/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Gentoo - Debian - Mandrake >> kommentarer.
Fra : TH


Dato : 07-04-03 23:12

Davs,

Nu har jeg leget med nævnte distributioner, og kender lidt til deres styrker
og svagheder. Jeg kunne dog godt tænke mig lidt mere fremtidssikrede
kommentarer. Med det mener jeg "hvad er der i vente efter fx. 1 år".

Her lige som jeg hurtigt ser de 3 distros. Jeg er meget interesseret i jeres
kommentarer og rettelser, da jeg nok har misfortået/overfortolket noget:

Gentoo er den jeg synes bedst om...men også den jeg er mest usikker på.
"emerge" er fint, men hele distributionen er i en voldsom udvikling, og jeg
synes allerede jeg har set mange fejl som nok var undgået hvis ikke
pakkerne/opdateringerne kom så hurtigt i stable. I Gentoo har jeg mulighed
for selv at styre 100% hvad der sker...dog er dette i mine øjne også et
problem, da man stort set skal være Guru for at kunne overskue det hele!
Kikser overblikket kan en Gentoo installation blive fyldt med
ikke-supporterede pakkekombinationer og unødige pakker. Dette som konsekvens
af at "emerge" ikke er voksen, trods alt.

Debian stable er...mja...stable :)
"Apt" er ok, men ikke på højde med "emerge"...set over tid får man nok ikke
så store problemer med Debian som med Gentoo, da man ikke har muligheden (og
i Gentoo er det faktisk et krav) at slå konfigurationer fra og til efter
behag (fx USE). Et plus for Debian da jeg ikke umiddelbart ser Gentoo's
voldsomme tweak-muligheder som en fordel efter et stykke oppetid...

Mandrake...Ja "urpmi" fungerer fint, men systemet synes meget tungt i
forhold til Gentoo og Debian. Fx. bruger systemet (fra strøm til kørende
KDE) over 1 min på at starte, hvor den i fx. Gentoo tager ca. 30 sek. Der er
tons af pakker installeret som jeg ikke kan bruge til noget som helst.
Mandrake's installer er dog ok efterhånden, og man har med 9.1 nu en reel
mulighed for at holde systemet opdateret.

Så for at opsummere: Gentoo er "bleeding-edge" - med de problemer der nu
engang følger med det. Men tror I også at det giver problemer set over tid?
Tør man installere og opdatere en Gentoo distro som skal kunne starte hver
dag og bruges som arbejdsmaskine?
Mandrake var måske bedre som klient distro?
Debian synes at være mit fortrukne valg til server...Enig? Men hvad med
klient? Er OO fx overhovedet ude til Debian...den slags tanker
(stable/unstable - tiden) synes måske at tale imod Debian som klient distro.

Alle tanker/kommentarer mere end velkomne :)

--
TH






--

TH
Pffmppppmppffpmmpp fmpmfpmpp mpmppfmfm
mmpmppmpfppfpffmpp pffmpppfmpmfffmmffpppmfm...
<http://www.namesuppressed.com/kenny/>



 
 
Henrik Farre (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Farre


Dato : 07-04-03 23:22

On Tue, 8 Apr 2003 00:11:56 +0200
"TH" <th@cogito.greatdanedk> wrote:


> Så for at opsummere: Gentoo er "bleeding-edge" - med de problemer der nu
> engang følger med det. Men tror I også at det giver problemer set over
> tid? Tør man installere og opdatere en Gentoo distro som skal kunne
> starte hver dag og bruges som arbejdsmaskine?
> Mandrake var måske bedre som klient distro?
> Debian synes at være mit fortrukne valg til server...Enig? Men hvad med
> klient? Er OO fx overhovedet ude til Debian...den slags tanker
> (stable/unstable - tiden) synes måske at tale imod Debian som klient
> distro.

Jeg har nu kørt Gentoo siden 1.2b eller sådan som et eneste OS på min box,
og det er hver dag ca. 8-10 timer, og ja jeg har haft små problemer med
enkelte programmer, men så tager man bare en ældre version og så er
problemet løst.




--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

TH (07-04-2003)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 07-04-03 23:29

Hej,

>Jeg har nu kørt Gentoo siden 1.2b eller sådan som et eneste OS på min box,
>og det er hver dag ca. 8-10 timer, og ja jeg har haft små problemer med
>enkelte programmer, men så tager man bare en ældre version og så er
>problemet løst.

Ok...men har du holdt systemet opdateret med "emerge -u world" fx?
Altså opdateret store pakker som WM's, XFree osv?

Min bekymring er netop at store opdateringer måske kan gøre systemet
ustabilt. Eksempelvis havde jeg en del problemer KDE 3.1.1 og XFree 4.3 ...
(90% af problemerne dog sikkert fejl-40)

--
TH



J. A. Langdorf-Jørge~ (10-04-2003)
Kommentar
Fra : J. A. Langdorf-Jørge~


Dato : 10-04-03 18:33

On Tuesday 08 April 2003 00:29, TH wrote in message
<3e91fb93$0$125$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Ok...men har du holdt systemet opdateret med "emerge -u world" fx?
> Altså opdateret store pakker som WM's, XFree osv?

Jeg koerer "emerge sync && emerge --deep -u world" ca. ugenligt. Det
har ikke givet problemer saa langt.

Jeg bruger Gentoo paa min laptop (god traening i praktisk taalmodighed
- KDE tager tid at bygge paa en P2-300), min arbejdsmaskine og min
filserver. De to foerstnaevnte _skal_ fungere og vaere arbejdsklar
hele tiden, og det har Gentoo ikke forhindret.

Det eneste problem jeg er rendt ind i er min kaerestes box, som
konsekvent naegter at bygge Glibc, hvorfor jeg maatte installere den
fra stage3 og siden opdatere verden.


> Min bekymring er netop at store opdateringer måske kan gøre systemet
> ustabilt. Eksempelvis havde jeg en del problemer KDE 3.1.1 og XFree
> 4.3 ... (90% af problemerne dog sikkert fejl-40)

XFree 4.3 er da ikke i stable endnu? Du har sikkert oplevet grunden...


/Joergen


--
The address in the From: header is valid, but rarely checked.
To mail me, use this (and have a good reason!):
U: jorge
D: langdorf com

Brian Christensen (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Brian Christensen


Dato : 07-04-03 23:29

On Tue, 08 Apr 2003 00:11:56 +0200, TH wrote:
> Så for at opsummere: Gentoo er "bleeding-edge" - med de problemer der nu
> engang følger med det. Men tror I også at det giver problemer set over
> tid? Tør man installere og opdatere en Gentoo distro som skal kunne
> starte hver dag og bruges som arbejdsmaskine?
> Mandrake var måske bedre som klient distro? Debian synes at være mit
> fortrukne valg til server...Enig? Men hvad med klient? Er OO fx
> overhovedet ude til Debian...den slags tanker (stable/unstable - tiden)
> synes måske at tale imod Debian som klient distro.

Hmmm... Personligt har jeg ikke stor erfaring med Mandrake og gentoo har
jeg kun set meget lidt på. Selv bruger jeg debian som desktop og server
operativsystem.
Jeg startede med debian 2.2 - det var ikke særlig brugervenligt. Men der
er flere projekter undervejs, der skulle gøre debian noget bedre -
specielt installationen. Af en eller anden grund vil mange gerne ha' smart
grafik under installationen

Så det er da nok et skridt i den rigtige retning hvis debian skal ha'
størrer udbredelse som desktop operativsystem.

Personligt synes jeg mange af de RPM baserede distributioner er ret
"tunge" - dvs. en standardinstallation fylder ret meget. I den retning er
debian og gentoo noget bedre.


Så min personlige favorit er (overraskende) debian


mvh
Brian

TH (07-04-2003)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 07-04-03 23:32

Hej,

> Så min personlige favorit er (overraskende) debian

Ok, men er den til at holde kørende som klient? Jeg tænker fx på at
OpenOffice vist ikke engang er som deb-fil endnu...Eller hvad hvis man køber
et Radeon 9700 grafikkort, kommer man så ikke til at vente 1 år på drivere?

Håber min reservation kommer rigtigt til udtryk :)

--
TH



Brian Christensen (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Brian Christensen


Dato : 07-04-03 23:46

On Tue, 08 Apr 2003 00:31:57 +0200, TH wrote:

> Hej,
>
>> Så min personlige favorit er (overraskende) debian
>
> Ok, men er den til at holde kørende som klient? Jeg tænker fx på at
> OpenOffice vist ikke engang er som deb-fil endnu...Eller hvad hvis man
> køber et Radeon 9700 grafikkort, kommer man så ikke til at vente 1 år
> på drivere?
>
> Håber min reservation kommer rigtigt til udtryk :)

OpenOffice er vist ikke noget problem at få som debian pakker - ellers er
der jo ikke noget i vejen for at installere/kompilere programmer uden om
pakkesystemet.
Der er samme "problem" med NVIDIA kort - der skal der også hentes drivere
fra www.nvidia.com før kortet virker. Det kan jeg nu ikke se er det store
problem - til Windows skal man jo også hente drivere til noget af
hardwaren, der er ikke alt, der kommer med operativsystemet

Nu kører jeg selv sid (unstable). Det er lidt risikabelt hvis ikke man er
lidt opmærksom på hvilke pakker, der opdateres med apt-get update/upgrade.
Til gengæld får man de nyeste pakker.


mvh
Brian

Adam Sjøgren (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 07-04-03 23:41

On Tue, 8 Apr 2003 00:31:57 +0200, th wrote:

> Jeg tænker fx på at OpenOffice vist ikke engang er som deb-fil
> endnu...

Hvor har du den idé fra?

<http://packages.debian.org/unstable/editors/openoffice.org.html>

Uofficielle Debian-pakker:

<http://apt-get.org/>

> Eller hvad hvis man køber et Radeon 9700 grafikkort, kommer man så
> ikke til at vente 1 år på drivere?

Eller også oversætter man XFree selv, der er ingen der tvinger én til
at bruge de stabile pakker.


Mvh.

--
"I don't think we're gonna miss Adam. The new Adam Sjøgren
site is more interesting & Adam has always asjo@koldfront.dk
had a pessimistic view on everything."

TH (08-04-2003)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 08-04-03 09:50

Hej,

> Hvor har du den idé fra?

http://www.debian.org/intro/why_debian
Citat: "OpenOffice vil også være tilgængelig i den næste udgave af Debian"

Det må så være en outdated side :)

Tak for svar.

--
TH



Peter Makholm (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 08-04-03 09:56

"TH" <th@cogito.greatdanedk> writes:

> http://www.debian.org/intro/why_debian
> Citat: "OpenOffice vil også være tilgængelig i den næste udgave af Debian"
>
> Det må så være en outdated side :)

Nej, mig bekendt er det netop palnen at de OOo-pakker der findes i
unstable skal udvikle sig til pakker der kan komme ind i næste
officeille udgave af Debian. Ganske som der står.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional
http://hacking.dk | work for nothing?
| -- Bill Gates

TH (08-04-2003)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 08-04-03 15:11

Davs,

> Nej, mig bekendt er det netop palnen at de OOo-pakker der findes i
> unstable skal udvikle sig til pakker der kan komme ind i næste
> officeille udgave af Debian. Ganske som der står.

Hvilket var min "pointe" fra starten...OO findes ikke i stable til Debian.

--
TH



Adam Sjøgren (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 08-04-03 16:29

On Tue, 8 Apr 2003 16:10:36 +0200, th wrote:

>> Nej, mig bekendt er det netop palnen at de OOo-pakker der findes i
>> unstable skal udvikle sig til pakker der kan komme ind i næste
>> officeille udgave af Debian. Ganske som der står.

> Hvilket var min "pointe" fra starten...OO findes ikke i stable til
> Debian.

Der er forskel på om noget findes som .deb-fil, om det er med i en
udgivet udgave af Debian (stable) eller om det er med i en
ikke-udgivet udgave af Debian (testing, unstable)...


,

--
"Kræmmersjæl - mit x-idol Adam Sjøgren
Så omsorgsfuld som en elektrisk stol" asjo@koldfront.dk

Henrik Farre (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Farre


Dato : 07-04-03 23:37

On Tue, 8 Apr 2003 00:29:02 +0200
"TH" <th@cogito.greatdanedk> wrote:

> Ok...men har du holdt systemet opdateret med "emerge -u world" fx?
> Altså opdateret store pakker som WM's, XFree osv?

Jeg venter lige til der er kommet en -r udgave, så er jeg helt sikker. Men
jeg synes f.eks. ikke at der er nogen grund til at opgradere X, bare fordi
man kan opgrader så behøves man jo ikke at gøre det. Desuden er X og KDE
(som jeg ikke bruger) de største pakker, normalt køre jeg Fluxbox og
pekwm.

> Min bekymring er netop at store opdateringer måske kan gøre systemet
> ustabilt. Eksempelvis havde jeg en del problemer KDE 3.1.1 og XFree 4.3
> ...(90% af problemerne dog sikkert fejl-40)

Man skal også lave være med at lave de vilde CFLAGS mange problemer kan
undgås den vej, f.eks. hvis et program køre lidt ustabil så lige compile
det igen med:
CFLAGS="" CXXFLAGS="" emerge pakke


--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Adam Sjøgren (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 07-04-03 23:34

On Tue, 8 Apr 2003 00:11:56 +0200, th wrote:

> "Apt" er ok, men ikke på højde med "emerge"...set over tid får man nok ikke
> så store problemer med Debian som med Gentoo, da man ikke har muligheden (og
> i Gentoo er det faktisk et krav) at slå konfigurationer fra og til efter
> behag (fx USE). Et plus for Debian da jeg ikke umiddelbart ser Gentoo's
> voldsomme tweak-muligheder som en fordel efter et stykke oppetid...

De to primære fordele ved Debian er gruppen af udviklere og Debians
'Social Contract' og DFSG specielt, IMHO.


Mvh.

--
"Så skal man bare huske at netværk bliver lavet af Adam Sjøgren
ingeniører, RAM af computerfolk og harddiske af fjolser." asjo@koldfront.dk

Martin Schultz (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 08-04-03 08:31

"TH" <th@cogito.greatdanedk> writes:

> Så for at opsummere: Gentoo er "bleeding-edge" - med de problemer der nu
> engang følger med det. Men tror I også at det giver problemer set over tid?
> Tør man installere og opdatere en Gentoo distro som skal kunne starte hver
> dag og bruges som arbejdsmaskine?
> Mandrake var måske bedre som klient distro?
> Debian synes at være mit fortrukne valg til server...Enig? Men hvad med
> klient? Er OO fx overhovedet ude til Debian...den slags tanker
> (stable/unstable - tiden) synes måske at tale imod Debian som klient distro.

Jeg har kørt gentoo på min arbejds maskine siden 1.0rc et eller andet. Det
eneste tidspunkt jeg har oplevet større problemer er da jeg opgraderede
fra 1.0 rc et eller andet til 1.0 final hvor det slog min system ned.


Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408843
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste