Radius for kattes strejfen?
Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-04-03 11:52

Hej Gruppe

Vi har kastet vores opmærksomhed og interesse på et lille husmandssted
midt på en klat jord med eng til den ene side og lidt skov til den
anden. Eneste problem er at der kun cirka er 1½ km til motorvejen fra
huset - Hvor stor er risikoen for at jeg skal ned og samle en af mine
katte op i nødsporet? eller sagt på en anden måde, er der lavet
undersøgelser over hvor langt en steriliseret kat strejfer? Umiddelbart
synes vi jo at der skulle være rigelig muligheder for at gå på opdagelse
i ladebygningen, på markerne, i skoven eller langs åen i engen, men
kattene er ikke altid enige med os. Vi har to hunner og en han som får
mere elle mindre eneret på matriklen.

/Kim

Fra : maz

Dato : 08-04-03 12:58

"Kim Vestergaard Hornbech" wrote in message
> [...]
> katte op i nødsporet? eller sagt på en anden måde, er der lavet
> undersøgelser over hvor langt en steriliseret kat strejfer?

Hej Kim
Det afhænger af den enkelte kat og dens natur. Vi boede i 20 år ca. 800-900
m fra en befærdet motorvej, men da vores katte (siamesere) var skrækslagne
for biler og trafik generelt, har de kun betragtet motorvejen på afstand
(ca. 50-100m fra) . Vores katte - specielt vores hankastrat - kunne sagtens
være 1-1½ km væk engang imellem, men holdt sig væk fra al trafik.
Normalt løber katte dog ikke så langt væk til daglig, men det kan altså
hænde, at de strejfer flere kilometer. Start med forsigtig intro til
hus/have og nærliggende område så de lærer området rigtig godt at kende og
vis kattene hvilke 'farer' (herunder at biler er nogle grimme nogle, man
skal holde sig langt fra), der er i området.

Så det afhænger af, hvor frygtløse og nysgerrige jeres katte er. Umiddelbart
ville jeg ikke mene, det skulle være noget problem. Med enkelte racer skal
man dog typisk passe ekstra på - aby/somali er kendt for at være frygtløse -
desværre. Dem kan man vist ikke lade løbe helt frit :) (ville jeg ikke
turde, ihvertfald)

:)maria

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-04-03 13:58

Hej Maria

Det er landkatte som er flyttet til byen, hvorfor det på racekontoen er temmelig
svært at forudse deres opførsel. Damerne er ret sky overfor fremmede så de
bevæger sig nok ikke ned til vejen og holder formodentlig behørig afstand hvis
de gør. Hankatten derimod er frygtløs - eller dum. Han er heldigvis også doven
så han gider forhåbentlig ikke gå så langt som grunden er stor.

Tak for dit svar.

/Kim

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-04-03 13:27

> [...]
> i ladebygningen, på markerne, i skoven eller langs åen i engen, men
> kattene er ikke altid enige med os. Vi har to hunner og en han som får

Kattes strejfen går helt præcist til skel på din grund:
<http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/1cc07c70f6e6abacc1256b500041528a>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-04-03 13:53

Så må jeg da lige have lært katten at læse ......
/Kim

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-04-03 13:57

Kim Vestergaard Hornbech wrote:
> Så må jeg da lige have lært katten at læse ......

I dette tilfælde behøver den ikke at lære at læse for det er dit
lovfæstede ansvar at sørge for at den holder sig på din grund.

(Fordi jeg ved at de fleste ikke kender eller efterlever denne lov.)

<KLIP>

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-04-03 14:08

Kim Vestergaard Hornbech skriver:

> Så må jeg da lige have lært katten at læse ......
> /Kim

Hej Kim!
Du skal nok tage bestemmelsen ganske alvorligt, det gør vores naboer i hvert fald.
Landmændene heromkring værner om deres udsatte fasaner og agerhøns, og træffer de en kat
på deres jord, kan du være helt 100 på at den bliver skudt omgående! Da vi har et ret
stort problem i områden med udsatte sommerhuskatte og vildkatte, er kommunen såmænd blot
glad for nedskydningerne.

Så du bør nok tjekke naboer og evt. andre jægere i områdets moral på den front.

Behøver jeg sige at vores katte kun kommer ud i løbegård??!
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 08-04-03 14:27

Hej Kim.
Det er vist meget forskelligt.
Vores burmeserhun strejfede en del da hun var ung (før jeg fik hende), hun
kunne vist gå så langt som 1-2 km væk.
Men da vi senere flyttede i hus med hende (fra hun var knap 5 år) strejfede
hverken hun eller den ½ år ældre han.
Vi boede ca. 1 km fra motorvejen, men da de skulle passere mindst 50
villahaver for at komme derned, kunne de ikke drømme om at gå den vej.
Faktisk forlod de nødigt vores grund uden at vi var med, det blev højst til
små afstikkere ind på de 4 tilstødende grunde. Årsagen var nok, at revirerne
er meget små i et villakvarter, måske er det anderledes på landet.

Mvh. Else.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-04-03 18:29

Hej Kim

Jeg ville dø af skræk, hver gang (hvor ofte kan man mon dø?) jeg ikke kunne
se en af mine katte, så mit råd er en stor løbegård eller indhegning af hele
grunden.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 09-04-03 10:35

Hej Nina o.a.

Jeg ville gerne sætte hegn op om hele grunden, men det koster jo en mindre
formue at hegne 10 hektar inde så det bliver nok desværre ikke aktuelt. Jeg
kunne i stedet vælge en løbegård, men planen er nu også at kattene skal står for
musebekæmpelsen på stedet. Derfor bliver det nok det frie, men farlige liv.

/Kim

Fra : Pia J

Dato : 09-04-03 10:46

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
står for
> musebekæmpelsen på stedet. Derfor bliver det nok det frie, men farlige

Med mindre du hegner hele husoghave delen ind - så har du også en kæmpe
hundegård. Du har også hund, ikke? Den kunne sikkert godt løbe et par km
efter en hare... Hvis du laver hegnet 180 cm og med eltråd i toppen, så
bliver kattene inde. Måske kamoufleret bag beplantning, ujævnt i formen,
smarte låger hist og pist, så det ikke ser for frygteligt ud.

:Pia (som ikke har indhegning - det ville kræve traktorlågestr. eftersom
indkørsel adskiller huset fra haven!)

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 09-04-03 10:55

Hej Pia

Man kunne selvfølgelig overveje at hegne noget af grunden inde, men den løsning
huer mig heller ikke helt. Jeg går for tiden og pusler med planer om at lave et
naturligt hegn i stedet, men jeg er ikke helt sikker på om et tæt tornekrat kan
holde en kat inde. I hvert fald vil det tage lidt tid før krattet bliver så tæt
at det er muligt.

Nu er det heldigvis ikke en jagthund vi har, så jeg forventer ikke de store
problemer på den konto. Man kan jo også lærer en hund hvor den må gå og hvor den
ikke må gå. Katte har det lidt svære med regler.

/Kim

Fra : Pia J

Dato : 09-04-03 10:58

> [...]
tornekrat kan
> holde en kat inde. I hvert fald vil det tage lidt tid før krattet bliver

Så sætter du et 80 cm havehegn indeni krattet - sådan et grønt et skal nok
blive dækket.

Men du kan også lade være. I øvrigt er mine hunde heller ikke jagthunde- men
de synes stadig det er sjovt at løbe efter rådyr. Dog aldrig mere end et par
100 m - og der er længere ned til vejen, som ikke er særlig befærdet.

:Pia

Fra : Niels Peter

Dato : 09-04-03 12:40

Kim Vestergaard Hornbech wrote:

> at kattene skal står for musebekæmpelsen på stedet. Derfor bliver det
> nok det frie, men farlige liv.

De mus, der skal bekæmpes, befinder sig vel hovedsageligt i og
umiddelbart omkring huset, eller?

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk