Røde hunkatte
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 09-04-03 08:35

Man støder tit på spørgsmålet om røde katte altid er hanner - hvad de
selvfølgelig ikke er (fx mine egne to *SS*). Men det er sgu ikke så
mærkeligt at mange folk tror det, når selv garvede opdrættere stadig tror på
myten.
Prøv at se det nye nummer af Kattemagasinet. Under racepræsentationen af
abyssiniere skriver en opdrætter om forskellen på rød og sorrel:
"Genet for rød er kønsbundet, således at man får røde hanner og tortie
hunner. Sorrel genet er ikke kønsbundet, så man kan altså få både hanner og
hunner i denne farve".
Hvordan hulen skal man nogensinde komme myten til livs, når den slags kan
blive trykt i Kattemagasinet??

Den rigtige version:
Rød mor / sort far giver røde hanner og tortie hunner
Sort mor / rød far giver sorte hanner og tortie hunner
Tortie mor / sort far giver røde eller sorte hanner, sorte eller tortie
hunner
Tortie mor / rød far giver røde eller sorte hanner, RØDE eller tortie hunner
Rød mor / rød far giver - surprise - røde hanner og RØDE hunner

Mvh. Else.

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 09-04-03 09:30

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
hunner
> Rød mor / rød far giver - surprise - røde hanner og RØDE hunner

Hej Else.

Jeg er en af dem, der er blevet præsenteret for myten og har troet på den
indtil for nylig, hvor jeg så et billede af rød hunkat, som ejes af en af
skribenterne i denne ng (vist nok hende der har den flotte tortie, Ada). På
baggrund af din gode forklaring ovenfor melder der sig så et nyt spørgsmål:
hvordan får man tortie hanner, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?

Mvh. Camilla Hæstrup

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.bindernaes.dk

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 09-04-03 10:15

"Camilla Hæstrup"
>På
>baggrund af din gode forklaring ovenfor melder >der sig så et nyt
spørgsmål:
>hvordan får man tortie hanner, hvis det >overhovedet kan lade sig gøre?

Hejsa Camilla

Det kan lade sig gøre at få en tortie dreng, men de er sjældne.
du kan se en på denne hjemmeside her
http://w1.428.telia.com/~u42802549/tigressa/ulton.htm

Øhhh det der med genetikken må jeg hellere overlade til andre, det er ikke
min stærke side

Hilsen Sanne
www.silver-heart.dk
killinger i uge 17

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 09-04-03 10:44

Ja der findes skam tortie hanner faderen til mine en dreng Logan er skam
tortie og oven i købet med blå øjne

Du kan se ham og Logan hvis du kigger på min hjemmeside, på Logans stamtavle
er der billede af Dansbjergs Ringo som også kan ses på opdrætterens egen
side www.dansbjerg.dk forældrene til Ringo som er tortie er far rød/hvid og
mor tortie/hvid oddeyed.

Håber det kan være et udmærket svar

på bilelderne kan man ikek se det sorte desværre, men ahr set ham så den er
god nok *SS* han er sort på størrelse emd en stor 5 krone i nakken

MVH
Gitte
DK Sacala - Killing tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-04-03 18:18

"Camilla Hæstrup" <usenet@_FJERN_tranlampe.dk> skrev...
> [...]

spørgsmål:
> hvordan får man tortie hanner, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?

Hej Camilla

I *PRINCIPPET* kan man IKKE få tortie hanner - det *burde* være genetisk
umuligt - men... nu er genetik jo som så meget andet videnskab, en masse
teorier og så alle undtagelserne, hvor naturen spiller puds med teorierne...

Pernille har ganske glimrende forklaret om "mysteriet" omkring kønsbunden
rød - og her kommer så forklaringen på, at der *alligevel* findes tortie
hankatte:

1. Hankatten har et X-kromosom for meget (en kromosom-fejl), og har derfor
kønskromosomerne XOXoY - disse er de mest typiske (så vidt vides) tortie
hankatte, og er sterile.
2. Hankatten er det, der kaldes en "Mosaik", som betyder, at forskellige
celler har forskellige kønskromosom-sammensætninger - nogle celler kan
således være XOXoY, andre XOXo og igen nogle kan være helt almindelige XY -
og hvis der "overvægt" af de normale celler, kan hankatten producere
funktionelt sperma.
3. Hankatten kan være det, der kaldes "Kimær", som betyder, at der under
befrugtningen eller deromkring er nogle ægceller, som er smeltet sammen - og
disse har så haft hhv. et XO og et Xo "med sig" - disse hanner er fuldt ud
forplantningsdygtige, da de viser normal kønskromosom-sammensætning, blot er
nogle celler røde (XOY) og andre sorte (XoY), hvilket giver tortie
pelsfarve.
4. Det orange farvegen kan være muteret, så det i nogle tilfælde viser sig
som rød (O) og i andre som sort (o).

Iflg. Robinsons "Genetics for Cat Breeders" er det ca. 1 ud af 3000 fødte
hankatte, der viser sig som tortie - og det synes jeg endda lyder af
temmelig meget...

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere og abyssiniere (weheee - opdræt med både kønsbunden rød
og "aby"-rød!)
www.burmese.dk

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 10-04-03 15:43

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> pelsfarve.
> 4. Det orange farvegen kan være muteret, så det i nogle tilfælde viser sig

[snip]

Kære Camilla.

Tak for det fyldestgørende svar. Også tak til Sanne og Gitte for
henvisninger til billeder, selvom jeg synes, det er lidt "fattigt" kun at
have en lille plet på det ene forben i den tredie farve, men nu lægger jeg
jo også dagligt øjne til en meget trefarvet hunkat.

Nu jeg har fået tilfredsstillet min nysgerrighed på det punkt, melder der
sig selvfølgelig straks nye:
1. Hvor mange slags farvekombinationer kan en tortie have? Jeg har kun set
dem i hvid, sort & rød, men nu plejer jeg også kun omgang med huskatte.

2. Findes der fire-farvede katte?

3. Hvad hedder den slags gråstribede farve/mønster, som mange huskatte - og
vist også en del skovkatte - har? En herinde har omtalt den som
"rundstrikket", hvilket jeg synes er meget sødt.

4. Jeg mener at have læst herinde, at man kan kende en tortie på, at den har
mørke pletter på trædepuderne. Min ene kat er *kun* hvid og grå, men hun har
alligevel mørke pletter på nogle af sine trædepuder. Har jeg overset en
tredie farve på hende?

5. Hvoraf kommer de mørke striber i den røde pels, og findes der røde katte
uden striber?

6. Findes der røde perserkatte?

Nu skal jeg nok holde op.

Mvh. SpørgeJørgens lillesøster, Camilla Hæstrup

---

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 10-04-03 16:07

Hej Camilla,

vi ta'r dem fra en ende af!

> 1. Hvor mange slags farvekombinationer kan en tortie have? Jeg har kun set
> dem i hvid, sort & rød, men nu plejer jeg også kun omgang med huskatte.

Der er mange

Der er tortie uden hvid (sort/rød) og tortie med hvid (sort/rød/hvid).
De findes også i fortyndede varianter, nemlig blåtortie (blå/creme) og
blåtortie med hvid.

Hos nogle racer (bl.a. burmeser) findes der også chokoladetortie,
lillatortie, cinnamontortie og fawntortie - og de fleste af
tortiefarverne findes også som maskede katte hos siamesere, balinesere
og birmaer. Hvilke farver der lige er godkendte hos hvilke af disse
racer tør jeg ikke udtale mig om

For at det ikke skal være løgn så kan tortier jo også være tabby, enten
makrel-, blotched-, spotted eller tickedtabby, og tabby-varianterne kan
være med eller uden hvid! Jeg vil nødig regne ud hvor mange
farvekombinationer der så er i alt...

> 2. Findes der fire-farvede katte?
Ja og nej. En tabbytortie med hvid kan godt se ud som om hun har fire
farver - eller faktisk fem, fordi der er pletter som er stribede i rød
og creme, og pletter som er stribede i sort og agouti, og så hvid. Men
de regnes altså hverken som fire- eller femfarvede.

> 3. Hvad hedder den slags gråstribede farve/mønster, som mange huskatte - og
> vist også en del skovkatte - har? En herinde har omtalt den som
> "rundstrikket", hvilket jeg synes er meget sødt.

En gråstribet kat er en sortmakreltabby eller en sølvmakreltabby.

> [...]
> alligevel mørke pletter på nogle af sine trædepuder. Har jeg overset en

Nej, den har du fået vendt forkert. En tortie kan have både sorte og
lyserøde trædepuder, men lyserøde trædepuder betyder ikke nødvendigvis
at katten er tortie. Der hvor hun er rød, bliver trædepuderne lyserøde,
og der hvor hun er sort (eller anden farve) bliver de mørke. Mine
tortiepiger har både røde og sorte tæer. Min sort/hvide skovkat har
sorte trædepuder på alle tæer undtagen en enkelt der er lyserød, men her
er det altså de hvide sokker der har "bredt" sig til en trædepude også.

> 5. Hvoraf kommer de mørke striber i den røde pels, og findes der røde katte
> uden striber?

De mørke striber kommer, fordi det gen, der laver sort farve om til rød
farve (produktion af farvestof i det enkelte hår) ikke er i stand til at
"slette" tabbymønstret (stribemønstret) som alle katte har. En sort kat
findes derimod uden striber, fordi den sorte farve dækker
stribemønstret. Langt de fleste sorte (eller blå) katte har som
killinger og ungkatte "spøgelsesstriber" i pelsen, som kan ses især i
sollys.

Opdræt af røde katte (specielt persere) har arbejdet på at fjerne
striberne ved at avle selektivt og vælge de katte hvor der var mindst
mønster i pelsen. Der findes nogle katte, hvor det er lykkedes - og så
vidt jeg ved er det hovedsageligt perserne, fordi stribemønstret er
mindre tydeligt hos en langhårskat.

> 6. Findes der røde perserkatte?

Ja - se ovenfor

/Pernille

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-04-03 20:18

"Pernille og Jesper" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stribemønstret. Langt de fleste sorte (eller blå) katte har som
> killinger og ungkatte "spøgelsesstriber" i pelsen, som kan ses især i

Ja og i blitz-lys I lang tid kunne jeg kun se Emilys striber på
billeder - og så af og til, når sollyset faldt på en bestemt måde.
Emily er creme, altså fortyndet rød.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-04-03 03:01

"Pernille og Jesper" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

Hej Pernille.

[snip]
> Hos nogle racer (bl.a. burmeser) findes der også chokoladetortie,
> lillatortie, cinnamontortie og fawntortie

-Vil lige rette...Der findes så absolut ikke cinnamon og fawn burmesere
For burmeseren er der kun 10 godkendte farver: Brun, blå, chokolade, lilla,
rød, creme og de tilsvarende tortier (brun-,blå-,chokolade- og lilla-)

..Og [snip]
> [...]
> mønster i pelsen. Der findes nogle katte, hvor det er lykkedes - og så
> vidt jeg ved er det hovedsageligt perserne, fordi stribemønstret er

Også hos burmeserne ønsker man røde og creme katte uden striber. Et par
eksempler kan ses ca. midt på siden her:
http://www.bb-klubben.dk/fotoalbum__burmeser.htm
Iflg. standarden kan der ikke gives certifikat til en burmeser med tydelige
striber og ghostmarkings, men i "hvilken grad" det håndhæves over for de
røde katte ved jeg faktisk ikke. -Kender kun kælekatte i de farver

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 12-04-03 12:25

Hejsa

Ja, der findes jo et hav af forskellige tortie har selv min del af dem

Mykene - blå tortie blochedtabby
Putte - sort tortie/hvid
Pusilla - smoke tortie
Fiona - sort silver tortie blochedtabby/hvid
Gida (burmeser) - chokolade tortie

Så jeg har da en del til samlingen *SS*

MVH
Gitte
DK Sacala
www.sacala.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 09-04-03 10:06

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

(Snip)

> Den rigtige version:
> Rød mor / sort far giver røde hanner og tortie hunner
> Sort mor / rød far giver sorte hanner og tortie hunner...

Hej Else (og andre genetik-hajer)

Komb. sort mor/rød far, gælder den også, hvis moderen f.eks. er sort m.
hvid? Og vil det KUN give sorte hanner og tortie hunner? Jeg har nemlig
længe spekuleret over, om ham, vi kalder far-missen, nu også er far til alle
værkstedsmisserne, eller om en anden har sneget sig ind i nattens mulm og
mørke, uden at vi har set ham.

Det ældste kuld har en sort/hvid mor og altså en kendt rød far. Det bestod
af 1 sort/hvid han, 2 sorttortie m. hvid hunner og så 2 sorttabby m. hvid
hanner. Har de to sidstnævnte så en ukendt, ikke-rød far?

Lidt sjovt, at man sådan kan "regne bagud", når man reelt ikke kender andet
end mødrene med sikkerhed...

MVH Mette

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 09-04-03 10:39

Okay, jeg kaster mig ud i et længere essay om farvegenetik

Jeg prøver at gøre det så forståeligt som muligt, så jeg håber ikke det
bliver sort snak.

Genet for rød er kønsbundet hos katte. Kønskromosomerne er X og Y - og
katte (og mennesker i øvrigt) får et kønskromosom fra hver af deres
forældre. En hunkat har kombinationen XX, og en hankat har kombinationen
XY. Hunkatten kan kun give et X-kromosom videre til sit afkom, mens
hankatten kan give enten X eller Y - det er altså hankatten, der
bestemmer kønnet på afkommet! Den letteste måde at huske det kønsbundne
er for mig at huske på at Y-kromosomet er et beskadiget X-kromosom
(citat Ole Amstrup), så der er ikke "plads" til et gen, der bestemmer
farven. Det er der derimod på X-kromosomet.

I nedenstående forklaring er O genet for rød, og o genet for "ikke-rød"
- for nemhedens skyld betegnet sort. Disse farvegener hæfter jeg på X-
og Y-kromosomerne for at holde styr på det kønsbundne. I øvrigt blander
jeg heller ikke fortynding, hvidt, tabby eller sølv ind i beskrivelsen.

En sort hunkat har kombinationen XoXo - der er altså sort farve hæftet
på hvert af hendes X-kromosomer.

En sort hankat har kombinationen XoY - han har et gen for sort farve på
X-kromosomet, og ingenting på Y-kromosomet.

En tortie hunkat har kombinationen XOXo - et gen for rød, og et for sort.

En rød hunkat har kombinationen XOXO - TO gener for rød, altså et far
hver forælder.

En rød hankat har kombinationen XOY - ET gen for rød.

Kombinerer man en sort hunkat (XoXo) med en rød hankat (XOY) kan man få:
Tortie hunkatte XOXo og sorte hankatte XoY. Man kan altså ikke få røde
hankillinger, fordi farven sidder på X-et, der gives videre fra moderen.

Kombinerer man derimod en rød hunkat (XOXO) med en sort hankat (XoY) kan
man få tortie hunkatte XOXo og røde hankatte XOY. Her bliver der altså
ingen sorte hankatte.

Kombinerer man en tortie hunkat (XOXo) med en sort hankat (XoY) kan man
få tortie hunkatte (XOXo), sorte hunkatte (XoXo), røde hankatte (XOY) og
sorte hankatte (XoY)

Kombinerer man en tortie hunkat (XOXo) med en rød hankat (XOY) kan man
få røde hunkatte XOXO, tortie hunkatte XOXo, sorte hankatte XoY og røde
hankatte XOY. Man kan derimod ikke få sorte hunkatte.

Ovenstående gælder også sort/hvid og rød/hvid, tabbymønstrede,
fortyndingsfarver og sølvkatte. Dvs. sort kan betegne blå, sort/hvid,
blå/hvid, blåtabby/hvid, sortsølvtabby og alt muligt andet sjovt. Rød
kan betegne rød/hvid, creme, rødsølvtabby osv. osv.

Dvs. at Mettes kuld altså ikke har en ukendt sort far - der var en sort
hunkat og en rød hankat som i det første eksempel.

Der er meget mere genetik-information på www.felesgrata.dk - og spørg
endelig hvis det er lykkedes mig at snakke helt sort.

/Pernille (ja, når man nu er sygemeldt kan man jo lige så godt skrive
genetik-essays...)

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 09-04-03 16:17

Pernille og Jesper skriver:

> Okay, jeg kaster mig ud i et længere essay om farvegenetik

*snip*

Hej Pernille!
Det var da en glimragende fremstilling af tingene, tak for det! Jeg labber
det hele i mig, da jeg er begyndt at læse lidt på lektien. Vi skulle til sin
tid gerne have fundet den helt rigtige "kæreste" til den blå Rachel, så jeg
er ved at finde ud af farverne og kombinationsmulighederne.

Har du nogle visdomsord om "blå" katte ?
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 09-04-03 16:29

Hej Dorthe

> Har du nogle visdomsord om "blå" katte ?

Nåeh...visdomsord er jo så meget sagt, men det grundlæggende:

Blå er en fortynding af sort, ligesom creme er en fortynding af rød, og
blåtortie er en fortynding af sorttortie. Dvs. at Rachel genetisk er
sort (XoXo). Det der så bestemmer om hun er sort eller blå er
fortyndingsgenet, også kaldet dilution. Fuldfarve noteres D, fortynding
med d, og genet for fuldfarve er dominant. Det vil sige at Rachel skal
have genet for fortynding (d) fra begge sine forældre, ellers kunne hun
ikke være blå. Rachel har genkoden dd.

Hvis du parrer Rachel med en sort (eller rød) fuldfarvet kat, der ikke
bærer fortynding og altså har genkoden DD, bliver alle killingerne Dd -
dvs. at de bliver fuldfarvede men bærer genet for fortynding. Parrer du
Rachel med en fuldfarvet kat, der bærer fortynding (det ved man helt
sikkert hvis en af kattens forældre er "fortyndet"), får du 50%
killinger som er dd og altså med fortyndet farve, og 50% killinger som
er Dd - fuldfarvede som bærer fortynding.

Og et ekstra tilbud til dig - hvis du lægger Rachels stamtavle på nettet
et sted hvor jeg kan se den, inkl. forfædrenes farver, så skal jeg se om
jeg kan udregne og forklare hele Rachels farvegenkode

/Pernille (der stadig synes genetik er sjovt!)

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-04-03 16:20

Pernille og Jesper skriver:

> Og et ekstra tilbud til dig - hvis du lægger Rachels stamtavle på nettet
> et sted hvor jeg kan se den, inkl. forfædrenes farver, så skal jeg se om
> jeg kan udregne og forklare hele Rachels farvegenkode

Jaaah! Det vil jeg fluks gøre så snart jeg får tid!
Hilsen Dorthe

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-04-03 17:04

> [...]
> jeg kan udregne og forklare hele Rachels farvegenkode
>
> /Pernille (der stadig synes genetik er sjovt!)

Gælder det specielle tilbud kun Dorthe? eller kan der falde et
tilbud-special-price-for-you i min retning også *thi hi*

Nina
www.tendertribes.dk

PS. Den fortynding vi talte om forleden i Rabis stamtavle, den ER der...
enda ret tæt på *s*

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 10-04-03 17:06

Okay, special price for you my friend

Mit bud: aaBBDDIissTt'wwXoXo

aa: Rabis er nonagouti - hvis hun havde striber ville hun være Aa eller AA

DD - Rabis er fuldfarvet og bærer ikke fortynding. Appalacer Bear Tycoon
og Sarafina Simba bærer begge to fortynding, det gør Feebe Tyler og
Stardust helt sikkert også, men du kan ikke være sikker på om hun bærer
fortynding før du har set hendes killinger sammen med en "fortyndet" kat
eller en kat der helt sikkert bærer fortynding. Hvis hun bærer
fortynding er hun Dd.

Ii - Rabis er med sølv. Hun har kun fået sølv fra sin mor, derfor har
hun et gen for sølv (I) og et for ikke-sølv (i).

ss - Rabis har ikke hvide pletter, havde hun det ville hun være Ss eller SS.

Tt' - er et rent gæt. T er makreltabby, t' er blotched. Der er begge
slags i stamtavlen, så hun kan i princippet lige så godt være t't' eller
TT. Man kan jo ikke se det på hende - men hendes spøgelsesstriber kan
give et hint.

ww - Rabis er ikke hvid, hvid er dominant W, så man kan godt få hvide
katte efter bare en hvid forælder.

XoXo - Rabis er en hunkat, og hun er sort - hverken tortie eller rød.

Er du så glad? *grin*

/Pernille

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-04-03 17:24

> Er du så glad? *grin*
Ja meget! Tak. Jeg er jo "kun" nået til første del af genetik-kurset. Der
blev da banket lidt fast, men tror nok jeg vidste det hele alligevel.

> [...]
> fortynding før du har set hendes killinger sammen med en "fortyndet" kat
> eller en kat der helt sikkert bærer fortynding. Hvis hun bærer
Hendes mor har givet blå killinger, så.... jeg kan vel være heldig at det er
kommet med, ikk?

> [...]
> slags i stamtavlen, så hun kan i princippet lige så godt være t't' eller
> TT. Man kan jo ikke se det på hende - men hendes spøgelsesstriber kan

Mener det "hint" går på at hun bærer blotch.

>aaBBDDIissTt'wwXoXo
Nyyyydeligt

Tak
Knus Nina

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 10-04-03 17:25

> Hendes mor har givet blå killinger, så.... jeg kan vel være heldig at det er
> kommet med, ikk?

> Mener det "hint" går på at hun bærer blotch.

Okay, så kan vi måske modificere til

aaBBDdIisst't'wwXoXo

hvis vi går ud fra hun bærer fortynding og er blotchedtabby "under
frakken" *grin*

B'erne kan jeg se jeg har glemt at forklare - B er sort, b er chokolade
og b' er cinnamon, men det gi'r lissom sig selv at hun er BB da de andre
farver ikke findes hos MCO (i hvert fald ikke officielt)

/Pernille

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-04-03 17:43

> hvis vi går ud fra hun bærer fortynding og er blotchedtabby "under
> frakken" *grin*

Udover at det er ønsketænkningen, tror jeg den er god nok

> B'erne kan jeg se jeg har glemt at forklare - B er sort, b er chokolade
> og b' er cinnamon, men det gi'r lissom sig selv at hun er BB da de andre
> farver ikke findes hos MCO (i hvert fald ikke officielt)

Ja, vi har det ski nemt

Nina

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-04-03 19:22

Pernille og Jesper skriver:

> Og et ekstra tilbud til dig - hvis du lægger Rachels stamtavle på nettet
> et sted hvor jeg kan se den, inkl. forfædrenes farver, så skal jeg se om
> jeg kan udregne og forklare hele Rachels farvegenkode

Hej Penille!
Så fik jeg Rachels stamtavle kopieret, håber det er info nok?
Glæder mig til at høre, hvilke farver mivere hun kan "lave".
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-04-03 19:33

Jo altså... her: *grin*
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=8
Hilsen Dorthe

Dorthe Prip Lahrmann skriver:

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 10-04-03 19:34

Hej Dorthe,

> Så fik jeg Rachels stamtavle kopieret, håber det er info nok?

Joda, bortset fra at jeg selv skulle gætte mig frem til hvor du havde
lagt den *G* men det lykkedes da.

De der "maskede nogen" i hendes stamtavle har jeg taget med selv om jeg
ikke er vant til at regne med det.

Rachels genotype er (efter min bedste overbevisning)
aaBBC(cs)ddiiss(T/t')wwXoXo.

aa - Rachel er nonagouti, altså uden striber. Nonagouti-genet er
vigende, så hvis du parrer med en stribet hankat, er der mulighed for
stribede små. Hvis hankatten er Aa - altså agouti men bærer af
nonagouti, kan du få begge slags.

BB - Rachel er (fortyndet) sort, hun er ikke chokolade eller kanel - og
de farver er vist heller ikke godkendt hos SIB'en, så vi behøver dem
ikke i genotypen.

C(cs) - Maskegenet. C er ikke-masket og det er dominant, men Rachels mor
var masket, derfor har Rachel et vigende cs med sig. Du skal altså tænke
dig om når du vælger hankat, for den maskede (Neva??) er ikke godkendt i
Fife, og hvis hankatten også har masket bag sig i stamtavlen er der ret
stor chance (risiko?) for at få maskede killinger.

dd - Rachel er blå, altså fortyndet. Genet for fortynding er vigende.
Parrer du med en fuldfarvet hankat der ikke bærer fortynding bliver alle
killingerne fuldfarvede, men hvis han bærer fortynding kan du få både
fuldfarvede og "fortyndede" killinger.

ii - Rachel er ikke sølv. Sølvgenet er dominant, så hvis du vil have
sølvkillinger, skal hun parres med en sølvkat.

ss - Rachel har ikke hvidt på sig. For at få killinger med hvidt skal
hun parres med en hankat med hvidt, altså en Ss eller SS.

T/t' - der er både blotchedtabby og makreltabby i stamtavlen, så Rachel
kan være begge dele "under frakken". Parrer du hende med en tabby
hankat, kan du måske få en ide om hvilket tabbymønster hun har.

ww - Rachel er ikke hvid *G* men kan få hvide killinger hvis hun parres
med en hvid hankat.

XoXo - Rachel er en hunkat og hun er "sort". Hvis du parrer med en rød
hankat, får du tortie piger og sorte drenge. Parrer du med en sort
hankat, får du sorte killinger.

Så kan du vist bare kombinere derudaf! God fornøjelse...

/Pernille

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-04-03 21:19

Pernille og Jesper skriver:

> Joda, bortset fra at jeg selv skulle gætte mig frem til hvor du havde
> lagt den *G* men det lykkedes da.
> Så kan du vist bare kombinere derudaf! God fornøjelse...

Ih tak! Det var da helt vildt, og så hurtigt! Sorry at du måtte rode rundt
efter siden *flover*. Men fedt at du gad gøre det, så har jeg en masse at
arbejde videre med, for jeg skulle jo gerne selv lære alt det der. Og som
uddannet zoolog har jeg lært en del om det... engang, men det fortaber sig
et sted i studietids-tågerne. Måske din lille lektie her kan hjælpe
hjernecellerne lidt på vej. *smil*

Endnu engang tak!
Dorthe
http://www.vildkat.dk/
P.S. Tjek lige den LÆKRE hankat på siden!

Fra : Birgitte

Dato : 09-04-03 10:43

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> hanner. Har de to sidstnævnte så en ukendt, ikke-rød far?
> Lidt sjovt, at man sådan kan "regne bagud", når man reelt ikke kender

Hej Mette
Når en af forældrene er med hvid kan killingerne være med eller uden hvid...
Ellers er det de samme farveafkom bare med/uden hvid
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 09-04-03 10:52

> af 1 sort/hvid han, 2 sorttortie m. hvid hunner og så 2 sorttabby m. hvid
> hanner. Har de to sidstnævnte så en ukendt, ikke-rød far?

Hejsa

Nej det er nok denne samme røde der er far sort dækker også over
sorttabby og er den en forældre ed hvid, kan killingerne også komme det

Jeg har på min side under om norsk skovkat et farveskema du kan kigge
farverne dækker så også over de forskellige tabby mønstre

MVH
Gitte
DK Sacala - Killing tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 09-04-03 11:49

Tak alle tre for de udførlige forklaringer. Farmis får lov til at beholde
sit navn og undgår ændring til Delvisfarmis

Jeg tror næsten, jeg selv kan regne ud, at han også kan være far til hele
det lille kuld; sorttabby mor, en sort/hvid pige, tre sorttabby drenge.

MVH Mette, der er blevet så dejligt oplyst

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-04-03 14:19

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote in message
> Men det er sgu ikke så
> mærkeligt at mange folk tror det, når selv garvede opdrættere stadig tror

> myten.

Jeg er fuldstændig overbevist om, at den pågældende
opdrætter udmærket godt er klar over, at der findes røde
hunkatte

> [...]
> hunner i denne farve".
> Hvordan hulen skal man nogensinde komme myten til livs, når den slags kan

Enig i at formuleringen nok er "uheldig". Men pointen i
denne artikel er altså abyssiniere og somalier - og
forskellen på vores røde farve og den vi andre har er
netop at vores er ægte rød og ikke kønsbunden. At det så
er skrevet lidt firkantet og forenklet, kan du så have ret i,
men det er ikke en genetisk udredning, som vedrører den
kønsbundne farve - det er en bemærkning, som forklarer,
hvordan vores aby/somali-røde adskiller sig fra andre
røde katte.

> [...]
hunner
> Rød mor / rød far giver - surprise - røde hanner og RØDE hunner

Og alt dette er netop fuldstændig uinteressant - i
aby/somalisammenhæng - men selvfølgelig ikke for jer
andre.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians