Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera max 2000kr
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-04-03 15:42

Hej i gruppen,

ja dette spørgsmål, har vel været oppe ca. 1000 gange ;)

Jeg vover dog (med fare for at blive flamet :) at stille det
endnu en gang, da jeg ikke har fundet et passende svar.

Mine forældre er på udkig efter et digitalkamera til max
2000kr. Vi har et i forvejen, men det kan højeste tage
billeder i 640*480 pixels og de er endda lidt grumsede.
Se eksempel her:
http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/01-15032002.jpg

Jeg har så haft lånt et Kodak CX4200 af min kammerat
og det tager nogle meget flottere billeder i en bedre
opløsning.
Se eksempel her:
http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/test-kodakcx4200.jpg
Kamera specifikationer:
http://kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=148&pq-locale=en_US

Mine forældre er så på udkig efter et kamera med samme
muligheder, men der må også gerne være mulighed for
optagelse af korte video sekvenser.

Jeg har i samme set på et Canon PowerShot A30:
http://www.canon.com.au/products/cameras/digital_compact_cameras/powershota30_specs.html
- Jeg har nemlig set A40'eren blive anbefalet herinde, men
det er desværre for dyrt!

Jeg er også blevet lidt små-hooked på A300'eren:
http://www.powershot.com/powershot2/a300/specs.html

Er der noget der taler imod disse 2 kameraer?
- Bør jeg se efter et helt andet mærke?

Personligt ville jeg gerne have at kameraet også kan
tage billeder i 1600*1200 pixels, men det er ikke
så vigtigt. Findes der et kamera der kan leve op til
disse få krav og samtidig levere nogle flotte skarpe
billeder?

Jeg ved mine forældre ikke piller ret meget ved
kameraet, så der skal helst ikke stilles for meget
ved lukketid og hvad det ellers hedder!
- Altså gerne automatisk, men et sådant findes jo
nok ikke :)

Jeg går også udfra, at optisk zoom er godt at
have?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-04-03 15:50

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Jeg er også blevet lidt små-hooked på A300'eren:
> http://www.powershot.com/powershot2/a300/specs.html

Argh, ser først nu der ikke er optisk zoom på dette.
Betyder det meget til alm. brug?

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 08-04-03 17:28

On Tue, 8 Apr 2003 16:50:08 +0200, "Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote:

>Argh, ser først nu der ikke er optisk zoom på dette.
>Betyder det meget til alm. brug?

Det betyder, at du ikke kan zoome uden at billedet bliver dårligere,
hvis digital zoom er eneste andet alternativ.

Fra : WebCat

Dato : 08-04-03 20:59

Zoom er da ok, men nødvendig... nej slet ikke. Mange herinde vil sikkert
give mig ret i at de bedste objektiver er fast brændvide.

Det er i øvrigt nemt nok at finde et kamera til den pris, prøv PhotoCare de
har et fujifilm 30I, det er ret godt, har selv købt et.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-04-03 12:20

WebCat wrote:
> Zoom er da ok, men nødvendig... nej slet ikke. Mange herinde vil
> sikkert give mig ret i at de bedste objektiver er fast brændvide.

Okay.

> Det er i øvrigt nemt nok at finde et kamera til den pris, prøv
> PhotoCare de har et fujifilm 30I, det er ret godt, har selv købt et.

Ser også interessant ud, dog en kende grimt :)
http://www.cameras.co.uk/specs/fuji-finepix-30i.cfm

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-04-03 21:31

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3e92dfc3$0$226
> [...]
> så vigtigt. Findes der et kamera der kan leve op til
> disse få krav og samtidig levere nogle flotte skarpe

Prøv at se på Olympus C200Z
2 mPixel
3 x optisk zoom
Fortrinlig optik
Pris på EDB-priser: 1.995,-

/Alex

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-04-03 21:36

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message

> Prøv at se på Olympus C200Z

Og det var selvfølgelig C220z

/Alex

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-04-03 12:23

Alex Linaa wrote:
> Prøv at se på Olympus C-220Z
> 2 mPixel
> 3 x optisk zoom
> Fortrinlig optik
> Pris på EDB-priser: 1.995,-

Ja, det ser (også) interessant ud, men er det bedre
end de andre nævnte i denne tråd?
http://www.olympus.dk/digital/c220z.htm

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-04-03 12:43

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3e940281$0$42641

> Ja, det ser (også) interessant ud, men er det bedre
> end de andre nævnte i denne tråd?
> http://www.olympus.dk/digital/c220z.htm

"Bedre" er altid en individuel vurdering, både mht. features, og kvaliteten
af billeder.
Billedkvaliteten kan du sammenligne her:
http://www.steves-digicams.net/2002_reviews/d520_samples.html
Steves Digicams har altid billeder af de samme motiver, taget med
forskellige kameraer, hvilket giver et godt sammenligningsgrundlag.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-04-03 12:44

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Jeg er også blevet lidt små-hooked på A300'eren:
> http://www.powershot.com/powershot2/a300/specs.html

Er der ingen der kender dette kamera?

Jeg har jo, som før nævnt, hørt godt om Canons A40
og jeg syntes, som total armatør, at dette er i samme
boldgade!
Jeg kan godt lide det kan tage billeder i høje opløsninger,
samt de mange MegaPixels og at det kan tage små
videosekvenser i 640x480pixels.
Jeg ved det ikke har optisk zoom, men WebCat
skriver det slet ikke er nødvendigt!

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-04-03 13:36

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3e940774$0$42569$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Mvh.
> Mikael Nørrelund Andersen
>
> Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Re: Olympus C220: har en niece der har købt det og er godt tilfreds med det
som turistkamera.
Re: Canon må jeg sige at A40 er udgået - se A60 i stedet. Bevares - har
mange flere features, men min kone har længe haft en Canon Eos 500. Og hvad
har det med sagen at gøre ? Jo - hun sætter det på auto og er glad for
resultatet - jeg sætter det på alt andet og er også glad ! A60'erens
indstillingshjul er faktisk en ret god ide - du går lige til fuld auto eller
læser manualen lidt længere og begynder at udnytte de enkelte programmer ~
dette er et udsigtsbillede = stil hjulet på bjerg. Altså kan du beholde
kameraet også selv om du en dag fatter interesse for at lege mere med
fotografi.
A300 o.l. er lidt dumt placeret rent prismæssigt. En hurgtig søgning siger
2.111 kr for A300 - nogle har A60 helt ned til 2.469.
Over det oprindelige budget, men jeg tror sagtens at A60'eren vil "tjene"
sig hjem igen i form af tilfredshed. Har set enkelte test-billeder fra A60
og kan kun sige: det er flot ! Har selv meget kig på A70 (stort set samme
men 3 Mpix i stedet for A60'erens 2 Mpix). Men da jeg egentlig ikke har brug
for print over A4 overvejer jeg alvorligt at "krybe" et nummer ned -
billedkvaliteten er (relativt) uforandret.

Mht zoom eller ej må jeg sige at efter mere end 15 år med
amatørfotografering vil jeg ikke undvære zoom. Korrekt at faste objektiver -
til SLR - generelt er bedre end zoom, men jeg syntes også man må se på hvor
forskellen ligger i billedkvaliteten i forhold til faste obtektiver.
En anden ting mht zoom og digital foto er beskæring; med 2-3 Mpix har du
ikke særligt godt "råd" til først at beskære dine billeder på pc'en. Med en
zoom kan du væsentligt bedre vælge dit udsnit af verdenen før du trykker -
og derved begrænse senere beskæring af de dyre pixel.
Kommer du op i DSLR på 6 Mpix eller mere er der bedre råd til at skære i
pixel i stedet for at beskære billedet når du tar det.
På lommekameraer til alm film har zoom nok fået et lidt blandet ry - de
fleste er mildest talt ikke særligt lysstærke. Dette problem er ikke nær så
stort på digitale lommekameraer p.g.a. deres konstruktion. Men måske noget
af lommekameraernes gamle ry er blevet hængende ?

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : ThomasM

Dato : 09-04-03 13:45

> Jeg ved det ikke har optisk zoom, men WebCat
> skriver det slet ikke er nødvendigt!

Næ, nødvendigt er det da ikke, men der går nok ikke længe før du/dine
forældre bliver irriteret over at du/de ikke lige kan komme lidt tættere på
motivet.
En anden mulighed er Nikon Coolpix 2000. Det har både en fornuftig opløsning
(2MP) og 3x optisk zoom, samt at det øjensynligt er meget 'forældrevenligt'

/Thomas

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-04-03 16:19

ThomasM wrote:
[Optisk zoom]
> Næ, nødvendigt er det da ikke, men der går nok ikke
> længe før du/dine forældre bliver irriteret over at du/de
> ikke lige kan komme lidt tættere på motivet.

Meget sandsynligt :)

> En anden mulighed er Nikon Coolpix 2000. Det har både
> en fornuftig opløsning (2MP) og 3x optisk zoom, samt at
> det øjensynligt er meget 'forældrevenligt'

Ja, det ser rigtig fint ud, men de har fået ind i hovedet,
at det kunne være sjovt at tage små videoklip og gerne
med lyd - men det er vist svært i den prisklasse!

Fra : emj

Dato : 09-04-03 17:01

On Wed, 9 Apr 2003 17:19:16 +0200, "Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote:

>Ja, det ser rigtig fint ud, men de har fået ind i hovedet,
>at det kunne være sjovt at tage små videoklip og gerne
>med lyd - men det er vist svært i den prisklasse!

Og det er altså ikke meget værd med video m/lyd alligevel. Hvis du
ikke har set en video m/lyd optaget på et digi, så se det og døm selv.
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage