Katte og (ikke) giftige planter.
Fra : Helle Frederiksen

Dato : 10-04-03 18:17

Hejsa!

Er det bare mig, eller er det ikke en sand jungle at finde ud af, hvilke
potteplanter du kan tillade dig at servere (ta´ selv bord) for din kat?

Det er ikke noget problem at finde lister over hvilke planter, der er
giftige, men er der da ikke nogen, der ligger inde med en liste over
planter, der ikke er giftige? Det ville gøre det så meget nemmere at købe
planter. Og man er jo - som katteejer - nødt til at udskifte dem rimelig tit
(med mindre man er til gennemgnaskede pinde) .

Håber der er nogen, der ligger inde med noget plante-viden, så jeg med god
samvittighed kan få slæbt lidt forår (katte-snack) ind i stuen.

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-04-03 18:31

In article <b748p1$6mm$1@news.cybercity.dk>, Helle Frederiksen
<hf@dlgnet.dk> wrote:

> [...]
>
> Håber der er nogen, der ligger inde med noget plante-viden, så jeg med god
> samvittighed kan få slæbt lidt forår (katte-snack) ind i stuen.

Tjah, hvis jeg må reklamere lidt .-) så har jeg en liste med "ufarlige"
planter på min hjemmeside. Der er sikkert mange flere, men det er hvad
jeg har kunnet finde.
http://www.geocities.com/ann_rudbeck/Kattevenligeplanter.html

Fra : Mette Jensen

Dato : 10-04-03 19:25

Ann Rudbeck wrote:

> Tjah, hvis jeg må reklamere lidt .-) så har jeg en liste med
> "ufarlige" planter på min hjemmeside. Der er sikkert mange flere, men
> [...]

Øv! Det virker ikke..... Eller er det bare mig?

Og reklamere må du da gerne. Det gør vi andre jo hele tiden

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Denise

Dato : 10-04-03 19:49

Den virker fint hos mig
Hilsen Denise

Fra : Mette Jensen

Dato : 10-04-03 20:55

Denise wrote:
> Den virker fint hos mig
> Hilsen Denise

Det var nok bare mig... Nu virker det i alle tilfælde!
--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Tanja Petersen

Dato : 10-04-03 20:37

Det virker også fint, til trods for at man bliver bombaderet med reklame.
Jeg vil gemme dit link, hvis der er nogle der spørger efter noget ligende.

Venlig hilsen
Tanja

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-04-03 23:28

In article <3e95c825$0$42565$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Tanja
Petersen <mosters@tdcspace.dk> wrote:

> Det virker også fint, til trods for at man bliver bombaderet med reklame.

Øh - hvad? Der burde bestemt ikke være nogen reklamer, jeg betaler
faktisk for at blive fri. Gider du uddybe?

Fra : Tanja Petersen

Dato : 11-04-03 04:48

Hej Ann

Der puppede 4-5 reklamer op, da jeg var inde og se, jeg kan ikke lige huske
hvad de var med, men jeg skal gå ind en gang i aften, så skal jeg skrive dem
ned. Hvordan sætter man sin pcér op til ikke at modtage de pupop reklamer
??? jeg ved at man kan frasige sig det, men det er bare hvordan.

Fra : Anne Schilling

Dato : 11-04-03 11:28

??? jeg ved at man kan frasige sig det, men det er bare hvordan.

- Hej Tanja, for at få popup's til at forsvinde kan du downloade et
popup-killer program.
Hvis du går ind på dette link
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=popup+killer&tg=dl-2001, er der
lidt forskellige programmer at vælge imellem.
Du skal blot huske, at skal du fremover åbne et link, skal du holde ctrl
nede mens du trykker på linket

Et andet godt program er adaware,
http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/
Alt bliver registreret når du bevæger dig på nettet og dette program hjælper
dig til at være mere anonym.

Adaware er et freeware program, og du kan også få mange gode popup killer
programmer gratis, så held og lykke med det!!

Anne

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-04-03 11:49

In article <3e963b1d$0$24704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Tanja
> [...]

> hvad de var med, men jeg skal gå ind en gang i aften, så skal jeg skrive dem

Det lyder godt nok mystisk .-( Jeg har aldrig selv set reklamer dér og
min standardbrowser kan _ikke_ fjerne dem. Ydermere betaler jeg faktisk
for at få den reklamefri udgave af Geocities... jeg kan nemlig ikke
selv holde dem ud. Mon der er sket et eller andet kiks? Du må meget
gerne chekke igen...

Fra : Aragorn

Dato : 11-04-03 12:05

"Tanja Petersen" <mosters@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
> ned. Hvordan sætter man sin pcér op til ikke at modtage de pupop reklamer
> ??? jeg ved at man kan frasige sig det, men det er bare hvordan.

-snippe-sakse-hakke-vappe ud-klippe...-

=======

Hej Tanja.

Du kan hente et anti-pop-up program på internettet, jeg vil anbefale Pop-up
Cop, der let og elegant strangulerer ethvert tilløb til pop-ups.
<http://www.popupcop.com/>
Det blev vist - så vidt jeg husker - anbefalet af det danske blad Alt Om
Data i et kapitel om sikkerhed.

Derudover vil jeg anbefale dig at tømme din Internet Explorers cookie-ting,
samt eventuelle Temporary Internet Files, ved at gøre det kan du undgå mange
uønskede filer og få lidt mere plads på din pc.
Nu ved jeg så ikke om du bruger en engelsk version af IE, det gør jeg , og
jeg kan sgunte huske hvad det der hedder på dansk, men her er hvordan:
Det gør du ved at åbne din Internet Explorer, klikke på Tools>Internet
Options, og klikke på hhv. Delete Cookies og Delete Files.
De burde stå ved siden af hinanden i den grå boks der kommer op.
Når du klikker på Delete Files, popper der en frå boks op, hvor du også har
mulighed for at slette alt offline indhold, dvs. de filer som din pc gemmer,
hver gang du besøger en hjemmeside. Det er baggrunde, html-sider, billeder,
hvadsomhelst.
Den vil jeg anbefale at du tømmer ud i - det kan tage noget tid for din pc
at gøre det, hvis der ligger mange gamle hjemmesiderester fra din surfen, på
din pc.
OBS! Jeg vil dog lige gøre dig opmærksom på, at når du sletter cookies,
sletter du osse eventuelle hjemmesideindstillinger fra hjemmesider, du
bruger regelmæssigt, som kræver password - det vil sige: hvis du har bedt om
på en given hjemmeside , at den skal huske dit password til næste gang du
besøger siden, så ryger den indstilling, og du får brug for at kunne huske
dit password næste gang du kigger forbi for eksempelvis at tjekke mail på
f.eks. hotmail.com eller jubii.dk.

Venlig hilsen

Aragorn_DK ,,,^..^,,,

========================
http://www.bmwmc.dk
- no pop-ups, no ads, *no* flash!

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 11-04-03 09:12

> [...]
> http://www.geocities.com/ann_rudbeck/Kattevenligeplanter.html
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Hej Ann.

Tusind tak! Det var lige nøjagtig hvad jeg søgte. Jeg har printet listen ud
og lagt den i min taske, så jeg altid har den, hvis jeg nu skulle "falde"
over nogle planter, jeg synes jeg må eje.

Forøvrigt nogle kønne misser du har. Jeg blev jo lige nødt til at lure, nu
jeg var inde på siden alligevel .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Anne Schilling

Dato : 11-04-03 11:40

> Tjah, hvis jeg må reklamere lidt .-) så har jeg en liste med "ufarlige"
> planter på min hjemmeside. Der er sikkert mange flere, men det er hvad
> [...]

Hej Ann R

Synes det er en super idé, at lave en liste over 'ikke giftige planter' det
er mere overskueligt end det andet, og køber man planter efter sådan en
liste, er man sikker på man ikke går galt i byen.

Ville også lige komplimentere dig for en flot side, synes du har mange gode
detaljer med, og din 'katstrologi' beskrivelse er ret morsom!!

Anne

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-04-03 11:53

Hej Helle og Anne

Tusind tak for roserne .-) - som ikke er giftige...

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 10-04-03 21:42

Hej Ann

I sidste uge spurgte jeg her på siden, om nogen vidste om man kunne have
hængepil i udegården - og jeg ved de vil tygge i den. Der var én der
selv havde haft det, men som ikke vidste om det egentlig var
forsvarligt, og der kom ikke andre svar. Nu har jeg så tjekket din
hjemmeside, men der står, så vidt jeg kan se, ikke noget om hængepil
(vist nok i salix familien). Nå du åbenbart er en smule
katte-plante-sagkyndig ved du så evt. om hængepil er sikker katteplante,
også selvom den ikk er på listen ?

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-04-03 23:34

In article <3e95d6fd665ee@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Jane Bjørnlund
<janebjoernlundKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> [...]
> (vist nok i salix familien). Nå du åbenbart er en smule
> katte-plante-sagkyndig ved du så evt. om hængepil er sikker katteplante,

Hm - ja jeg så godt din post. Nu ligger det sådan, at ud over de
planter på min liste, som mest er baseret på stueplanter - så ved jeg
kun at krydderurter vist er ufarlige - og roser!
Når det er sagt, ved jeg da at man kan udvinde et forstadie til
acetylsalisylsyre (aspirin) af pilebark, så måske skal man passe på.
Men på den anden side er det måske en speciel slags pil... Og nu
begynder du måske at forstå, hvorfor jeg ikke svarede i sidste uge...

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 11-04-03 14:42

Hej Ann

Jeg jeg ved godt det er en tricky én, men ellers tak for hjælpen

- Jane

Fra : JensenJS

Dato : 15-04-03 13:33

In article <b748p1$6mm$1@news.cybercity.dk>, hf@dlgnet.dk says...
> [...]
>
> Håber der er nogen, der ligger inde med noget plante-viden, så jeg med god
> samvittighed kan få slæbt lidt forår (katte-snack) ind i stuen.

Jeg har tidligere postet en liste med planter, både giftige og ikke
giftige. Men her er et link til CFA (the Cat Fanciers' Association) de
har lister over både giftige og ikke giftige planter.

http://www.cfainc.org/articles/plants-non-toxic.html

MVH JensenJS

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-04-03 14:17

In article <MPG.19061a7e8bdf585298968c@news.tele.dk>, JensenJS
<jensenjs@pc.dk> wrote:

> http://www.cfainc.org/articles/plants-non-toxic.html

Arj en dejlig lang liste! Hvor er det kreperligt at de ikke har
inkluderet de latinske navne hele vejen, så man havde en chance for at
finde ud af de tilsvarende plantenavne på dansk... det man kalder en
plante på engelsk er ofte langt fra hvad de hedder på dansk og det er
vist ikke til at finde i en almindelig ordbog...
Nå men jeg vil bestemt kigge på det - tak for linket

Fra : JensenJS

Dato : 15-04-03 15:47

In article <150420031516497347%ann_rudbeck@fjernesyahoo.com>,
ann_rudbeck@fjernesyahoo.com says...

> [...]
> vist ikke til at finde i en almindelig ordbog...
> Nå men jeg vil bestemt kigge på det - tak for linket

Her et par sider med oversættelser.
http://www.habitat.org.uk/plants-l.htm
http://www.briansgarden.com/latins.html

MVH JensenJS

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-04-03 16:49

In article <MPG.190639c02da3d8a798968e@news.tele.dk>, JensenJS
<jensenjs@pc.dk> wrote:

> In article <150420031516497347%ann_rudbeck@fjernesyahoo.com>,
> [...]

Tusind tak for din indsats
Men... det er ikke de samme planter der er opført på de forskellige
lister - og jeg vil helst oversætte rigtigt, ellers kunne det vist gøre
mere skade end gavn..
Jeg skal prøve at forklare hvad jeg mener: På den "ikke giftige"
(amerikanske?) liste står en plante: "Lily of the valley orchid". "Lily
of the valley" plejer at være det vi kalder liljekonval - og den er
uhyggelig _giftig_ både for dyr og mennesker - så det kan ikke være
den. Men - hvad så? Jeg har nu søgt i diverse online ordbøger - ingen
kender den.. heller ikke de amerikanske ordbøger. Google kender kun
"Lily of the Valley", som det jo ikke bør være.. *suk* Og det var bare
en af planterne :-/
Desværre er de udenlandske plantelister tit svære at oversætte til
noget brugbart for os, synes jeg...

Fra : JensenJS

Dato : 15-04-03 20:18

> Desværre er de udenlandske plantelister tit svære at oversætte til
> noget brugbart for os, synes jeg...

Enig, jeg er stadig igang med at oversætte de forskellige lister mellem
Latin, Engelsk og dansk og samtidig at finde de korrekte billeder til,
det er meget tidskrævende, og som du selv påpeger skal det være helt
korrekt.
MVH JensenJS

Fra : Ida

Dato : 22-04-03 15:06

--

"JensenJS" <jensenjs@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har tidligere postet en liste med planter, både giftige og ikke
> giftige. Men her er et link til CFA (the Cat Fanciers' Association) de
> har lister over både giftige og ikke giftige planter.

Hej *s*
Jeg er gået glip af mangt og meget her på listen mend sunsite har været
nede, så jeg er ikke klar over, om den liste du tidligere har postet har
været på dansk ?

Jeg ville nemlig meget gerne vide om pragtsnerler og "Susannes sorte øje"
er giftige, eller om der kan anbefales en anden ugiftig slyngplante, der kan
trives på soltig altan ?

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-04-03 17:39

Hej Ida

Her er et par lister med planter - giftige og ugiftige:
På dansk: http://www.geocities.com/ann_rudbeck/Giftigeplanter.html

På svensk - og med fotos!: http://w1.410.telia.com/~u41010266/giftigav.htm

Og de kattevenlige:
http://www.geocities.com/ann_rudbeck/Kattevenligeplanter.html

Mvh. Camilla

Fra : Ida

Dato : 22-04-03 18:33

--

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ida
>
> Her er et par lister med planter - giftige og ugiftige:
> [...]

Tak Camilla

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-04-03 18:51

In <zeepa.28077$y3.2244431@news010.worldonline.dk> Camilla Scharff wrote:
> På svensk - og med fotos!: http://w1.410.telia.com/~u41010266/giftigav.
> htm

Øv Camilla, billederne er der ikke - eller er det bare mig? Det var
ellers en god ide.

PS Dette er mit første indlæg med en ny newsreader - håber jeg har
iudstillet den korrekt - ellers bær over med mig

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-04-03 21:10

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@fjernesyahoo.com> skrev ...
> Øv Camilla, billederne er der ikke - eller er det bare mig? Det var
> ellers en god ide.

Næh, det var de sørme ikke... havde ikke checket, bare set, at der stod
"Foto" her og der og alle vegne, og regnede så med, at det funkede... hmrpf!

Og ja, det var ellers en god idé!

> PS Dette er mit første indlæg med en ny newsreader - håber jeg har
> iudstillet den korrekt - ellers bær over med mig

Det fungerer til gengæld helt fint

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-04-03 23:00

In <zkhpa.28475$y3.2272265@news010.worldonline.dk> Camilla Scharff wrote:
> Og ja, det var ellers en god idé!

Som man burde tage til sig... men jeg tror desværre det er et
hestearbejde at finde alle de billeder... ved ikke om jeg orker

> Det fungerer til gengæld helt fint

Ja!
Gratis, avanceret, kan alt hvad jeg ønsker mig og er pæn at se på! Var
lidt bekymret for om jeg havde fået kodningen lavet korrekt, men det
lader det til. Lykke er...