Ikke jordet PC = Brænde port af i switch
Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 08-04-03 15:47

Hej

Jeg har fået at vide at hvis man ikke jorder sin PC kan der opstå spænding i
netkablerne og i værste fald kan dette brænde en port af på switchen ?
Er det rigtigt ?
Er der nogen af de 'dyre' netkort der kompenserer for dette, så den slags
transienter ikke kan komme ud i netværkskablet ?

Venlig Hilsen
Morten

Fra : Villy Jensen

Dato : 08-04-03 17:50

> [...]
> Er der nogen af de 'dyre' netkort der kompenserer for dette, så den slags
> transienter ikke kan komme ud i netværkskablet ?

Ja, det er rigtigt (det sker heldigvis ikke så tit)
Netværks-grej er beskyttet, og kan modstå fænomenet i nogen grad.

Man kan lave galvanisk adskillelse med fiberoptik, men det er vist
ubetaleligt.

Det er faktisk værre at sammenkobling af diverse ikke-jordet eller
ikke-nullet
udstyr med støjfiltre 230 V-indgangen kan give nogen ret ubehagelige stød!

Den rigtige løsning: Få jordet alle PC'er SAMT monitorer!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 08-04-03 18:28

On Tue, 8 Apr 2003 16:47:11 +0200, "Morten Lundstrøm"
<semizealot@iname.com> wrote:

> [...]
>Er der nogen af de 'dyre' netkort der kompenserer for dette, så den slags
>transienter ikke kan komme ud i netværkskablet ?

Hvis vi taler om UTP-kabel - altså ikke skærmet PDS - så er der ingen
galvanisk kontakt mellem netkort og kabel, og heller ikke mellem kabel
og switch. Der sidder en lille trafo i på netkort/switch. Den er vist
isoleret til omkring 1500v.

Noget andet er så hvis PC, monitor, whatever ikke har samme potentiale
på jordbenet. Så kan der godt smutte et skærmkort, eller noget andet.

Så nej, du kan normalt ikke brænde en port af ved at benytte "ikke
jordet" udstyr.

--

/Dan MOrtensen
Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted

Fra : Jens

Dato : 10-04-03 23:01

> [...]
> galvanisk kontakt mellem netkort og kabel, og heller ikke mellem kabel
> og switch. Der sidder en lille trafo i på netkort/switch. Den er vist

Hvordan kan det så være at jeg har oplevet switche og netkort der er stået
af i tordenvejr, fordi lynet slog ned, hvis der ikke er galvanisk
forbindelse ? Flere PC'ere var pga. opstilling endnu ikke tilsluttet
el-nettet, men var tilsluttet switchen der var tændt for via UTP
kabel......

Jens

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 10-04-03 23:31

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

>Hvordan kan det så være at jeg har oplevet switche og netkort der er stået
>af i tordenvejr, fordi lynet slog ned, hvis der ikke er galvanisk
>forbindelse ?

Bemærk ordene "isoleret til omkring 1500v": 1500 V er ingenting i
forhold til et lyn.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).