Bundlag i Amazone området...
Fra : jabbe

Dato : 06-04-03 12:56

Hejsa

Da jeg er ved at forberede mig til et Amazone akvarie kunne jeg godt tænke
mig at vide hvilket bundlag der er i Amazone floderne(meget gerne billeder)
men også beskrivelser....

Jeg selv kan forestille mig mudder og træstykker(tvivler faktisk på sten)

Jabbe

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 06-04-03 15:06

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> writes:

> [...]
> men også beskrivelser....
>
> Jeg selv kan forestille mig mudder og træstykker(tvivler faktisk på sten)

I de mindre bifloder hvor man f.eks. finder diverse små dværgcichlider
er der typisk mange nedfaldne blade, som i store mængder udgør et
bundlag i sig selv.

Jeg ved ikke helt hvad det typiske bundlag er under disse blade, men
jeg har valgt at tro på at det er sand. Men det er vist mest grebet
ud af luften

/Esben
--
For people who like peace and quiet - a phoneless cord.

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-04-03 22:12

jabbe <jabbe@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CUja.5059$y3.716628@news010.worldonline.dk...
> [...]
> men også beskrivelser....
>
> Jeg selv kan forestille mig mudder og træstykker(tvivler faktisk på sten)

Der er rig mulighed for lidt af det hele. Amazone området strækker sig
over flere tusinde kilometre,
og hvis vi tager alle bifloderne med så er det måske oppe på 50000
kilometre, så mon ikke der et
eller andet sted er den slags bundforhold som du nu vælger.

Rigtigt mange af kilometrene er sandbund, med grene og blade over, hvor
der også er en god del mudder
mellem bladene. Mange steder er vandet meget uklart på grund af jord som
er skyllet ud, det kan give en
sigt barhed på måske 10 cm.

Carsten