Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon A40 problemer
Fra : Jesper

Dato : 09-04-03 08:16

Hej gruppe.

Har for nylig købt et Canon A40 digitalkamara og er løbet ind i
lidt problemer. Kamaraet tager fine billeder indendørs, men udendørs
i dagslys er den helt gal. Billederne bliver alt for lyse. Når jeg kigger på
det
lille display bagpå ser motivet flot ud, men efter billedet er taget ser det
sådan
ud : news:3e93c63a$0$31935$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

Jeg har kigget i manualen og også prøvet at reset'e kamaraet, men det har
ikke
hjulpet.

Er det kamaraet, der er noget galt med eller er det bare opsætningen til
udendørs
fotografering der er forkert ?

På forhånd tak.

Jesper

Fra : Bangsbo

Dato : 09-04-03 08:37

Hej Jesper ....

Jeg tror det er en betjenings fejl en fejl ved din indstilling
af dit Kamera - prøv at se ind på følgende Link er ligger
diverse billeder taget med mit PowerShot A40 ...

http://www.sitecenter.dk/bangsbo/egnebilleder2003/

Jeg vil sige du kan løbe ind i de problemer du har hvis
du ikke køre pr. automatik eller pr. program idet du
forsøger at bruge indstillingen Manuelt så skal du være
meget mere inde i fototeknik ...

Brug den medfølgende Manuel og leg med dit Kamera
til du bliver dus med det ... jeg er ikke teknikker men
tager billeder ud fra det jeg har lært mig til via
eksperimenter.

Håber det hjælper ellers må du jo skrive igen ...

Held og Lykke

Med venlig hilsen
Keld Gydum
Frederikshavn

Fra : klander

Dato : 09-04-03 08:44

> Er det kamaraet, der er noget galt med eller er det bare opsætningen til
> [...]
Hvis det står på Auto er der noget galt med kameraet, også på man
og hvis du har reset det, er der noget galt.
Har det været sådan hele tiden, eller har du tabt det ;)
Jeg har et magen til og jeg tror ikke jeg kan få mit til at tage sådanne
nogle billeder, kun hvis det er rettet lige mod solen..

Kurt

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-04-03 10:42

"Jesper" skrev
> Er det kamaraet, der er noget galt med eller er det bare opsætningen til
> udendørs
> fotografering der er forkert ?

Uden at kende A40's indstillingsmuligheder:
Du har stillet kameraet på en højere ISO følsomhed
end kameraet kan håndtere. Dvs hvis du stiller
kameraet på f.eks. 400ISO i høj sol risikerer du
at motivet overbelyses fordi kameraet ikke
blænde længere ned eller bruge en tilstrækkelig
høj lukkertid. Kur: stil ISO på f.eks. 100 ISO og
prøv igen.
Eller: Du har pillet ved eksponeringskorrektionen.
Du har et sted i menuerne en skala fra ca. +3 til -3
som i normale situationer skal stå på 0 (nul)
Dit billede kunne godt ligne et +3 billede.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-04-03 14:22

"Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det kamaraet, der er noget galt med eller er det bare opsætningen til
> udendørs
> fotografering der er forkert ?

Billedet er helt VIIILDT overbelyst. Hvis du sætter drejeomskifteren bag på
kameraet i "auto" er det omtrent PnP, ingen ISO indstilling,
modlys-kompensering etc. . Hvis det ikke kan tage et brugbart billede i
"auto" er det en bytter.