MS Windows
briani 27239
Hvordan kan man lave forskellige præferenc~
Fra : Jakob

Dato : 09-04-03 07:41

Jeg har xp på min maskine hvor min kæreste og jeg er oprettet som
brugere. Jeg havde egentlig regnet med at man kunne konfigurere hvilke
programmer den enkelte bruger skulle kunne se/bruge men jeg kan ikke
finde ud af hvordan.
For eksempel har jeg installeret ICQ, min kæreste bruger det ikke og
derfor er det irreterende at det også automatisk starter op når hun
logger ind. Jeg vil gerne kunne installere programmer så de kun er
synlige for den enkelte bruger.

Derudover vil jeg gerne vide om det ikke er muligt at have forskellige
præferencer mht default programvalg for de forskellige brugere. Jeg
bruger f.eks. eudora, min kæreste bruger Outlook ekspress og derfor
bliver en af os hele tiden spurgt om programmet skal vælget til
default. Ydermere er det ret irreterende i forbindelse med mit logitech
keyboard hvor emailknappen jo bringer det program frem der tilfældigvis
er valgt som default.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Madsen

Dato : 09-04-03 13:51

Jakob skrev:

> [...]
> brugere. Jeg havde egentlig regnet med at man kunne konfigurere
> hvilke programmer den enkelte bruger skulle kunne se/bruge men jeg

Så vidt jeg er orienteret så kræver det vel mere eller mindre
at programmet er designet til Win2000/XP. Programmet skal under
installationen spørge dig om det kun skal køre under en enkelt
konto eller om det skal være tilgængeligt for alle brugere.
Hvis programmet ikke spørger om dette under installationen så er
jeg fristet til at kalde det ukompatibelt med Win2000/XP.

> [...]
> brugere. Jeg bruger f.eks. eudora, min kæreste bruger Outlook
> ekspress og derfor bliver en af os hele tiden spurgt om programmet

Fra og med WinXP SP1 er der kommet en funktion som hedder 'Program
Access and Defaults'. Du finder det i Start-menuen eller inde i
Control Panel > Add or Remove Programs.
Med det program kan du vist styre hvilke programmer der skal være
standard hvad f.eks. mail og news angår og jeg går da ud fra at
det kun gælder for den brugerkonto som man er logget ind på.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/program_access.png>
Grunden til jeg skriver 'går ud fra' er at jeg ikke har oprettet
flere brugere her på min pc. Jeg har en administratorkonto og så
en konto med superbrugerrettigheder som jeg bruger til daglig.
Der er ikke andre der bruger denne pc og så er det jo så nemt. :)

> Ydermere er det ret irreterende i forbindelse med mit logitech
> keyboard hvor emailknappen jo bringer det program frem der
> tilfældigvis er valgt som default.

Er det ikke blot et spørgsmål om at indstille i Logitech-driveren
hvilke programmer de forskellige knapper skal åbne for?
Jeg har også et Logitech-keyboard og mus installeret og hvis jeg
logger af den konto som jeg bruger til daglig og logger ind på
administratorkontoen i stedet, så er de forskellige knapper på
tastaturet stillet til standardindstillingen og ikke som jeg har
stillet dem på den konto som jeg bruger til daglig. Jeg har altså
mulighed for at vælge at knapperne skal bruges til noget andet på
administratorkontoen end på min normale superbrugerkonto.

Madsen.

Fra : Jakob

Dato : 09-04-03 16:17

> Hvis programmet ikke spørger om dette under installationen så er
> jeg fristet til at kalde det ukompatibelt med Win2000/XP.

Det har jeg aldrig oplevet så det er det meste nok

> Fra og med WinXP SP1 er der kommet en funktion som hedder 'Program
> Access and Defaults'. Du finder det i Start-menuen eller inde i
> Control Panel > Add or Remove Programs.

Det vil jeg lige prøve, men jeg har ikke store forventninger. Såvidt jeg
kan se kan man kun vælge "nuværende" browser etc som alternativ til ms
programmerne. Med nuværende menes vel det program man har valgt til
default. Dette åbner jo ikke mulighed for forskellige valg men jeg
prøver det lige

Ellers tak for svarene

MVH

Jakob