vægt
Fra : Per Olsen

Dato : 08-04-03 21:07

Hej NG.

Vi har en Adria Prima 400 fra ´91
Totalvægten er iflg. reg. attesten på 700 kg. og egenvægten på 600 kg.
Det giver jo kun 100 kg. til alt det andet, og det er jo ikke meget.

Jeg kunne godt forestille mig at en eller anden tidligere ejer har fået
vejet den ned, enten på grund af bilstørrelse eller også på grund af
kørekortstørrelse.

Hvordan finder jeg ud af hvad totalvægten "oprindelig" har været ?
Kan den "vejes tilbage" igen ?
Kan den også, selvom totalvægten måske virkelig er 700 kg. ?
Skal den synes igen ? (den er synet indenfor det sidste år)
Koster det noget ?
Er der andet jeg bør vide ?

Mvh. Per.

Fra : Henrik Morsing

Dato : 08-04-03 22:53

"Per Olsen" <per.olsen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan den også, selvom totalvægten måske virkelig er 700 kg. ?
> Skal den synes igen ? (den er synet indenfor det sidste år)

Hej Per.

Det mest korrekte er at spørge hos Statens Blikinspektion. De har
typeattesten, og kan give korrekte / nøjagtige svar på dine spørgsmål. At
finde de oprindelige data fra fabrikken, er ikke nødvendigvis det samme, som
den kan godkendes til her i Danmark.

Held og lykke fra een der har en Adria med en egenvægt på 1100Kg og total
1300Kg - = 200Kg til vand + batteri + reservehjul + toilet + kabler +
fortelt + alt det som lillemor vil ha' med - Stor vogn ??

Henrik Morsing

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-04-03 23:42

"Per Olsen" <per.olsen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Kan den også, selvom totalvægten måske virkelig er 700 kg. ?
> Skal den synes igen ? (den er synet indenfor det sidste år)

Hej Per
- har kigget en del på de lidt ældre Adria-vogne i den størrelse: rigtigt
mange af dem ligger netop på de 600/700 kg !
Da det sandsynligvis er akselen, der "kun" er godkendt til at bære 700 kg
vil det nok være alt for dyrt at få vejet den op. Det vil faktisk kræve
udskiftning til en kraftigere aksel - det har ry for at være temmeligt dyrt.
Måske kan du redde noget hjem ved at få vejet vognen og få konstanteret den
faktiske vægt, men der er selvølgelig en stor chance for at den er over de
600 kg egenvægt. Det skyldes som regel enten en forkert angivet egenvægt fra
fabrikken eller at vognen har suget en del fugt i tidens løb. Førstnævnte
årsag er vist - stadig - ikke så ualmindelig (har læst om fabriksnye vogne
med 50-60 kg reel lasteevne, da fabrik/forhandler glemte at opgive korrekt
egenvægt og også glemte at medregne monterede udstyrspakker). Sidstnævnte
årsag er mest almindelig på vogne, hvis vægge/tag ikke er bygget i en
sandwich-konstruktion - gulvet er som regel stadig krydsfiner-plader.

Hvis du kan få øget total-vægten blot ved papir-arbejde er det nok stadig en
god idee at få den vejet - man hører en gang imellem skræk-historier om at
politiet nægter at lade en overlæsset vogn køre videre før vægten er bragt
ned til det godkendte. En grim situation - især hvis man er i god tro.

---
Mvh
Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...>

Fra : Per Olsen

Dato : 09-04-03 19:22

Jesper Hedegaard skrev i meddelelsen
<3e935217$0$42645$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>mange af dem ligger netop på de 600/700 kg !
>Da det sandsynligvis er akselen, der "kun" er godkendt til at bære 700 kg

Det må jeg tjekke, med SBI som en anden foreslog (hvis der ikke når at komme
et svar inden...)

>Måske kan du redde noget hjem ved at få vejet vognen og få konstanteret den
>faktiske vægt, men der er selvølgelig en stor chance for at den er over de
>600 kg egenvægt.
Jeg tror heller ikke de har skrevet "for meget" på, hvorfor skulle de dog
det ?

>Hvis du kan få øget total-vægten blot ved papir-arbejde
Det skulle ikke være noget problem når det er den anden vej, så hvorfor ikke
?

Per.