Skærme
Fijala 3554
Ny CRT-skærm
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-03 18:02

Greetings!

Jeg overvejer en ny skærm som afløser til min ViewSonic G655 som har
tjent mig trofast i mange år. En dejlig skærm, men lidt lille.

Mit krav til opløsning er 1600x1200 som maks.

Hvad er bedste køb i prisklassen op til 1500,- ?
Og op til 2000,- ?
Og op til 2500,- ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-04-03 18:56

On Mon, 7 Apr 2003 19:02:17 +0200, Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>
> Mit krav til opløsning er 1600x1200 som maks.
>
> Hvad er bedste køb i prisklassen op til 1500,- ?

Hey Jesper.....du er en ret kontant hund over for andre på usenet, der
poster mangelfulde indlæg.......hvad med lige at fortælle hvilken str. din
CRT skærm skal have.
Jeg antager det må være 19', da du taler om 1600X1200 og en prisklasse
omkring de 2-3.000 kr - men det kunne jo også være 17' ???

Kom lige med lidt info før vi kan give dig et ordentligt svar, ikke !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-03 20:55

In dk.edb.hardware.skaerm, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Hey Jesper.....du er en ret kontant hund over for andre på usenet, der
> poster mangelfulde indlæg.......hvad med lige at fortælle hvilken str. din

Der er intet mangelfuldt i indlægget.

> Jeg antager det må være 19', da du taler om 1600X1200 og en prisklasse
> omkring de 2-3.000 kr - men det kunne jo også være 17' ???

Og læse kan du heller ikke.

> Kom lige med lidt info før vi kan give dig et ordentligt svar, ikke !

Du behøver ikke at svare, når du ikke kan klare dig med de oplysninger
der er givet.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-04-03 22:44

Jesper G. Poulsen wrote:
> Der er intet mangelfuldt i indlægget.

Dvs. størrelsen af skærmen er uden betydning bare den kan køre 1600*1200?

> Du behøver ikke at svare, når du ikke kan klare dig med de oplysninger
> der er givet.

Med den stil du ligger for dagen så tror jeg ikke du skal regne med
nogen svar, i forvejen kunne du havde brugt et minimum af tid på bare
lige at checke indlæg i gruppen nogle få dage bagud og læse et par test
rundt omkring.

Personligt vil jeg mene du skal se efter en 17" når du sætter 2500 som
max beløb, for en god 17" er klart at foretrække fremfor en rimelig 19".

Mvh

Bruno

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-04-03 05:08

> [...]
> nogen svar, i forvejen kunne du havde brugt et minimum af tid på bare
> lige at checke indlæg i gruppen nogle få dage bagud og læse et par test

Sådan er ham Jesper - en fræk hund og meget tit svarer han direkte vredt
til folk på diverse NG.

Hvis blot han mener de mangler en smule info i deres poster, så er han over
dem, som en høg over en mus :)

Han har ofte mundhuggende diskussioner med folk om ganske små petittese
ting - der virker nærmest latterlige på alm. mennesker, men Jesper han
fortsætter mundhuggeriet i en uendelighed.

Vil vædde på, at han heller ikke lader mig få det sidste ord i denne
diskussion - FOR JESPER VIL HAVE RET :)

Han besidder en meget bred viden om mange edb ting, men han opfører sig tit
som en lille vred puddelhund, der er blevet aget mod hår retningen :)

Synd han har så iltert et temperament, kort lunte og lav tolerancetærskel
for han besidder som sagt en fin viden om mange ting, som af og til kan
direkte hjælpe folk.

Men at få ham til at indrømme, at han godt lige kunne præcisere, HVAD han
ønsker for en skærm str. nærmere - det gør han ikke...110 %

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-03 05:47

In dk.edb.hardware.skaerm, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Vil vædde på, at han heller ikke lader mig få det sidste ord i denne
> diskussion - FOR JESPER VIL HAVE RET :)

Du får ikke det sidste ord. Hvad vandt jeg?

> Han besidder en meget bred viden om mange edb ting, men han opfører sig tit
> som en lille vred puddelhund, der er blevet aget mod hår retningen :)

Det skyldes hovedsageligt min frustration over de mange der anser usenet
for en legeplads for pubertetsdrenge. Har du nogensinde været på
Fidonet?

> Synd han har så iltert et temperament, kort lunte og lav tolerancetærskel

Mange har lært at leve med det og det beder jeg gerne flere om at
gøre... Bær lidt over med mig, hvis I kan?!

Eller skift til Gravity, den har et tidsbegrænset "killfilter"

> for han besidder som sagt en fin viden om mange ting, som af og til kan
> direkte hjælpe folk.

Jeg ved _næsten_ alt og _næsten_ alt. Jeg er nærmest umulig at slå i
Jeopardy. Når det er sagt, så gemmer jeg også utroligt mange guldkorn
til senere brug, både her og i andre sammenhænge. Men jeg er nok for
meget mærket af Fidonet, hvor off-topic indlæg og handelsforsøg i
diskussionsgrupperne var en absolut sjældenhed.

> Men at få ham til at indrømme, at han godt lige kunne præcisere, HVAD han
> ønsker for en skærm str. nærmere - det gør han ikke...110 %

Nej, det gør jeg ikke, for spørgsmålet er åbent... Det er der I skal
komme med indput og erfaringer. Hvad er bedst i prisklasserne=

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-04-03 08:03

> Du får ikke det sidste ord. Hvad vandt jeg?

Jep, du har vundet :)

> Det skyldes hovedsageligt min frustration over de mange der anser usenet
> for en legeplads for pubertetsdrenge. Har du nogensinde været på
> Fidonet?

Nej, har aldrig været på fidonet - troede Fido var navnet på en hund :)

> Mange har lært at leve med det og det beder jeg gerne flere om at
> gøre... Bær lidt over med mig, hvis I kan?!
>
> Eller skift til Gravity, den har et tidsbegrænset "killfilter"

Nej, er meget tilfreds med Dialog - og skulle jeg tilbage, så blev det til
Agent.........men bliver nok hængende ved 40Tude Dialog nu....selvom det
krævede sit at vænne sig til det - på trods af, at det ligner Agent SÅ
meget - vanens magt er stor.

> [...]
> meget mærket af Fidonet, hvor off-topic indlæg og handelsforsøg i
> diskussionsgrupperne var en absolut sjældenhed.

Af og til taber du desværre hovedet lidt - det kan jeg selv da også selv
gøre, men ikke i den grad du gør det og ikke så hyppigt som du gør det.

F.eks din diskussion med vist nok Jens C Hansen i bundkortgruppen om
kølepasta var elektrsik ledende eller ej - det endte ud i nonsens og
mundhuggeri - og ingen af jer blev enige om noget, men sådan er der jo så
meget....jeg er også en STÆDIG hund.....giver mig ikke så let, så det er
nok derfor vi to har haft vores stridigheder her på usenet :)

> Nej, det gør jeg ikke, for spørgsmålet er åbent... Det er der I skal
> komme med indput og erfaringer. Hvad er bedst i prisklasserne=

Et sikkert bud på en god CRT monitor er næsten altid Sony, Viewsonic og
NEC.

Jeg ville personligt nok lige ofre mellem 2500-3000 og så få en GOD solid
19' monitor - man siger jo altid - hellere en god 17' end en billig 19' etc
- men ofre du op til de små 3.000 kr så får du dig en virkelig solid god
19' CRT skærm - i sub 3.000 kr prislejet kan jeg love dig for, at flg. 3
skærm vil være i høj kvalitet:

Samsung Syncmaster 959 NF 19' - max opl. 1920X1440/73 Hz, 1600X1200/87 Hz
Pris ca. 2.800 kr
---------------
Viewsonic P95 f+ 19' - max opl. 2048X1536/68 Hz, 1600X1200/87 Hz
Pris ca. 2.500 kr
--------------
Viewsonic P90 f 19' -max opl. 1920X1440/73 Hz, 1600X1200/87 Hz
Pris ca. 2.600 kr
-------------

Personligt ville jeg nok vælge Samsung'en, men vil du gerne have noget
andet end beige, så er det Viewsonic P90 f du skal gå efter, da den er
sort/sølv farvet.

Alle de ovenstående 3 skærme har Diamond tron rør - altså det Mitsubishi
producerde Tron rør udgave, der minder om Sony's trinitron rør i opbygning.
Det er svært at finde CRT skærme i dag med shadow mask billedrør - tron
rørene har kapret hele markedet - kun stædige Hitachi holder fast i shadow
mask røret - og så lige enkelte Eizo.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-03 09:57

In dk.edb.hardware.skaerm, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Nej, har aldrig været på fidonet - troede Fido var navnet på en hund :)

Fidonet er Usenet done right

Hvis man ikke kan finde ud af Fido, bliver man smidt af for tid og
evighed.

> meget - vanens magt er stor.

Ja.

> meget....jeg er også en STÆDIG hund.....giver mig ikke så let, så det er
> nok derfor vi to har haft vores stridigheder her på usenet :)

Det er det sikkert nok...

> Jeg ville personligt nok lige ofre mellem 2500-3000 og så få en GOD solid

Jeg har maks 2000 til formålet, men kan sikkert strække mig til nogle
100,- over.

> 19' monitor - man siger jo altid - hellere en god 17' end en billig 19' etc

Det er også mit udgangspunkt.

> Viewsonic P95 f+ 19' - max opl. 2048X1536/68 Hz, 1600X1200/87 Hz
> Pris ca. 2.500 kr

Det har jeg også savlet over... Men 19' (fod) ?

> Personligt ville jeg nok vælge Samsung'en, men vil du gerne have noget
> andet end beige, så er det Viewsonic P90 f du skal gå efter, da den er

Farven på rammen er underordnet; den bliver jo ikke bedre af at være
sølv eller prikket

Men du har altså ingen gode bud i mit prisleje?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-04-03 11:13

> Men du har altså ingen gode bud i mit prisleje?

Jo, men så bliver det 17' skærme - jeg ville gå efter enten:

Samsung SyncMaster 757 NF, 17", Flat 1280 x 1024 v/89 Hz, 1600 x 1200 v/76
Hz Pris approx 1700-1900 kr

Viewsonic P70f, 17' Flat, sort/silver,1280 x 1024 v/ 89 Hz,1600 x 1200 v/77
Hz Pris approx 1700-1900 kr

Med èn af disse 2 tror jeg ikke du går fejl.

Viewsonic'en er sølv/sort - men det går du tydeligvis ikke op i - det gør
jeg, og har du sort tastatur og mus, så ville den passe bedre ind her - har
du ikke så vælg Viewsonic'en med næsten samme genskaber i beige til også
ca. 1700-1900 kr kaldet Viewsonic P75F+ - den har samme
opløsningsegenskaber som Viewsonic P70f har.

Alle disse 3 skærme vil være fine køb - så køb det mærke og design, der
passer dig bedst.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Erik W.

Dato : 08-04-03 12:12

> Jo, men så bliver det 17' skærme - jeg ville gå efter enten:

hmmm hvorfor ikke en 19" Samsung 957P til 1899kr. hos SHG?
http://monitor.samsung.de/detail_crt_syncmaster.asp?artid=42
Hvis du ikke er tilfreds med den kan du altid trække på skuldrene "skal der
være fest - så lad der blive fest!", og så overskride budgettet med 50% ved
at købe en 959NF til 3000kr. Sådan plejer jeg altid at gøre

Mvh Erik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-03 12:44

In dk.edb.hardware.skaerm, Erik W. <erik.w@mail.com> says...
> være fest - så lad der blive fest!", og så overskride budgettet med 50% ved
> at købe en 959NF til 3000kr. Sådan plejer jeg altid at gøre

Du har ikke set mit budget.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-03 12:47

In dk.edb.hardware.skaerm, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Med èn af disse 2 tror jeg ikke du går fejl.

Okay. Så bliver det nok ViewSonic.

Men mon andre har et bud?

> jeg, og har du sort tastatur og mus, så ville den passe bedre ind her - har

Du har aldrig set mit PC-park, kan jeg se.
Det pæneste design er det min G655 har. Design er ikke produktivt.

> du ikke så vælg Viewsonic'en med næsten samme genskaber i beige til også
> ca. 1700-1900 kr kaldet Viewsonic P75F+ - den har samme

Jeg har kigget på G70F. Hvordan er den?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-03 12:49

In dk.edb.hardware.skaerm, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Alle disse 3 skærme vil være fine køb - så køb det mærke og design, der
> passer dig bedst.

Prøv at kigge på det oprindelige spørgsmål...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-03 05:47

In dk.edb.hardware.skaerm, iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk>
says...
> Dvs. størrelsen af skærmen er uden betydning bare den kan køre 1600*1200?

Korrekt. Jeg køber altid en skærm med et vist "overhead", dvs. kører
1024*768 på en skærm der kan klare 1280*1024, etc.

> Med den stil du ligger for dagen så tror jeg ikke du skal regne med
> nogen svar, i forvejen kunne du havde brugt et minimum af tid på bare

Nu er det jo ingen hemmelighed at Dr, whatever og jeg ikke lige er på
god tale7skrivefod.

> lige at checke indlæg i gruppen nogle få dage bagud og læse et par test
> rundt omkring.

Jeg kommer skam tit her i gruppen og har ikke kunne finde noget
fornuftigt.

Når tråden er tilendebragt laver jeg en komplet liste over alle de råd
der er kommet.

> Personligt vil jeg mene du skal se efter en 17" når du sætter 2500 som
> max beløb, for en god 17" er klart at foretrække fremfor en rimelig 19".

Okay. Det var også lidt det jeg selv kiggede på. Kan du evt. sætte et
navn på?

Har kigget på AOC og på ViewSonic. Jeg vil dog helst under 2k. Men igen,
hvad er de bedste løsninger indenfor de 3 prisrammer? EDBpriser bugner
jo med skærme i den prisklasse, men jeg ved kun at ViewSonic er godt. Er
der andre der har nået deres kvalitetsniveau ?

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-04-03 19:56

Jesper G. Poulsen wrote:
> Okay. Det var også lidt det jeg selv kiggede på. Kan du evt. sætte et
> navn på?

Indtil for kort tid siden ville jeg havde sagt Sony, men deres G220 er
vist ikke længere på markedet og den var også lidt dyr i forhold til dit
budget.

Desværre er det den eneste 17"'er jeg har været i nærheden af på det
sidste, ihvertfald hvis vi taler noget der er nyt, så jeg har ikke
rigtig noget erfaringsgrundlag der er anvendeligt når der skal udpeges
en bestemt model.

Jeg har dog hørt en del godt om IBM's skærme, men jeg har ikke set dem
selv og jeg er heller ikke sikker på hvad der er indeni.

Måske du skulle overveje en brugt, der er en del folk som skifter til
TFT og som så sælger rigtig gode skærme til billige penge.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-04-03 14:36

In dk.edb.hardware.skaerm, iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk>
says...
> Jeg har dog hørt en del godt om IBM's skærme, men jeg har ikke set dem

Jeg har haft en til låns for _mange_ år siden (før jeg købte G653'eren).
Det var god. 15" og 1600x1200.

> Måske du skulle overveje en brugt, der er en del folk som skifter til

Har jeg også overvejet...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-03 13:37

In dk.edb.hardware.skaerm, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen> says...
> Jeg overvejer en ny skærm som afløser til min ViewSonic G655 som har
> tjent mig trofast i mange år. En dejlig skærm, men lidt lille.

Faldt over denne:

http://www.itbrugtsalg.dk/shop/productinfo.asp?id=142