Finde en ISPs samlede netblokke?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-04-03 22:11

Hvordan er jeg sikker på at finde den komplette samling af netblokke for
en given udbyder?

Specifikt drejer det sig om TDC, Cybercity og Tiscali med backbone,
dialuppools og hele balladen.

Jeg har selv gravet nogle stykker frem med whois og nslookup, men jeg er
ikke sikker på det er den nemmeste måde.

Er der en effektiv og smart måde at få en nogenlunde komplet liste på?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-04-03 22:23

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> writes:

> Hvordan er jeg sikker på at finde den komplette samling af netblokke for
> en given udbyder?
>
> Specifikt drejer det sig om TDC, Cybercity og Tiscali med backbone,
> dialuppools og hele balladen.

<http://www.ripe.net/ripencc/mem-services/general/allocs4.html> er nok
et godt bud.

--
Jacob - www.bunk.cc
I haven't lost my mind; I know exactly where I left it.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-04-03 22:27

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message news:spamdrop+m3of3f2wnl.fsf@paven.bunk.cc...

> <http://www.ripe.net/ripencc/mem-services/general/allocs4.html> er nok
> et godt bud.

Hmmm... jeg mener at have set ip adresser fra TDC der hedder 131.x.x.x - de ser ikke ud til at være med.

Skyldes det at det er en relativt ny allokering eller...?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initaler.dk

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 14-04-03 08:49

On Wed, 9 Apr 2003 23:27:20 +0200, Stig Meyer Jensen wrote:

> Hmmm... jeg mener at have set ip adresser fra TDC der hedder 131.x.x.x
> - de ser ikke ud til at være med.
>
> Skyldes det at det er en relativt ny allokering eller...?

Nej, det skyldes at de er allokeret af ARIN dengang vi alle gik med ble

Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
ZX-9R

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-04-03 22:28

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> <http://www.ripe.net/ripencc/mem-services/general/allocs4.html> er nok
> et godt bud.

I'm most definitely not worthy!

Tak.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-04-03 22:33

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> writes:

> Hmmm... jeg mener at have set ip adresser fra TDC der hedder
> 131.x.x.x - de ser ikke ud til at være med.

Historien med dem var vist at de er allokeret af ARIN og ikke af RIPE
NCC. Hvorfor aner jeg ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
Without fools there would be no wisdom.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-04-03 22:27

On Wed, 09 Apr 2003 23:11:22 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news@suder.dk> wrote:

> Hvordan er jeg sikker på at finde den komplette samling af netblokke
> for en given udbyder?

Find først ud af hvilke(t) AS, de har. Slå dem derefter op i en
Looking Glass server.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-04-03 22:51

Asbjorn Hojmark wrote:

> Find først ud af hvilke(t) AS, de har. Slå dem derefter op i en
> Looking Glass server.

OK.
Det lader til at AS'erne er som følger:

TDC: AS3292
CC: AS6785
WOL: AS8807
Tiscali: AS3257

Men hvad gør jeg så med dem for at få netblokkene ud?

Er det sådan en her?
<http://noc.tele.dk/cgi-bin/looking_glass.cgi>

Hvad gør man så med sine AS'er?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-04-03 06:10

On Wed, 09 Apr 2003 23:51:25 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news@suder.dk> wrote:

> Men hvad gør jeg så med dem for at få netblokkene ud?

Laver en 'sh ip bgp regexp' på fx. _3292$

> Er det sådan en her?
> <http://noc.tele.dk/cgi-bin/looking_glass.cgi>

Den kan ikke lave regexp, men det kan fx. Novos
http://traceroute.nnit.dk/cgi-bin/bgp.cgi

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-04-03 12:51

On Wed, 09 Apr 2003 23:11:22 +0200, Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> ikke sikker på det er den nemmeste måde.
>
> Er der en effektiv og smart måde at få en nogenlunde komplet liste på?

For hvert AS, lav et opslag i RIPE's database efter route objects,

-T route -i origin ASxxxx

F.eks.

<http://www.ripe.net/perl/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=-T+route+-i+origin+AS3292&do_search=Search>

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-04-03 13:54

On 10 Apr 2003 11:50:53 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk>
wrote:

> <http://www.ripe.net/perl/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=-T+route+-i+origin+AS3292&do_search=Search>

Ja, det svarer jo meget godt til, hvad man kan få på en LG-
server, der tillader regexp. Men strengt taget opnår man jo ikke
helt det, Steen spurgte om, heller ikke med mit forslag, gik det
op for mig.

Normalt vil det dog være origin, man er interesseret i, ikke hvem
et net administrativt er tildelt.

-A

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-04-03 14:25

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> server, der tillader regexp. Men strengt taget opnår man jo ikke
> helt det, Steen spurgte om, heller ikke med mit forslag, gik det

Helt praktisk er det Linuxbaseret NAT-gw med uplinks fra forskellige
udbydere, der skal tilpasses således at trafikken bliver routet den mest
direkte vej.

Routingprotokoller ikke en option her, derfor ville jeg lave det med
statiske entries i routetabellerne.

<KLIP>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-04-03 15:17

On Thu, 10 Apr 2003 15:25:07 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news@suder.dk> wrote:

> Helt praktisk er det Linuxbaseret NAT-gw med uplinks fra forskellige
> udbydere, der skal tilpasses således at trafikken bliver routet den
> mest direkte vej.

Jeg gættede opså på, det var noget i den stil, du ønskede, og så
vil både Jespers og mit forslag være mere effektivt end det RIPE-
opslag, Jacob refererede til.

-A