MS Windows
briani 27239
Sletting av HD
Fra : N Schei

Dato : 08-04-03 07:56

Hei

Følgende problemstilling - har en Dell Latitude med Win2000 sp3. Ettersom
denne laptopen ikke klarer å lese inn en ekstern CD-spiller vil jeg slette
hele hd'n.
Hvordan gjør jeg dette - format c: fungerer ikke helt med NTFS....

Takk for assistanse
Ns

Fra : Bach|DK|

Dato : 08-04-03 08:00

Du kan slette partitionen med FDISK. Det er ikke nødvendigt at formatere
den.

--
Michael Bach

Fra : Ola Garstad

Dato : 08-04-03 08:31

Bach|DK| wrote:
> Du kan slette partitionen med FDISK. Det er ikke nødvendigt at
> formatere den.

Du sletter ikke partisjonen/disken med FDISK, du bare sier at den ikke er i
bruk.
Dersom formålet med spørsmålet var å *slette* så holder ikke FDISK.

Ola

Fra : N Schei

Dato : 08-04-03 08:56

> Du sletter ikke partisjonen/disken med FDISK, du bare sier at den ikke er
> bruk.
> Dersom formålet med spørsmålet var å *slette* så holder ikke FDISK.
>
> Ola

Hvordan gjør jeg da? Målet er å slette alt som ligger der. ?

Ns

Fra : Ola Garstad

Dato : 08-04-03 09:05

N Schei wrote:

> Hvordan gjør jeg da? Målet er å slette alt som ligger der. ?

Det kommer ann på graden av sletting du ønsker. Jeg jobber i helsevesnet og
har strenge krav til slikt
Dersom det holder med en enkel overskriving så kan du godt formatere C:
Problemet er ikke at den er NTFS, men at den er i bruk og er systempartisjon
når du har startet Windows. Du får ikke Windows til å begå selvmord på den
måten. Du må derfor boote fra CD eller diskett og kjøre format c: derfra.

Starter du f.eks. Windows2000 installasjon fra CD eller diskett så har du
mulighet for å formatere fra installsjonsprogrammet og så avbryte
installasjonen før den installerer Windows på nytt.

Det finnes andre måter også, men la oss prøve de lette først. Jeg forsto
ikke helt om du hadde CD på maskinen eller ikke?

Ola

Fra : N Schei

Dato : 08-04-03 10:36

> [...]
>
> Det finnes andre måter også, men la oss prøve de lette først. Jeg forsto
> ikke helt om du hadde CD på maskinen eller ikke?

Hei,
denne maskinen er slik at jeg ikke kan koble til eksterne saker, f.eks en CD
eller diskettstasjon. Dell har kikket på dette, men finner ikke ut av 'det'
problemet.
Jeg må altså 'promte' det som ska gjøres og når jeg skriver format c: svarer
den at jeg må oppgi aktuell volumetikette for enheten (er det hvor stor
partisjonen er??)

Ser frem til videre hjelp
Ns

Fra : "Øyvind Hansen"

Dato : 08-04-03 10:42

N Schei tastet:

> [...]
> den at jeg må oppgi aktuell volumetikette for enheten (er det hvor stor

Volumetikett er vel navnet (som FDISK kjenner) på partisjonen.

--
Øyvind Hansen
-Det er noe feil med min epost adresse!

Fra : N Schei

Dato : 08-04-03 10:53

> Volumetikett er vel navnet (som FDISK kjenner) på partisjonen.
>
> --
> Øyvind Hansen

Når jeg da skriver format c: - oppgir c: så sier den at det er feil - hva
gjør jeg da?

Ns

Fra : Ola Garstad

Dato : 08-04-03 11:53

N Schei wrote:

> Når jeg da skriver format c: - oppgir c: så sier den at det er feil -
> hva gjør jeg da?

Det er, som jeg forklarte, fordi du ikke kan formattere den partisjonen du
kjører Windows fra.

Du har, slik jeg ser det, 3 muligheter:
1. Du må boote fra diskett/CD (fungerer ikke i ditt tilfelle)
2. Ta ut disken og sette den i en annen maskin som du kan formatere den på.
(Kan bli en del dill med en disk fra en bærbar).
3. Ta ut disken og sende den til IBAS for sletting (koster rundt
tusenlappen).

Ola

Fra : Atle Husby

Dato : 09-04-03 08:11

"N Schei" <nschei@c2i.net> skrev i melding

> Når jeg da skriver format c: - oppgir c: så sier den at det er feil - hva
> gjør jeg da?
>
> Ns

Volumetikett er navnet på hardisken, I 'Min datamaskin' finner du navnet på
c-partisonen.
Det er gjerne f.eks: c disk, disk c, delldisk, eller noe sånt.

Mvh
Atle

Fra : Roald Arntzen

Dato : 09-04-03 13:18

In news:b6u56a$8q9uc$1@ID-166614.news.dfncis.de, N Schei
, kvad de vise ord

> [...]
> Jeg må altså 'promte' det som ska gjøres og når jeg skriver format c:
> svarer den at jeg må oppgi aktuell volumetikette for enheten (er det

Det er da vel bare å boote til kommandolinja og skrive format c:

Det virka nå før iverden, og virker vel fremdeles.

Roald

Fra : Leif Neland

Dato : 08-04-03 22:53

> [...]
> måten. Du må derfor boote fra CD eller diskett og kjøre format c: derfra.

En format af en harddisk sletter ikke data. Den fjerner bare fat-tabel og
lignende, så man ikke umiddelbart kan finde det, men læser man disken fra
ende til anden kan man alligevel finde data; problemet er bare at få det
samlet til filer, der kan bruges.

Skal det virkelig væk, må man overskrive det flere gange med nuller og
etter, før man er sikker på det er væk.
Og det bedste er en stor hammer. Skal man have fjernet sin børnepornosamling
eller spionagedata, er prisen på en harddisk nok en ubetydelig faktor

Leif

Fra : Jan-Børre Olsen

Dato : 08-04-03 21:50

"N Schei" <nschei@c2i.net> wrote in

> [...]
> vil jeg slette hele hd'n.
> Hvordan gjør jeg dette - format c: fungerer ikke helt med NTFS....

Hvis Windows fortsatt fungerer kan du vel bruke feks Partition Magic og
lage en liten partisjon på feks 200MB(eller så stor plass som Win2K/annet
OS tar) og legge installasjonsmappa på den partisjonen.
Boot fra floppy og formater disken som vanlig med format C:.
Nå kan du legge inn nytt OS på en "ren" disk.
Stasjons navnet er ikke C: men hva C: blir kalt(et slags nick) i
windows/dos.
Skriv Dir i windows så ser du hva stasjonen heter.

Er det selve maskinvaren som hindrer at ikke CD-ROMen fungere eller er det
OS'et?

--
jb

Fra : Torgrim Persson

Dato : 09-04-03 10:49

N Schei wrote:

> [...]
> hele hd'n.
> Hvordan gjør jeg dette - format c: fungerer ikke helt med NTFS....

Siden du ikke skriver hvorfor du skal slette hardisken, så er det litt
vanskelig å gi noe konkret råd.

Vil du formatere disken for å legge inn Windows på nytt fra CD, så
forutsetter det at CD-spilleren (eller diskettstasjon) kan bootes fra.
Dette kan normalt settes opp i BIOS. Under installasjon av Windows 2000 kan
du velge å fjerne alt som ligger på disken fra før, så du trenger ikke
gjøre dette på forhånd. Normalt samme opplegg med en del "rednings-cd-er"
som følger med en del merkepc-er, jeg har ikke kjennskap til hvilken
løsning Dell har valgt.

Vil du permanent slette data før du leverer fra deg maskinen, så holder det
å bruke et sikkert sletteprogram, som f.eks. sysinternals sdelete:
http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/sdelete.shtml

Om Dell eller andre finner og kan (mis)bruke Windows-installasjonen din kan
jeg ikke helt se problemet med det. Jeg forutsetter da at du sletter din
bruker og brukerprofil før den forlater dine hender, noe du også fint kan
gjøre fra inne i Windows.