Længde på filnavne igen, hvad snakker hun ~
Fra : Mulle's mor

Dato : 08-04-03 22:48

Hej igen.
Til en eksamen blev jeg nakket for at have et filnavn på 9 tegn, det "må
max. være på 8" ifgl. lærer og sensor.
Jeg har nu forholdt hende med jeres svar om at filnavne må være op til 256
tegn...
min lærer meddelt mig følgende:

Det er ganske lovligt på en pc - det er når du uploader siderne at du kan få
problemer på serverne - for de har deres egne regler og det er gerne "de
gamle dos regler". Det er derfor vi gerne siger, at I skal holde jer til de
"gamle" dos regler.

Hvad mener hun lige med det??

Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

(det er dette filnavn, hun mener er ulovligt)

http://hei.homepage.dk/FF/vind_swish.html

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 08-04-03 23:06

"Mulle's mor" <zille_fjerndette_@underlig.zzn.com> wrote in

> [...]
> kan få problemer på serverne - for de har deres egne regler og det er
> gerne "de gamle dos regler". Det er derfor vi gerne siger, at I skal

Det er noget fis. Webservere i dag er for langt hoveddelens vedkommende
enten baseret på en eller anden for for Unix eller noget nyt Windows-noget.
Vi har allerede slået fast at Windows understøtter lange filnavne. Unix har
understøttet lange filnavne i længere tid end Windows har. Så medmindre
dine lærere mener at der er mange webservere der kører en eller anden form
for DOS så lukker de lort ud.

Hvis de ærligt mener at man skal holde sig til 8+3 navne så ville halvdelen
af internettet jo ikke virke da filer oftest hedder .html og ikke .htm. Det
giver slet slet ingen mening at sige at man skal holde sig til 8 tegn i
filnavnet, men at endelsen godt må være 4 tegn.

Det lugter langt langt væk af, at de ikke har kunne finde noget at
kritisere, men alligevel har følt at de skulle slå ned på et eller andet.
Ærlig talt så ville jeg nok klage hvis jeg var i din situation.

Derimod kan brug af æ, ø, å og mellemrum let skabe problemer fra server til
server så vær brug aldrig noget af den slags!

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-03 03:26

On Tue, 08 Apr 2003 22:05:43 +0000, Andreas Haugstrup Pedersen
wrote:

> [...]
> kritisere, men alligevel har følt at de skulle slå ned på et
> eller andet. Ærlig talt så ville jeg nok klage hvis jeg var i din

Eller også har de bare ikke læst en bog, der er skrevet efter 1995
(introduktionsåret for Windows 95), og/eller aldrig arbejdet på en
rigtigt operativsystem.

> Derimod kan brug af æ, ø, å og mellemrum let skabe problemer fra
> server til server så vær brug aldrig noget af den slags!

Min anbefaling er altid at begrænse sig til ascii7 tegnsættet, med
undtagelse af reserverede tegn - /:@ etc.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 08:12

Michael Rasmussen skrev:

>Eller også har de bare ikke læst en bog, der er skrevet efter 1995
>(introduktionsåret for Windows 95), og/eller aldrig arbejdet på en
>rigtigt operativsystem.

De webservere jeg er stødt ind i, har alle kunnet håndtere lange
filnavne lige fra starten. Jeg tvivler stærkt på at der
nogensinde har kørt en webserver på en Dos-platform.

Jeg har faktisk aldrig før nu set en advarsel mod lange filnavne
på nettet.

>Min anbefaling er altid at begrænse sig til ascii7 tegnsættet, med
>undtagelse af reserverede tegn - /:@ etc.

Et godt råd.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-04-03 18:22

Du kan da få en. Hvis du skulle være så uheldig at det er en
bestemt Mac webserver er du begrænset til 32 tegn i filnavnet.
Nu er der ikke den helt store sandsynlighed for at du støder på den så
normalt kan man ignorere den hvis man ikke lige arbejder med et
intranet på Mac.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-04-03 13:14

Michael Rasmussen skrev:

> Min anbefaling er altid at begrænse sig til ascii7 tegnsættet,
> med undtagelse af reserverede tegn - /:@ etc.

Vi er formentlig enige, men jeg plejer at skrive det således:
[a-zA-Z0-9_-+.] - altså bogstaverne a til z (store som små),
taltegn samt de fire tegn "_", "-", "+" og "."

Det er ganske mange tegn der er "reserverede" af den ene eller
anden grund.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 13:54

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Vi er formentlig enige, men jeg plejer at skrive det således:
>[a-zA-Z0-9_-+.] - altså bogstaverne a til z (store som små),
>taltegn samt de fire tegn "_", "-", "+" og "."

Komma? Plus? Dem ville jeg bestemt ikke tage med. De giver
problemer i Dos/Win (i hvert fald).

--
Bertel

Fra : Olav Noksagt

Dato : 09-04-03 14:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Komma? Plus? Dem ville jeg bestemt ikke tage med. De giver
> problemer i Dos/Win (i hvert fald).

Og hvad med mellemrummene mellem feks. "_", og "-" - det vil jeg bestemt
heller ikke tage med

Olav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 16:03

Olav Noksagt skrev:

>Og hvad med mellemrummene mellem feks. "_", og "-" - det vil jeg bestemt
>heller ikke tage med

Ups ... måske skulle jeg have talt til fire inden jeg postede.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-04-03 15:09

Bertel Lund Hansen skrev:

> Komma?

Nej (kommaet er brugt som adskillelsestegn i listen).

> Plus?

Det giver ingen problemer på de browsere jeg har testet med (Opera
6 + 7, Mozilla 1.4, IE 6, Netscape 4, Lynx)

> Dem ville jeg bestemt ikke tage med. De giver
> problemer i Dos/Win (i hvert fald).

Hvilke problemer giver plustegnet?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 16:06

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Hvilke problemer giver plustegnet?

Selv om de ikke giver problemer i browseren, så gør de det i
styresystemet. Det betyder at der bliver ballade hvis man vil
gemme en fil og siden lave systemoperationer på den.

Men det kan forresten godt ske at det kun er i Dos.

--
Bertel

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-04-03 16:53

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Vi er formentlig enige, men jeg plejer at skrive det således:
> [a-zA-Z0-9_-+.] - altså bogstaverne a til z (store som små),
> taltegn samt de fire tegn "_", "-", "+" og "."

Der er heller ikke noget i vejen med tegnene:

: @ & = $ , ! ~ * ' ( )

Det hele er udførligt beskrevet i de relevante RFC'er, så der er
egentligt ikke noget at diskutere.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 10-04-03 07:59

Jesper Harder skrev:

> Der er heller ikke noget i vejen med tegnene:
>
> : @ & = $ , ! ~ * ' ( )
>
> Det hele er udførligt beskrevet i de relevante RFC'er, så der er
> egentligt ikke noget at diskutere.

Jeg synes begrænsningen er vigtig, da man så undgår problemer hvis man
flytter sin hjemmeside mellem styresystemer. F.eks. er der mange tegn man
kan lave på en Macintosh som giver problemer hvis man flytter til en
WindowsPC og omvendt. ":" er Mac'ens svar på "/" i styresystemet, og
principielt bør al html være platformsuafhængigt (undtaget er måske DOS

Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-04-03 17:26

Jesper Harder skrev:

> Der er heller ikke noget i vejen med tegnene:
>
> : @ & = $ , ! ~ * ' ( )

O.k.

> Det hele er udførligt beskrevet i de relevante RFC'er, så der er
> egentligt ikke noget at diskutere.

Nu er det ikke alle der kender de relevante RFC'er så godt som du
gør - så emnet er sådan set ganske relevant.

Bortset fra det er det vist set før at der er forskel på hvad en
RFC foreskriver og hvad der fungerer i praksis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-04-03 06:41

Hej

Mulle's mor wrote:
> [...]
> gamle dos regler". Det er derfor vi gerne siger, at I skal holde jer til de

Det er noget vrøvl at webserverene ikke skulle understøtte det. Jeg har
aldrig nogensinde hørt om en webserver der ikke understøtter lange
filnavne. Man kan måske teoretisk forestille sig at visse browsere under
Windows 3.x skulle kunne få problemer, da OS her kun understøtter 8.3
filnavne. Jeg mener dog alle browsere til Win3x har lavet en
work-around, så lange filnavne virker alligevel. Lange filnavne har
nemlig mig bekendt altid været en del af Internettet (Windows-brugere
kom jo først meget senere på Internet end UNIX brugere, og UNIX har
altid understøttet lange filnavne).

Som andre har påpeget, så pas dog på med mellemrum og andre specieltegn.

> Hvad mener hun lige med det??

Som du formulerer det med at det kan være en webserver begrænsning, så
er det i hvert fald noget vrøvl.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-04-03 14:33

Stig Nygaard wrote:

> [...]
> da OS her kun understøtter 8.3 filnavne. Jeg mener dog alle
> browsere til Win3x har lavet en work-around, så lange filnavne

Det er ikke en workaround, da HTTP-URLs, set fra browserens side, ikke
har noget med filnavne at gøre. Det er kun et problem, hvis man
kopierer siderne ned lokalt på en Win3.11-maskine og vil have links
mellem siderne til at virke.

Så ja, lange HTTP-URLs virker under Win3.11-browsere.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 09-04-03 15:04

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Man kan måske teoretisk forestille sig at visse browsere under
>Windows 3.x skulle kunne få problemer, da OS her kun understøtter 8.3
>filnavne.

Men så skulle de 'foranvendte' skråstreger i URL'erne jo også give
problemer? I Windows-miljøet bruger man jo backslash \. Pointen er
vel, at en URl set fra browserens synsvinkel ikke er en fil, men blot
en adresse til en klump data, som browseren så af hastighedsgrunde
vælger at gemme på harddisken (cachen) som en fil.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : fh

Dato : 09-04-03 09:25

Hej MulleMor

Det er da utroligt at der gives så inkompetent undervisning.
Hvad er det for en uddannelse og hvor?

Hilsen Flemming

Fra : Mulle's mor

Dato : 09-04-03 09:41

> Hej MulleMor
>
> Det er da utroligt at der gives så inkompetent undervisning.
> Hvad er det for en uddannelse og hvor?
>
> Hilsen Flemming

Hej Flemming
Det er/var til den afsluttende hovedopgave på
IT-administratoruddannelsen/webpræsentation, Fjernundervisning, eksamen på
Næstved Handelsskole.

Jeg har fået lov at gå om til eksamen, ikke af denne grund, men af andre
årsager (fejl i meddelse om eksamensform) og vil naturligvis gerne
tilbagevise min lærer og sensors hårdnakkede påstand ved denne lejlighed.
Jeg har ydermere måtte have fat i Undervisningesministeriet, da skolen
meddelte mig at jeg skulle gå om med samme sensor. Det går vældigt fint med
denne eksamen, for der står ordret i loven, at man skal have en ny sensor.
Så, det får jeg så, efter en del kommunikation med skolen.

Men min lærer nægter altså at "gi' sig" på dette punkt, jeg må så håbe den
nye sensor har bedre styr på tingene :)

Venlig hilsen Mulle's mor Heidi

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 10:35

Mulle's mor skrev:

>Men min lærer nægter altså at "gi' sig" på dette punkt, jeg må så håbe den
>nye sensor har bedre styr på tingene :)

Om ikke andet kan du henvise til at nogle folk med adskillige års
neterfaring samt den teoretiske baggrund i orden tilbageviser
hendes påstand som grebet ud af den blå luft.

Du må også inderligt gerne henvise hende til en debatgruppe hvor
vi med stor fornøjelse vil se nærmere på hendes kildehenvisninger
eller kørende netservere med 8+3-navnebegrænsning.

--
Bertel

Fra : Mulle's mor

Dato : 09-04-03 12:27

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vi med stor fornøjelse vil se nærmere på hendes kildehenvisninger
> eller kørende netservere med 8+3-navnebegrænsning.

Tusind tak for svarene, jeg prøver endnu en gang at forklare hende
sammenhængen og bliver hun ved, må jeg kontakte Handelsskolens forstander og
høre hvad jeg skal stille op med hende.

Hilsen en rigtig glad Heidi

Fra : Chrisser

Dato : 09-04-03 13:15

Mulle's mor wrote:
> Tusind tak for svarene, jeg prøver endnu en gang at forklare hende
> sammenhængen og bliver hun ved, må jeg kontakte Handelsskolens
> forstander og høre hvad jeg skal stille op med hende.

Jeg synes også at du, under din reeksamination - og hvis hun stadig ikke vil
acceptere argumenterne, skulle vende den rundt og bede hende fremlægge
kilden til hendes påstand ! ( som Bertel også var lidt inde på )

Da det er normalt at man som eksaminant skal kunne underbygge sine påstande
under henvisning til kilder, er det ikke for meget at du forlanger det samme
af hende.
Du kan eventuelt medbringe kopier af dokumentation til diverse webservere
( det må da kunne findes et sted ??) som du så kan lægge på bordet - man kan
aldrig få skyts nok...

Dertil komme at det også vil gøre indtryk på de fleste sensorer at man rent
faktisk står fast på hvad man mener - i hvert fald hvis man underbygge sine
påstande, og det vil jeg mene at du kan

Held og Lykke
Chrisser

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 13:56

Chrisser skrev:

>Du kan eventuelt medbringe kopier af dokumentation til diverse webservere

Om ikke andet kunne man læse om Apache-serveren. Det skulle være
den mest udbredte server på internettet. Men den kører vel bare
med Linux' filsystem uden at ofre det nogen opmærksomhed?

--
Bertel

Fra : Chrisser

Dato : 09-04-03 14:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Om ikke andet kunne man læse om Apache-serveren. Det skulle være
> den mest udbredte server på internettet. Men den kører vel bare
> med Linux' filsystem uden at ofre det nogen opmærksomhed?

Suk - ja jeg burde vide det da jeg har haft om den på datamatikerstudiet,
men: Det der ikke bliver brugt ryger ud....
Men jeg vil tro det skulle kunne lade sig gøre at grave noget dokumentation
frem - det må google kunne hjælpe med

Chrisser

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-03 12:10

"Mulle's mor" <zille_fjerndette_@underlig.zzn.com> skrev
> [...]
> Så, det får jeg så, efter en del kommunikation med skolen.
>
> Men min lærer nægter altså at "gi' sig" på dette punkt, jeg må så håbe den

Jeg synes, du skal bede såvel lærer som censor om at læse denne og
foregående tråd.

At påstå, at der kører gamle DOS-baserede web-servere er helt hen i vejret.

Alle web-servere kørte indtil for få år siden på en eller anden
Unix-version.
Microsoft-brugere er først kommet 'på nettet' efter at 32-bit
Windows-versioner er kommet på markedet.

Hvis lærer og censor stadig fremturer, bør du klage til
undervisningsministeriet. Det er et rimeligt krav, at de folk, der skal
eksaminere andre, selv har en viden, der er helt 'up to date'.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 12:50

Erik Ginnerskov skrev:

>Hvis lærer og censor stadig fremturer, bør du klage til
>undervisningsministeriet. Det er et rimeligt krav, at de folk, der skal
>eksaminere andre, selv har en viden, der er helt 'up to date'.

HJa, men vi snakker ikke engang om opdateret viden. Det har
*aldrig* været rigtigt at internetnavne havde en 8+3-begeænsning.

Det går over min forstand at nogen overhovedet kan tro at Dos har
sat standarden for internettet.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-03 13:19

> HJa, men vi snakker ikke engang om opdateret viden. Det har
> *aldrig* været rigtigt at internetnavne havde en 8+3-begeænsning.

Det sagde jeg heller ikke. Det jeg mener er, at de to båtnakkers viden
mangler at blive opdateret med, hvad der foregår på Internet. De er helt
åbenlyst gået i stå efter at have studeret en DOS-manual for 10-12 år siden.

> Det går over min forstand at nogen overhovedet kan tro at Dos har
> sat standarden for internettet.

Helt enig.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-04-03 16:29

"Mulle's mor" <zille_fjerndette_@underlig.zzn.com> wrote in message

> [...]
> årsager (fejl i meddelse om eksamensform) og vil naturligvis gerne
> tilbagevise min lærer og sensors hårdnakkede påstand ved denne lejlighed.

Det burde sådan set være nok at henvise til internettet som sådan...
Jeg mener: Ingen bruger 8 + 3, så hvis det virkelig var et problem, så er 99
% af alle websider ubrugelige....
Sådan er det selvfølgelig ikke, og en henvisning til praksis og
branchestandarder burde være alt rigeligt.

Men løse påstande af den art er jo vanskelig at tilbagevise. Ingen kan jo
heller fuldstændig tilbagevise at julemanden eksisterer

/Per

Fra : fh

Dato : 09-04-03 17:58

Hej MulleMor
Så må du jo bede din lærer dokumentere sin påstand. Evt. kan du vise hende
hendes kollegas, Jørgen Farum fra Ikast Handelsskole, websted, og spørge
hende hvordan han mon har så l a n g e filnavne som:
http://webdesign101.dk/fonts/symbolskrifter.php.
Hun kan også kigge her
http://min-mercedes.dk/trodetellerejmenherermangekaraktererogdetgikfint.htm.
Hilsen Flemming

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-04-03 18:32

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> posting:

>hendes kollegas, Jørgen Farum fra Ikast Handelsskole, websted, og spørge
>hende hvordan han mon har så l a n g e filnavne som:
>http://webdesign101.dk/fonts/symbolskrifter.php.

Smukt, meget smukt...
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/detteeksempelermegetbedre.gif

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Leonard

Dato : 09-04-03 19:22

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

>Smukt, meget smukt...
>http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/detteeksempelermegetbedre.gif

Ja, det er et flot eksempel på hvor dårligt en underviser kan finde på
at opføre sig. Desværre er det også noget han forsøger at lære fra
sig: http://webdesign101.dk/artikler/browsersniffing.php
Siderne kan ses helt fint i Opera, hvis man slår javascript fra, men
man kan ikke navigere.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dines Justesen

Dato : 09-04-03 20:53

> Siderne kan ses helt fint i Opera, hvis man slår javascript fra, men
> man kan ikke navigere.

Han bruger HV menu 5.41 fra Dynamic drive, der findes en version 5.411 der
virker i Opera 7. Det burde vel ikke tage en måned at hente en zip fil fra
nettet.

--
Dines Justesen

Fra : Leonard

Dato : 09-04-03 21:23

Dines Justesen <dines@aub.dk> wrote:

>Han bruger HV menu 5.41 fra Dynamic drive, der findes en version 5.411 der
>virker i Opera 7. Det burde vel ikke tage en måned at hente en zip fil fra
>nettet.

Det burde slet ikke være muligt at en der underviser i netdesign kan
finde på at bruge noget javascript uden <noscript> ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 20:05

fh skrev:

> [...]
>hendes kollegas, Jørgen Farum fra Ikast Handelsskole, websted, og spørge
>hende hvordan han mon har så l a n g e filnavne som:

At man begrænser sig til 8+3-navne generer ikke brugeren. At man
gør sig umage med at udelukke bestemte browsere, gør i høj grad.

Skal jeg vælge mellem de to klamphuggere, foretrækker jeg hende
med 8+3-navne.

--
Bertel

Fra : fh

Dato : 09-04-03 21:16

Hi Bertel

Diskussionen/emnet i tråden handler vel ikke om browsere. Men det er
typiskt, der ender den jo ofte i denne gruppe. Selv har jeg adgang til
10 -12 statistikker, der giver ig et billede af, at der ca. er 0,3% der
anvender Opera. Jeg har selv Opera, og jeg tror at de 0,3% er sådanne nogle
som jeg, der tester funktionalitet af andre sider i Opera. Hvis vi spørger
fru Jensen, vil hun sige at Opera er noget man går i til en forestilling.
Så browserdiskusionen er på sim vis ørkesløs og meningsløs.

Men Bertel - dine to synspunkter nedenunder fatter jeg ikke en levende dyt
af. Det er da service at gøre en Operabruger opmærksom på, at siden ikke
fungerer med Opera, og opstille et alternativ. Det jeg selv designer kigger
jeg lige igennem i en Opera, men helt ærligt, hvis der er en border eller
lign. der fungerer anderledes her, gider jeg ikke ofre 4 min. på at overveje
hvad der skal til for visning i Opera. Operafanatikere skal da have noget at
snakke om.

Nu har vi ikke hørt så meget mere om 8+3 damen, end at hun åbenbart er
uvidende om hvordan filnavne fungerer, endskønt hun underviser i web på
IT-administratorniveau. Så din nedenstående konklusion fortæller vel
egentligt mest om dig

Hilsen Flemming

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-04-03 21:50

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> skrev :

>Men Bertel - dine to synspunkter nedenunder fatter jeg ikke en levende dyt
>af. Det er da service at gøre en Operabruger opmærksom på, at siden ikke
>fungerer med Opera, og opstille et alternativ.

Der er ikke noget alternativ.
At henvise folk til at bruge en anden browser er intet
alternativ.

Med Netscape 4.x får man siden at se, den ser skrækkelig ud og
der er heller ingen navigationsmenu.

Men man får ikke at vide, at man skal bruge en anden browser
(hvilket man heller ikke bør gøre, men jvnf. Opera).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-04-03 21:51

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> skrev :

>[Indlæg + bundcitat fraklippet]

Kig også lige på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> - tak.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 22:09

fh skrev:

>Diskussionen/emnet i tråden handler vel ikke om browsere.

Det var ikke min mening at diskutere browsere. Jeg er bare
tilhænger af at en hjemmeside skal kunne fungere i alle browsere.
Bemærk at jeg ikke sagde at den skulle se ens ud eller have samme
funktionalitet i alle browsere.

>Men Bertel - dine to synspunkter nedenunder fatter jeg ikke en levende dyt
>af. Det er da service at gøre en Operabruger opmærksom på, at siden ikke
>fungerer med Opera

Service? Næ, det er sjusk at siden laves så det er nødvendigt.

>jeg lige igennem i en Opera, men helt ærligt, hvis der er en border eller
>lign. der fungerer anderledes her, gider jeg ikke ofre 4 min. på at overveje
>hvad der skal til for visning i Opera.

Klart. Det er slet ikke det jeg snakker om.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-04-03 22:11

On Wed, 9 Apr 2003 22:16:22 +0200, "fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk>
wrote:

>Så browserdiskusionen er på sim vis ørkesløs og meningsløs.

Selv hvis vi kigger isoleret set på IE, så er det stadigvæk et
problem. Argumentet med at "designe til IE" er også til skade for IE.
Det er lykkedes mig at støde på sider, der så dårligt ud i IE6, fordi
websmeden bare kreerede dem vha. ret-og-reload i sin IE4 for flere år
siden. Jeg har endda været ude for alerts om at man mindst skulle have
IE4, og derfor var min IE6 ikke god nok.

Så hvis du designer til IE, hvilken IE designer du så til? IE4? IE5?
IE5.01? IE5.5 til Mac? IE6? IE6 med Googlebar? IE6 under XP's default
skin med lidt tykkere submitbuttons end Windows' classic skin? Den
kommende IE7?

Så selv hvis man ignorerer andre browsere, så skaber man stadigvæk kun
sider på baggrund af et øjebliksbillede. Resultatet er, at man rent
faktisk udelukker flere IE-brugere end folk, der arbejder
struktureret.

--
- Peter Brodersen

Fra : fh

Dato : 09-04-03 21:18

Hi Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-04-03 21:59

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> posting:

>anvender Opera. Jeg har selv Opera, og jeg tror at de 0,3% er sådanne nogle
>som jeg, der tester funktionalitet af andre sider i Opera. Hvis vi spørger

Du skal fraregne mig i de 0,3. Jeg bruger /kun/ Opera.

>fru Jensen, vil hun sige at Opera er noget man går i til en forestilling.

Så er der hjælp at hente her:
http://www.ruc.dk/dat/driftsafdelingen/faq/opera/

>hvad der skal til for visning i Opera. Operafanatikere skal da have noget at
>snakke om.

Der findes IE-/brugere/ og så findes der Opera-/fanatikere/... hmm.
Interessant.

Fra : fh

Dato : 09-04-03 22:41

> Du skal fraregne mig i de 0,3. Jeg bruger /kun/ Opera.

Du tæller skam med i statistikken!

> Så er der hjælp at hente her:
> http://www.ruc.dk/dat/driftsafdelingen/faq/opera/

> Der findes IE-/brugere/ og så findes der Opera-/fanatikere/... hmm.
> Interessant.
Retorik...........

Ja man må da kalde alle de kommentatorer til visninger i Opera for en slags
fanatikere. En minoritet på 0,3% der forlanger samme "rettigheder" som det
store flertal.

Den holder da ingen steder.

Jeg er udemærket klar over at der er fede faciliteter i Opera m. fl. Men
virkeligheden er vel sådan, at det finder det store flertal af brugere
aldrig ud af.

Tror du?

http://www.dennyopera.dk/

Special til Knud Gert: Hvad er din kommentar til citatteknikken i dette
svar?

Hvordan ser verden ud
Hvis man hedder Knud
Den er da helt forkert
Især hvis man også hedder Gert

Hilsen Flemming

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-04-03 22:54

On Wed, 9 Apr 2003 23:40:43 +0200, "fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk>
wrote:

>Ja man må da kalde alle de kommentatorer til visninger i Opera for en slags
>fanatikere. En minoritet på 0,3% der forlanger samme "rettigheder" som det
>store flertal.

De forlanger vel blot korrekt HTML og CSS, ligesom det store flertal?

Hvad er det, der er svært?

--
- Peter Brodersen

Fra : fh

Dato : 09-04-03 23:08

> [...]
>
> Jeg er udemærket klar over at der er fede faciliteter i Opera m. fl. Men
> virkeligheden er vel sådan, at det finder det store flertal af brugere

- der foreslår at der bliver oprettet en speciel gruppe til diskussion af
Opera (altså browseren). Tråden knækkede, fordi jeg henviste til et websted,
hvor filnavnet var på mere end 8 karakterer. En newsgroupbruger besøger så
dette websted med en Operabrowser. Ja men helt ærligt, jeg hoppede selv på
vognen. Det er nok fordi mit hjerte i høj grad banker for mindretals
rettigheder.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-04-03 23:16

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> posting:

>- der foreslår at der bliver oprettet en speciel gruppe til diskussion af
>Opera (altså browseren).

Du mener fx...
newsera.mail+news
newsera.beta
newsera.operamail
newsera.brazil
newsera.os2
newsera.customize.general
newsera.page-authoring
newsera.deutsch
newsera.page-display
newsera.epoc
newsera.tech
newsera.general
newsera.test
newsera.italiano
newsera.tools
newsera.linux
newsera.translate
newsera.mac
newsera.wishlist
...m.fl?

Og hvis din newssever ikke har dem: news.opera.com.

>Tråden knækkede, fordi jeg henviste til et websted,

Nej, den knækkede, fordi du ændrede i subjectet, se:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/atk.gif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-03 00:00

fh skrev:

>- der foreslår at der bliver oprettet en speciel gruppe til diskussion af
>Opera (altså browseren).

Hvorfor er du så vild med at diskutere Opera? Det gider jeg altså
ikke. Jeg vil diskutere godt design.

--
Bertel

Fra : fh

Dato : 09-04-03 23:21

> De forlanger vel blot korrekt HTML og CSS, ligesom det store flertal?

Der er åbenbart noget omkring visse tilretninger af css til opera du ikke
har fundet ud af -

Use CSS2 selectors
IE5x PC does not support the CSS2 child selector while IE5 Mac, Gecko and
Opera do. IE5x PC will simply ignore all rules assigned using this selector,
so if we initially set width, padding, and border values that work with IE5x
PC's broken box model in rule using a CSS1 selector, then override those
incorrect values with proper values in a rule using a CSS2 selector,
everybody will be happy. Well not really, but before I explain the problem
with this let me show you how it looks. This DIV will be 200 pixels wide on
the screen in IE5 Mac and PC, Opera, and Gecko:
#myDIV
   border:10px solid black;
   width:200px;
   }
html>body #myDIV {
   width:180px;http://glish.com/css/hacks.aspså det......Hilsen Flemming

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 09-04-03 23:38

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> wrote in

> Der er åbenbart noget omkring visse tilretninger af css til opera du
> ikke har fundet ud af -
>
> Use CSS2 selectors

[Snip citat]

> http://glish.com/css/hacks.aspså det......Hilsen

Lad mig forstå dig ret. Du bruger et citat hvori det demonstreres hvor dårlig
IE5's CSS understøttelse er til at fortælle at Opera ikke forstår CSS? Det er
jo netop alle andre browsere end IE der forstår CSS2 selektorerne.

Er det noget jeg ikke har forstået, eller læste du ikke citatet?

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : fh

Dato : 10-04-03 17:19

Hej Andreas

Jeg var nok lidt hurtig der.
Men her en "Be nice to Opera - rule"

Flemming

> Andreas> Er det noget jeg ikke har forstået, eller læste du ikke citatet?
>
> --

#Header {
margin:5px 0px 10px 0px;
padding:17px 0px 0px 20px;
/* For IE5/Win's benefit height = [correct height] + [top padding] + [top
and bottom border widths] */
height:33px; /* 14px + 17px + 2px = 33px */
border-style:solid;
border-color:black;
border-width:1px 0px; /* top and bottom borders: 1px; left and right
borders: 0px */
line-height:11px;
background-color:#eee;

/* Here is the ugly brilliant hack that protects IE5/Win from its own
stupidity.
Thanks to Tantek Celik for the hack and to Eric Costello for publicizing it.
IE5/Win incorrectly parses the "\"}"" value, prematurely closing the style
declaration. The incorrect IE5/Win value is above, while the correct value
is
below. See http://glish.com/css/hacks.asp for details. */

voice-family: "\"}\"";
voice-family:inherit;
height:14px; /* the correct height */
}

/* I've heard this called the "be nice to Opera 5" rule. Basically, it feeds
correct
length values to user agents that exhibit the parsing error exploited above
yet get
the CSS box model right and understand the CSS2 parent-child selector.
ALWAYS include
a "be nice to Opera 5" rule every time you use the Tantek Celik hack
(above). */

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 10-04-03 17:23

> Hej Andreas
>
> Jeg var nok lidt hurtig der.
> Men her en "Be nice to Opera - rule"

[snip css]

Igen tror jeg ikke du har læst hvad der foregår. "Be nice" reglen er
udelukkende nødvendig fordi du i første omgang laver alle mulige krumspring
for at få IE5.5 til at opføre sig ordenligt. Hvis du skrev korrekt CSS så
ville der ikke være brug for en "Be nice" regel.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-04-03 18:36

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> posting:

>Men her en "Be nice to Opera - rule"

Ja, fordi den forstår koden rigtigt, så skal den have rigtig kode.

At man må lave et hack for at få IE til at virke, når den ikke
forstår koden korrekt, er vel ikke Operas problem. Det er klart, at
man må skrive koden korrekt, så Opera også forstår den. Faktisk er
det vel det eneste, man skal gøre. HVis man vil "be nice", så er det
overfor IE, der ikke forstår den korrekte kode.

---klip---
>/* Here is the ugly brilliant hack that protects IE5/Win from its own
>stupidity.
---klip---

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-04-03 23:02

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> posting:

>nogle
>spørger

>Du tæller skam med i statistikken!

Det kan jeg vel dårligt, hvis du siger, at 0,3% af brugerne (alle
Opera-brugere) blot er brugere i kraft af, at de tester.

>Ja man må da kalde alle de kommentatorer til visninger i Opera for en slags
>fanatikere. En minoritet på 0,3% der forlanger samme "rettigheder" som det
>store flertal.

Den rettighed, vi taler om, er: Lad være med på forhånd at /afvise/
andre browsere end IE. Er det meget at forlange? Jeg har fx en side,
som ikke kan vises OK i IE (pga. IEs mangler), men derfor udelukker
jeg da ikke IE-brugere.

>Jeg er udemærket klar over at der er fede faciliteter i Opera m. fl. Men
>virkeligheden er vel sådan, at det finder det store flertal af brugere
>aldrig ud af.
>Tror du?

Jeps.

>Special til Knud Gert: Hvad er din kommentar til citatteknikken i dette
>svar?

Jeg hedder ikke Knud, men min kommentar er: Du må da godt lige
klippe det ud, du ikke direkte har et input til (fx til det link,
jeg gav i forrige indlæg) + du har nogle underlige ombrydninger af
citaterne.

Fra : fh

Dato : 09-04-03 23:30

Ja men så lever du jo lidt a la på en øde ø

> Jeps.

Man kan få mange sjove tanker - den der tror du nok ikke selv på.

> [...]
> klippe det ud, du ikke direkte har et input til (fx til det link,
> jeg gav i forrige indlæg) + du har nogle underlige ombrydninger af

Var det bedre i dette indlæg?

Hilsen Flemming

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 09-04-03 23:35

> Ja men så lever du jo lidt a la på en øde ø

Min oplevelse er nu, at flere og flere brugere bliver mere bevidste om deres
valg af browser (og dermed er der også langt flere der vælger de "små"
browsere).

Jeg bruger i øvrigt også kun Opera. Hvis der er nogen der synes at de vil
udelukke mig fra deres side så finder jeg da bare min information et andet
sted.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-03 00:05

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

>Jeg bruger i øvrigt også kun Opera. Hvis der er nogen der synes at de vil
>udelukke mig fra deres side så finder jeg da bare min information et andet
>sted.

Selvfølgelig. Normalt ville jeg da heller ikke gøre noget nummer
ud af en af de utallige sider der ikke er lavet ordentligt. Men
nu drejede det sig om en underviser, og siden blev fremhævet som
et eksempel.

--
Bertel

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 10-04-03 00:08

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> ud af en af de utallige sider der ikke er lavet ordentligt. Men
> nu drejede det sig om en underviser, og siden blev fremhævet som

Jeg tror vi gik lidt forbi hinanden. Jeg er fuldstændig enig med dig.
Ovenstående var kun ment som en respons at hvis man bruger Opera så lever
man alene på en øde ø.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : fh

Dato : 10-04-03 13:37

> [...]
> ud af en af de utallige sider der ikke er lavet ordentligt. Men
> nu drejede det sig om en underviser, og siden blev fremhævet som

Siden blev fremhævet som et eksempel på filnavne med over 8 karakterer. Det
var en support til MulleMor, som således kan vise hendes uvidende lærer, at
en kollega viser et eksempel på at filnavne ikke er begrænsede til 8
karakterer.

Men så blev snakken lige pludselig drejet over på Opera. Jeg hoppede med på
vognen, og skal derfor ikke være den der klandrer nogen for ikke at følge
tråd.
Men det er da utroligt som kæpheste bliver dyrket.

mht. de max. 8 karakterer:
http://min-mercedes.dk/trodetellerejmenherermangekaraktererogdetgikfinttrode
tellerejmenherermangekaraktererogdetgikfinttrodetellerejmenherermangekarakte
rerogdetgikfint.htm

Flemming

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-04-03 00:01

"fh" <human@FJERNDETTEjubiipost.dk> posting:

>Ja men så lever du jo lidt a la på en øde ø

Næppe.

>Man kan få mange sjove tanker - den der tror du nok ikke selv på.

Øh? Jo.

>Var det bedre i dette indlæg?

Jepper.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-03 00:02

fh skrev:

>Ja man må da kalde alle de kommentatorer til visninger i Opera for en slags
>fanatikere. En minoritet på 0,3% der forlanger samme "rettigheder" som det
>store flertal.

Såvel som jeg beder folk stave korrekt, beder jeg dem også skrive
korrekt HTML. Opera er tilfældigvis min browser, og da den er ret
tro mod standarden, afslører den ofte kikset HTML som en
pladderbrowser ikke opdager. Men det er ikke Opera jeg vil
diskutere. Den vil jeg gerne have i fred med de fordele det
giver.

--
Bertel

Fra : fh