Narc eller Millenium Actress?
Fra : Rune Zedeler

Dato : 07-04-03 22:00

Ikke nok med at der næsten ikke kommer nogle natfilm til Århus i år - de
få interessante, der så kommer, kommer på tider hvor jeg ikke har tid -
eller sågar samtidig!!! ARGH!!!!
Jeg ville meget gerne se Narc og Millenium Actress - men jeg er desværre
ikke helt personlighedsspaltet nok... :-/
Hvilken en skal jeg vælge?

Udover de tre Animatrix-film har jeg ikke set noget animé bortset fra
Akira, som jeg så en gang hvor jeg ikke var gammel nok.

Øv, de to film ser bare begge to for vildt fede ud. (

Hjælp!

-Rune

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-04-03 23:48

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Jeg ville meget gerne se Narc og Millenium Actress - men jeg er
> desværre ikke helt personlighedsspaltet nok... :-/
> Hvilken en skal jeg vælge?

Vi har haft en del dækning af Natfilm på Geek Culture i år - også i år
- og konklusionen derfra er klart, at du bør gå efter Millenium
Actress.

Narc har fået tre stjerner af to anmeldere:
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1563

Millenium Actress har fået fem stjerner af fire anmeldere:
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1568

(De er dog alle fire anime-entusiaster, men min opfattelse er, at de
også alle er hæderligt neutrale i deres vurderinger.)

Sammenlign evt. med instruktørens foregående film, Perfect Blue, der
har fået hhv. 6, 3x5 og 4 stjerner:
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=366

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Per

Dato : 08-04-03 07:48

> [...]
>
> (De er dog alle fire anime-entusiaster, men min opfattelse er, at de
> også alle er hæderligt neutrale i deres vurderinger.)

Problemet med karakterer af den slags film er ofte, at det kun er animé fans
der gider at se den slags film og derfor syntes de ofte om filmen. Det er jo
de færreste "normale" voksne folk, der gider se den slags "film".

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-04-03 08:35

"Per" <pzk@JEGHADERSPAMcrayon.dk> writes:

> [...]
> der gider at se den slags film og derfor syntes de ofte om filmen. Det er jo
> de færreste "normale" voksne folk, der gider se den slags "film".

(Det hedder anime. Ikke animé.)

Det var også derfor jeg linkede til selve anmeldelsen, så man kan se,
hvad man synes ud fra beskrivelsen.

Ikke desto mindre: Anime er ikke "en slags film" og at sætte "film" i
gåseøjne er nærmest kriminelt.

Anime er et helt medie i sig selv, ikke en genre og Perfect Blue (jeg
har ikke set Millenium Actress endnu) er et fantastisk eksempel på, at
man kan gøre ting i animation, som ikke kan lade sig gøre i almindelig
film. Det åbner simpelthen for en særlig måde at fortælle historier
på.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-04-03 09:29

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kan gøre ting i animation, som ikke kan lade sig gøre i almindelig
> film. Det åbner simpelthen for en særlig måde at fortælle historier

Det er en påstand, jeg har set "de sammenspiste rettroende" (sagt med et
blink i øjet) på geekculture slynge om sig flere gange. Det er godt nok en
del måneder siden, at jeg så Perfect Blue sidst, men jeg husker den nu som
en rimeligt ordinær thriller uden særlige effekter. Den forfulgte stjerne er
ikke ligefrem et nyt motiv, og springende mellem planerne sker primært i
klippene. Gider du ikke forklare mig, hvad det er, du (og de andre) synes
gør den så unik, og som ikke kan lade sig gøre i realfilm?

--
MVH/ regards
Jens Thomsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-04-03 10:18

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> writes:

> Det er en påstand, jeg har set "de sammenspiste rettroende" (sagt med et
> blink i øjet) på geekculture slynge om sig flere gange.

Tjah. Jeg er ikke anime-fan i større stil. Jeg betragter Perfect Blue,
Gunbuster og Neon Genesis Evangelion som meget store værker indenfor
film og tv-serier.

De er bestemt ikke i samme genre, de tre.

> [...]
> klippene. Gider du ikke forklare mig, hvad det er, du (og de andre) synes
> gør den så unik, og som ikke kan lade sig gøre i realfilm?

HVad de andre angår, aner jeg det ikke. Jeg har kun min egen vurdering
at klamre mig til. Og det er for længe siden at jeg har set den til at
jeg kan huske detaljerne. Men det har noget at gøre med de spring i
planerne, som du snakker om.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-04-03 16:44

> [...]
> at klamre mig til. Og det er for længe siden at jeg har set den til at
> jeg kan huske detaljerne. Men det har noget at gøre med de spring i

Okay. Jeg kan desværre heller ikke huske den ret godt, så jeg må hellere se
den igen, inden jeg bevæger mig alt for dybt ud. Jeg har dog en erindring
om, at omtalte spring udelukkende sker i klipningen, hvilket hverken gør dem
usædvanlige eller "anti-filmiske".

Jeg var sådan set bare interesseret, fordi netop "posen" fra geekculture
ofte omtaler den i rosende vendinger og som sagt, så har den ikke efterladt
noget særligt indtryk på mig. Ikke at jeg husker den som dårlig. Slet ikke.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-04-03 23:32

> [...]

> noget særligt indtryk på mig. Ikke at jeg husker den som dårlig. Slet ikke.

Jeg har kun set den en gang og den sad der i første hug. Jeg var meget
imponeret.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Per

Dato : 08-04-03 07:46

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Akira, som jeg så en gang hvor jeg ikke var gammel nok.
>
> Øv, de to film ser bare begge to for vildt fede ud. (

Jeg syntes eller Narc er glimrende.

Fra : Taba

Dato : 08-04-03 09:37

> Jeg syntes eller Narc er glimrende.