8-dobling af havbrug i Storebælt
Fra : Erling Nielsen

Dato : 22-03-01 08:55

Ja, du læste rigtigt!
Hvad betyder en 8-dobling for de små lokale havne/lysthavne/landsbyer der
inddrages som transportcenter og lager for yngel, foder, medicin,
gifttromler, opskæring og distribution? Hvilke indvirkninger får det på
havmiljø,
sejllads og fiskeri?
Se http://www.reersoe.dk/vvm_kro_mar01.html

Hilsener fra
Erling Nielsen
Reersø

Fra : Fishymaster

Dato : 23-03-01 01:32

> [...]
> inddrages som transportcenter og lager for yngel, foder, medicin,
> gifttromler, opskæring og distribution? Hvilke indvirkninger får det på

For det første betyder det jo arbejdspladser og en skatteindtjæning til
kommunen...
Derudover er det jo et skridt i EU`s plan om at hæve produktione af Fisk i
aquakultur i danmark.
Transportcenter lyder næsten som om mc donalds også skal have en biks hos
jer ;)

Lager for yngel ?? man lagrer altså ikke yngel ??
ynglen bliver lavet på jydske dambrug hvor de bliver fedet op til en
størelse på 500 g og opefter hvorefter de transporteres i lastbil til en
havn hvor et skib modtager disse derefter bliver disse transporteret til
burene...

Foder ja det skal der jo bruges lagerplads til korekt..

Medicin. Lovgivningen er pt. sådan at alle fisk der sættes i havbrug skal
vacineres i fremtiden dvs. at fiskene på dambrugene 2-3 måneder inden de
sættes i burene vacineres med olie vacine af fagpersonale under opsyn af
dyrlæge. Dette skulle gerne føre til at vi i fremtiden ikke behøver medicin
på danske dambrug... Hvis en fisk er syg "skal" den iflg lovgivningen
(dyreværnsloven) behandles under vejledning af en dyrlæge.. dvs at
Havbrugene ikke kan købe medicin uden at dyrlægen har undersøgt fiskene.
Desuden er det sådan idag at det meste medicinfoder blandes centralt på
foderfabrikkerne efter recept og derfor er kapslet ind i foderet og man
derved opnår at medicinen ikke bliver flygtigt i vandfasen under fodring.
Udover gevinsten ved at medicinere mod selve sygdommen er der ingen fordele,
som fks kendes fra de såkaldte vækstfremmere fra svinefoderet, fisk er
koldblodede dyr og kan derfor ikke behandles forud eller med en bedre
tilvækst i sigte med antibiotika. En behandlin med antibiotika uden sygdom
fører kun til resistente bakterie stammer, og er derfor ikke i erhvervets
interesse.

Gifttrommeler ???? hvad hendtyder du til her gift bruges ikke i selve
produktionen da fisk jo har en kraftig reaktion på giftstoffer... Det eneste
jeg kan komme i tanke om er det nettene bliver behandlet i for at undgå
begroning, men også her er der klare retningslinjer for hvad der må
benyttes..

Opskæring: som loven er idag skal både blod og indvolde samles op i tanke og
bortskaffes på forsvarlig vis. Typpisk bygger man et slagteri på land hvor
affaldsprodukterne fra slagtningen bliver afhentet til biogas eller anden
form for destruktion. Evt. restmængder (belastet vand m.m) skal renses efter
faste regler inden disse udledes igen (rensningsanlæg).

Distru...: Tja afhænger jo af hvor fisken skal slagtes det behøver jo ikke
nødvendigvis være diekte hos jer i nærområdet et slagteri kan jo oxo
placeres andre steder... det et spørgsmål om politisk vilje og
transportomkostninger.

Sejlads: ja der skal jo sejles fisk foder ogsv ud til havbruget, men denne
transport bør ikke være til gene for de normale brugere af havne farvande
ogsv.

Fiskeri: ingen indvirkning medmindre havbruget da mister fisk til
havmiljøet, hviket selvføllelig bør undgås, derudover kan jeg fortælle at
lystfiskeriet ved havbrug (forbudt foresten) er forygende især fladfisk og
torsk ynder at opholde sig i nærheden af disse...

Havmiljøet: JA der er en indvirkning en hver form for produktion har en
indvirkning på miljøet, det er igen et politisk spørgsmål om man ønsker en
prodution til gavn for samfundet, eller om man hellere vil et 100% rent
miljø til gavn for brugerne. Som jeg læser det er det meningen at placere
disse bure i meget strømrigt vand det vil sige, at evt. mængder af N og P
vil blive fortyndet og spredt ud over et meget stort område og derved vil
belastningne blive minimal i området. Derudover benytter naturen sig jo også
af disse stoffer til det biologiske kredsløb, det simpelthend et spørgsmål
om at tilpasse mængden af producerede fisk til en bilogisk bæredygtig
produktion. Hvor stor denne kan bør eller skal være vil/kan jeg ikke udtale
mig om, det har vi biologer til at beregne....

Fishymaster

Fra : Erling Nielsen

Dato : 27-03-01 14:55

"Fishymaster" <meurer@mail.dk> skrev i en meddelelse

> For det første betyder det jo arbejdspladser og en skatteindtjæning til
> kommunen...

Arbejdspladser, ja, men kun i en kort opskæringssæson.
Når havbruget har sine landbaserede aktiviteter (lager, forarbejdning
og distribution) beliggende i et turistområde/lysthavn,
så falder desværre samtidig andre indtægter i nærområdet:
Skatteindtjeningen fra turisterhvervene falder på grund af mistede
natur- kultur- og herlighedsværdier!
Husprisene falder!
Kommunens udgifter til vejanlæg/kloakering/spildevandsrensning stiger!

> Derudover er det jo et skridt i EU`s plan om at hæve produktionen af Fisk
> aquakultur i danmark.

Jo, men Danmark behøver vel ikke prostituere sig under EU-planer som
er skadelige for landet?

> Transportcenter lyder næsten som om mc donalds også skal have en biks hos
> jer ;)

Under alle omstændigheder er en ændring fra naturligt fiskeri, til opdræt,
endnu
et skridt mod McDonald'isering af processen: "Fra hav til bord"
Havbrugene vil gerne opfattes som "Den grimme ælling" der vokser til en
svane. Er det ikke snarere en "gøgeunge", der i vokser, og som
overtager naturområder og havmiljø?
Spørgsmålet er vel også hvor længe forbrugerne har lyst at spise blævrede,
overfede, farvede burfisk, med afslidte finner? ... "Havets lørdagskylling?

> [...]
> størelse på 500 g og opefter hvorefter de transporteres i lastbil til en
> havn hvor et skib modtager disse derefter bliver disse transporteret til

Ja, og derfor har dambrugerne en økonomisk interesse i at snakke
havbrugerne efter munden.
Ynglen håndteres desværre i idylliske småhavne/lysthavne fra
pendulerende larmende/osende lastbiler. Dernæst pendulerer lastbiler
med foder, samt lastbiler med snurrende køleagregater der afhenter
de opskårede fisk.

> Foder ja det skal der jo bruges lagerplads til korrekt.

Ja - oplagring i rækker af tårnhøje siloer som skal opføres på småhavnene,
som fyldes op ved hjælp af cyklonblæsere som kræver høreværn for
mennesker som opholder sig i området!

> [...]
> foderfabrikkerne efter recept og derfor er kapslet ind i foderet og man
> derved opnår at medicinen ikke bliver flygtigt i vandfasen under fodring.

Du forudsætter her en ideel situation: - at alt udlagt foder bliver spist af
burfiskene. Sådan er det jo langt fra i praksis.
>En behandling med antibiotika uden sygdom
> fører kun til resistente bakterie stammer, og er derfor ikke i erhvervets
> interesse.

Alligevel bliver burfiskene medicineret. Og ingen har kunnet bortforklare
risikoen for, at resistente bakteriestammer derved overføres til dyr og
mennesker via havbrugene.

> [...]
>... Det eneste jeg kan komme i tanke om er det nettene bliver behandlet
> i for at undgå begroning, men også her er der klare retningslinjer for

Ja, men, gifttromler ses uafskærmet opstavlet på offentlig havneområde!

> [...]
efter
> faste regler inden disse udledes igen (rensningsanlæg).

Vil det sige, at der også skal opføres et stort rensningsanlæg på havnen?

> [...]
> nødvendigvis være diekte hos jer i nærområdet et slagteri kan jo oxo
> placeres andre steder... det et spørgsmål om politisk vilje og

Netop! Ja tak!

> Sejlads: ja der skal jo sejles fisk foder osv ud til havbruget, men denne
> transport bør ikke være til gene for de normale brugere af havne farvande
> osv.

Netop! Og burene vil afskære havområder som hidtil er besejlet af erhvervs-
og lystfartøjer!

> [...]
> lystfiskeriet ved havbrug (forbudt foresten) er forygende især fladfisk og
> torsk ynder at opholde sig i nærheden af disse...

Havbrugene har hidtil søgt mod stille vand, nær ved kyst. Dette har vist sig
miljømæssigt uforsvarligt, da der ophobes et dødbringende liglagen
under burområdet.
Af denne årsag blev bure for få år siden flyttet til Musholm bugt, fordi
burene væltede (kæmpeudslip!) under et stormvejr i det oprørte hav ved
Sejerø. Alligevel vil havbrugerne nu anlægge et stort antal nye bure ude
i den mere oprørte del af Storebælt. Hvis dette letsindige eksperiment
mislykkes. Hvem tager sig så af oprydning, naturgenopretning og
omkostninger?

Erling Nielsen

Fra : Fishymaster

Dato : 30-03-01 00:49

"Erling Nielsen" <denmart@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> natur- kultur- og herlighedsværdier!
> Husprisene falder!
> Kommunens udgifter til vejanlæg/kloakering/spildevandsrensning stiger!

Nu kender jeg ikke jeres lokalområde og kan derfor dårligt forholde mig til
selve lokaliteten.
Men hvis de planlagte udvidelser på op til 700 t bliver en realitet vil
dette jo oxo betyde en min fordobling af den nuværende personale besætning.
At der så i sæsonen vil være brug for endnu flere medarbejder er jo kun et +
Nu har jeg selv arbejdet med Havbrug i et tidsrum på Agersø og jeg må nok
sige at turisterne var mere end nysgærige efter at se hvad vores bygninger
og bure indeholdt så jeg tror ikke på denne negative effekt som du
beskriver.
At huspriserne vil falde er jo et bud, men måske ville de stige når nu
udbudet af arbejdspladser ville stige.
Men egentligt er den del af debaten uintressant for mig da jeg som sagt ikke
er fra lokalområdet og derfor ikke kan forholde mig til lokaliteten.

>Jo, men Danmark behøver vel ikke prostituere sig under EU-planer som
> er skadelige for landet?

Uha så er havbrugerne blevet landsforædere ?? det lyder næsten sådan...
Tja vi er jo med i EU og når vi nu har valgt at være med i denne klub, så er
vi oxo forpligtede til at følge deres retningslinjer, men nu er vi jo ude og
diskutere EU politik for og imod og det handlede debatten jo ikke om...

> Under alle omstændigheder er en ændring fra naturligt fiskeri, til opdræt,
> endnu
> et skridt mod McDonald'isering af processen: "Fra hav til bord"

Nu var MC D jo ment som en lille joke (sådu :), da du brugte store ord som
Transportcenter...
Et Transportcenter er jo nok i overkanten for et havbrug af de dimensioner
som du beskriver ;)

> Havbrugene vil gerne opfattes som "Den grimme ælling" der vokser til en
> svane. Er det ikke snarere en "gøgeunge", der i vokser, og som
> overtager naturområder og havmiljø?

Jeg tror ikke du behøver være bange for at havbrug vil opfattes som
gøgeunger som bliver til svaner. Faktisk er ideen temmelig visionær da vi i
fremtiden nok vil se havbrug og for den sags skyld dambrug blive
koncentreret i områder der kan tåle den belastning af naturen, som disse jo
desvære bidrager med. Det er jo sådan idag at det nok er amtet der giver den
1 tilladelse til et sådant projekt men Skov og naturstyrelsen samt andre har
jo det sidste ord så om de overhovedet får tilladelse til at benytte de
mængder foder som skal benyttes står hen i det uvisse...'

> Spørgsmålet er vel også hvor længe forbrugerne har lyst at spise blævrede,
> overfede, farvede burfisk, med afslidte finner? ... "Havets
lørdagskylling?

Tja markedet er voksende og med alt den sygdom vi ser i kødbesætninger vil
denne tendens nok stige. Aquakultur erhvervet er det hurtigst voksende
ehrvervsområde indenfor fødervareproduktionen i verdenen. Især de
landbasserede dambrug formår faktisk at skabe en merproduktion set udfra
resurcerne som der benyttes under prod. fks har ørreder opdrættet i danmark
på dambrug en foderkovitient på omkrin 0.9 dvs. at man bruger 900 gram foder
for at lave 1 kg fisk og det er med de nye fodertyper idag muligt med en
væsentlig reduktion af udledningen. Faktisk ligger erhvervet idag langt
under de krav der stilles til dem, se selv på http://www.dambrug.dk kig
under miljø....
Grise fks har en fk på langt over 2 og udnytter ikke de tildelte recurser
nær så godt som fisk...
Sådan som forbuget af fisk er idag, vil et naturlig fiskeri ikke kunne dække
dette uden at vi vil fiske havene tomme på meget kort tid.
Så længe forbrugerne efterspørger vores produkter, ja så længe producerer vi
dem.... Bare fordi en lille del ikke kan lide en PC holder producenterne jo
ikke op med at producere dem.

> Ja, og derfor har dambrugerne en økonomisk interesse i at snakke
> havbrugerne efter munden.

Nej der har du uret. Som landet ligger nu er efterspørgelsen efter
dambrugs/havbrugsfisk så stor at vi nemt kunne undværre denne del af vores
produktion.

> [...]
> pendulerende larmende/osende lastbiler. Dernæst pendulerer lastbiler
> med foder, samt lastbiler med snurrende køleagregater der afhenter

Nu går du jo udfra at placeringen bliver lige på din havn, men den kunne jo
også ligge et andet sted end lige ved din favorit landgangsbro..

> Ja - oplagring i rækker af tårnhøje siloer som skal opføres på småhavnene,
> som fyldes op ved hjælp af cyklonblæsere som kræver høreværn for
> mennesker som opholder sig i området!

Nu får jeg blæst foder i min silo 1 -2 gange om måneden og jeg har aldrig
haft brug for høreværn, medmindre jeg da vælger at stå lige klods op af
blæseren (for hurtigt transport af foderet ville give enorme mængder af
støv, og ville gøre denne form for lagring total uøkonomisk).

> Du forudsætter her en ideel situation: - at alt udlagt foder bliver spist
af
> burfiskene. Sådan er det jo langt fra i praksis.

Kig nu har du jo uret igen du skriver langtfra i praksis og det noget vrøvl.
Fiskefoder koster enorme beløb og er langt den dyreste omkostning ved prod.
af fisk. Med de metoder man benytter idag og det foder som er udviklet til
brug i havbrug vil langt det meste af foderet blive spist, ved en formodet
prod. af 700 t fisk ville et tab på fks. 10 % fisk betyde en merudgift på
langt over en halv mil.kr. desuden ville havbruget ikke kunne overholde
deres kvote for udledning af organisk material P og N.

>Aligevel bliver burfiskene medicineret. Og ingen har kunnet bortforklare
> risikoen for, at resistente bakteriestammer derved overføres til dyr og
> mennesker via havbrugene.

Det er rigtigt at der i fortiden er blevet brugt en del medicin i foderet i
forbindelse med netop sygdomsbekæmpelse og det er derfor at alle fisk i
fremtiden (og i år) skal være vaksineret inden disse sættes ud i havbruget
De sygdomme som fiskene kan få er ikke til fare for mennesker og når jeg
skriver resistente stammer af bakterier er det jo nettop de bakterier som
angriber fiskene. Da fisk er koldblodede dyr og da de bakterier som som evt.
kunne være resistente ikke kan overføres til mennesker har du uret i din
påstand.
Men vi bliver jo heldigvis fri for at diskutere dette mere i fremtiden da
alle fisk jo bliver vaksineret...

> Ja, men, gifttromler ses uafskærmet opstavlet på offentlig havneområde!

Jamen hvis dette er tilfældet og Havbruget derved bryder lovgivningen skal
de selvfølelig retsforfølges, så enkelt er det.

> Vil det sige, at der også skal opføres et stort rensningsanlæg på havnen?

Det kan jeg ikke udtale mig om i skal hos jer, men man kunne jo tænke sig at
dette belastedevand (spildevand) blev tilført det offentlige kloaknet (mod
egenbetaling) og bliver pumpet til et centralt rensingsanlæg som det jo sker
så mange steder.

Jeg skrev:
> [...]

Du svarede:
> Netop! Ja tak!

Jeg lader den stå et øjeblik ;)

>Netop! Og burene vil afskære havområder som hidtil er besejlet af erhvervs-
> og lystfartøjer!

Den lader vi oxo stå ;)
Nej det gør vi ikke.
Du har vist den opfattelse at et havbrug på 700 t er et mega anlæg som
fylder hele havområdet op og at i kommer til at sejle i zikzak for at komme
udenom *lol*.
Afhængi af lokaliteten vil de nok vælge Offshore bure, det vil sige meget
runde og meget dybe bure som ikke fylder meget i området da havbruget med
sikkerhed ikke kommer til at ligge direkte under land.

> [...]
> i den mere oprørte del af Storebælt. Hvis dette letsindige eksperiment
> mislykkes. Hvem tager sig så af oprydning, naturgenopretning og

Naturkatastrofer som den storm du omtaler kan ikke undgås og ja der var tale
om store udslip på dette tidspunkt, men skade på naturen vil du ikke få for
det 1 vil de fleste fisk meget hurtigt blive offer for de utallige garn som
erhvervsfiskerne vil plante så snart de hører om udslippet (de fleste fisk
vil blive i lokalområdet) derudover vil havbruget med sikkerhed sørge for
at benytte de nyeste teknikker indenfor offshore bure som ikke garanterer,
men minimerer muligheden sådant udslip i fremtiden. Du må ikke glemme at vi
jo snakker meget store værdier og at tab af den størelses orden du omtaler
er en økonomisk lussing for et havbrug.
At tale om Naturopretning og omkostninger i forbindelse med dette er det
rene vrøvl.
Derudover er sejerø bugten et meget lumsk område pgr. af de søer der dannes
der (pgr af dybden) og ja storebælt har mere rørte vande end musholmbugten
dog ikke noget der kommer i nærheden af sejerø bugten (tro mig jeg har været
der under kuling).
Og når du nu nævner storebælt som lokalitet, var det jo muligt at placere et
slagteri ogsv. i en anden havn end din?? men det ville naboen nok ikke bryde
sig om eller ville han ?? Jeg går ikke ind for at man skal ødelægge et
lokalområde for en hver pris men jeg er dog realistisk nok til at se at hvis
vi i danmark gerne vil have en fremtid og ikke skal ende som et rent
turistland så må vi også følge med udviklingen og bidrage med løsninger til
problemstillinger og ikke bare viske en hver form for udvikling af bordet.

-Indskudt lang bemærkning påbegyndt-

Jeg ville da heller ikke bryde mig om at man placerede et atomkraftsværk op
af min havelåge, men på den anden side kunne jeg sikkert ikke se det pgr. af
alle de vindmøller som er placeret omkring mig. Generer de mig nej ikke det
fjerneste for jeg ved at en hver af dem bidrager med en resurce som kommer
alle tilgode i dette samfund. Støjer sviner og lugter vindmøller da ??? ja
de gør hvis du bor op ad dem. Og skulle nogle politikere så finde på at
placere en grisefarm op af min hæk ja men så må det være sådan, jeg ville
ikke klage over dette så længe de overholder de regler de nu skal overholde.
Men nu kommer jeg jo oxo fra landet har ingen gymnasie udannelse ja
uddanelse gennerelt , ja jeg er en rigtig bonderøv som hver dag giver mit
bidrag til Danmarks samfundsøkonomi i min pandes sved. (Ren Morten Koch).

-Indskudt lang bemærning aflsuttet-

Dit had til Havbrug i dit lokalområde er jo legendarisk og din holdninger
til dette bredt kendt også udenfor branchen, så her er intet nyt under
solen.
At du gerne vil bidrage til debatten for og imod er da dejligt, men hold dig
til de fakta der findes og prøv at se på de muligheder det kunne medføre...
En hver form for produktion medfører nogle negative effekter på
lokalområdet, og derfor må det være op til fagfolk inde hos de myndigheder
som har sagerne,
at afgøre om dette skal finde sted og om de gener som bliver tilføjet er
forsvarlige for samfundet og indbyggerne i lokalområdet. Jeg er sikker på at
myndighederne vil behandle en hver klage eller ansøgning udfra et fagligt
velfunderet grundlag, for det jo sådan vores demokrati virker eller er det
??

Nå nu diskuterer vi noget der nok bør have en FUT til politik.dk eller
miljøpolitik.dk

Som altid en fornøjelse...

Fishymaster aka.

Fiskemester
Hermann Meurer
Tylvadvej 12 Rk.Mølle
6900 Skjern.

Fra : Erling Nielsen

Dato : 30-03-01 20:12

> [...]
> jo det sidste ord så om de overhovedet får tilladelse til at benytte de
> mængder foder som skal benyttes står hen i det uvisse...'

Det lyder da i noghen grad betryggende!

> Tja markedet er voksende og med alt den sygdom vi ser i kødbesætninger vil
> denne tendens nok stige.

Burfiskene er vel ikke mere usårlige end kødbesætninger? Dambrugenes svar
på mund- og klovsyge - den frygtede amerikanske fiskevirus IHN, er jo
netop fundet i Vejle Å.
I følge Coastal Coast Management, USA, giver virussen 80% dødelighed hos
smittede regnbueørreder o.l. Virussen er også rapporteret fra Japan.
Hvad stiller du op når nogle millioner burfisk inficereres, og samtidig er
smittebærere til havets vilde fisk?

>Aquakultur erhvervet er det hurtigst voksende ervervsområde indenfor
>fødervareproduktionen i verdenen.

Ja, og er berttiget på steder verden hvor naturskabte forhold berettiger
det,
eller hvor en slap miljøgivning tillader det.

> Sådan som forbuget af fisk er idag, vil et naturlig fiskeri ikke kunne
dække
> dette uden at vi vil fiske havene tomme på meget kort tid.

Muligvis ikke. Men hvorfor ikke lade de store fiskefarme i f.eks. Norge,
Chile og Kina tage sig af produktion af burfisk. De har nogle fortrin som
Danmark alligevel ikke kan konkurrere med på længere sigt
Hvis danske fiske opdrættere har noget speciel knowhow, så sælg det til
de lande der opdrætter fisk, så det klodser noget.
På den måde kunne I blive rige, uden at belaste miljøet herhjemme.

> [...]
> blæseren (for hurtigt transport af foderet ville give enorme mængder af
> støv, og ville gøre denne form for lagring total uøkonomisk).

Set fra mit vindue, ligger lystbåde beboet af bl.a. turister i
havnebassinet, klods op af det sted foder og gifttromler håndteres.

> [...]
som
> erhvervsfiskerne vil plante så snart de hører om udslippet (de fleste fisk

Du har jo lige sagt, at alle fiskene fremover vaccineres. Så er det da en
skrækkelig tanke, at alle de medicinerede fisk, ved udslip, går i fiskegarn
inden de er udvoksede og medicinfri.

> [...]
til
> problemstillinger og ikke bare viske en hver form for udvikling af bordet.

Intet tyder på, at Danmark ender som et rent turistland. Der er f.eks.
rekordvækst i indenfor videntunge erhverv, som vel at mærke ikke forurener.

Der er mere fremtid i menneskehjerner end i burfisk
kytområderne byder på gode udviklingsmuligheder for turisterhvervene, som
desværre ikke er forenelig med .
er gode indtVi har Fiskeopdrætterne vil gerne plædere, at burfisk løser
alverdens ernærings-
problemer. I Fyn amt

Fra : Alex Linaa

Dato : 31-03-01 12:54

Erling Nielsen wrote:

> [...]
> de lande der opdrætter fisk, så det klodser noget.
> På den måde kunne I blive rige, uden at belaste miljøet herhjemme.

Det mener du da forhåbentlig ikke??
Skal vi bare flytte potentielle problemområder til udlandet, og derved have
vores miljæsamvittighed i orden??
Du går måske også ind for eksport af kemisk afffald til U-landene? Så kan vi jo
også lige placere al vor forurendende industri i Rumæninen, ikke?

vh Alex Linaa

PS Lit quotingteknik kunne gøre det _lidt_ lettere at se hvad du svarer, uden at
skulle scrolle gennem hele det oprindelige (lange) indlæg.

Fra : Erling Nielsen

Dato : 01-04-01 01:11

> [...]
> Du går måske også ind for eksport af kemisk afffald til U-landene? Så kan
> vi jo også lige placere al vor forurendende industri i Rumæninen, ikke?

Jeg mener Alex, at andre lande har langt bedre naturskabte ressourcer
for storstilet havbrugsdrift.
Der er dermed ikke tale om at flytte problemråder til udlandet, men det
drejer sig om en hensigtsmæssig international arbejdsdeling.

>vh Alex Linaa

> PS Lit quotingteknik kunne gøre det _lidt_ lettere at se hvad du svarer,
uden at skulle scrolle gennem hele det oprindelige (lange) indlæg.

Svar på PS:
Her enig!!!!
Som du ser i mit nye svar til Hermann skete der et teknisk uheld.

Mvh
Erling Nielsen
www.reersoe.dk

Fra : Erling Nielsen

Dato : 01-04-01 01:02

Fra : Fishymaster

Dato : 06-04-01 00:00

> [...]
> også vigtigt at vurdere konsekvenserne i/ved småhavnene og infrastrukturen

Ja uha da det lyder vildt, hmm lad os lige finde ud af hvad der gemmer sig
bag dine tal...
For nogle år siden havde havbrugene en kvælstoframme på 650 T denne blev
senere sat ned til 500 T (administrativt)

I dag har danske Havbrug en produktion på ca. 7000 T og en tilhørende
udledning af kvælstof på 300 T Set i det lys er der allerede der en mulighed
for en væsentlig produktions stigning.
Sandheden er dog at Danske Havbrug kunne udlede 2000 T kvælstof uden at
udledningerne kunne registreres, da det samlede bidrag af kvælstof fra
havbrug står for 1,5 promille af den samlede kvælstofudledning i Danmark.
Det ville ikke gøre den store forskel om udledningen ville være på 3
promille...
Havbrug er meget kvælstof - effektive. De tjæner 5 gange så meget fremmed
valuta til landet pr udledt kvælstofenhed som landbruget gør.

For fosfor ser det ud som om at miljøstyrelsen hæver tilladelsen med 10 %
for fremtiden til 60 T

Lad os sætte disse tal lidt i relation til noget håndfast...
Kvælstofudledningen fra havbrug svarer på årsbasis til et kvælstoftab fra
3000 jersykøer. med en exportandel på 95 % ville danske havbrug kunne
eksportere for 2 milliarder kr årligt. (ved en produktion på 2000 T)
2000 T produktion svarer til et kvælstoftab fra ca 20.000 køer. Der slagtes
årligt 250.000 køer om året....

Danske havbrugere er villig til at indgå en kontrakt med samfundet på at
nedbringe udledningen med kvælstof med 1 procent om året fra år 2010 (måske
før)
Hvordan kan det så lade sig gøre ??
Jo.. foderproducenterne bliver dygtigere til at producere fiskefoder med en
lav miljøbelastning, dette har de gjort igennem de sidste 15 år og
udviklingen stopper ikke her - om få år vil vi se de første fodertyper som
ikke eller næsten ikke indeholder fiskeolier eller mehl og derved vil vores
andel af skidtfiske fiskeriet ophøre (den største del af fiskemhl idag
benyttets IKKE til fiskefoder men til bla.dyre foder)
I takt med den stigende udvikling og den stigende produktion af fisk
indenfor aquakulturområdet, vil der blive frigivet anseelige summer til
forskning indenfor miljøbelastning og udvikling af mere miljøneutrale foder
typer som i sidste instans kommer erhvervet og dermed borgerne af dette land
tilgode.

Danmark er idag førende indenfor fiskefoder udvikling og forskning og denne
position har vi opnået ved at have et hjemmemarkede som er stort og stærkt
og derved bidrager til nettop den foskning som er så vigtigt for miljøet og
for producenterne for at vi hele tiden kan udvikle bedre og mere
miljøneutrale foder typer.
Fks har En af verdens største fiske foder firmaer valgt at placere deres
fosknings sektion i Horsens (under opbygning) og derved får alle dansker
gavn af disse resultater meget før end at vores omkringliggende lande har
muligheden...

Der er etableret et avlscenter i Hirtshals hvor man nu for 2 år er igang med
at fremavle stammer af fisk som både er resistente over for sygdomme samt
har en betydelig højere foderudnyttelse end idag (læs mindre
miljøbelastning), Og for at undgå en hver form for spekulation nej det er
ikke genmodificerede fisk- det sker ved naturlig udvælgelse af familier og
stammer. I forbindelse med Avlsstatione har et andet multinationalt fiske
foder firma valgt at placere deres foder forsøgs anlæg.

Du skriver i et andet indlæg at der skulle være fundet IHN i danske vandløb
og jeg har da indtil du nævnte dette ikke vidst noget omkring dette...
Men jeg har da undersøgt sagen og den er som følger....
En Dansk Ørredeksportør har ulovligt importeret fisk fra Frankrig (IHN
område) og solgt disse videre til en fabrik i dk. Dette er ulovligt og dybt
kritisabelt og dambrugerne er mere end dybt berørt af denne hændelse, da
importøren herved har bragt, ikke kun vores fisk, men hele den danske
bestand af vildfisk i fare.
Hvorvidt IHN smitten er videre bragt til vandløbene er ikke fastslået endnu,
da fiskene blev slagtet direkte fra lastbilen af.
Retslige skridt og en kæmpe bøde for overtrædelse af import forbudet af
levende fisk er undervej´s til firmaet, som allerede har reageret ved at
lukke og slukke og starte op i et nyt navn ?? Det sidste er ikke 100 %
sikkert et rygte som jeg hører idag, men lad os dog håbe at synderen bliver
draget til ansvar for sine handlinger...

Vedr. dit tilbud om at komme til rersø jo tak kommer forbi en dag og tager
min stang med, skal da fange nogle af de mange havørreder i har derude :)

Som altid en fornøjelse
Fishymaster....

Kilde: Bla. biomarnyt 1-2001

Fra : Erling Nielsen

Dato : 10-04-01 12:55

Tak for dit fyldige svar Fiskemester!
Er der ikke andre der har nogen kommentarer?
20 m i l l i o n e r b u r f i s k i S t o r e b æ l t, v a r e t a g e
t a f e t
e r h v e r v s o m i k k e h a r o r d e n t l i g e r f a r i n g
m e d o p d r æ t p å d y b e r e v a n d !!!
M o n i k k e l i g e v i s k u l l e s p i s e b r ø d t i l ?

Ja, vi snakker netop om en produktionsstigning af burlaks i danske farvande
fra
7000 tons til 68.000 tons. Udledningen af kvælsstof stiger altså fra hvad
Korsør
udleder, til hvad Århus udleder. Og havbrugerne vil koncentrere produktionen
i Storebælt.
Synes du dette er god moral, når kystbyer og virksomheder på begge sider af
Storebælt, i de sidste 10 år har investeret milliarder af kroner, for at
reducere
udledningen i Storebælt - og med et særdeles flotte resutater. (Mange
blå flag langs strandene).
Havbrugernes tilbud om, gradvis at reducere udledningen efter 10 år, med kun
1% om året, er derfor fuldstændig uanstændig og uakceptabel.

Muligvis kan der tjenes en lille klat valuta ved fiskeopdræt. Men Danmark
har
gennem 100 år investeret astronomiske summer i, at bygge et verdensmarked
op, ikke mindst på grisekød. Vi har lagt ufattelige store resourcer i
uddannelser,
produktions- og salgsapparat og infrastruktur for at begå os internationalt

markedet for landbrugsprodukter.
Hvorfor skulle Danmark så begynde at gamble med havopdræt, fordi nogle
få danskere, med meget vekslende held, har ligget og eksperimenteret med
havopdræt, og fordi de t r o r de kan tjene en masse penge?
Vi kommer alligevel aldrig til at nå Norge til sokkeholderne, og slet ikke
Asien.
Samtidig med at verdens befolkningstal er begyndt at falde, beløber burfisk-
eksporten fra Asien til over 100 milliarder kr/år, hvilket reducerer Norge
til en lilleput.
Kina er allerede langt over selvforsynende og har siden 1995 øget sin
eksport
af akvakulturprodukter fra 2 til 30 millioner kroner. Men landet har da også
akkumuleret 100 års erfaring i akvakultur, ikke mindst baseret på fiskefoder
udvidet af planter.
Latinamerika eksporterer 6 gange så mange burfisk som de importerer.
Hvor vil du så sælge burfiskene i fremtiden. Til Japan?
En dårlig idé! Japan, det tidligere "økonomiske mirakel", har i 10 år
befundet
sig i en uafbrudt nedadgående spiral og befinder sig i dyb økonomisk krise
og depresion, og listen af hæderskronede japanske banker og handelshuse
der går fallit vokser og vokser. Hvad vil du gøre når Eksportkreditrådet
smækker pengekassen i, og ikke mere vil give dig eksportgaranti når du vil
afskibe til en japansk kunde?
Hensigten, fortsat at forske og udvikle fiskefoder i Danmark, som ikke er
lavet af fisk, lyder da fornuftigt. Bare ærgerligt, at de danske fiskefoder-
producenter flytter deres fabrikker til Østeuropa!
Om det er fornuftigt at fortsætte forskning og avlsmanipulation - med
eller uden gensplejsning - er et andet spørgsmål.
Hvis f.eks. et skib kolliderer med havbure, og millionvis af mystiske arter
af burfisk slipper ud i Storebælt, hvad sker der så med med havets
øvrige fisk.
Det er dyrt for samfundet når man endelig opdager, at man ikke skal
manipulerere med naturen. Eksempler: Ukrudtsbekæmpelse i planteavlen
(DDT, bladan, Round-up osv.) og Skejn Å - gyseren hvor nogle
"lyse hoveder" rettede åen ud, og hvor samfundet efterfølgende måtte
punge ud, for få den rettet ud igen, da man erkendte fadæsen.

Det vil da sikkert være fint med nogle havdambrug i Danmark,
forusat at de er landbaserede, så der er styr på hvor udledning
og fisk smutter hen.

Men hallo: 20 millioner burfisk i Storebælt, varetaget af en branche
som endnu ikke har ordentlig erfaring med opdræt på dybere vand!!!
Mon ikke lige vi skulle spise brød til?

Med højagtelse

Erling Nielsen
www.reersoe.dk

..

Fishymaster <meurer@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9aitf6$j2k$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-04-01 13:12

Puha det var en ordentlig smører.

Enig i at man skal gøre meget for miljøet - men er ikke sikker på at den
største miljøforbedring ligger i at hindre nogle fisk i at skide i vandet,
pengene er nok bedre brugt i landbruget der har meget store udledninger.
Overordnet drejer det sig om en blanding af økonomi og miljø (og nej jeg er
ikke fra venstre), hvis forureningen er "beskeden" i forhold til indtægten
kan man jo bare pålægge en miljøafgift der så kunne investeres hvor pengene
har stor miljøeffekt.

Fra : Erling Nielsen

Dato : 11-04-01 11:47

Netop. Det er et valg mellem økonomi og miljø, og et valg mellem vækst
i to erhverv: - et erhverv vi traditionelt er gode til, dvs. landbruget,
(jeg er heller ikke fra Venstre) - og et erhverv som andre lande er
dygtigere til, dvs. opdræt i havet.
Så det må være forureningen i landbruget der skal tages hånd om.
Det vil da kunne klodse noget.
Og så har jeg i øvrigt ledende biologers udsagn for, at en direkte
sammenligning af forureningen (som havbrugerne har lanceret)
mellem så og så mange jerseykøer, sammenlignet med så og så
mange burfisk, er alt for forenklet og uden nogen nytte i
seriøse miljøvurderinger.
Og så kunne man, i det mindste moralsk, støtte fiskerne i, at forbrugerne
bør betale væsentlig mere for en vildfisk, end for en burfisk. Så fik
fiskerne måske råd til at lade småfiskene (som de sælger til fiskefoder)
blive i havet, som god mad for de vilde fisk.

Erling Nielsen
www.reersoe.dk

Lars Jørgensen <carina-b@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9autbk$bn0$1@news.inet.tele.dk...