Jeg mangler noget til validering, men hvad~
Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 07-04-03 22:35

Jeg har kigget en masse posts igennem, dog uden at finde noget
jeg kunne bruge. Bare send mig videre, hvis jeg tager fejl!

Jeg har prøvet at validere min side - det ville den slet ikke
være med til, og den giver følgende fejl;

The HTTP Content-Type field.
The XML Declaration.
The HTML "META" element.

Nogen der kan hjælpe mig til at forstå disse fejlmeddelelser? -
jeg mangler et meta http-equiv="content-type" , det ved jeg, men
hvordan finder jeg ud af hvilken charset-iso jeg skal bruge?

Mvh
Esben boye-Jacobsen

ps; det drejer sig om www.EsbenBoye.dk , hvis der er nogen der
kan bruge det til noget!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-04-03 22:59

Esben Boye-Jacobsen <esbenboye@jacobsen.dk> skrev :

>Nogen der kan hjælpe mig til at forstå disse fejlmeddelelser? -
>jeg mangler et meta http-equiv="content-type" , det ved jeg, men
>hvordan finder jeg ud af hvilken charset-iso jeg skal bruge?

Din side er skrevet på dansk, så der skal henvises til
vesteuropæisk tegnsæt og indholdet er html, så

charset=iso-8859-1">

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 23:03

Esben Boye-Jacobsen skrev:

> Jeg har prøvet at validere min side - det ville den slet ikke
> være med til, og den giver følgende fejl;
>
> The HTTP Content-Type field.
> The XML Declaration.
> The HTML "META" element.

Ovenstående er ikke en fejl, men en liste over steder hvor
tegnsætdeklarationen kunne stå. Selve fejlen står lidt højere oppe
på siden:

,--------
`--------

> Nogen der kan hjælpe mig til at forstå disse fejlmeddelelser? -
> jeg mangler et meta http-equiv="content-type" , det ved jeg,

Korrekt.

> men hvordan finder jeg ud af hvilken charset-iso jeg skal bruge?

Normalt vil man blot skrive:

8859-1">

Hvis du gemmer dine filer som utf-8 kan du også bruge

Den sidste udgave har den fordel at css-validatoren ikke brokker
sig hvis der står fx æ, ø og å i dine dokumenter. Til gengæld skal
din editor kunne håndtere utf-dokumenter, for det vil give forkerte
tegn i nogle browsere hvis man angiver tegnsættet utf-8 men i
virkeligheden bruger ANSI (iso-8859-1 eller Latin 1).

> ps; det drejer sig om www.EsbenBoye.dk , hvis der er nogen der
> kan bruge det til noget!

Det er der. Det er næsten altid en god ide med et link til den side
der spørges om.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-04-03 23:36

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Den sidste udgave har den fordel at css-validatoren ikke brokker
>sig hvis der står fx æ, ø og å i dine dokumenter.

Mener du ikke htmlvalidatoren?

æøå har under ingen omstændigheder noget at gøre i csskoderne.

Jeg har kun oplevet at w3cs htmlvalidator brokker sig over danske
(og formentlig andre specielle) tegn, når doctypen er angivet som
xhtml 1.1.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-04-03 08:56

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Mener du ikke htmlvalidatoren?

Nej.

> æøå har under ingen omstændigheder noget at gøre i csskoderne..

Nej, men de kan sagtens stå i et html-dokument.

> Jeg har kun oplevet at w3cs htmlvalidator brokker sig over
> danske (og formentlig andre specielle) tegn, når doctypen er
> angivet som xhtml 1.1.

Jeg har flere gange oplevet at css-validatoren brokker sig over
ugyldige tegn hvis tegnsættet er angivet til Latin 1 og der bruges
æ, ø og å (i HTML-filen, som man også kan validere css på).

En frisk test kan dog ikke genskabe problemet - måske har W3C
opdateret deres css-validator.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-03 15:50

> Normalt vil man blot skrive:

> 8859-1">

Hvis det skal være xhtml, hvilket linjen 'The XML Declaration' tyder på, er
det ikke den rigtige måde at sætte dtd på.
Det skal gøres med:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

.... som første linje i dokumentet. De næste to linjer skal så være:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

.... eller eventuelt:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-04-03 17:49

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev :

>Hvis det skal være xhtml, hvilket linjen 'The XML Declaration' tyder på, er
>det ikke den rigtige måde at sætte dtd på.

Siden, der i blev henvist til i spørgsmålet, er skrevet med html
4.01Transitional som doctype og ikke i xhtml.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-04-03 13:01

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis det skal være xhtml, hvilket linjen 'The XML Declaration'
> tyder på,

Fejlmeddelelsen er den samme uanset hvilken dokumenttype man prøver
at validere. Det ses også af at validatoren ikke brokker sig over
en manglende doctype hvis der (også) mangler en tegnsætangivelse.

> er det ikke den rigtige måde at sætte dtd på.

Jo - den er både rigtig og anbefalelsesværdig.

> Det skal gøres med:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Det er en rigtig dårlig ide. Ved at bruge en xml-deklaration sætter
man IE i quirks mode mens Mozilla og vist også Opera går i standard
mode. Derfor bliver det ret besværligt at få en side vist på samme
måde i flere browsere.

Det er rigtigt at der er flere steder der anbefaler at man bruger
en xml-deklaration. Men det er ikke mindre korrekt at sætte
tegnsættet i en meta-header og som sidegevinst får man IE til at gå
i standardmode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-03 13:26

> [...]
> man IE i quirks mode mens Mozilla og vist også Opera går i standard
> mode. Derfor bliver det ret besværligt at få en side vist på samme

Så ved jeg ikke, hvad jeg har gjort galt på hjemmesideskolen.

Så vidt jeg ved ser siderne da nogenlunde ens ud i alle nyere browsere. Og
jeg har netop doctype defineret sådan:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

..... med undtagelse af ganske få sider (3-4 stykker), hvor det ikke kan
validere som xhtml p.g.a nogle lidt ældre funktioner.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-04-03 14:48

Erik Ginnerskov skrev:

> Så ved jeg ikke, hvad jeg har gjort galt på hjemmesideskolen.

Enten har du været heldig, eller også har du (måske mere
sandsynligt) været god til at skrive siderne så css-forskellene
ikke ses).

Prøv at se siderne her med IE6:
<http://damu.dk/jc/usenet/dtdtest.shtml> (med XML-erklæring)
<http://damu.dk/jc/usenet/dtdtest2.shtml> (uden)

Mozilla og Opera viser siderne ens, mens IE viser boksen i nummer
to væsentlig større end i nummer et.

Nu er css-indstillingerne på testsiden ret ekstreme, men pointen er
at browserne opfører sig forskelligt hvis du bruger xml-
deklarationen, mens de opfører sig (forholdsvis) ens hvis du
undlader den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-03 15:25

> [...]
> <http://damu.dk/jc/usenet/dtdtest2.shtml> (uden)
>
> Mozilla og Opera viser siderne ens, mens IE viser boksen i nummer

Nu har jeg ikke IE6, jeg har kun 5.5 Her oplever jeg at begge sider tegnes
ens i IE og ens i Mozilla. I Mozilla tegnes boksen ca. 50% større på begge
leder end i IE.

Fra : Leonard

Dato : 09-04-03 15:31

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Nu har jeg ikke IE6, jeg har kun 5.5 Her oplever jeg at begge sider tegnes
>ens i IE og ens i Mozilla. I Mozilla tegnes boksen ca. 50% større på begge
>leder end i IE.

IE5.5 er altid i quirks-mode, det er først i IE6 at der er mulighed
for at vise noget avanceret CSS i standard-mode og får det vist
rigtigt.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/