Skærme
Fijala 3554
Fladskærm til spil
Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 06-04-03 22:21

Jeg overvejer at skifte min gamle Sony 17" CRT ud med en en fladskærm. jeg
bruger min maskine til kontorappl, 3dspil+2dspil

Jeg tjekkede lige en af IBM's dyreste 18,1" fladskærme som koster 12 .000 -
jeg har dog mulighed for at få den noget billigere.

Den har max på 1280*1024, men kun i 60 hz - det ville jeg aldrig kunne holde
ud på en CRT - er det anderledes på en TFT active LCD

Er den anvendelig til spil? Kører mange spil ikke i 1600*1200 ? og ville det
så være umuligt at køre denne opløsning på sådan en skærm?

Mvh

Jesper

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-04-03 22:33

Jesper - fjernx - Larsen wrote:
> Den har max på 1280*1024, men kun i 60 hz - det ville jeg aldrig kunne holde
> ud på en CRT - er det anderledes på en TFT active LCD

Det er det.

> Er den anvendelig til spil? Kører mange spil ikke i 1600*1200 ? og ville det
> så være umuligt at køre denne opløsning på sådan en skærm?

Fladskærme er kun rigtig gode i deres primære opløsning og de kan ikke
køre højere end den, samtidig er der så responstiden der er kritisk. Den
skal være lav for at der ikke optræder "skygger" når grafikken skifter
hurtigt.

Læs nogle test inden du køber noget.

Mvh

Bruno

Fra : Esben

Dato : 06-04-03 22:59

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Fladskærme er kun rigtig gode i deres primære opløsning og de kan ikke
> køre højere end den,

Det troede jeg også, men en Neovo F15 kan faktisk køre i 1280x1024,
selvom den er født til 1024x768.

--
Esben

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 06-04-03 23:29

> Læs nogle test inden du køber noget.

Jeg har kigget lidt på nettet og kan se at IBM T860 har response rate på:
>50. Ville det være bedre at vælge IBM T710 som har 30ms i response time.
Sagen er at jeg har MEGET forelagtige priser på IBM udstyr.

Se evt specs på
http://www.unitree.lv/pdf/IBM/IBM_Monitors_LCD_T_Series_September_2002.pdf

mvh

Jesper

Fra : Erik W.

Dato : 06-04-03 23:09

"Jesper - fjernx - Larsen" skrev ...
> Jeg tjekkede lige en af IBM's dyreste 18,1" fladskærme som koster 12
..000 -
> jeg har dog mulighed for at få den noget billigere.

Jeg vil tro at du kan få bedre skærme til den pris...

> Den har max på 1280*1024, men kun i 60 hz - det ville jeg aldrig kunne
holde
> ud på en CRT - er det anderledes på en TFT active LCD

En frekvens på 60 hz er fuldt tilstrækkeligt på en TFT. I modsætning til CRT
skærme er det enkelte punkt enten tændt eller slukket, der skal ikke holdes
liv i i punktet på samme måde som hos en CRT skærm så der er ikke noget som
blinker. Til gengæld er responstiden vigtig på en TFT skærm, denne bør helst
være under 25ms hvis skærmen skal være god til spil eller video. Desuden er
kontrasten vigtig på en TFT, den skal helst være mindst 400:1.

> Er den anvendelig til spil? Kører mange spil ikke i 1600*1200 ? og ville
det
> så være umuligt at køre denne opløsning på sådan en skærm?

Hvis du vil køre 1600*1200 på en TFT skærm, så skal du købe en som kan køre
i den opløsning. Du kan f.eks vælge DEll 2000FP
http://makeashorterlink.com/?Q33121D14 - eller vente nogle måneder på den
ny nittentommers 192T fra Samsung .
Samsung er iøvrigt den absolutte topmærkevare når det gælder TFT-skærme.
Hvis du er mærkevarefreak så skal du have en Samsung

For lidt færre penge kan du købe en Acer AL732 som jeg (og flere andre her i
gruppen) har. Den er specielt egnet til spil pga sin lave responstid på
16ms, den er desuden udført flot i metal, og er en meget lækker skærm.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=610235&ref=edbpriser

Mvh Erik

Fra : MA

Dato : 08-04-03 13:43

Du kan netop nu få en 19" TFT Samsung SyncMaster 191T 1280x1024 med
responsetid 25 ms og kontrastratio 500:1 for kr. 6.999,- i Computercity. Er
det ikke godt nok? Se evt. anmeldelse på fx
http://www.techwarelabs.com/reviews/display/samsung_19_lcd/.

Venligst
--
Martin
ma_dk@NoSpamhotmail.com

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-04-03 15:39

On Tue, 8 Apr 2003 14:43:26 +0200, MA wrote:

> [...]
> responsetid 25 ms og kontrastratio 500:1 for kr. 6.999,- i Computercity. Er
> det ikke godt nok? Se evt. anmeldelse på fx

Denne fladskærm lover 25ms respons, men det er i gentagne test bevist, at
dette er ukorrekte specs fra samungs side - da denne 191T stinker i spil -
køb ABSOLUT ikke denne skærm, hvis den skal bruges til spil.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 08-04-03 18:38

> Denne fladskærm lover 25ms respons, men det er i gentagne test bevist, at
> dette er ukorrekte specs fra samungs side - da denne 191T stinker i spil -
> køb ABSOLUT ikke denne skærm, hvis den skal bruges til spil.

Hvad så med Sony's tft skærme er de noget værd til 3d spil?

Mvh

Jesper

Fra : B.H. [2630]

Dato : 08-04-03 19:12

Jesper - fjernx - Larsen wrote:

> Hvad så med Sony's tft skærme er de noget værd til 3d spil?

Ja kender nogen noget til feks. Sony SDM-S71 og hvordan den er til spil ?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 09-04-03 20:52

On Tue, 8 Apr 2003 19:37:36 +0200, Jesper - fjernx - Larsen wrote:

> Hvad så med Sony's tft skærme er de noget værd til 3d spil?
>
> Mvh
>
> Jesper

Sony havde deres storheds tid da de lavede CRT skærme - det NESTE de kan
med TFT skærme er at give dem et flot design.
Jeg er ret stor skærm-nørd og læser MANGE test på nettet og i blade, og jeg
har endnu ikke i snart 2 år læst EN ENESTE positiv test af en Sony TFT
skærm - selvom de sikkert prøver at bestikke bladene til at give dem god
omtale- dette må vel være klart nok svar.

Sony's skærme stinker i spil (har elendig responstid), lover specs på
papiret, de slet ikke kan holde, og er prissat fuldstændig vanvittigt højt,
specielt når man ikke får noget, som en low budget skærm fra Ben Q ikke kan
gøre meget bedre.

Skal du have en TFT så kig på flg. mærker, der langt over går Sony i
kvalitet og er pris konkurrence dygtige - og mange er flottere designet:

Samsung
Acer
BenQ
NEC
Dell
Hitachi
Viewsonic
Apple

Jeg rører ikke ved Sony før jeg læser en god test af en TFT skærm fra dem.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 09-04-03 23:08

> Skal du have en TFT så kig på flg. mærker, der langt over går Sony i
> kvalitet og er pris konkurrence dygtige - og mange er flottere designet:

tak for hjælpen