flatcoat retriver
Fra : Martin Hughes

Dato : 06-04-03 14:42

Hejsa.

Jeg overvejer at få mig en flatcoated retriver, men kan ikke finde prisen på
en hvalp nogen steder. Er der nogen her der kan fortælle mig det?
Og hvis I kan henvise til en kennel i sønderjylland ville det også være
rigtigt dejligt.
Det skal siges at det ikke behøver at være med stamtavle.

MVH Pia

Fra : R. Ilsøe

Dato : 06-04-03 15:57

> [...]

> rigtigt dejligt.
> Det skal siges at det ikke behøver at være med stamtavle.

Hej Pia

Der er en del rigtig gode kenneler i Sønderjylland.
http://www.kloster-gaarden.dk -og andre. Da jeg ikke ved om de er
interesseret i jeg skriver deres nummer offentligt på nettet kan du kontakte
mig på admin@flatcoated-retriever.dk hvis du vil ha' deres tel.nr.
En hvalp ligger typisk på 5500 - 6000 kroner. Du skal selvf. være opmærksom
på at du får hvalpen fra et ordenligt sted. Det er værd at køre efter den
rigtige! Jeg vil appelere til at du køber en med papirer for din egen
sikkerheds skyld og for racens skyld. Det er IMO ikke godt at støtte folk
der avler racerene hunde uden papirer da grunden til dette tit er at
forældre-dyrene ikke kan avlsgodkendes grundet en fysisk eller psykisk fejl.
I risikerer at få en med HD eller andre alvorlige arvelige lidelser. Mig
bekendt er det i øvrigt ikke til at støve papir-løse flattere op...
(Heldigvis (sorry hvis jeg jokker nogen over tæerne!!).

En måde at få en billig flatter er dog hvis i kan finde en kennel hvor der
er kommet en eller flere gule "hovsa" hvalpe. Så kan man også sige at i har
en speciel flatter i og med at den er gul. De kan og må dog ikke benyttes i
avl og udstilling, så derfor sælges de billigere, men de er lige så dejlige
som de brune og de leverfarvede. (de steder hvor de ikke prøver at skjule
"hovsa'en" ved at aflive hvalpene)!

Se evt. på min hjemmeside (adresse i signaturen) for nogen gode
flatter-links. (Dette er ikke en reklame, men en hjælp... Kan ikk se hvorfor
jeg skal skrive alle links her når jeg har skrevet dem et sted!)

Held og lykke og skriv endelig hvis i vil ha' nogen numre.

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk/dogs/Start.htm

Fra : Kr Kristensen

Dato : 06-04-03 16:13

> [...]
> der avler racerene hunde uden papirer da grunden til dette tit er at
> forældre-dyrene ikke kan avlsgodkendes grundet en fysisk eller psykisk
Hej Rinnie
Jeg trode du var gået under jorden har ikke hørt fra dig !!
Jeg har haft ringet nogle gange.

En flatter der ikke er avlsgodkent kan ikke få stambogsført sine hvalpe

> I risikerer at få en med HD eller andre alvorlige arvelige lidelser. Mig
> bekendt er det i øvrigt ikke til at støve papir-løse flattere op...
> (Heldigvis (sorry hvis jeg jokker nogen over tæerne!!).

Jeps en kennel vil selvfølgelig ikke avle på en hund som ikke er i orden

mvh
Kristian

Fra : R. Ilsøe

Dato : 06-04-03 16:49

> Jeg trode du var gået under jorden har ikke hørt fra dig !!
> Jeg har haft ringet nogle gange.

Lidt OT men... Vi har jo været i Århus og få opereret Nanna... Kom hjem i
går med en lille rundhovedet, glad men hævet pige! Balto tilbragte tiden
ved mir Mor og Far og den gamle flatter, Ciko... De har fået lært ham nogen
narestreger! Hehe.

> En flatter der ikke er avlsgodkent kan ikke få stambogsført sine hvalpe

Nej og det er netop derfor jeg mener at en ikke-stambogsført flatter ofte er
noget rak på den ene eller anden måde og i længen temmelig sikkert kommer
til at koste mere i dyrlæge-besøg grundet skavanker... Så der er penge at
spare i længden ved at købe en med papirer... Så får man jo sådan nogen
lækre drenge som vores! Hehe... (Joke...! En kryds er selvf. lige så
lækker

Fra : Kr Kristensen

Dato : 06-04-03 16:06

> [...]

> rigtigt dejligt.
> Det skal siges at det ikke behøver at være med stamtavle.

Hej
Pia
Rart at høre at du vil have en Flatter.
Hvad kenler angår er der flere i Sønderjylland men de vil garenteret ikke
sælge en hund uden stamtavle.
Jeg vil ikke anbefale den end frem for den anden da de kenler som jeg kender
til er seriøse folk allesammen
Du kan også prøve og gå ind på flatcoated`s hj.side
http://www.flatcoat.dk/
der kan du finde flere kenler
mvh
Kristian

Fra : Søren Voigt

Dato : 06-04-03 19:12

"Martin Hughes" <Martin_B_Hughes@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> rigtigt dejligt.
> Det skal siges at det ikke behøver at være med stamtavle.

Hej Martin,

Hvis du ikke ønsker en stamtavle og hvis racerenhed ikke betyder noget for
dig, så kunne det måske være en idé for dig at finde et kryds. Det kunne
måske være ok for dig at få en hund med "nogenlunde samme størrelse" som en
flatcoat, "nogenlunde samme pels" som en flatcoat eller "nogle af de samme
egenskaber" som en flatcoat. Det er jeg sikker på at du kan få for en pris
et sted mellem 2-4.000 kr.

Hvis du omvendt virkelig ønsker en raceren flatter med et nogenlunde
forudsigeligt temperament, så må du regne med, at anskaffelsesprisen på
5-6000 kr. kun er en lille del af det som hunden koster i løbende udgifter.
Jeg regner selv med at mine hunde koster 4-5000 kr. om året - vel at mærke
hvis de ikke har nogen ekstraordinære sygdomme (Jeg har en iøvrigt meget
sund hund der har kostet mig 30.000 i dyrlæge inden den er fyldt otte år
(skader)).

Der er ingen grund til at tro (og her er jeg uenig med Rinnie) at hunde uden
stambog har flere sygedage end hunde med en stambog, Men hvis vi siger at
hunden lever i 10 år så skal forskellen i anskaffelsespris på et par tusinde
kr. altså ses i forhold til en "driftsudgift" på 40-50.000 kr. Med en
stambog får du trods alt en mulighed for at se om hundens forældredyr har HD
og om de har AA etc. Personligt var jeg ikke i tvivl om, at en deklareret
hund var at foretrække, men valget er naturligvis dit.

Den officielle flatcoated retriever hjemmeside for Dansk Retriever Klub er :
http://www.flatcoat.dk/

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : R. Ilsøe

Dato : 06-04-03 20:52

> Der er ingen grund til at tro (og her er jeg uenig med Rinnie) at hunde
uden
> stambog har flere sygedage end hunde med en stambog,

Det jeg mener er ikke at en krydsning ikke nødvendigvis er lige så sund som
en ren Flatcoat med papirer... Min pointe er at hvis to stambogsførte,
race-rene flattere parres og laver et kuld hvalpe uden papirer er det ofte
fordi en eller begge ikke er og ikke kan blive avlsgodkendte. Dette er
oftest pga. fejl der kan være til gene for hunden og/eller dens afkom.
Uanset hvordan man vender og drejer det er man dog aldrig så sikker på
medfødte fejl med en hund uden papirer som man er med en hund med papirer.

Personligt synes jeg helt ærligt at det lidt mindre en hund med papirer
koster er godt givet ud og beviser at man handler i en interesse for at
holde en skøn race så god og sund som mulig! Der med ikke sagt at en
krydsning ikke er mindre dejlig!

> [...]
> og om de har AA etc. Personligt var jeg ikke i tvivl om, at en deklareret
> hund var at foretrække, men valget er naturligvis dit.

Ja og ud over det kan du, hvis du vælger en hund der har gået nogen
markprøver o.l. få et indtryk af om hunden mentalt lever op til det racen er
levet til!

> Den officielle flatcoated retriever hjemmeside for Dansk Retriever Klub er
:
> http://www.flatcoat.dk/

....og vil samtidig lige ta' mig den frihed at gøre opmærksom på
http://www.retrieverne.dk (Har ingen relation til denne side!)

Rinnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-03 08:08

"Martin Hughes" <Martin_B_Hughes@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

> en hvalp nogen steder. Er der nogen her der kan fortælle mig det?
> Og hvis I kan henvise til en kennel i sønderjylland ville det også være

Vi betalte 5.000, det er vist generelt prisen.

> Det skal siges at det ikke behøver at være med stamtavle.

Hvorfor ikke ?
Hvis du køber den uden stamtavler afskærer du dig selv fra mange gode ting:

- Træning i Retriverklubben (DRK),
- Udstilling / skue,
- markprøve i DRK,
- avlgodkendelse

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]