Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Analog eller digital
Fra : S.M.

Dato : 10-04-03 18:49

Hvor god er kvaliteten i et analog videokamera i forhold til digitalt,
når det skal vises på et almindeligt fjernsyn ?

Fra : Michael Holm

Dato : 10-04-03 19:18

30%

Fra : Jarle Hrafn Grindhau~

Dato : 10-04-03 21:54

> 30%

Mer sånn 63,53% tror jeg ;)

Seriøst.. natt og dag.

-Jarle

Fra : S.M.

Dato : 11-04-03 02:47

Skal det forståes sådan, så at billedekvaliteten på digital er op til
60 % bedre ?

Fra : Michael Holm

Dato : 11-04-03 11:02

Der findes ikke dumme svar, kun dumme spørgsmål.

Digital video er bedre, fordi billederne lageres digitalt. Forskellen er ca.
den samme som mellem kasettebånd og CDer. Et analogt videobånd forgår,
ligesom lyden på et kassettebånd bliver ulden med tiden. Et digitalt signal
forgår i proncippet ikke. Samtidig er farverne mere precise på et digitalt
bånd, fordi der gemmes pixels, og ikke en samling af analoge kurver. Desuden
er det muligt at lave en perfekt kopi af et digitalt bånd, til et andet
digitalt bånd, eller ind i en computer.

Så 30% betyder at brugsværdien af et digitalt kamera er ca. 3 gange større
end af et analogt kamera.

IMHO

Mic

Fra : S.M.

Dato : 11-04-03 16:45

OK - så er det hermed slået fast at digitalt er no. 1.

med hvor meget har det så at sige om et digitalt videokamera's CCD (
netto pixels ) er på 400.000 - 690.000 eller 970.000 pixels -
selvfølgeligt udover at jo flere punkter jo skarper billede, men for
at sammenligne det med papirbilleder taget med et digitalt kamera og
lavet i i størrelsen 10x15, så er der ikke mange der kan se forskel på
3 mill pixels og så 5 mill pixels.....

så hvor meget skal jeg se på netto pixels i en videokamera ?

( hvad er forskellen på CCD brutto pixels og CCD netto pixels )...

Fra : John

Dato : 11-04-03 17:11

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse
> Der findes ikke dumme svar, kun dumme spørgsmål.

Er det ikke omvendt

> [...]
> digitalt bånd, eller ind i en computer.
>
> Så 30% betyder at brugsværdien af et digitalt kamera er ca. 3 gange større

Der er et par punkter der ikke er rigtige i ovenstående. Levetiden for et
digitalt bånd er ikke længere end for et analogt ditto. Anderledes med de
typer der indspiller direkte på DVD.

Farveægtheden eller præcisionen, som du kalder det, er under stor
indflydelse af optikken, samt CCD'en. Dyrere kameraer splitter via linser og
spejle lyset op i de tre grundfarver, som så behandles af hvert sin CCD.
Denne teknologi finder vist ikke indpas i forbruger elektronik foreløbig.

Har lige solgt mit digitale videokamera, da kvaliteten simpelthen var for
dårligt. Set i bakspejlet forstår jeg bedre at det var sat ned til 6900,00
fra over 10.000,00. Det var virkeligt ringe. Lysfølsomheden var latterlig
(på trods af god optik), båndtransporten kunne høres i mikrofonen og det
samme kunne zoom motoren. Til gengæld var der masser af ret ubrugelige
digitale effekter. Har meget fortrudt, at jeg solgte mit HI8 kamera, som på
praktisk taget alle områder var det digitale overlegent.

Der er dog et punkt, hvor DV kameraerne er de analoge langt overlegent. Og
det er når det gælder overførsel til PC. Mit havde firewire interface, og
kunne styres via f.eks Adope Premiere. Datatransmissions raten er pga DV
standardens komprimering, sølle 3,5 Mbits, hvilket gør det muligt for selv
en ret sløv PC at grabbe realtime. Desuden fylder det ikke særlig meget på
harddisken. I hvert fald ikke sammenlignet med mit analoge og afsindigt dyre
grabberkort, som forlangte svimlende overførsels hastigheder, hvis
kvaliteten skulle være i orden, med deraf følgende gigantiske filstørrelser.
Et par hundrede megabyte i minuttet?

Det gælder for begge typer, at fabrikanterne ikke kan modstå muligheden for
at lave endog meget små kameraer, hvilket gør løbeværket til noget
skrøbeligt stads. Derfor er det i hvertfald min anbefaling, at optagelser
overføres til video / cd / dvd / pc således at kameraets løbeværk kun bruges
til optagelse og afspilning én gang.

Ligeledes med båndene. Også digitale bånd slides pga af videotromlens høje
hastighed hurtigt. Brug kun båndet én gang. Digitale optagelser ødelægges
totalt med slidte eller tilsmudsede bånd. Analoge optagelser degraderes mere
gradvist med sliddet på båndet.
--
MVH
John K Hansen