Fisk i akvariet & alger
Fra : Flemming Hansen

Dato : 21-03-01 21:54

Hejsa

Jeg kæmper stadig med alger (Både trådalger og nogle grønne satanner) i mit
akvarie, på trods af heftige vandskift (2x 50% med en uges mellemrum),
mindre lys.

Så jeg kommer til at tænke på om jeg har for mange fisk i mit 160 liters
akvarie.
Beboerne er som følger :

12-14 Neonfisk
8-9 Zebrafisk
6 Guppyer
5 sværddragere
2 Perleguramier
1 lille sugemalle (ca 2-3 cm lang)
1 dværgsugemalle
2 pragtsmerlinger (3 cm og 5 cm)
1 fisk der ligner en ildhale labeo, bortset fra den er lidt lysere og alle
finnerne er orange.

Er det for mange fisk til 160 L ??
Jeg mener, det er rart når man nu har et akvarie at der også er lidt liv i
det

Jeg bruger et bundfilter, på 80% af bunden, med 2 stigrør.
Lys startede jeg med at have på 8 timer om dagen. Da der kom alger, skar jeg
det ned til 6 timer om dagen, hvorefter mine planter begyndte at dø. Algerne
formerede sig stadig.
Jeg har i dag i flyvefisken fået at vide at jeg skal have lys på akvariet 12
timer om dagen, pga. planternes fotosyntese.
Men så kan jeg godt se hvor mange alger der kommer i løbet af MEGET kort
tid.

Jeg vil helst ikke bruge algedræber, men efterhånden er jeg ved at være så
træt af dem, at jeg godt kan gå hen og investere i en flaske alligevel.

Hvis du vil se hvilke planter jeg har smidt i akvariet, kan det ses i
dk.binaer....Der er også et billede af en anubias med alger på.
(Selv mine vallisneria er der begyndt at komme trådalger på)

Mvh Flemming Hansen

Fra : Thomas T

Dato : 23-03-01 15:56

Husk at forebygge algevæksten med fisk der lever af alge. F.eks. forsk.
sugemaller

ThomasT

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-03-01 18:14

Flemming Hansen skrev i meddelelsen ...
>Hejsa

Hej !

>Jeg kæmper stadig med alger (Både trådalger og nogle grønne satanner) i mit
>akvarie, på trods af heftige vandskift (2x 50% med en uges mellemrum),
>mindre lys.

Har du prøvet med mere lys - men ikke i længere tid - bare bedre lys ?

Jeg slap af med mine trådalger bl.a. ved at skifte et grolux + et dagslysrør
ud med 2 stk Tritonrør, der giver væsentlig mere lys !

Samtidig satte jeg lys-tiden til 12 timer om dagen

Og endelig satte jeg 4 Siamesiske algeædere derned - de er meget skrappe til
trådalger - det er der ikke ret mange andre der er - sugemaller tager dem
ikke !!

>Så jeg kommer til at tænke på om jeg har for mange fisk i mit 160 liters
>akvarie.

Du har ret mange - men jeg er ikke sikker på at det er skyld i algerne ?

>Jeg mener, det er rart når man nu har et akvarie at der også er lidt liv i
>det

Hejt klart jo - og hvis der er rigelig planter, så ville jeg heller ikke
have betænkeligheder ved det !

>Jeg bruger et bundfilter, på 80% af bunden, med 2 stigrør.

Mine erfaringer med bundfiltre er at planterne ikke kan lide al den træk
omkring rødderne - så derfor bruger jeg et godt udvendigt spandfilter i
stedet !

> [...]
>timer om dagen, pga. planternes fotosyntese.
>Men så kan jeg godt se hvor mange alger der kommer i løbet af MEGET kort

Nej - ikke nødvendigvis - hvis planterne trives fint, så overtager de magten
over akvariet i stedet for algerne - især hvis du så får nogle gode rør som
f.x. Triton !

>Jeg vil helst ikke bruge algedræber, men efterhånden er jeg ved at være så
>træt af dem, at jeg godt kan gå hen og investere i en flaske alligevel.

Det forstår jeg godt - kemikalier er noget der ikke hører til i et akvarium
med fisk !

Men prøv siamesiske algeædere - de er som nævnt gode til trådalger - sammen
med mere lys !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard