hjælp til gammelt intel se400bx
Fra : kirsten

Dato : 08-04-03 22:07

hej alle i gruppen
Hvor stor en hardisk kan jeg forvente at kunne køre på mit gamle intel
SE440BX med en bios upgrade fra 1999
med fl. data BIOS 4S4EB0X1.86A.0032.P12 . Jeg har søgt på google men kan
ikke finde noget umiddelbart svar håber at nogen kan hjælpe !

venlig hilsen kirsten

Fra : Leony

Dato : 09-04-03 14:56

"kirsten" <donner@b2mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med fl. data BIOS 4S4EB0X1.86A.0032.P12 . Jeg har søgt på google men
> kan ikke finde noget umiddelbart svar håber at nogen kan hjælpe !

Umiddelbart tror jeg kun du skal regne med 8 GB.
De fleste producenter laver dog et lille program, IBM kalder det en disk
manager, som gør at man kan udnytte diskens fulde kapacitet, selvom den
ikke er understøttet i BIOS.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : kirsten

Dato : 09-04-03 15:17

tak for dit var
Jeg kan oplyse at der sidder 20 GB harddisk på bundkortet nu men jeg kunne
godt være
interesseret i at sætte en ekstra 40 GB hvis den kan bruges fuldt ud !
venlig hilsen kirsten

Fra : Leony

Dato : 10-04-03 17:01

> [...]
> kunne godt være
> interesseret i at sætte en ekstra 40 GB hvis den kan bruges fuldt

Umiddelbart vil jeg ikke mene at det skulle give problemer (man kan
altid bruge den slags programmer som jeg nævnte).

Måske kan det klares med en BIOS opdatering, dette hæver i mange
tilfælde grænserne for hvor stor processor og harddisk man kan udnytte.
Det kræver dog at du finder ud af hvilket bundkort du har.
Nogle gange står det trykt på selve boardet. Andre gange er man nødt til
at ty til BIOS ID string. Den bliver vist under opstart i nederste
venstre hjørne (tryk på pause/break tasten for at pause opstarten, så
nummeret kan noteres ned, det ligner noget i retning af dette:
http://www.biosupgrade.co.uk/learn_what_bios.htm)

Man kan i mange tilfælde også se BIOS ID string vha et lille program
kaldet CTbios. Det kan downloades her:
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

Fandt lige denne side, som forklarer noget om de forskellige grænser for
hvor stor harddisk der kan anvendes.
http://www.biosupgrade.co.uk/learn_bios_hdd3.htm
Den er på engelsk, ved ikke om det er et problem.

Fra : kirsten

Dato : 10-04-03 20:37

Tak for dit udførlige svar Leony.
Men har forgæves prøvet at finde ud af hvilen max størrelse hardisk der kan
sidde på bundkortet !,så jeg er måske nød til at tage chancen ,måsek kunne
du lige give en vurderng udfra data for mit system hvor stor en hardisk der
kan sidde på bundkortet uden det hjælpe program du omtalte !

bundkort:
intel SE440BX

bios
phoenix med bios id 4S4EB0X1.86A.0032.P12
der er i følge intels hjemmeside den sidste opdating fra 1999.

Fra : Leony

Dato : 10-04-03 21:13

> [...]
> ,måsek kunne du lige give en vurderng udfra data for mit system hvor
> stor en hardisk der kan sidde på bundkortet uden det hjælpe program

På den side jeg linker til (biosupgrade), står der at der kan forekomme
problemer med diske >32 GB. Dette blev dog fikset sidst i '99.
Jeg kan finde følgende opdatering:
http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/Detail_Desc.asp?ProductID=215&DwnldID=1075
Jeg er dog ikke helt klar over om det er den rigtige, men BIOS er fra d.
17/12-1999 og det er jo så sidst i '99, som man næsten kan komme.
Så umiddelbart tror jeg ikke der er nogle problemer med en 40 GB disk,
men det er kun et gæt.

Ellers må du jo ty til en diskmanager. Hvis du bruger XP/2000, så skulle
disse systemer kunne udnytte den fulde diskplads uanset om BIOS
understøtter disken eller ej.

Fra : kirsten

Dato : 10-04-03 22:44

Tusind tak for hjælpen Leony.
Jeg håber ikke jeg har taget for meget af din tid.

Fra : Leony

Dato : 11-04-03 07:07

> Tusind tak for hjælpen Leony.

Velbekomme. Håber du får det til at virke.

> Jeg håber ikke jeg har taget for meget af din tid.

Det er jo det der er meningen med gruppen. HVis jeg ikke havde tid, så
skrev jeg ikke nogen indlæg. Så det skal du ikke være nervøs for