Er dette Moliro eller Chimpimbi?
Fra : Madsen

Dato : 22-03-01 02:12

Hej,

Jeg er simpelthen kommet i tvivl og har lige haft en på besøg
som selv havde Chimpimbier og syntes de lignede mine på en
plet. Jeg har købt dem som Moliro, men har også før været i
tvivl om det er den ene eller den anden slags.

Er der en der gider at tjekke disse billeder og komme med
sin vurdering?

<http://www.wol.dk/~hijklm/tropheus/>

Beklager at de er lidt store (50-90 Kb), men det var for at
få så mange detaljer med som muligt.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-03-01 11:07

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en
> [...]
> tvivl om det er den ene eller den anden slags.
>
> Er der en der gider at tjekke disse billeder og komme med

Lige som så mage andre varianter af moorier, ligner de hinanden.
Jeg kiggede på den side der hedder
http://www.cichlidae.com/Tropheus/main.htm
der er en variantsliste, og der er Moliro ikke med men Chimpimbierne er,
kunne det ikke
var den klasisiske fejl der er sket 1 fisk 2 navne. Jeg mener også at
kunne huske at Moliro har heddet
det inden man begyndte på at kalde dem efter fangssted.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 22-03-01 17:31

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> kunne huske at Moliro har heddet
> det inden man begyndte på at kalde dem efter fangssted.

Det lyder meget sandsynligt. De ligner åbenbart hinanden så meget, at
det sagtens kan tænkes at være den samme fisk. Nogle gange er mine
meget mørke med en tydelig rød kile ved halen og ligner derved mest
Moliro´en. Andre gange er de mere røde over det hele og ligner så
mere de billeder man har set af dem de kalder Chimpimbi.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-03-01 18:06

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> [...]
> Moliro´en. Andre gange er de mere røde over det hele og ligner så
> mere de billeder man har set af dem de kalder Chimpimbi.

Iflg. den fremragende oversigt på
http://petsforum.com/cichlidroom/Tropheus/variant.htm er der tale om to
forskellige varianter. Moliroen , der kan ses på et glimrende billede på
http://cichlidae.com/gallery/Tropheus/red-moliro.html er udpræget med en rød
kile, som du skriver hvorimod chimpimbi er mere rød over det hele - hvilket
kan ses på
http://home.t-online.de/home/harald.goerden/2troph.htm
hvor jeg egentlig synes at forskellen på de 2 varianter er tydelig.

mvh
Jan

Fra : Madsen

Dato : 22-03-01 18:32

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev:

> [...]
> http://home.t-online.de/home/harald.goerden/2troph.htm
> hvor jeg egentlig synes at forskellen på de 2 varianter er tydelig.

Det var nogle gode billeder du har fundet der! Ud fra de billeder vil jeg
faktisk også mene, at mine mest ligner chimpimbien. Faktisk så har jeg
et certifikat på dem der siger at det er vildtfangede Moliro´er, men
jeg tvivler meget. Ud fra dine billeder tvivler jeg endnu mere, for Moliro´en
ser jo slet ikke ud til at have rødt på kroppen andet end den røde kile ved
halefinnen. Mange af mine unger er også meget røde over det hele.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Brian Christensen

Dato : 22-03-01 21:13

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ved
> halefinnen. Mange af mine unger er også meget røde over det hele.

Hej

Ja nu var jeg jo ude og se dine fisk igår, og sagde til dig at de godt nok
lignede chimpimbi'er mere end Moliro'er og efter selv at have kigget lidt
rundt omkring og så også med Jan's udemærkede billede fund.. Vil jeg nok
hælde mest til at det er Chimpimbier.

mvh
Brian

Fra : Madsen

Dato : 22-03-01 22:22

"Brian Christensen" <bc@time4media.dk> skrev:

> [...]
> rundt omkring og så også med Jan's udemærkede billede fund.. Vil jeg nok

Hej Brian,

Ja det er også det jeg mest tror på nu. Der ærgrer mig bare lidt at
jeg har købt dem i den tro at det er Moliro´er, men skidt pyt.
De er jo stadig lige så flotte som de altid har været ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Lonnie

Dato : 24-03-01 19:06

Hej Madsen

Det kan godt være at det er lidt off-topic, men det var dog nogle gode
billeder du har fået taget dig, hvordan har du gjort??

Vh. Lonnie.

Fra : Madsen

Dato : 24-03-01 21:35

"Lonnie" <lonnie@kaeregaard.NO_SPAM.dk> skrev:

> Hej Madsen
>
> Det kan godt være at det er lidt off-topic, men det var dog nogle gode
> billeder du har fået taget dig, hvordan har du gjort??
>
> Vh. Lonnie.

Hej Lonnie,

Det er et Nikon Coolpix 950 der har taget sig af den sag. Et af de bedste
køb jeg nogensinde har foretaget mig!

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)