antal brugere af Opera
Fra : fh

Dato : 09-04-03 23:38

Her en statistik fra en side med almen interesse.
Fordi: Det må have almen interesse for besøgende i dette forum at have noget
konkret på vigtigheden af at designe til Opera.

MSIE 6 1264 58.73%

MSIE 5 788 36.61%

Netscape 3 25 1.16%

MSIE 4 23 1.06%

Netscape 7 22 1.02%

Netscape 4 18 0.83%

Other 5 0.23%

Opera 6 1 0.04%

Netscape 2 1 0.04%

I den virkelige verden, hvor man skal lægge et budget for anvendelsen af
mønter for design af websted, vil det nok være svært at overbevise en kunde
om, at en side skal have samme fremtræden/funktionalitet i Opera som i IE.
--
mvh.
Flemming

begin 666 t_s.gif
M1TE&.#EA&0`!`)'_`/___P```,# P ```"'Y! $```(`+ `````9``$```($
&E(^I6 `[
`
end

Fra : Rune Glerup

Dato : 09-04-03 23:43

fh skrev:

> [...]
> om, at en side skal have samme fremtræden/funktionalitet i Opera som i IE.

Er man lidt konservativ? :)

Alle nye browsere og alle fremtidige browsere vil understøtte de
teknologier som man normalt kalder webstandarderne.

Det er billigere og mere holdbart at udvikle med standarder. Det eneste
problem er hvor længe man vil vente på brugere af IE4.0, NN4.0 og IE5.0.

IE og Opera har begge en glimrende understøttelse af webstandarder.

Så bruger man De nye Teknikker (det table-frie layout) får man et
website som er billigere at producere og vedligeholde, som i langt
højere grad er fremtidssikret og som virker i både Opera og IE.

Det er den vare man bør koncentrere sig om at levere fremfor at komme
med hjemmelavede og udokumenterede statestikker.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 09-04-03 23:45

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> wrote in

> Her en statistik fra en side med almen interesse.
> Fordi: Det må have almen interesse for besøgende i dette forum at have
> noget konkret på vigtigheden af at designe til Opera.

Du citerer statistik hvor der sammenlagt er under 2147 besøgende. Det er et
tyndt grundlag at konkludere noget som helst ud fra. Derudover fortæller du
intet om hvilken side statistikken er indsamlet fra. Det er alfa omega.

Til sammenligning kan jeg da fortælle at jeg har haft nogle flere besøgende i
marts, og Opera udgjorde sammenlagt over 10% af mine besøgende. Så deet.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Olav Noksagt

Dato : 10-04-03 08:43

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> [...]
> marts, og Opera udgjorde sammenlagt over 10% af mine besøgende. Så deet.

He he - er din sammenligning bedre rent dokumentarisk??

Olav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-03 00:07

fh skrev:

>Her en statistik fra en side med almen interesse.

Du har stadig ikke helt forstået.

Jeg beder ikke om at folk designer specifikt til Opera. Jeg beder
om at de ikke designer specifikt til *nogen som helst* browser.

--
Bertel

Fra : fh

Dato : 10-04-03 07:08

> [...]
> hun nok rynke sin næse.

> website som er billigere at producere og vedligeholde, som i langt
> højere grad er fremtidssikret og som virker i både Opera og IE.
>
> Jeg har knoklet som en gal for at lave design i <div> der holder mht.
> tilgængelighed. Her taler jeg om eksperimenter med header, spalter,
> indlejrede bokse mm.
> Fra mit synspunkt er det et must at en bruger frit kan vælge
tekststørrelse.
> Så crasher layoutet.
> Divguruerne, såsom Glish m. fl. mestrer tilsyneladende ikke denne kunst.
Jeg
> [...]
> tyndt grundlag at konkludere noget som helst ud fra. Derudover fortæller
du
> intet om hvilken side statistikken er indsamlet fra. Det er alfa omega.
>
> Ja, 2147 besøgende er ikke et stærkt statistisk materiale. Men det er dog
en
> pegepind. Så derfor får du endnu en med ca. 10.000 besøg nedenunder. Her
har
> Opera hele 0,02%.

> marts, og Opera udgjorde sammenlagt over 10% af mine besøgende. Så deet.
>
> Tjah, jeg ser din side handler om css og php. Så jeg gætter på at fru
Hansen

/

Fra : Rune Glerup

Dato : 10-04-03 10:03

fh skrev:

> bruger -

Det er da ligemeget om du siger noget til nogen som helst. Hvis man
sidder med sin pda eller mobiltelefon er man da ligeglad med hvad din
tilfældige almindelige bruger siger.

Det jeg mente med at du var konservativ var at du absolut insisterer på
at webdesign er noget der bliver lavet til en browser. Det er en
opfattelse som i højere og højere grad bliver dementeret.

> tekststørrelse.

Nej, det har du ikke ret i.

> Jeg

Det er en lidt gammel overgangsløsning. Den er beskrevet i Zeldmans
artikelserie Fear Of Style Sheets under betegnelsen No-Fault CSS. I
artikelserien er der desuden en diskussion af typestørrelser
(pixel/procent)

> mig

Tjaeh, det er vel en slags KISS-design. Jeg ved ikke helt hvad du har
brug for, men jeg har da lavet meget mere avancerede ting i CSS.

Det kan jeg slet ikke genkende. Men Nye Teknikker er svære at gennemskue
fordi de består af en masse så stykker som er spredt ud over
internettet. Jeg har overvejet at forsøge at kompilere nogle af de ting
som jeg selv bruger allermest.

> hævde

Det har jeg ikke foreslået, men der er ingen angivelse af hvor tallene
kommer fra. Der er ikke fortalt hvordan de udregnes ... tælles Opera fx
med som IE når den vælger at indentificere sig som IE?

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : fh

Dato : 10-04-03 10:49

> Det jeg mente med at du var konservativ var at du absolut insisterer på
> at webdesign er noget der bliver lavet til en browser. Det er en
> opfattelse som i højere og højere grad bliver dementeret.

Hvad mener du med at webdesign ikke bliver lavet til browsere?

> Nej, det har du ikke ret i.

Hvad er det jeg ikke har ret i? At brugeren selv bør have valgmulighed for
tekststørrelse - eller at layoutet crasher?

> [...]
> artikelserie Fear Of Style Sheets under betegnelsen No-Fault CSS. I
> artikelserien er der desuden en diskussion af typestørrelser

Tjah - det layout som Zeldman har på sit site, kan jeg snildt lave i CSS.
Spalter - no problems. Og han bruger stort set fikserede tekststørrelser. Og
så undrer man sig jo over hvorfor han ikke er konsekvent med dette.

Vis

> Tjaeh, det er vel en slags KISS-design. Jeg ved ikke helt hvad du har
> brug for, men jeg har da lavet meget mere avancerede ting i CSS.

Lad mig se et avanceret layout med brugervalg af tekststørrelser. Det er for
mig pointen i denne debat. Du kan gå ind på din egen reference:
http://www.ipservice.dk/contact/, og vælge tekststørrelse størst. Det
crasher i afsnittet:

Are you currently working on a project that involves: (check all that
apply)
Disaster Recovery Change Management Configuration Management

I øvrigt mener jeg at der er noget du totalt har misforstået idet at
teksterne på nogle af de andre sider på dette websted er i grafik. Det
troede jeg kun at brugere af Publisher landede på

> [...]
> fordi de består af en masse så stykker som er spredt ud over
> internettet. Jeg har overvejet at forsøge at kompilere nogle af de ting

Kom nu med nogle eksempler i stedet for snak......

> Det har jeg ikke foreslået, men der er ingen angivelse af hvor tallene
> kommer fra. Der er ikke fortalt hvordan de udregnes ... tælles Opera fx
> med som IE når den vælger at indentificere sig som IE?

Der fik du mig, det ved jeg sgu ikke. Men da jeg har adgang til 4
forskellige statistikker, og kan se statistik for i alt 15 websteder, der
alle viser nogenlunde den samme brug af Opera, tillader jeg mig at
konkludere, at tallene passer så nogenlunde.

Og hvis Opera figurerer på listen er det vel fordi den identificerer sig som
Opera. Forstår så ikke helt, at den nogengange skulle identificere sig som
IE?

Hvor tallene kommer fra - ja de kommer fra meget forskelligartede websteder.
Jeg hverken kan eller vil afsløre besøgsstatistikker for mine kunder.

Hilsen Flemming

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-04-03 11:17

fh wrote:

> Og hvis Opera figurerer på listen er det vel fordi den identificerer sig som
> Opera. Forstår så ikke helt, at den nogengange skulle identificere sig som
> IE?

Det er ikke fordi browseren identificerer sig mere eller mindre
tilfældigt. Der er en del brugere af Opera og Mozilla/Netscape, der har
indstillet browseren til at identificere sig som IE for at undgå fejl på
sites, som er konstrueret af clueless webdesignere. Når identifikationen
ændres, virker sitet sjovt nok i stedet for at give en fejlmeddelelse
eller lignende.

Jeg har selv brugt metoden, men efter at flere webdesignere er begyndt
at arbejde efter standarder er problemet blevet mindre - og samtidig kom
jeg til den erkendelse at ved at foregive, at browseren var en IE, var
jeg med til at fastholde de clueless webdesignere i deres forestilling
om, at de kunne nøjes med at kode til en enkelt browser (ofte en gammel
udgave af IE) i stedet for at kode til alle browsere.

P.S. Er du ikke nok sød at skære lidt ned på dine citater. Dine indlæg
er gennemgående ikke nemme at hitte hovede og hale i.

--
Mvh. Kim ludvigsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-03 19:45

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> [...]
> webdesignere. Når identifikationen ændres, virker sitet sjovt
> nok i stedet for at give en fejlmeddelelse eller lignende.

wannasave.com var (er ?) et glimrende eksempel på dette.
Identifcer som Opera og der er no access, identificer som IE og der
er fuld access og *ingen* problemer.

Skrev en sur mail til og fortalte at hvis de ikke gjorde noget ved
det pjat mistede de et medlem. Så vidt jeg kan se var "restriktionen"
fjernet 1-2 dage efter :)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-04-03 12:17

fh wrote:

[Snip Statistik og browseridentifikation]

> [...]
> websteder, der alle viser nogenlunde den samme brug af Opera,
> tillader jeg mig at konkludere, at tallene passer så nogenlunde.

En skidt konklusion, eftersom systematisk fusk med browserID er en
forholdsvis ny ting. At de forskellige statistikker giver nogenlunde
samme billede, kunne lige så godt være et tegn på at _ingen_ af dem
tager hensyn til ID-fusk.

Det kan jo kontrolleres: Opret en side uden links til, sæt en
statistikindsamler på den. Besøg siden med Opera i IE6-mode, se hvad
statistikken siger.

Det er desværre lidt svært at gøre med f.eks. chart.dk eller
thecounter.com, da disse kræver betaling for at give browserstatistik.

> Og hvis Opera figurerer på listen er det vel fordi den
> identificerer sig som Opera. [...]

Nogle Operabrugere lader deres browser identificere sig som Opera,
andre gør ikke. Jeg gør det af rent princip og skifter kun til IE-
identifikation, hvis et site udelukker mig pga. mit browservalg.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 10-04-03 20:20

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Det kan jo kontrolleres: Opret en side uden links til, sæt en
>statistikindsamler på den. Besøg siden med Opera i IE6-mode, se hvad
>statistikken siger.

[klip]

>Nogle Operabrugere lader deres browser identificere sig som Opera,
>andre gør ikke.

Statistikprogrammer bruger HTTP_USER_AGENT-variablen til at afgøre,
hvilken browser der er benyttet. Selvom Opera er indstillet til at
identificere sig som Opera, indeholder denne HTTP_USER_AGENT-variabel
stadig ordet 'Opera'.

Et intelligent statistik-program skulle således tage højde for de
tilfælde, hvor Opera 'snyder' og identificerer sig som f.eks.
Explorer.

Men selv en intelligent statistik kan desværre ikke påvise, at
Explorers dominerende stilling er truet af andre browsere.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-04-03 23:38

Jens Tønnesen wrote:

[Snip Opera melder altid Opera et eller andet sted]

> Et intelligent statistik-program skulle således tage højde for de
> tilfælde, hvor Opera 'snyder' og identificerer sig som f.eks.
> Explorer.

Med tryk på "skulle". Jeg kunne godt tænke mig at vide om de mest
udbredte statistikprogrammer rent faktisk gør det.

> Men selv en intelligent statistik kan desværre ikke påvise, at
> Explorers dominerende stilling er truet af andre browsere.

Det er jeg helt enig i. Det handler mere om, hvorvidt ikke-IE browsere
rent faktisk har en lille del af markedet, i stedet for en forsvindende
lille del.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-04-03 06:59

> [...]

>Det er jeg helt enig i. Det handler mere om, hvorvidt ikke-IE browsere
>rent faktisk har en lille del af markedet, i stedet for en forsvindende

Men ser vi realistisk på det, så gør det vel hverken fra eller til. I
betragtning af, hvordan WWW er skruet sammen i dag, så bliver
webdesignere nødt til at forholde sig til Explorers dominans, når de
designer deres sider - upåagtet denne browsers fejl og mangler.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-03 19:51

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in

> Det kan jo kontrolleres: Opret en side uden links til, sæt en
> statistikindsamler på den. Besøg siden med Opera i IE6-mode, se
> hvad statistikken siger.

Det er faktisk muligt at se det er Opera selvom den identificerer sig
som IE:

ser-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; MSIE 5.5; Windows ME)
Opera 7.02 Bork-edition [en]

Kan andre end jeg se en sammenhæng ? :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-04-03 20:29

Henrik Stidsen wrote:

> Opera 7.02 Bork-edition [en]
>
> Kan andre end jeg se en sammenhæng ? :)

Ja, at du ikke bruger msn.com til noget fornuftigt!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-04-03 16:13

> Ja, at du ikke bruger msn.com til noget fornuftigt!

Det gør jeg ikke nej, kan ærlig talt ikke se formålet med at bruge
den...

Derudover var det nu mest for sjov jeg downloadede bork-edition.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-03 22:19

Henrik Stidsen skrev:

Hvad? Findes 7.02 også i en bork-edition? Jeg må opgradere selvom
jeg kører med 6.05 som primær browser.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-04-03 16:13

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in

> Hvad? Findes 7.02 også i en bork-edition? Jeg må opgradere selvom
> jeg kører med 6.05 som primær browser.

Er det ikke kun 7.x der findes som bork ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-04-03 16:48

Henrik Stidsen wrote:

> Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in

> Er det ikke kun 7.x der findes som bork ?

Hvis man skal tro den pressemeddelelse som Opera udsendte den 14.
februar, ja. Men de kan selvfølgelig efterfølgende have opgraderet
tidligere versioner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-03 18:31

Henrik Stidsen skrev:

>Er det ikke kun 7.x der findes som bork ?

Nej, jeg har Ow32enen2656b_bork.exe.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 13-04-03 19:16

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> posting:

>Nej, jeg har Ow32enen2656b_bork.exe.

Som er Opera 7.01 (eller rent teknisk, AFAIR, 7.02).

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-04-03 01:32

Henrik Stidsen wrote:

> Det er faktisk muligt at se det er Opera selvom den identificerer
> sig som IE:

Det ved jeg godt. Derfor er det stadig et åbent spørgsmål om de store
statistikindsamlere kigger ordentligt efter.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Rune Glerup

Dato : 10-04-03 17:19

fh skrev:

> Lad mig se et avanceret layout med brugervalg af tekststørrelser. Det er for
> mig pointen i denne debat. Du kan gå ind på din egen reference:
> http://www.ipservice.dk/contact/, og vælge tekststørrelse størst.

Jeg bryder mig ikke om at du drager dette stykke arbejde ind i debatten,
men der er 3 ting.

1. siden er blevet redigeret efter at jeg har afleveret den
2. jeg har ikke skrevet den Html-stump til den paragraf
3. den er faktisk lavet med en table

Jeg må indrømme at jeg synes du snakker lidt sort. Du snakker om at
"avancerede layouts" ikke kan lade sig gøre med CSS.

Hvad er det helt præcist du ikke evner at lave?
Jeg vil gerne hjælpe dig med at lave det med CSS hvis det er muligt.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : fh

Dato : 10-04-03 19:26

Hej Rune

> Jeg bryder mig ikke om at du drager dette stykke arbejde ind i debatten,
> men der er 3 ting.

Det er jeg ked af, men jeg blev da nysgerrig efter hvad du refererede til,
og du har jo en url i dine svar.

> Jeg må indrømme at jeg synes du snakker lidt sort. Du snakker om at
> "avancerede layouts" ikke kan lade sig gøre med CSS.

Jeg mener jeg har prøvet at beskrive det. Og Rune, jeg har ledt og ledt, jeg
nævner igen: Jeg har ikke set andet end simpelt spaltelayout, der fungerer i
css sammen med valgfrie skriftsstørrelser.

Jeg stiller selv store krav - jeg vil have elastik i bredden, horisontale
fixpunkter, der flugter for forskellige elementer, ligegyldig hvilken
skriftstørrelse der vælges.

> Hvad er det helt præcist du ikke evner at lave?
> Jeg vil gerne hjælpe dig med at lave det med CSS hvis det er muligt.

Ved du hvad, det syntes jeg er et kanontilbud fra dig af. Tak. Jeg vil gå i
tænkeren, og finde noget frem af det jeg har vredet min hjerne af led over.
Derpå vil jeg oploade det, oprette en tråd (jeg giver dig en melding), og så
kan vi jo se om vi i fællesskab kan nå målet. Der vil jo formodentlig være
andre der vil involvere sig.

Kunne det være et projekt?

Hilsner Flemming

Fra : Rune Glerup

Dato : 10-04-03 20:37

fh skrev:

[...]
> Kunne det være et projekt?

Muligvis. Jeg plejer normalt at hjælpe folk med dens slags. :)

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : fh

Dato : 10-04-03 21:27

> /Rune
>
> Muligvis. Jeg plejer normalt at hjælpe folk med dens slags. :)

Rune - jeg savner altså at se eksempler på den kompetence du bryster dig af
at have.,

Flemming

Fra : Rune Glerup

Dato : 10-04-03 21:31

fh skrev:

> Rune - jeg savner altså at se eksempler på den kompetence du bryster dig af
> at have.,

Ja, det gør du sikkert.

Jeg er lidt træt af at snakke med dig om ingenting. Jeg vil gerne hjælpe
dig hvis du har et CSS-problem, men jeg kan ikke trylle alt muligt ud af
den blå luft som du har drømt og ikke kan huske.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-03 22:44

Rune Glerup skrev:

>dig hvis du har et CSS-problem, men jeg kan ikke trylle alt muligt ud af
>den blå luft som du har drømt og ikke kan huske.

Den kompetence gad jeg nu ellers også godt se demonstreret ...

--
Bertel

Fra : fh

Dato : 11-04-03 00:30

> [...]
> dig hvis du har et CSS-problem, men jeg kan ikke trylle alt muligt ud af
> den blå luft som du har drømt og ikke kan huske.

Vi kan da bare holde her, do.
Jeg troede en ekspert måske havde en bedre reference end det du har vist
frem.

Helt ærligt, Rune, kaboom.dk er jo ikke css på særligt højt niveau.

Mine drømme - dem har jeg vist ikke fortalt dig om.

Flemming

Fra : Rune Glerup

Dato : 11-04-03 01:19

fh skrev:

> Jeg troede en ekspert måske havde en bedre reference end det du har vist
> frem.

Jeg har ikke vist noget som helst frem og jeg har ikke påstået at jeg er
ekspert.

Jeg er godt inde i stoffet og hjælper dig gerne hvis du har et specifikt
problem du slås med, men det er for mig ligegyldigt om du giver mig en
masse vigtige håndtegn og anerkender mit arbejde.

> Helt ærligt, Rune, kaboom.dk er jo ikke css på særligt højt niveau.

Jeg forstår slet ikke hvad kaboom.dk har med denne diskussion at gøre.
kaboom.dk er mit personlige website og det er ikke lavet for at vise
noget bestemt teknolgi frem.

Den CSS jeg har brugt på kaboom.dk er ikke lavet med henblik på at være
på et eller andet vigtigt niveau, men på at styre layoutet og
typografien.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : fh

Dato : 10-04-03 07:53

Fra : N/A

Dato : 10-04-03 07:56

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-04-03 07:56

fh wrote:

> Ja, 2147 besøgende er ikke et stærkt statistisk materiale. Men det
> er dog en pegepind. Så derfor får du endnu en med ca. 10.000 besøg
> nedenunder. Her har Opera hele 0,02%.

Tager den statistik hensyn til at nogle browsere siger de er Internet
Explorer, selvom de ikke er det? Og i så fald: Hvordan gør den det?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-03 09:10

fh skrev:

[to indlæg med al tekst markeret som citat[1], samt et indlæg med
en vedhæftet .gif-fil [2]]

Kære fh. Kan du ikke bruge lidt tid i <news:dk.test> og evt.
<news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express> til at få
dit newsprogram til at fungere ordentligt. Det er mere end
almindeligt svært at læse dine indlæg når de står som eksemplerne
herunder.

1)
- <news:3e950988$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>
- <news:3e951418$0$31997$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>

2) <news:3e94a032$0$31952$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>

FUT: <news:dk.admin.netikette>
Svar på dette indlæg henvises til nævnte gruppe og kan kun ses der
Se evt. <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-04-03 21:16

On Thu, 10 Apr 2003 00:38:21 +0200, "fh"
<human@FJERNDETTEjubiipost.dk> wrote:

>Her en statistik fra en side med almen interesse.

Yep. Du viser, at hvis man designer til den mest udbredte udgave af IE
(altså ret-og-reload-metoden), udelukker man som udgangspunkt 40% af
brugerne. Man kan være heldig at andre IE-versioner (og andre
browsere) viser tingene på samme måde, men der er ikke den store
garant for det - ejheller at det vil se pænt ud i næste version af IE.

--
- Peter Brodersen

Fra : fh

Dato : 10-04-03 21:30

> [...]
> browsere) viser tingene på samme måde, men der er ikke den store
> garant for det - ejheller at det vil se pænt ud i næste version af IE.

Jeg syntes ikke at du argumenterer for ovenstående synspunkt. De websteder
som statistikkerne refererer til fungerer udemærket i IE+4, NN+4, Opera,
Mozilla ..........

Så jeg forstår ikke det med at udelukke brugere.

Flemming

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-04-03 21:30

On Thu, 10 Apr 2003 22:29:34 +0200, "fh"
> [...]

>som statistikkerne refererer til fungerer udemærket i IE+4, NN+4, Opera,

Du nævner ikke engang hvorfra, statistikken er. Pointen er stadigvæk,
at hvis det eneste udgangspunkt for en sides struktur, man har, er
hvordan den ser ud i ens egen browser, så er udgangspunktet for at
snakke om browserpræferencer ganske enkelt ikke til stede.

--
- Peter Brodersen

Fra : fh

Dato : 11-04-03 00:30

> [...]
> hvordan den ser ud i ens egen browser, så er udgangspunktet for at
> snakke om browserpræferencer ganske enkelt ikke til stede.

Ævl, do.

Fra : fh

Dato : 11-04-03 00:40

> [...]
> hvordan den ser ud i ens egen browser, så er udgangspunktet for at
> snakke om browserpræferencer ganske enkelt ikke til stede.

Peter, hvis nu jeg forklarer dig at jeg både har en 15" + 17" +21" og tre
forskellige styresystemer, er den så ved at fise ind?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-04-03 00:46

On Fri, 11 Apr 2003 01:40:19 +0200, "fh"
<human@FJERNDETTEjubiipost.dk> wrote:

>Peter, hvis nu jeg forklarer dig at jeg både har en 15" + 17" +21" og tre
>forskellige styresystemer, er den så ved at fise ind?

Angående din forståelse: Show, don't tell.

--
- Peter Brodersen

Fra : fh

Dato : 12-04-03 15:02

Kender du denne:

Goddag mand.

Økseskaft.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-04-03 19:04

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> writes:

> Kender du denne:
>
> Goddag mand.
>
> Økseskaft.

Hmm. Når du nu ikke citerer det indlæg du svarer på, er det så bare
"økseskaft"? :)

Anyway, det er ganske ligegyldigt for os andre (i hvert fald mig) hvem
af jer der forstår hvem eller hvad. Bolden, ikke manden! Og bolden er
webdesign.html.

/L

Fra : Britt Malka

Dato : 28-04-03 08:43

> [...]

>Fordi: Det må have almen interesse for besøgende i dette forum at have noget
>konkret på vigtigheden af at designe til Opera.

Med min Opera-browser gik jeg ind på min statistisk på et helt nyt
website (mit), som kun jeg selv havde besøgt. Den fortalte mig, at jeg
brugte MSIE.

So much for statistikken
Britt Malka
Vil du modtage ugebrevet med tips og tricks? Læs mere på http://www.malka.it/idg/tips.html

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-04-03 10:21

Britt Malka wrote:

> Med min Opera-browser gik jeg ind på min statistisk på et helt nyt
> website (mit), som kun jeg selv havde besøgt. Den fortalte mig, at jeg
> brugte MSIE.
>
> So much for statistikken

Har du stillet din Opera Browser til at identificere sig som Opera?
File -> Quick Preferences -> Identify as Opera

--
"Anyone who slaps a 'this page is best viewed with Browser X' label
on a Web page appears to be yearning for the bad old days, before

Fra : Britt Malka

Dato : 28-04-03 09:46

On Mon, 28 Apr 2003 10:20:40 +0100, Kenneth Kristensen
<kenne@NOSPAM.control.auc.dk> wrote:

>Har du stillet din Opera Browser til at identificere sig som Opera?
>File -> Quick Preferences -> Identify as Opera

Nej, hvilket jeg plejer at gøre, men min Opera var ny-installeret på
en ny-formateret computer.

Opera vises som standard som MSIE - mange mennesker ændrer ikke på
standard-indstillingerne, og deres Opera vil så optræde i
statistikkerne som MSIE, hvilket MSIE-brugere ofte slår os i hovedet
med. "Der kan du se, det kan ikke betale sig, at lave hjemmesider, der
virker på Opera."

Hvis man laver hjemmesider, der kan klare valideringen på www.w3.org,
så kan de vises både på MSIE og Opera, også selv om de vil se lidt
forskellige ud, fordi HTML åbenbart ikke fortolkes ens.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 28-04-03 11:32

britt@malka.fr (Britt Malka) skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]

>standard-indstillingerne, og deres Opera vil så optræde i
>statistikkerne som MSIE, hvilket MSIE-brugere ofte slår os i hovedet

Eller også er statistikprogrammerne ikke intelligente nok.

Når Opera er indstillet til at præsentere sig som Opera, så ser
HTTP_USER_AGENT-strengen således ud:

Opera/7.03 (Windows NT 5.0; U) [en]

Har man derimod indstillet browseren til at idenficere sig som MSIE,
så ser samme HTTP_USER_AGENT-streng ud på denne måde:

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; MSIE 5.5; Windows NT 5.0) Opera
7.03 [en]

Lader man som ens Opera er en Mozilla-variant (f.eks. Netscape), så
returneres følgende værdi:

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.0; U) Opera 7.03 [en]

Med andre ord så vil et intelligent statistik program i alle tilfælde
kunne afsløre, om brugeren har brugt en Opera-browser under 'dække' af
noget andet.

Ovenstående gælder for Opera 7.0, jeg har ikke testet det med
tidligere versioner af Opera. HTTP_USER_AGENT-oplysningerne er hentet
med http://www.gemal.dk/browserspy/headers.cgi

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 28-04-03 13:29

On Mon, 28 Apr 2003 12:32:26 +0200, Jens Tønnesen
<01-2003nospam@pressefoto.dk> wrote:

>Med andre ord så vil et intelligent statistik program i alle tilfælde
>kunne afsløre, om brugeren har brugt en Opera-browser under 'dække' af
>noget andet.

Ja, det er korrekt. Tilbage er så, om de statistikker, man altid læser
om, er blevet til ved hjælp af intelligente programmer eller ej...

Personligt kender jeg rigtig mange, også fra vores mailing-liste om
edb, der bruger Opera. Dér holder statistikken i hvert fald meget
langt fra. Hvis der var så få brugere, tvivler jeg også på, at firmaet
ville blive ved med at lave programmet.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-04-03 13:15

Britt Malka wrote:

> Opera vises som standard som MSIE - mange mennesker ændrer ikke på
> standard-indstillingerne, og deres Opera vil så optræde i
> statistikkerne som MSIE,

Det syntes jeg også er for dårligt fra folkene bag Operas side.
De burde sætte den til at identificere sig som Opera som standard.

> hvilket MSIE-brugere ofte slår os i hovedet
> med. "Der kan du se, det kan ikke betale sig, at lave hjemmesider, der
> virker på Opera."

Jeg har den holdning at siderne skal kunne validere og ses med alle
browsere. Jeg forstår ikke folk der bruger IE som browser; har de ikke
opdatet at der er andre og _meget_ bedre browsere på markedet. IE er jo
nok den mest talentløse browser jeg har set længe. Heldigvis har Bill
ikke lavet IE til Linux, så der slipper jeg heldigvis

> Hvis man laver hjemmesider, der kan klare valideringen på www.w3.org,
> så kan de vises både på MSIE og Opera, også selv om de vil se lidt
> forskellige ud, fordi HTML åbenbart ikke fortolkes ens.

Enig.

/kenne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-04-03 12:23

Kenneth Kristensen <kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> writes:

> Det syntes jeg også er for dårligt fra folkene bag Operas side.
> De burde sætte den til at identificere sig som Opera som standard.

Det har været oppe og vende adskillige gange på deres nyhedsgrupper.
De mener at der er for mange sider der insisterer på at man skal være
IE for at man må se siden rigtigt, så for en ny bruger er det der giver
den bedste oplevelse at identificere sig som IE. Mere erfarne brugere
ved selv hvordan man skifter.

/L

Fra : Britt Malka

Dato : 28-04-03 13:33

On Mon, 28 Apr 2003 13:14:34 +0100, Kenneth Kristensen
<kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> wrote:

>Det syntes jeg også er for dårligt fra folkene bag Operas side.
>De burde sætte den til at identificere sig som Opera som standard.

Ja, det undrer mig også, men det har vist noget med at gøre, at nogle
scripts ikke vises korrekt, hvis browseren er identificeret som Opera.

>Jeg har den holdning at siderne skal kunne validere og ses med alle
>browsere.

Enig!

> [...]
>nok den mest talentløse browser jeg har set længe. Heldigvis har Bill
>ikke lavet IE til Linux, så der slipper jeg heldigvis

Det kommer nok - især hvis der bliver penge i Linux.

> [...]
>the Web, when you had very little chance of reading a document written
>on another computer, another word processor, or another network."

Godt citat. Hvem har skrevet det?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-04-03 14:18

britt@malka.fr (Britt Malka) writes:

> Godt citat. Hvem har skrevet det?

Tim Berners-Lee :)

Lidt Googling fandt citatet på <URL:http://www.anybrowser.org/campaign/>

/L

Fra : Britt Malka

Dato : 28-04-03 21:39

On 28 Apr 2003 15:18:20 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Tim Berners-Lee :)

Ja, min mand svarede mig på dette. Han gættede på, at det var
bagmanden for citatet, udfra det han kendte til ham.

Et godt citat, synes jeg

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-04-03 17:46

Britt Malka wrote:

> Godt citat. Hvem har skrevet det?

-Tim Berners-Lee in Technology Review, July 1996

se http://www.anybrowser.org/campaign/

--
/kenne
Når man skal score idag, skal man ikke komme med blomster,