej derude.

Jeg ville bare lige høre om hvad nogle forskellige meta dimser
gør.

Hvad gør denne?

<META NAME="keywords" CONTENT="jubii vejviser guide fritid">

Denne?

<META NAME="description" CONTENT="Jubii - Danmarks st&oslash;rste
Netvejviser">

Denne?

<META http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=ISO-8859-1">

Denne?

Og denne?

PST">

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-04-03 18:54

Lasse Jensen wrote:

> <META NAME="keywords" CONTENT="jubii vejviser guide fritid">

Giver søgemaskiner o.l. nogle nøgleord at søge efter. Hvis en person
søger efter fritid, vil ovenstående bevirke at den tilhørende side er
blandt søgeresultaterne.

Det er teorien. I praksis er der næppe ret mange søgemaskiner tilbage,
der bruger det. Det er blevet misbrugt alt for meget.

Det kan stadig være vældig relevant til søgefunktioner lokalt på sitet
eller på et intranet.

> <META NAME="description" CONTENT="Jubii - Danmarks st&oslash;rste
> Netvejviser">

En kort beskrivelse af siden, som søgemaskiner kan vise, i stedet for
udpluk fra siden. Den bruges vistnok (burde nok rettes til "muligvis")
af Google, hvis den foreslåede side i søgeresultatet ikke indeholder
nogle af de ord, der er søgt på.

> <META http-equiv="Content-Type" content="text/html;
> charset=ISO-8859-1">

Fortæller browsere og søgemaskiner hvilket tegnsæt, der bruges. ISO-
8859-1 falder sådan nogenlunde sammen med Windows default tegnsæt.

Fortæller browseren at den ikke skal gemme en lokal kopi af siden,
hvilket vil sige at siden hentes fra serveren, hver gang en bruger vil
se den.

> PST">

Hvornår siden forældes. Kan igen bruges af browseren til at bedømme om
siden skal hentes fra serveren eller fra lokalt lager. Kan i teorien
anvendes af søgemaskiner til at bedømme, hvornår siden skal
reindekseres, men jeg ved ikke om det bruges i praksis.

Prøv at tage et kig på http://metamaten.dk
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-04-03 20:18

Hej igen.

Er det overhovedet nødvendigt at bruge disse meta dimser på en privat
hjemmeside? Den eneste jeg ellers bruger er denne:

<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">

De andre er ikke ligeså vigtig, og jeg er ligeglad med søgemaskiner og
alt det der.

Tak for svaret

Fra : Leonard

Dato : 11-04-03 21:59

Lasse Jensen <lassejensen@adslhome.dk> wrote:

>Er det overhovedet nødvendigt at bruge disse meta dimser på en privat
>hjemmeside? Den eneste jeg ellers bruger er denne:
>
><META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">

Hvilket er alt rigeligt.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 12-04-03 07:45

Hej igen.

Jeg tror bare jeg fjerner alle pånær den med tegnsættet iso bla bla bla.

Men en af den gør sådan at hjemmesiden bliver hentet fra serveren og ikke
ens filer (cache, eller hvad det nu hedder). Så ville jeg bare lige høre om
det ikke gør sådan at det tager længere tid at hente siden, når den henter
filerne fra serveren istedet for ens egen computer?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-04-03 07:57

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> bare lige høre om det ikke gør sådan at det tager længere tid at
> hente siden, når den henter filerne fra serveren istedet for ens

Det er korrekt. At slå caching fra er kun smert, hvis det er meget
vigtigt at læseren får den seneste udgave af siden. Jeg vil tippe at de
fleste browsere checker for ændringer, hvis sidste besøg er mere end et
døgn siden, så nocache-direktivet giver mest mening, hvis man laver en
side, der opdateres flere gange om dagen.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : jopa

Dato : 11-04-03 19:40

Davs du
Lasse Jensen <lassejensen@adslhome.dk> skrev bla:
> Jeg ville bare lige høre om hvad nogle forskellige meta dimser
> gør.

Her et godt link
www.metamaten.dk
Der er beskrivelser til de enkelte