Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
rødt lys til mørkekammeret
Fra : søren jensen

Dato : 21-03-01 17:31

hej foto freaks

dette er en lille fiks opfindelse til jeres mørkekammer

en lille lygte som lyser kraftigt rødt ,og som der ikke skal skiftes pære
eller batteri på .
Der er livsgaranti på pære og batteri.
tjek den ud på www.sjales.com og kig under sapphire lights.

søren

Fra : Langgaard

Dato : 22-03-01 12:45

Hej

RØDT lys er bandlLYSt i et moderne mørkekammer, hvor der ofte arbejdes med
multigrade papir !

--
Venlig hilsen

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-01 13:29

Langgaard wrote:

> RØDT lys er bandlLYSt i et moderne mørkekammer, hvor der ofte arbejdes med
> multigrade papir !

- og rigtig mange moderne "mørkekamrene" er digitale...!

- og det pågældne indlæg er bare regulært køb/salg spam...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 22-03-01 18:30

Hej Leif

On Thu, 22 Mar 2001 12:45:13 +0100, "Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>RØDT lys er bandlLYSt i et moderne mørkekammer, hvor der ofte arbejdes med
>multigrade papir !

Her foreligger nok en lille misforståelse.

Om du havde skrevet gul/grönt lys havde du nok väret närmere
sandheden, visse MG papirer bliver nemlig slörede i det traditionelle
gul/grönne mörkekammerlys.

Derimod har jeg aldrig hört at noget fabrikat MG papir er blevet
slöret i rödt mörkekammerlys eller rättere orange for at väre helt
korrekt.

At Ilford så anbefaler et mörkekammerlys som er brunt/ravfarvet er en
helt anden sag.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Sim

Dato : 22-03-01 19:34

Hej
Jeg bruger rødt lys med ilfords multigrade, og har heller ikke set problemer
med dette.
Hvordan ser et sløret billede ud ?
Jeg spørger da jeg forleden lavede fyrre billeder, hvoraf tre fire havde
brunlige skygger. Eller kunne det være pga opbrugt
fremkalder/stopbad/fixer???
mvh Sim.

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 23-03-01 00:56

Sim wrote:

> Jeg spørger da jeg forleden lavede fyrre billeder, hvoraf tre fire havde
> brunlige skygger. Eller kunne det være pga opbrugt
> fremkalder/stopbad/fixer???
> mvh Sim.

Hej Sim

Det lyder mest som et problem med en af væskerne.

Den bedste måde at kontrollere mørkekammerlyset er at lægge en mønt på
et lille stykke papir i fem minutter med mørkekammerlyset tændt. Du skal
lægge papiret, hvor lyset er kraftigst. Hvis du efter fremkaldelse af
papiret kan se, hvor mønten har ligget, er lyset forkert eller for
kraftigt.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Fotografering.org

Dato : 25-03-01 07:01

> RØDT lys er bandlLYSt i et moderne mørkekammer, hvor der ofte arbejdes
> med multigrade papir !

Nu er det godt nok 8-9 år siden at jeg solgte mit mørkekammer, men jeg vil
da gerne give mine gamle erfarninger med.
Jeg brugte netop Ilford Multigrade til s/h sammen med en rød pære. Men pæren
var ikke særlige kraftig og sad oppe i et hjørne ca. 1½ meter fra bordet.
Jeg lavede flere forsøg med at dække et stykke eksponeret fotopapir halvt
til og lade det ligge ude i det røde lys i 5 minutter - og der var intet at
se.

Altså:
Hvis du vælger den rigtige pære til dit papir undgår du sværtning.
Hvis du bruger en rød pære kan den sværte hvis lyset er for kraftigt, men
det er ret let at lave forsøget.

Dengang lavede (eksponerede) jeg farvekopier (Cibachrome) i total mørke, så
selv et svagt rødt lys var ganske udmærket.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-03-01 18:23

"søren jensen" <sjales@telefona.dk> wrote in message

> hej foto freaks
Hej Spammer!

På din hjemmeside skriver du:

Sjales.com har ingen :
Sælgere der løber jer på dørene.

Er det ikke det du gør nu?

/Jan

Fra : Kasper Christensen

Dato : 22-03-01 23:14

Slap da af. Det er da et godt råd. I hidser jo en stemning op!!!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-01 00:00

Kasper Christensen wrote:

> Slap da af. Det er da et godt råd. I hidser jo en stemning op!!!

Jeg kan ikke se, at vi virker spor ophidsede, vi tillod os bare at
bemærke, at reklamer og kommercielle køb/salg tilbud er off-topic og
uønskede i en debatgruppe, og det er da en udmærket regel...!

Tænk hvis der dagligt blev postet en 10 - 20 kommercielle annoncer, med
gode tilbud på uundværlige fotodimser, den situation er der vist ikke
nogen som ønsker, og derfor er vi nødt til at markere hvor kridtstregen
går, for hvis vi så igennem fingre med den pågældne annonce, så udsender
vi det signal, at man godt kan annoncere i denne gruppe.

Det er måske ikke nødvendigt med tre RE'er, der siger fy-fy SPAM, men på
den anden side er det måske meget godt, at det ikke kun er en enkelt
bruger, der fremstår som et nidkær paragrafrytter.

Dette emne er netetikette, så det er også off-topic i denne gruppe, så
jeg foreslår, at vi forsætter i news:dk.admin.netikette, hvis der er
nogen som har kommentarer.

FUT: news:dk.admin.netikette

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 23-03-01 01:21

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en

> Jeg kan ikke se, at vi virker spor ophidsede [...]
Det ville ellers være rimeligt eftersom gutten huserer med sit usle
forretningsforsøg (may he fail miserably!) i utallige af de private
nyhedsgrupper. Og så endda i denne der ikke engang er køb/salg!

Mvh.
Anders

Niels: Hvorfor giver en "reply to group" på dit indlæg default en mail til
dk.admin.netikette? Det har jeg alligevel aldrig set før!

Fra : Langgaard

Dato : 23-03-01 09:31

Hej

Så lige den sidste bemærkning fra mig !

Det med det røde lys i mørkekammeret siger jeg bare fordi jeg nok startede
med at lave S/H billeder før de fleste af jer blev født !
Og at jeg således mener at have en del erfaring i dette.
Det er rigtigt at der kan laves billeder med multigrade i rødt lys, men det
har indvirkning på kontrasten og toneomfanget i den færdige kopi.

Med hensyn til min henvisning til min hjemmeside vedrørende brugt
fotoudstyr, vil jeg bare sige at den er tilføget min signatur og jeg
undskylder meget hvis den har stødt nogen.

Men pas på at i ikke "jager" alle væk fra gruppen, der er nok 10 personer
der vogter, men 10.000 der er glade og tilfredse.

God Weekend og

Fra : Gunnar Pedersen

Dato : 23-03-01 19:51

- og så lige til Langgaard...

- nu er der så kun 9.999 tilfredse tilbage
- et besøg på din hjemmeside overbeviser mig nemlig om, at det aldeles ikke
er en 'samlerside', men en ren og skær køb/salg-side, der slet ikke har
noget at gøre i denne gruppe,
- og den med, at den er tilknyttet din signatur er da en lidt billig
bemærkning, - så i stedet for at undskylde, at den er der, skulle du se at
få den fjernet i denne gruppe..

mvh

gunnar pedersen

Fra : Fotografering.org

Dato : 23-03-01 22:13

> - og den med, at den er tilknyttet din signatur er da en lidt billig
> bemærkning, - så i stedet for at undskylde, at den er der, skulle du se at
> få den fjernet i denne gruppe..

Det er overhovedet ikke en billig bemærkning. Det står Leif aldeles frit for
hvad han vil skrive i sin signatur. Han kunne reklamere for brugte cykler
hvis han ville.

Undskyld den bistre tone, men jeg bliver altså lidt harm når nogen vil lege
usenet-politi uden at have sat sig ind i de uskrevne regler der findes om
netikette:

Så fortsæt bare dine reklamer Leif!
Og til dig Gunnar: Lad være med at læse folks signaturer hvis du er så sart.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 24-03-01 06:45

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev
[...]
> Med hensyn til min henvisning til min hjemmeside vedrørende brugt
> fotoudstyr, vil jeg bare sige at den er tilføget min signatur og jeg
> undskylder meget hvis den har stødt nogen.

Du må da skrive næsten hvad du vil i din signatur... Det jeg (og andre)
brokkede mig over var Søren Jensens oprindelige indlæg, der efter min mening
havde rent kommercielt sigte! Ingen sten (herfra) er kastet i din retning

Mvh.
Anders

Fra : N/A

Dato : 24-03-01 21:50

Fra : Langgaard

Dato : 24-03-01 21:50

Hej

Jeg er slået, jeg byggede mit første forstørrelsesapparat af legoklodser i
64, og det virkede !!
Dog havde jeg smadret et gammelt kamera for at få en optik. Det var til
9x12cm papir, og kun det.

Min erfaring siger mig dog stadigvæk at det er svært at styre kontrasten,
det er som om springene ikke er lige store gradationerne imellem.

Og jeg syntes også det er umuligt at vurdere en prøve i rødt lys.

Min "forretning" er bare for sjov, og der er en del der har spurt om ikke de
kan få deres udstyr på siden, da det ellers kan være svært at sælge ældre
udstyr, til andre end fotohandleren, og de priser de vil give kender vi alt
for godt.

Jeg er ked af at det bliver opfattet som om jeg tvinger folk til at handle
på siden, det er helt frivilligt !
Og man kan jo bare lade være med at klikke på alle de link man kommer forbi.

Så jeg er MEGET glad for at der nogen der syntes det er sjovt, for det skal
det også være !!!!

PS.
Undervist i fotografi på aftensskole (FOF) i 12 år
Medlem af Aalborg fotoklub i 19 år 13 år som formand !

Så jeg har hørt navnet Egon Stich før !

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-01 22:26

EGON STICH wrote:

> [...]
> forsøg, at få placeret lyset rigtigt?
> Med for stor lysstyrke skader alt lys jo papiret.

Den eneste rigtige metode til kontrol af mørkekammerlyset er, hvis man
først fremstiller en god kopi, så man har en indstilling af tænd/sluk
uret, så skal man lægge et ark uexponeret fotopapir som er 2/3 dækket af
sort papir, når det har ligget i 5 minutter, så flyttes papiret så kun
1/3 er dækket, og det skal så ligge i yderligere 5 minutter, herefter
belyses fotopapiret med kontrolbilledet, og der fremkaldes helt normalt,
bagefter kan man så sammenligne de to billeder, og se mørkekammerlyset
påvirker ens kopier.

Og så kan jeg også tilføje, at Ilford faktisk anbefaler nogle specielle
mørkekammerlamper med rav-farvet filter til arbejdet med Multigade
papir, og min erfaring er, at rødt og orange lys påvirker Multigade papir

Og jeg kan også oplyse, at det er min erfaring, at man får den bedste og
sikreste mørkekammer belysning, hvis man bruger inddirekte lys, det
laves ved at rette lamperne mod et hvidt loft, og så køre med flere
lamper eller kraftigere pærer, der kompenserer for lystabet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-03-01 18:05

"Anders Frederiksen" <anders@vkr.dk> wrote in message

> Niels: Hvorfor giver en "reply to group" på dit indlæg default en mail til
> dk.admin.netikette? Det har jeg alligevel aldrig set før!

ROTFLMAO!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-03-01 18:28

Jan Boegh wrote:

> ROTFLMAO!

- det er da 100 x sjovere, når det lykkes at fut'e en wannabe til news:alt.dev.nul

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 30-03-01 00:58

> - det er da 100 x sjovere, når det lykkes at fut'e en wannabe til
Det er nu alt.dev.null (altså med to l'er

Det skal måske lige tilføjes at 'dev null' er et udtryk for det 'store sorte
hul' i Unix systemer (o.l.) hvor man kan putte ting hen som man aldrig
ønsker at se igen :)
Der er dog nogle steder hvor man har lavet en form for genvej ('symbolic
link' i nørdkredse) fra 'dev nul' til 'dev null'. Men 'dev null' er altså
den gængse stavemåde og news:alt.dev.null eksisterer faktisk - kontra
news:alt.dev.nul som ikke gør (på World Onlines news-server i hvert tilfælde
:)

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´