designe egen formular?
Fra : Gitte Brinck

Dato : 07-04-03 10:19

Jeg har i lang tid nu anvendt Dreamweavers standard formular når
jeg skal lave kontakt formularer til mine sites.

Jeg vil nu gerne lave mine egne, nemlig en mere elegant slags.
Præcis som det ses her:
http://www.soze.dk/ - under "Contact"

Kan nogen hjælpe med det?
Hvordan gør jeg?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Simon

Dato : 07-04-03 10:28

Præcis som det ses her:
http://www.soze.dk/ - under "Contact"

Jeg håber du kan lege lide rundt i denne HTML, det er meget
simpelt når du kommer igang......
Bare ind sæt denne kode efter </head> i index.html
Her er koden til soze.dk frames :

<frameset rows="*,300,15,*" framespacing="0" frameborder="0"
border="0">
<frame src="empty.html" id="topFrame" name="topFrame"
noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"
marginwidth="0" marginheight="0" />
<frameset cols="*,290,386,64,*" framespacing="0"
frameborder="0" border="0">
   <frame src="empty.html" id="leftFrame" name="leftFrame"
noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"
marginwidth="0" marginheight="0" />
   <frame src="rightwuss.asp" id="myMenu" name="myMenu"
noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"
marginwidth="0" marginheight="0" />
   <frame src="includes/home.asp" id="myMain" name="myMain"
noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"
marginwidth="0" marginheight="0" />
   <frame src="left.asp" id="myCaution" name="myCaution"
noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"
marginwidth="0" marginheight="0" />
   <frame src="empty.html" id="rightFrame" name="rightFrame"
noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"
marginwidth="0" marginheight="0" />
</frameset>
<frameset cols="*,740,*" framespacing="0" frameborder="0"
border="0">
   <frame src="empty.html" id="smallleftFrame"
name="smallleftFrame" noresize="noresize" frameborder="0"
scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0" />
   <frame src="copyright.html" id="myCopyright"
name="myCopyright" noresize="noresize" frameborder="0"
scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0" />
   <frame src="empty.html" id="smallrightFrame"
name="smallrightFrame" noresize="noresize" frameborder="0"
scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0" />
</frameset>
<frame src="empty.html" id="bottomFrame" name="bottomFrame"
noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"
marginwidth="0" marginheight="0" />
</frameset>

Hvis du er helt på barbund kan du (hvis har) skrive til min icq
på : 83392277. så kan jeg hjælp dig.

mvh. www.angstneurose.dk

Fra : Gitte Brinck

Dato : 07-04-03 10:32

> Hvis du er helt på barbund kan du (hvis har) skrive til min icq
> på : 83392277. så kan jeg hjælp dig.

Huh, lidt på bar bund er jeg.....
Jeg er kun vant til Dreamweaver og ikke så meget selve HTML
kodningen - en anelse dog.

Jeg har desværre i ICQ, kun messenger.
Men har du mulighed for at skære det lidt meer ud i pap?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-03 11:00

"Simon" <adm@angstneurose.dk> skrev
> [...]
> border="0">
> <frame src="empty.html" id="topFrame" name="topFrame"
> noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"

[snip]

> <frame src="empty.html" id="bottomFrame" name="bottomFrame"
> noresize="noresize" frameborder="0" scrolling="no"
> marginwidth="0" marginheight="0" />
> </frameset>

Det har da intet som helst med en formular at gøre! Det er en
frameset-definition.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Leonard

Dato : 07-04-03 10:34

Gitte Brinck <g_brinck@hotmail.com> wrote:

>Kan nogen hjælpe med det?
>Hvordan gør jeg?

Du kan jo tage et kig i kildekoden på den side du gerne vil have det
til at ligne.
Jeg har ikke kigget da siden ikke vises ordentligt i Opera, så koden
er sikkert noget slam ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-04-03 00:36

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skrev:

> Jeg har ikke kigget da siden ikke vises ordentligt i Opera, så koden
> er sikkert noget slam ...

Ja, koden er noget slam - se:
http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.soze.dk%2F&war
nings=yes&spider=yes

Bogstaverne er i øvrigt for små til at almindelige mennesker kan læse
teksten, og det er ikke umiddelbart muligt at lave dem større.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Simon

Dato : 07-04-03 10:43

du skal lære css http://www.html.dk/tutorials/css/
man du kan bare indsætte dette

body
   scrollbar-face-color: #333333;
   scrollbar-shadow-color: #ffcc00;
   scrollbar-highlight-color: #ffcc00;
   scrollbar-3dlight-color: #000000;
   scrollbar-darkshadow-color: #000000;
   scrollbar-track-color: #333333;
   scrollbar-arrow-color: #ffcc00;

scrollbar-base-color
Egenskaben scrollbar-base-color definerer farverne på
hoved-elementerne på en scroll bar, hvilket inkluderer scroll
boksen, sporet, og scroll pigflene.

scrollbar-face-color
Egenskaben scrollbar-face-color definerer farverne på scroll
boksen og scroll pilene på en scroll bar.

scrollbar-shadow-color
Egenskaben scrollbar-shadow-color definerer farverne på bund- og
højrekanten af scroll boksen og scroll pilen på en scroll bar.

scrollbar-darkshadow-color
Egenskaben scrollbar-darkshadow-color definerer farverne på
renden i scroll boksen.

scrollbar-highlight-color
Egenskaben scrollbar-highlight-color definerer farverne på top-
og venstrekanten af scroll boksen og scroll pilen på en scroll
bar.

scrollbar-arrow-color
Egenskaben scrollbar-arrow-color definerer farven på pilen på en
scroll bar.

scrollbar-3dlight-color
Egenskaben scrollbar-3dlight-color definerer farven på top- og
venstrekanten, samt pilen på en scroll bar.

Fra : Gitte Brinck

Dato : 07-04-03 10:49

> body
> [...]

Cool! Tak skal du ha´...
jeg har nu indsat ovenstående style i min head, men der sker ikke
rigtig noget..... Er dte noget jeg mangler.
(Jeg har lavet en almindelig form i Dreamweaver).

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-04-03 10:48

"Gitte Brinck" <g_brinck@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg skal lave kontakt formularer til mine sites.
>
> Jeg vil nu gerne lave mine egne, nemlig en mere elegant slags.

Så skal du til at lege med CSS.

Du kan se grundprincipperne på html.dk (som du jo kender til) og så bruge
Dreamweavers tutorials til at lære hvrodan du gør det her.

Grundlæggende er det samme type formular, på soze er felterne bare stylet
med CSS, så udseendet bliver anderledes.

/Per

Fra : Gitte Brinck

Dato : 07-04-03 10:51

Per Christoffersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Grundlæggende er det samme type formular, på soze er felterne bare stylet
> med CSS, så udseendet bliver anderledes.

hej Per, vil det sige at jeg bare skal lave en form på almindeligvis i
Dreamweaver som jeg plejer, og så herefter tilføre den css?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-04-03 10:55

> hej Per, vil det sige at jeg bare skal lave en form på almindeligvis i
> Dreamweaver som jeg plejer, og så herefter tilføre den css?

ja.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-04-03 11:09

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> "Gitte Brinck" <g_brinck@hotmail.com> wrote in message

> ja.

Og det lange svar...

Her er et udpluk af CSS-en på Soze:

#inputfelt { background-color: #E16A04; border-bottom: solid 1px;
border-left: solid 1px; border-right: solid 1px; border-top: solid 1px;
color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 10px; font-style: italic }

#inputfelt2 { background-color: #E16A04; border-bottom: solid 1px;
border-left: solid 1px; border-right: solid 1px; border-top: solid 1px;
color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 10px; }

Selvom du ikke er vant til at kigge så meget på kode, så fiver det nok en
ide om hvilke dele der er arbejdet med.
Derudover kan du også arbejde med width, som kan få felterne til at stå pænt
over hinanden.

/Per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-03 10:56

"Gitte Brinck" <g_brinck@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg skal lave kontakt formularer til mine sites.
>
> Jeg vil nu gerne lave mine egne, nemlig en mere elegant slags.

<form name="form1" method="post" action="#">
navn<br />
<input type="text" name="navn" id="inputfelt" size="38"><br />
email<br /<input type="text" name="email" id="inputfelt" size="38"><br />
besked<br />
<textarea name="besked" cols="37" rows="3" id="inputfelt"></textarea><br /
<input type="submit" name="Submit" value="send" id="inputfelt2"><br />
</form>

Sådan cirka har de designet formularen i soze.dk. Jeg har barberet nogle
overflødige &nbsp;'er væk og erstattet span med div.
Hvad der skal stå i 'action' afhænger af dine muligheder.

Fra : Gitte Brinck

Dato : 07-04-03 11:20

Jeg er bange for jeg bare er blevet mere forvirret nu, da jeres
svar er rimelig forskellige.

Jeg har nu lagt følgende style ind i min head:
input { BORDER-STYLE: solid; BORDER-WIDTH: 1;BACKGROUND-COLOR:
#FFFFFF;
FONT-FAMILY: verdana; FONT-SIZE: 7 pt;}

og det ser fint ud, bortset fra at den ikke virker på mit
multiline textfelt og på min checkbox.

Any ideas?
Hvad skal jeg skrive?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-04-03 11:41

> [...]
> #FFFFFF;
> FONT-FAMILY: verdana; FONT-SIZE: 7 pt;}
>
> og det ser fint ud, bortset fra at den ikke virker på mit

Istedet for input kan du skrive form. Så burde det dække hele formularen.

Input dækker kun input-felter.

I Sozes eksempel er CSS defineret som en class, - dvs. den kan lægges på
mange forskellige elementer, feks. sådan her:
<form class="navnpåclass" ...

Vil du lave en class istedet for at definere CSS for en specifik tag-type
skriver du:

..navnpåclass {...

(navnet må du selv om, sålænge det ikke er anvendt som HTML-tag i forvejen).

Jeg tror stadig tutorialen er en god ide. Samtidig skal du også være
opmærksom på, at du nu er ved at håndkode CSS-en. Det er fint nok, men du
kan også anvende Dreamweaver til nøjagtig det samme, så du skal nok vælge
hvilken vej du vil gå.

/Per