Skærme
Fijala 3554
Slidt skærm, eller?
Fra : Madsen

Dato : 11-04-03 16:19

Hej,

Er der nogen der ved hvad kendetegnene for en nedslidt CRT er? Kan et
af tegnene være at den er alt for lys lige pludselig? Grunden til jeg
spørger er at min Sony FW-900 pludselig er så lys at jeg ikke kan få
den kalibreret korrekt længere og det er ikke et Windows-problem, for
det er også galt under opstarten hvor man ser den sorte DOS-agtige
opstartsskærm hvor BIOS skriver hvor meget RAM der er installeret osv.
Brightness er skruet helt ned på 0 og alligevel er der et mælkehvidt
skær over billedet.

Den har altid vist et for lyst billede den første times tid efter at
man har tændt for den, men nu har den stået tændt hele dagen og er
stadig lige lys. Det gør mig lidt smånervøs hvis jeg skal være ærlig.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-04-03 16:45

In dk.edb.hardware.skaerm, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> man har tændt for den, men nu har den stået tændt hele dagen og er
> stadig lige lys. Det gør mig lidt smånervøs hvis jeg skal være ærlig.

Jeg tror en justering kan gøre _meget_ ved det.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 11-04-03 16:44

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg tror en justering kan gøre _meget_ ved det.

En justering på et værksted, eller hvad mener du?

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-03 08:55

In dk.edb.hardware.skaerm, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> En justering på et værksted, eller hvad mener du?

Ja. Eller af en elektronikmekaniker, hvis du kender sådan én...

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 13:59

Jesper G. Poulsen skrev:

> Ja. Eller af en elektronikmekaniker, hvis du kender sådan én...

Hmm...
Det er jo rimelig træls at skulle slæbe en 42 kg tung skærm på
værksted, men jeg vil lige se tiden lidt an. Måske den går i orden
af sig selv igen selvom jeg tvivler. Den har dog tidligere opført
sig underligt, så man ved jo aldrig.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 11-04-03 22:16

Madsen skrev:

> Den har altid vist et for lyst billede den første times tid efter at
> man har tændt for den, men nu har den stået tændt hele dagen og er
> stadig lige lys.

Nå, nu lykkedes det lige akkurat at få den klemt indenfor tolerancen,
men noget tyder på at den er ved at være slidt. Kontrasten står helt
i top, men det program som jeg bruger til at kalibrere og profilere
skærmen med siger at det godt kunne bruge en anelse mere kontrast,
så fosforlaget er nok ved at være tyndslidt. Pis.

Madsen.

Fra : Hans

Dato : 12-04-03 01:30

> [...]
> skærmen med siger at det godt kunne bruge en anelse mere kontrast,
> så fosforlaget er nok ved at være tyndslidt. Pis.

Det tror jeg ikke på. Den er bygget til at køre i mange år, med mindre du
bruger den som solarium, så en tur forbi et serviceværksted vil ganske givet
gøre underværker.

mvh Hans

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 01:34

Hans skrev:

> Det tror jeg ikke på. Den er bygget til at køre i mange år, med
> mindre du bruger den som solarium, så en tur forbi et
> serviceværksted vil ganske givet gøre underværker.

Muligvis. Den er 3 år nu.
Er det noget enhver radio/tv-forretning kan, eller skal jeg mon til
et specialværksted?

Madsen.

Fra : Hans

Dato : 12-04-03 02:20

> Muligvis. Den er 3 år nu.

Det er selvfølgelig en mulighed, at den er ved at være slidt hvis du har
kørt den på kanten af max. opløsning og frekvens.

> Er det noget enhver radio/tv-forretning kan, eller skal jeg mon til
> et specialværksted?

Jeg ville indlevere den i en radio/tv-forrretning som også sælger EDB, eller
også skal du tage kontakt til forhandleren hvor du har købt skærmen. De har
ganske givet en aftale med et servicecenter.

mvh Hans

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 02:37

Hans skrev:

> Det er selvfølgelig en mulighed, at den er ved at være slidt hvis
> du har kørt den på kanten af max. opløsning og frekvens.

Jeg vil ikke sige at jeg har kørt den på kanten. Den har kørt det
den kan ifølge specifikationerne, hvilket vil sige 1600 x 1024 i 85 HZ
og 1920 x 1200 i 85 Hz. Det er de to opløsninger jeg skifter imellem.

> Jeg ville indlevere den i en radio/tv-forrretning som også sælger
> EDB, eller også skal du tage kontakt til forhandleren hvor du har
> købt skærmen. De har ganske givet en aftale med et servicecenter.

Det kunne godt være at man skulle give den en chance. Tak for hjælpen.

Madsen.

Fra : Jens Rauff

Dato : 15-04-03 08:02

Det er rimeligt nemt at skrue ned for lysstyrken på højspændingstrafoen. Du
skal bare få en eller anden, der er UDDANNET til det til at åbne kassen og
skrue på trafoen. Det kan ikke tage mange sekunder. Du kan sagtens få en
alm. tv-forhandler til at gøre det.

Husk: Inden det gøres, at stille dine indstillingsmuligheder i "midten" så
du har noget at justere med senere.

Mvh Jens Rauff

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 11:33

Jens Rauff skrev:

> Det er rimeligt nemt at skrue ned for lysstyrken på
> højspændingstrafoen.

Det er ikke noget jeg tør at rode med i hvert tilfælde.

> Du skal bare få en eller anden, der er UDDANNET til det til at
> åbne kassen og skrue på trafoen.

Nå ok. Så er jeg mere rolig. :)

> Det kan ikke tage mange sekunder.

Sikkert ikke hvis vedkommende ved hvad han har med at gøre

> Du kan sagtens få en alm. tv-forhandler til at gøre det.

Det lyder godt. Jeg har nemlig lige fået at vide fra det værsted i
Risskov som jeg har kontaktet, at de ikke længere reparerer Sony-
skærme så jeg skal kontakte Infocare hvilket jeg så lige har gjort.
Jeg orker bare næsten ikke at sende den skærm et eller andet sted
hen. Det er for bøvlet. Det ville være smartere at man bare kunne
finde nærmeste værksted og så køre ud med den, eller endnu bedre få
en eller anden til at komme her og justere den. Det ville være
nummer 1, men jeg kender desværre ingen elektronikmekaniker, eller
noget i den stil.

> Husk: Inden det gøres, at stille dine indstillingsmuligheder i
> "midten" så du har noget at justere med senere.

Det er nok en god idé ja. :)

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-03 15:22

In dk.edb.hardware.skaerm, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> nummer 1, men jeg kender desværre ingen elektronikmekaniker, eller

Prøv at efterlyse en i dk.teknik.elektronik

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 16:04

Jesper G. Poulsen skrev:

> Prøv at efterlyse en i dk.teknik.elektronik

Hmm, det kunne man selvfølgelig prøve, (med fare for at blive henvist
til en af opslagsgrupperne).

Der ligger en Expert få kilometer herfra. Jeg kunne også godt finde
på at høre dem om de kan justere sådan en skærm. Tror faktisk lige
at jeg griber knoglen...

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-03 16:34

In dk.edb.hardware.skaerm, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Hmm, det kunne man selvfølgelig prøve, (med fare for at blive henvist
> til en af opslagsgrupperne).

Det vil ikke ske, det ved jeg. Spørg efter en elektronikmekaniker i
d.t.e og du vil få en skov af svar

Jeg mener at Klaus D. Mikkelsen (ham med togbanen) bor i nærheden af
dig.

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 17:05

Jesper G. Poulsen skrev:

> Det vil ikke ske, det ved jeg. Spørg efter en elektronikmekaniker i
> d.t.e og du vil få en skov af svar

Ok.

> Jeg mener at Klaus D. Mikkelsen (ham med togbanen) bor i nærheden af
> dig.

Der er vel ca. 30 km til Hadsten herfra. Om Klaus så bor i Hadsten
ved jeg ikke. (Var ikke klar over at han var elektronikmekaniker).

Jeg har lige snakket med en tekniker hos Expert, men det var ikke
rigtig nogen succes. For det første så mente han at det er fordi at
jeg har skruet for højt op for kontrasten at min skærm har et
mælkehvidt skær over sig. Jeg har stillet kontrasten højt, men det
har i min verden nu altså ikke noget med det mælkehvide skær at gøre.
Det er der stadig uanset hvordan kontrasten er stillet.

Han mente også at jeg mishandlede min skærm ved at køre med en høj
kontrast (omkring de 80-90). Det kan han jo have ret i, men når det nu
er det mit kalibrerings hard- og software siger jeg skal køre med for
at få et billede egnet til billedbehandling, så er det jo ikke nemt.

Han troede ikke på at det kunne justeres inde i skærmen, men mente at
der måtte være noget galt med et stykke elektronik, eller også var
billedrøret færdigt. Han ville godt kigge på det men det ville koste
250,- bare for at kigge på den og fortælle mig hvad der er galt. Det
tror jeg faktisk ikke at jeg er interesseret i.

Madsen.

Fra : Jens Rauff

Dato : 16-04-03 07:54

Hmmm...

Jeg ved det selvfølgeligt ikke, men jeg har før været udsat for, at
TV/monitorer der har været for lyse, bare skulle have skruet lidt ned for
højspændingen. Det er simpelt, hvis det er det...
Det er hurtigt at afprøve, men det er bedst at holde sig fra, hvis man ikke
ved lidt om hvad man laver. Jeg synes også, at du skal prøve at efterlyse en
elektronik-/radiomekaniker.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 12:59

Jens Rauff skrev:

> Jeg ved det selvfølgeligt ikke, men jeg har før været udsat for,
> at TV/monitorer der har været for lyse, bare skulle have skruet
> lidt ned for højspændingen. Det er simpelt, hvis det er det...

Og jeg er så ved at være i tvivl om det kun er det efter oplevelsen
i går: <news:Xns935FDA49896.thomas@madsen.tdcadsl.dk>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 23:05

Madsen skrev:

> Er der nogen der ved hvad kendetegnene for en nedslidt CRT er?

Hmm, her i aften er den begyndt at rulle med billedet. Det er sket
8-10 gange indenfor de sidste 6 timer. Det går stærkt, men billedet
ruller lige en enkelt gang, for derefter at falde på plads igen, så
det er nu vist mere end blot en justering i lysstyrken der skal til
her.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-03 06:54

In dk.edb.hardware.skaerm, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Hmm, her i aften er den begyndt at rulle med billedet. Det er sket

Det er et sync-problem. Det har _intet_ med røret at gøre, så jeg vil
tro at skærmen har en defekt komponent.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 12:43

Jesper G. Poulsen skrev:

> Det er et sync-problem. Det har _intet_ med røret at gøre, så jeg
> vil tro at skærmen har en defekt komponent.

Det lyder for mig også som det mest sandsynlige.

Jeg må se hvad der sker, men jeg fatter pt. ikke hvad der foregår.
I går udfyldte jeg en formular inde på infocare.dk og fik en mail
retur som fortalte at min anmeldelse var godkendt. Jeg skrev tilbage
og spurgte hvad der så videre skulle ske, for det er vel ikke planen
at jeg skal sende skærmen til Ballerup, men det har de ikke svaret
på endnu. Lad os håbe at det er pga. påsken, men det var der jo da
ikke i går og ej heller i dag.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 15:35

Madsen skrev:

> [..] for det er vel ikke planen at jeg skal sende skærmen til
> Ballerup,

Nå, men nu har Infocare svaret og det er det åbenbart, så det må jeg
jo prøve. Mener at jeg har originalemballagen oppe på loftet et sted,
så jeg må op og kravle. :)

Kunne man nu få den lavet på garantien så var det da at foretrække.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 23-04-03 14:33

Madsen skrev:

> Kunne man nu få den lavet på garantien så var det da at foretrække.

Og nu sidder jeg så med en 17" Kentucky Fried Chicken. Hvilken plage,
men man må jo lære at leve med det indtil Infocare forhåbentlig får
repareret den anden.

Madsen.

Fra : Hans

Dato : 23-04-03 19:01

> Og nu sidder jeg så med en 17" Kentucky Fried Chicken. Hvilken plage,
> men man må jo lære at leve med det indtil Infocare forhåbentlig får
> repareret den anden.

Er du ikke lidt sart.

mvh Hans

Fra : Dr.Ralph

Dato : 06-05-03 19:36

Det var sørme uheldigt, det med skrammen.
Har faktisk selv erfaret, at man skal gøre indsigelser inden for 24 timer
efter postDK har afleveret kassen - eller får man INTET i erstatning.

Har du så droppet Samsung 240 T 24' Wide TFT ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 23-04-03 21:13

Hans skrev:

> Er du ikke lidt sart.

Jow, men man skal være halvblind hvis man ikke kan se tydelig forskel
på kvaliteten af skærmbilledet på de to skærme, men der skal da nok
være folk derude som ikke kan. :)

Allerede efter den første dag ved denne 17" har jeg det som om at en
eller anden har kastet grus i mine øjne.

Madsen.

Fra : Hans

Dato : 23-04-03 21:41

> [...]
> være folk derude som ikke kan. :)
>
> Allerede efter den første dag ved denne 17" har jeg det som om at en
> eller anden har kastet grus i mine øjne.

Jeg forstår dig så udmærket. Jeg ville gå i panik hvis min 19" Acer TFT gik
i sort, og skulle leve med en mindre skærm i en periode, da mit syn ikke
længere er hvad det har været.

Har du fået en tidshorisont på din Sony?

mvh Hans

Fra : Madsen

Dato : 23-04-03 23:59

Hans skrev:

> Har du fået en tidshorisont på din Sony?

Nej desværre. Den er ikke nået over til Infocare endnu, men det gør den
nok her til morgen eller i løbet af formiddagen. Det bliver spændende
hvad de finder ud af.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-05-03 13:22

Hans skrev:

> Har du fået en tidshorisont på din Sony?

Jeg har fået den retur i dag og det har dæleme hjulpet. Følgebrevet
fortæller at de har justeret hvidbalancen, men de må have gjort det
inde i skærmen, for jeg har ingen problemer med at få den indefor
tolerancen nu med min monitor spyder.

Førhen skulle jeg have skruet lysstyrken helt ned på 0, kontrasten op
på 100 og de tre farver ned i nærheden af 0 i bias for at få den
indenfor. Nu kan jeg få den indenfor med en lysstyrke på 43, kontrast
på 93 og bias på R=56, G=74 og B=72, så det er tip top.

Desværre så har skærmen blot fået hvad der ligner en transportskade.
Det er bare så typisk når jeg skal have lavet et eller andet. Jeg kan
sammenlignes med Anders And når det angår held, eller vel rettere
uheld. Det tyder på at noget har slået hul i kassen, for den har nogle
slagmærker som den ikke havde da jeg sendte den afsted herfra. Øverste
venstre hjørne af skærmen er blevet trykket flad, men dog ikke værre
end at det kan lappes med lidt sølvmaling. Jeg har på forhånd opgivet
at kontakte InfoCare, for jeg ved hvad svaret bliver. "Det må du selv
have forårsaget for skærmen havde ikke slagmærker da vi sendte den".

Madsen.

Fra : Hans

Dato : 06-05-03 13:45

> [...]
> fortæller at de har justeret hvidbalancen, men de må have gjort det
> inde i skærmen, for jeg har ingen problemer med at få den indefor

Thu-hej. Så var det en indstilling der var skredet inde i skærmen alligevel.
Jeg kunne heller ikke forestille mig at den allerede var slidt op. Jeg
kommer et sted hvor der står 3 magen til, og de kører 24x7, er tæt på at
være 3 år gamle, og de står stort set på samme måde som da de var nye.

> [...]
> at kontakte InfoCare, for jeg ved hvad svaret bliver. "Det må du selv
> have forårsaget for skærmen havde ikke slagmærker da vi sendte den".

Øv! og 3x øv!

Jeg har selv oplevet noget tilsvarende med en 21" MAG skærm som havde fået
nogle fæle ridser på selve billedrøret efter en reparation. Det fik jeg dem
heller ikke til at indrømme, og det endte med jeg solgte skærmen af bar
ærgelse, da jeg ikke kunne holde ud at se på det.

Heldigt at det "kun" var kabinettet, men lidt ærgerligt når man nu prøver at
passe på sine ting.

mvh Hans

Fra : Madsen

Dato : 06-05-03 15:04

Hans skrev:

> Thu-hej. Så var det en indstilling der var skredet inde i skærmen
> alligevel.

Ja og dejligt at den nu kører som ny igen, så tak fordi at du (og
andre) rådede mig til at få den tjekket efter i stedet for at opgive
den. :)

[Smadret hjørne]

> Øv! og 3x øv!

Det er træls.

> Jeg har selv oplevet noget tilsvarende med en 21" MAG skærm som
> havde fået nogle fæle ridser på selve billedrøret efter en
> reparation.

Det var det jeg var mest bange for, men heldigvis så har glasset ikke
fået en eneste ridse.

> Det fik jeg dem heller ikke til at indrømme, og det endte med jeg
> solgte skærmen af bar ærgelse, da jeg ikke kunne holde ud at se på
> det.

Jeg har snakket med InfoCare og de rådede mig til at kontakte
Postdanmark, for det tyder meget på at det er sket under transporten
når kassen også har slagmærker. Infocare fortalte dog at det er langt
nemmere at få sådan noget klaret på Postdanmarks forsikring hvis man
nægter at tage imod kassen når den kommer, men jeg havde ikke opdaget
de huller og selvfølgelig heller ikke slagmærket på skærmen før at jeg
fik den pakket ud og postdamen var kørt, så jeg tror ikke jeg gider at
spilde mere tid på det.

> Heldigt at det "kun" var kabinettet, men lidt ærgerligt når man nu
> prøver at passe på sine ting.

Ja, det er også det der ærgrer mig for jeg er meget øm overfor mine
ting. Jeg har fundet noget sølvmaling ude i skabet som jeg vil duppe
på hjørnet med en bøjet piberenser. Så ser man det ikke medmindre at
man kigger efter det, tror jeg.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-05-03 01:09

Dr.Ralph skrev:

> Det var sørme uheldigt, det med skrammen.

Ja, jeg hader sådan noget.

> Har faktisk selv erfaret, at man skal gøre indsigelser inden for
> 24 timer efter postDK har afleveret kassen - eller får man INTET i
> erstatning.

De er nok ikke nemme at bide skeer med nej, men jeg gider ikke at
gøre mere ud af den sag. Efter skrammen nu har fået lidt sølvmaling
går det an. Fornøjelsen ved at have en så god billedkvalitet igen
overskygger pt. det med skrammen, for den justering har godt nok
gjort underværker.

> Har du så droppet Samsung 240 T 24' Wide TFT ?

Indtil videre ja. Jeg smider penge i sparebøssen og holder øje med
nyhederne på nettet og i denne gruppe for der sker jo da spændende
ting indenfor TFT-markedet. Måske der snart kommer en Samsung 250
T 24" Wide med endnu bedre specs. end 240 T. ;)

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-08-03 01:28

Hans skrev:

> [...]
> slidt op. Jeg kommer et sted hvor der står 3 magen til, og de kører
> 24x7, er tæt på at være 3 år gamle, og de står stort set på samme

Tja, nu er min FW-900 gået i sort ca. 3½ måned efter at den sidst var
skredet i hvidbalancen og var en tur ovre hos InfoCare. Øv, øv og tre
gange øv.
Den blinker bare orange når man tænder for den. Ingen onscreen display
som viser at skærmen fungerer, så det ser ikke godt ud.

Måske man skulle springe på TFT-vognen, men skal jeg være ærlig så vil
jeg helst have widescreen igen, og det begrænser jo ens valgmuligheder
en del.

Madsen