indholdsfortegnelse med prikker som linie
Fra : KTP

Dato : 11-04-03 16:43

Hej
Nu ved jeg ik' helt om det er noget man kan, men "here goes" (Jeg er rimlig
ny til det her HTML..
Kan man lave en indholdsfortegnelse i stil med dette i html:
Indholdsfortegneler........side 0
Kapitel 1......................side 1
Konklusion....................side 2

Men det skal være sådan, side tallene står lige under hinanden..
altså lige som Word kan lave tabulator, med punktummer som "fyld"

Problemet er at hvis man manuel indsætter disse puktummer, som der er gjort
her,
er de jo ikke altid helt øh..."på linie vertikalt" med hinanden, (hvis I
forstår)

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-04-03 00:15

KTP wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> ny til det her HTML..
> Kan man lave en indholdsfortegnelse i stil med dette i html:

Hej

du kan lave det i en ganske almindelig html tabel.
Men jeg vil også formode at du kan lave det i css

Per Rasmussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : KTP

Dato : 13-04-03 09:09

> Per Rasmussenwrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej
>
> du kan lave det i en ganske almindelig html tabel.
> Men jeg vil også formode at du kan lave det i css

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, med almindelig table....
En table, kan den lave de der underline-dots, efter en tekst, eller er der
mig der har misforstået..
Jeg ved at en table kan lave en dotted border, men det er jo ik' lige det
samme....

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-04-03 14:15

KTP wrote:

> [...]
>
> Men det skal være sådan, side tallene står lige under hinanden..
> altså lige som Word kan lave tabulator, med punktummer som "fyld"

Du kan muligvis benytte dig af følgende CSS og HTML:

CSS:

/* Angiver et punkt i indholdsfortegnelsen */
..punkt {
   margin-bottom: 0.5em;
}

/* Overskriften til det enkelte punkt */
..overskrift {
   float: left;
   padding-right: 0.5em;
   border-bottom: 2px solid #fff;
   font-style: italic;
}

/* Sidetallet */
..side {
   float: right;
   text-align: right;
   width: 2em;
   border-bottom: 2px solid #fff;
}

/* Hvad der end skal være af fyld */
..blank {
   border-bottom: 2px dotted #000;
}

HTML:

Ulempen ved ovenstående løsning er, at en div med klassen "blank"
tegner en prikket border, mens div'er med klasserne "overskrift" og
"side" hver især tegner en ny border ovenover.

I det her tilfælde tegnes først en sort, prikket border, og derefter
et par hvide, solide borders. Løsningen er altså kun velegnet til
sider med en "fast" baggrund - altså ren farve, ingen billeder.

Alternativt kan du også indsætte et billede som baggrund, så du kan
få f.eks. firkanter, små mus eller lyserøde elefanter til at fylde ud
mellem overskrift og sidetal. I så fald skal du huske at angive et
passende baggrundsbillede til disse, så de kan "overskrive" den anden
baggrund.

Der findes højst sandsynlig mere elegante løsninger, men det her er,
hvad jeg umiddelbart kunne finde på.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : KTP

Dato : 15-04-03 13:02

Mange tak for hjælpen, det var lige hvad jeg havde brug for...

Fra : jopa

Dato : 15-04-03 13:58

Davs du
KTP <kim_tpham@oncable.dk> skrev bla:
> Mange tak for hjælpen, det var lige hvad jeg havde brug for...

For hvad, men ellers selv tak

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-03 13:50

KTP skrev:

> Mange tak for hjælpen, det var lige hvad jeg havde brug for...

Hej KTP. Når du svarer på indlæg er det en god ide at medtage lidt
af teksten i indlægget som citat - husk også at angive hvem der har
skrevet teksten. Flere brugere ser kun nye indlæg i gruppen -
derfor bliver et løsrevet "tak for hjælpen" svært at sætte ind i en
sammenhæng. Af samme grund er det også en dårlig ide at ændre i
emnet blot for at sige tak.

(NB: Der er intet galt i at sige tak ;)
--
Jens Gyldenkærne Clausen