Skal fundatsen søges ændret - 2
Fra : Carsten Stage

Dato : 09-04-03 06:13

Hej igen...

Det var rart med så mange tilbagemeldinger!

På den baggrund har jeg lavet et oplæg til en OTD der skulle tage hensyn til
alle synspunkter. Kommentarer modtages gerne før endelig indsendelse.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Oprindelig er gruppen oprettet på baggrund af OTD fra: Henrik Høgh
henrik@hogh.net -http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.camping

I den gældende fundats for news:dk.fritid.camping - står der blandt andet
under punkt 3: Fundats:

...."Debatter vedrørende grupper/foreninger/personer hører ikke hjemme i
denne gruppe."

Alligevel dukker der igen og igen spørgsmål op som reelt er i strid med den
sætning og ligeledes dukker der svar op på disse indlæg. Debatten er endnu
ikke løbet løbsk på nogen måde, den risiko vist var den primære grund til at
sætningen blev indskrevet i fundatsen, hvorfor jeg ikke mener at der er
grund til at foreningsdebatten fortsat skal være uønsket i
dk.fritid.camping. Samtidig er der ikke i dk. hierarkiet en gruppe hvor en
sådan debat hører naturligt hjemme.

Jeg mener også at det i dk.fritid.camping skal være muligt at udveksle
erfaringer med de foreninger og grupperinger der findes i campingverden, da
de er naturligt hjemmehørende i denne gruppe.

Spørgsmålet har været rejst i mindst to tilfælde - sidst i tråden startende
med Message-ID: <news:b6soqo$13i2$1@news.net.uni-c.dk> - og hver gang har
der været overvejende stemning for at foreningsdebatten tillades.

Derfor mener jeg at afsnittet bør omformuleres til:

...."Debat af personer er uønsket i gruppen - i modsætning til de positioner
de bestrider i campingrelevante organisationer/grupper/foreninger."

Samtidig foreslås følgende to sætninger indføjet under samme punkt:

"Gruppen er ikke beregnet til køb/salg/bytte, der henvises i stedet til
relevante grupper i dk.marked-hierarkiet.
Det er ikke tilladt sende indlæg til denne gruppe, der indeholder vedhæftede
filer, f.eks. billeder af telte eller campingvogne - dertil kan en gruppe i
dk.binaer hierarkiet benyttes."

- således at fundatsen bliver som følger:

-------------------------------------
1. Gruppenavn:
dk.fritid.camping

2. Beskrivelse:
Forum for campister

3. Fundats:
Erfaringer:
Udveksling af erfaringer brugerne imellem, omhandlende campingudstyr
og dets anvendelse og pris.
Erfaringsudveksling vedrørende brug/oplevelser af campingpladser
(indretning, faciliteter,tilkørselsforhold, pladsstørrelser m.m.)
Erfaringer vedrørende ruteplanlægning, turplanlægning (dagsmarchers
længde, pauser, m.m) campingrejsemål.

Teknik:
Indretning af campingvogne/teltvogne/telte.
Fejl og afhjælpning af fejl på campingudstyr, tips og tricks til at
gøre campingudstyret bedre, samspil imellem trækkende køretøjer og
campingvogn/teltvogn.

Love og Regler:
Diskussion og forespørgsel om love og regler, der vedrører camping
både i Danmark og udlandet.

Rejsebeskrivelser henvises til dk.fritid.rejse.
Debat af personer er uønsket i gruppen - i modsætning til de positioner de
bestrider i campingrelevante organisationer/grupper/foreninger.
Gruppen er ikke beregnet til køb & salg, der i stedet henvises til relevante
[...]

4. Begrundelse:
Der er på Internettet en stor interesse for camping. En stor dansk
camping union har indtil for nyligt haft et forum for campister,
men unionen har lukket forummet, som ellers blev besøgt dagligt af
flere tusinde. Der er mange der savner dette forum. Ligeledes forsøgte
unionen at kontrollere debatten, hvilket selvsagt er umuligt, når der
dagligt lægges måske flere hundrede indlæg ind. Flere af debatørene
henviste til at en gruppe i hierarkiet kunne være en fordel, men det
blev vist ved snakken.

Eksisterende trafik:
Det hænder at der kommer spredte "byger" rundt om i andre fritids
grupper.

Forslag til navn:
dk.fritid.camping

5. Moderering:
Nej.

6. Forslagsstiller:
Carsten Stage camping@fabel.dk

7. Debatperiode:
08-04-03 - 29-04-03

Fra : sogs

Dato : 09-04-03 08:14

Carsten Stage wrote:
> [...]

> dagligt lægges måske flere hundrede indlæg ind. Flere af debatørene
> henviste til at en gruppe i hierarkiet kunne være en fordel, men det

Hejsa
Mener ikke at det er nødvendigt at henvise til begrænsninger i andre
forums for at begrunde gr. oprettelse. Må være ud over historisk
fnidder om fortiden og mener at gr. med tiden (allerede) vil ha en så
central placering at begrænsninger andre steder bliver ligegyldige -
man kan jo bare kikke her.

Kræver selvfølgelig anderkendelse og indlæg fra en bred front af
camping intereserede, hvorfor det vil være lettere at deltage, dersom
der ikke i fundatsen er beklagelser rettet mod specifikke foreninger.
Med andre foreslåede ændringer flyttes fokus om enkeltpunkter ud i
indlægene og kan lettere og mere overskueligt debateres færdigt. der
))

dk.fritid.camping behøver ikke nederlag - negative hændelser til at
begrunde sin eksistens, men bør i stedet baseres på de positive
mulighedder omkring en positiv fælles interesse.

4. kunne derfor formuleres helt enkelt....

4. Der er på Internettet en stor interesse for camping.
Usenet med sin sædvanlige gode skik og tone bør derfor også
rumme en fri og rummelig debatmulighed for campister.

***
Andre kan sikkert dreje indholdet i den helt rigtige formulering, men
jeg mener som sagt ikke, at der er grund til at slæbe rundt på
skeletterne i skabet.

mvh - sten

Fra : Carsten Stage

Dato : 09-04-03 08:33

sogs wrote:

> Mener ikke at det er nødvendigt at henvise til begrænsninger i andre
> forums for at begrunde gr. oprettelse.

Sådan set enig - men det var blandt andet det der lå til grund for gruppens
oprindelige oprettelse.

Det er kun medtaget fordi det står der i forvejen, og jeg er ikke sikker på
om man kan nøjes med ændringerne i et ændringsforslag til fundatsen.

> 4. Der er på Internettet en stor interesse for camping.
> Usenet med sin sædvanlige gode skik og tone bør derfor også
> rumme en fri og rummelig debatmulighed for campister.

Igen er det et levn fra den opridelige oprettelse.

> Andre kan sikkert dreje indholdet i den helt rigtige formulering, men
> jeg mener som sagt ikke, at der er grund til at slæbe rundt på
> skeletterne i skabet.

Nej, måske ikke. Men jo mindre der ændres, jo lettere burde det være at få
forslaget vedtaget.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : sogs

Dato : 09-04-03 09:39

Carsten Stage wrote:

> Det er kun medtaget fordi det står der i forvejen, og jeg er ikke
> sikker på om man kan nøjes med ændringerne i et ændringsforslag til
> fundatsen.

Nåe sådan ? "Vedtægter til afstemning" - bør bringes i helhed
så der er klarhed om hvad der kommer med.

Altså, det jeg omtaler er bare et par tanker om om det gamle punkt 4
der en medtaget i dit ændringsforslag - ramte her ind i det med at
stryge det der ikke kommenteres.
Har ikke noget til ændringerne i øvrigt og så kommer det til at se
sådan ud - frit sakset og klistret ind i dit forslag. Motiveringen
omkring 4. kan man sikkert hente i det tidligere indlæg.

(Hørte jeg nogle der vil leje et eller andet ) Leje er vel en
forretningsmæssig aftale hvor man sælger retten til anvendelse i en
periode. )

mvh sten

***

Sten Babøll sogs@image.dk

7. Debatperiode:
08-04-03 - 29-04-03

Fra : sogs

Dato : 09-04-03 17:29

sogs wrote:

> Må være ud over historisk fnidder om fortiden

beklager ordet "fnidder" der kan virke som årsagerne til oprettelse
af gr. ikke eksisterer mere eller er uden betydning -
dårligt ord, udtrykt i ærgelse over baggrunden og gik mere på, at med
en godt fungerende gr. vil betydningen af redigering i andre fora
miste effekt.
mvh sten

Fra : Michael T. Larsen

Dato : 09-04-03 18:40

> [...]
> alle synspunkter. Kommentarer modtages gerne før endelig indsendelse.
>
>Det er helt fint, Så se du bar e at få den sendt så der kan komme lidt
skred i tingene.

Michael T. Larsen