Smart måde at redigere tabulare data
Fra : Carsten Gehling

Dato : 06-04-03 22:59

Hejsa,

Jeg sidder her i de sene nattetimer og forsøger at finde en smart måde at
redigere tabulare data i en HTML formular.

Disse data gemmes i komma-separerede linier (dvs. én linie pr. tabel-række,
tabel-kolonnerne er adskildt med komma).

Jeg kunne selvfølgelig bare lave et stort <textarea> felt, og så lade
brugere selv skrive data ind i det kommaseparerede format, meeen... Jeg
kunne godt tænke mig noget smartere - evt. á la et grid?

Med venlig hilsen

Carsten Gehling
Sarum

Fra : Per Rasmussen

Dato : 06-04-03 23:14

Carsten Gehling wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Disse data gemmes i komma-separerede linier (dvs. én linie pr.
tabel-række,
> tabel-kolonnerne er adskildt med komma).

Hej

Kan du ikke hente dataerne ind i excel??

Per

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Carsten Gehling

Dato : 06-04-03 23:19

He he - nej det er meningen, at dataene skal redigeres fra et webbaseret
værktøj = HTML formularer.

Med venlig hilsen

Carsten Gehling
Sarum

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 07-04-03 06:27

"Carsten Gehling" <carsten@sarum.dk> wrote in

> [...]
> brugere selv skrive data ind i det kommaseparerede format, meeen... Jeg
> kunne godt tænke mig noget smartere - evt. á la et grid?

Jeg ville spytte data ud på samme måde som når du viser dem på skærmen
(altså i en tabel). Men istedet for bare at outputte tekst ville jeg
outputte <input>-elementer som brugeren kunne redigere i.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 08:39

Carsten Gehling skrev:

> Jeg sidder her i de sene nattetimer og forsøger at finde en
> smart måde at redigere tabulare data i en HTML formular.

Hvis du har adgang til (og mod på) ASP.NET på din webserver kan du
bruge et DataGrid til at redigere tabulære data.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Carsten Gehling

Dato : 07-04-03 21:10

> Hvis du har adgang til (og mod på) ASP.NET på din webserver kan du
> bruge et DataGrid til at redigere tabulære data.

Jeg har IKKE adgang til ASP.NET, men formularen skal KUN bruges i
forbindelse med Internet Explorer. Så hvis dette DataGrid (eller noget
tilsvarende clientside MS-only halløj) kan spytte deres input ud i en form
som andre serverside sprog kan anvende (dvs. lave det om til en slags POST
data), så er jeg meget interesseret.

Jeg glemte måske lige i farten at nævne (lidt som en reference til Andreas
Haugstrup Pedersens indlæg), at brugeren skal have adgang til at kunne
oprette lige så mange ekstra linier, som han/hun måtte ønske. Dermed er
ideen med en tabel med inputfelter nok ikke så god (omend kreativ .

- Carsten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 21:48

Carsten Gehling skrev:

> Jeg har IKKE adgang til ASP.NET,

Hvilken serversideteknologi har du adgang til? Hvis du har en
maskine med IIS (asp) kan du gratis lægge .NET-frameworket ind.

Du kan ikke lave det på klienten alene (medmindre der kun er én
bruger - og så er der andre programmer end en browser der bedre kan
løse problemet).

> men formularen skal KUN
> bruges i forbindelse med Internet Explorer. Så hvis dette
> DataGrid (eller noget tilsvarende clientside MS-only halløj)

DataGrid er ikke MS-only - ej heller clientside.

> [...]
> han/hun måtte ønske. Dermed er ideen med en tabel med
> inputfelter nok ikke så god (omend kreativ .

Det vil du også nemt kunne i et datagrid.
--
Jens Gyldenkærne Clausen