Klumpen i halsen
Fra : preben nielsen

Dato : 09-04-03 18:56

Jeg sidder lige her og blader gennem min samling af mp3 musik og
bliver helt tænksom.... Musik kan jo fremkalde de underligste
fornemmelser og følelser - ofte fordi de fremkalder minder om
glæder, sorker, forelskelser m.v.

Har I andre det sådan, at I har nogle stykker musik, som gør jer
"stive i blikket", som giver jer "kuldegysninger" eller som
ligefrem giver jer en "klump i halsen" når I hører det ?

Selv har jeg en del melodier/sange som vækker forskellige følelser
.... nogle er forbundet med minder og jeg kan forstå årsagen, men
ofte er det bare en stemning som rammer.

Jeg bringer her selv et tilfældigt udpluk - grin bare

Electric Orchestra - Bluebird
Dr. Hook - The Ballad of Lucy Jordan
Dolly Parton - Coat of many Colors
Kingston Trio - Tom Dooley
Charlie Chaplin - Smile
Gustav Winckler - Ingen Bryder Livets Cirkel
Hot Chocolate - It started with a kiss
Jean Michel Jarre - Magnetic Fields V
Kieth Marshall - Only Crying
Kenny Rogers - The Gambler
Michael Nyman - The Promise
Brenda Lee - Fool #1
Renee & Renato - Save your Love
Shakespeare's Sister - Stay
Terry Jacks - Seasons in the sun
Tom Jones - Green green grass of home

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-04-03 19:40

preben nielsen wrote:
> [...]
> ... nogle er forbundet med minder og jeg kan forstå årsagen, men
> ofte er det bare en stemning som rammer.

Et par stykker, off the top of my head:

Alphaville - Forever Young, giver mig kuldegysninger, og jeg får _næsten_
lyst til at være teenager igen.

Crowded House - Don't Dream It's Over gør mig altid lidt smådepri, selvom
temaet i den er stik modsat.

--
Lars Bernau
"Diskussioner bliver tit ødelagt af folk,

Fra : Thomas Hillebrandt

Dato : 09-04-03 20:27

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "stive i blikket", som giver jer "kuldegysninger" eller som
> ligefrem giver jer en "klump i halsen" når I hører det ?

Lige umiddelbart må jeg sige:

John Williams - Binary Sunset (fra Star Wars - Episode IV: A New Hope). Den
rejser hele min hårdpragt, fra top til tå, og giver mig ofte
vejrtræknings-vanskeligheder...

Andre eksempler må være der, men tænk sig, de vil ikke frem lige nu...

/Thomas

Fra : FN

Dato : 09-04-03 21:16

"Thomas Hillebrandt" <info@thomashillebrandt.com> wrote in

> John Williams - Binary Sunset (fra Star Wars - Episode IV: A New
> Hope). Den rejser hele min hårdpragt, fra top til tå, og giver mig
> ofte vejrtræknings-vanskeligheder...

The Corrs - Rebel Heart.
The Corrs - Closer
Men generelt alt musik sunget af Andrea Corr eller Karen Carpenter.
George Michael - One More Try.
Guitaristen Slash.

> Andre eksempler må være der, men tænk sig, de vil ikke frem lige nu...

Dét problem lider jeg også af!

FN.

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-04-03 22:13

FN <@> wrote:
> [...]
>
> The Corrs - Rebel Heart.
> The Corrs - Closer
> Men generelt alt musik sunget af Andrea Corr eller Karen Carpenter.

Næee... nyt navn igen ACJ ???

Fra : -V-

Dato : 09-04-03 23:09

Lars Bernau wrote:

> Næee... nyt navn igen ACJ ???

Ja, er det ikke utroligt?

Der er efterhånden gået sport i at gætte alle hans/hendes aliasser.
Bare han/hun selv kan holde rede på det.

-V-

Fra : Lars Bernau

Dato : 10-04-03 16:03

-V- wrote:

> Ja, er det ikke utroligt?
>
> Der er efterhånden gået sport i at gætte alle hans/hendes aliasser.
> Bare han/hun selv kan holde rede på det.

Bare synd, at det er så nemt for os andre at gennemskue.

Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 10-04-03 17:00

> Bare synd, at det er så nemt for os andre at gennemskue.

Ja, det er næsten ikke en udfordring længere - og det er faktisk nemmere
ovre i konsolgruppen.

Fra : -V-

Dato : 10-04-03 17:18

Jacob Herold Nielsen wrote:

> Ja, det er næsten ikke en udfordring længere - og det er faktisk
> nemmere ovre i konsolgruppen.

En frygtelig tanke rammer mig: måske er det faktisk meningen at vi skal
genkende hans karakteristika?!
Lidt som en slags Usenet-'Find Holger'? 'Find AJC/Priest/James/RH/FN.'

Var han egentlig også 'Michael Castensen'?

Vi burde tælle alle hans personligheder op ved lejlighed. Så kunne alle
brugerne være med i den sjove leg, hvor hver genkendelse giver et point.
Hvordan kan man vinde, og skal der være præmier eller spiller vi kun for
vores fornøjelses skyld?

-V-

Fra : Butterfly McQueen

Dato : 09-04-03 21:25

> [...]
> ... nogle er forbundet med minder og jeg kan forstå årsagen, men
> ofte er det bare en stemning som rammer.

For det meste er det sange som minder
mig om hvordan jeg havde det med mit liv,
i den periode,jeg lærte sangene at kende.
Særligt dem fra min ungdom,er tydeligst,
og mest mærkbare.

Her er et par eksempler:

Jungleland-Bruce Springsteen.
Minder mig om mine deprimerende barndomsår
i 80'erne.
Ikke på grund af texten,som jeg ikke forstod dengang.
I det hele taget pladen Born To Run er fyldt med minder.

Som barn hørte jeg også meget Gasolin,
hvilket bringer flere minder frem.

Smells like Teen Spirit-Nirvana.
Min ungdom,er tæt knyttet til denne sang,
og bringer minder frem som bare pokker.
Både gode og dårlige.

Senere Ministry's plade Psalm 69,
gjorde et stort indtryk på mig,
for da vidste jeg hvem jeg ville være.;)

Det er de tydeligste eksempler jeg kan komme på.
Et interessant emne.

Mvh Drunken Butterfly.
"Families is where our nation finds hope.
Where wings take dreams."G.W.Bush

Fra : Lars Jensen

Dato : 09-04-03 22:09

> [...]

> "stive i blikket", som giver jer "kuldegysninger" eller som
> ligefrem giver jer en "klump i halsen" når I hører det ?

Åhh jo.....

Michael Falck, "I et land uden høje bjerge"
Thomas Helmig, "Du kan smelte et isbjerg"
Thomas Helmig, "Midnat i Europa"
Bangles version af "Eternal flame"

De fire minder mig om ikke helt glemte gamle kærester, og om tider jeg
aldrig glemmer, hvor man knyttede nogle venskaber man højt og helligt lovede
at holde ved hele livet, men nu har glemt...

> /\ preben nielsen

Lars B

Fra : ChrisStoffer

Dato : 24-04-03 19:21

Jeff Buckley - Halleluja
Guns n' roses - don't cry
David Bowie - Life on mars
Him - Join me in death
Og musik cellisterne Yo-yo Ma, Steven Isserlis og Jaqueline du Pré har
indspillet..

Venlig hilsen Karen Trier Clausen

Fra : AJC

Dato : 24-04-03 19:56

Et nummer som nok ikke er så kendt her i gruppen:

The Carpenters - Solitaire.

Jeg synes selv, at The Carpenters udgave af geniet Neil Sedakas komposition
er den bedste.

Fra : Martin Helbo

Dato : 10-04-03 11:06

> [...]
> "stive i blikket", som giver jer "kuldegysninger" eller som
> ligefrem giver jer en "klump i halsen" når I hører det ?

Hvad jeg lige kan komme på:

Pink Floyd: Shine on your crazy diamonds
Deep Purple - When a blind man cries
Nirvana - Lithium, where did you sleep last night
Bruce Springsteen - The River, Bobby Jean, Darkness on the edge of town
Guns N' Roses - Don't cry/November rain (Minder fra den tidlige ungdom)
David Bowie - Life on mars
Billy Joel - Goodnight saigon
Moby - Why does my heart feel so bad

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 10-04-03 12:58

preben nielsen <prel@post.tele.dk> skrev:

> Jeg bringer her selv et tilfældigt udpluk - grin bare

Kunne jeg aldrig drømme om. Specielt ikke med det musik de har fremhævet.

> Electric Orchestra - Bluebird
> Dr. Hook - The Ballad of Lucy Jordan
> Dolly Parton - Coat of many Colors
> Kingston Trio - Tom Dooley
> Charlie Chaplin - Smile

Enig. Prøv Annisettes version.

> Gustav Winckler - Ingen Bryder Livets Cirkel
> [...]

Den er rigtig fed.

> Brenda Lee - Fool #1
> Renee & Renato - Save your Love
> Shakespeare's Sister - Stay

Den er stor. Meget atypisk popnummer med rigtig meget power.

> Terry Jacks - Seasons in the sun

Den er næsten for meget.

> Tom Jones - Green green grass of home

Forstår jeg udmærket.

Selv kan jeg tilføje

U2 - Pride og One
Springsteen - Downbound train

Jeg skal lige tænke lidt mere over den.

Mark

Fra : -V-

Dato : 10-04-03 13:19

preben nielsen wrote:
> Har I andre det sådan, at I har nogle stykker musik, som gør jer
> "stive i blikket", som giver jer "kuldegysninger" eller som
> ligefrem giver jer en "klump i halsen" når I hører det ?

Jeps...

> Jeg bringer her selv et tilfældigt udpluk - grin bare

Som Mark siger: det kunne aldrig falde mig ind.
Sidder netop og hører visse andres forslag, og kan måske godt forstå,
hvorfor de valgte sange kan trykke på nogle tangenter....

Jeg kan slet ikke tåle at høre:

Queen - Who Wants To Live Forever
Souvenirs - alt/intet
Earth Wind & Fire - I'll Write A Song For You
Branford Marsalis - Mo' Better Blues
Nikolaj Nørlund - Ridset i Panden

Og dem, jeg bare bliver svimmel af sentimentalitet af:

Jeff Buckley - Hallelujah
George Michael - Miss Sarajevo
Chicago - If You Leave Me Now

...og der er en masse andre som undslipper mig lige nu....

Suk, suk...

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-04-03 13:34

-V- wrote:

> ..og der er en masse andre som undslipper mig lige nu....

addrr...

/David

Fra : -V-

Dato : 10-04-03 14:03

David Rasmussen wrote:

> addrr...

Heh? Ikke forstået?

Jeg mener naturligvis ikke 'undslipper mig' i fysiologisk forstand, din
gris....

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-04-03 14:18

-V- wrote:

> Heh? Ikke forstået?
>
> Jeg mener naturligvis ikke 'undslipper mig' i fysiologisk forstand, din
> gris....

:)

Fra : Martin Helbo

Dato : 10-04-03 19:10

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Queen - Who Wants To Live Forever

Det var den jeg ikke kunne huske.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Christian Muus

Dato : 10-04-03 14:36

> [...]
> ... nogle er forbundet med minder og jeg kan forstå årsagen, men
> ofte er det bare en stemning som rammer.

Depeche Mode - Enjoy The Silence
Pearl Jam - Black
Nine Inch Nails - Hurt

...er nogle numre der giver mig ståhud alene af den årsag, at det er smukke
numre, der går lige ind i hjertet på mig

Povl Dissing - 25 Minutter endnu
Red Warzawa - Headbanger stadig
Ben Harper - Steal my kisses

Er eksempler på sange der giver mig ståhud pga. gode minder der er forbundet
med sangen

Christian

Fra : hansen

Dato : 10-04-03 20:02

> [...]
> Kingston Trio - Tom Dooley
> Charlie Chaplin - Smile
> Gustav Winckler - Ingen Bryder Livets Cirkel

De sange jeg umiddelbart kan komme i tanke som giver mig en klump i halsen
(af mange forskellige årsager) er:

REM: Everybody hurts
Radiohead: hele OK Computer (kan allerede mærke gåsehuden), men især
Climbing up the Walls og No Surprises
Smashing Pumpkins: Today
David Bowie: All the Madmen
The Cure: Boys don't Cry
Soft Cell: Say Hallo, Wave Goodbye
Marilyn Manson: Speed of Pain
Depeche Mode: alle sange fra firserne vækker minder f.eks. Shake the
Disease, Blasphemous Rumours, Shouldn't have done that, Sometimes, Somebody

Så er jeg enig med nogle af jer andre:
Alphaville: Forever Young
Nirvana: Smells Like Teen Spirit (som en del andre, kan jeg huske hvor jeg
var første gang jeg hørte det nummer)
U2: Pride

Hilsen Lise

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-04-03 20:29

Roger Waters - It's A Miracle
Nick Cave - Are You The One That I've Been Waiting For?

Men der er en uendelighed.

/David

Fra : Morten Andersen

Dato : 14-04-03 18:58

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev:

>Nick Cave - Are You The One That I've Been Waiting For?

Uha da ja, den er effektiv. Kuldegysninger hver gang!

Andre sange der sjældent slår fejl:
Spiritualized - Broken heart
Neil Young - Philadelphia
Low - Will the night
Stina Nordenstam - Soon after christmas
Radiohead - Let down

Fem tungtvejende argumenter for, at musik er det smukkeste i verden
--
a little arithmetics got me down...

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-04-03 19:21

Morten Andersen (slet OTEXO) wrote:

> Uha da ja, den er effektiv. Kuldegysninger hver gang!

> [...]

Uh, Radiohead. Er det ikke at snyde? Jeg får kuldegysninger af næsten
alle deres numre. Det er ... genialt, intet mindre.

/David

Fra : JHF

Dato : 11-04-03 17:16

I bund og grund er det vel det ypperligste mht. muskik, hvis det kan
fremkalde disse følelser! Selv har jeg, som alle de andre svar en lang
liste, som enten minder mig om en koncert sidst i 80'erne med Pink Floyd i
Paris eller en tekst der ramte en romantisk aften. Enkelte står alene for
der er ikke en speciel grund til at klumpen kommer frem, men de rør og
skærer ved et eller andet i sindet: Gas' "the last Jim" eller "Wish you were
here" med Pink Floyd!

JHF