Document type declaration
Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-04-03 16:19

Hej med jer.

Hvis i validerer www.dvdoo.subnet.dk/dvdoolasse.html får i at
vide at der mangler document type declaration. Derfor vil jeg så
sætte en ind. Det blev denne:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Den sætter browseren i standardmode. Men efter at have sat den
ind, og valideret igen, får jeg bare et hav af nye fejl. Det er
sandsynligvis noget med at der ikke findes nogle specielle tegn i
den type declaration, eller sådan noget lignende. Hvad ville så
være bedst. At finde en anden document type declaration, eller
rette fejlene?

På alle mine andre sider, er ovennævte document type declaration
brugt. Så jeg tænkte det ville være smart at bruge den samme hele
vejen igennem.

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-03 17:35

Lasse Jensen <lassejensen@adslhome.dk> skrev :

> [...]
>sætte en ind. Det blev denne:
>
><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"

Det er et framesæt, så du skal bruge
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
på dvdoolasse.html.

På menu.html har du ingen doctype og koden er rodet, og der
mangler korrekt <html><head>.. og siden er ikke afsluttet.
Og du har et image placeret først på siden.

Forside.html har du vidst stjålet et eller andet sted, ikke så
smart.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-03 18:00

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> mangler korrekt <html><head>.. og siden er ikke afsluttet.
> Og du har et image placeret først på siden.

Prøv at kikke på www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp og se hvilke
elementer der SKAL indgå i sidens kode og i hvilken rækkefølge de skal
bringes.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-03 18:09

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev :

>Menuen har godt nok <head></head>.

Ja, men læg mærke til ordet »korrekt«.

Lasse har efterhånden fået så meget hjælp, at det grundlæggende
her burde være på plads.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-04-03 19:12

Erik Ginnerskov skrev:

> Prøv at kikke på www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp og se hvilke
> elementer der SKAL indgå i sidens kode og i hvilken rækkefølge de skal
> bringes.

Hej Erik.

Jeg kender godt rækkefølgen.

<head>

<title>en overskrift</title>

</head>

bla bla bla

Men som tidligere sagt, er jeg igang med at reducere fejlene.

Tak for svaret

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-04-03 19:08

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Det er et framesæt, så du skal bruge
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
> på dvdoolasse.html.

Hej Knud.

Godt nok, så er det på plads.

> På menu.html har du ingen doctype og koden er rodet, og der
> mangler korrekt <html><head>.. og siden er ikke afsluttet.
> Og du har et image placeret først på siden.

Jeg er netop lige begyndt at reducere fejlene på både menu.html og
forside.html

> Forside.html har du vidst stjålet et eller andet sted, ikke så
> smart.

Jeg indrømmer gerne, at jeg har en del af tingene fra andre hjemmesider.

Tak for svaret

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-03 17:49

> [...]
> den type declaration, eller sådan noget lignende. Hvad ville så
> være bedst. At finde en anden document type declaration, eller

Så vidt jeg kan se, har du ikke nogen dtd eller html-deklaration på dit
frameset. Start med at sætte det ind:

<head>
<title>Velkommen til Dvdoo</title>
</head>
<frameset .....

..... skal være:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/REC-html40/frameset.dtd">

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-04-03 19:17

Hej igen.

Nu er der o fejl i framesættet, så det er ordnet.